Toon posts:

partitieschema van medion md8088 wijzigen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een welgekende medion md8088. Aangezien ik in de toekomst linux wil uitproberen op deze computer ben ik van plan het partitieschema te wijzigen. Het huidige schema ziet er zo uit:

C: (boot), 116gb, NTFS
D: (backup), 101gb, NTFS
E: (recover), 15,1gb, FAT32

Dan was ik van plan om D te resizen naar 80gb, dan heb ik dus 21gb vrij:

C: (boot), 116gb, NTFS
D: (backup), 80gb, NTFS
E: (recover), 15,1gb, FAT32
F: (vrije ruimte linux), 21gb

Nu hebben die medion pc's zo'n recovery programma (powerquest drive image) dat de bestanden op de E: gebruikt, zal dot programmatje nog werken als mijn partitieschema is verandert? Het is ook best dat ik ff die D: defragmenteer alvorens te resizen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Ik weet niet hoe het met de huidige medions is, maar eerder zat er een vaag duistalig image programma bij dat volgens mij een exacte sector image van de eerste partitie terug zette (dus niet alleen data), en daarbji kon je de eerste partitie in ieder geval niet veranderen. Op zich lijkt het me wel kunnen zoals je van plan bent, want dat programma kijkt voor de imagefiles gewoon op C:\ onder dos, vandaar dat deze FAT32 is en de eerste twee NTFS. Overigens zou ik je willen aanraden deze imagefiles + image programma (retten.exe oid) ook op cd te zetten, vaak zijn ze hiervoor ook opgedeeld in 650MB stukken. Let wel, kan zijn dat het met de huidige pc's totoaal anders is hoor.