Toon posts:

[Mini G4] Probleem met resolutie en VNC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst de situatie schetsen zodat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Hier staat een Mac Mini en enkele Windows bakken. De workstation heeft een dualscreen opstelling, er zijn ook maar 2 schermen aanwezig. Via de workstation kunnen andere bakken bestuurd worden d.m.v. Remote Desktop. Om de Mac te gebruiken wordt er VNC gebruikt. Dit gaat allemaal goed.

Als ik een scherm (DVI/VGA) direct aansluit om de Mac kan ik de volgende resolties kiezen: 800x600, 1024x786 en 1280x1024. Als ik dan het scherm los koppel en aan mijn werkstation hang (terwijl de Mac aan staat) en via VNC OS X voor mijn neus krijg heb ik die resoluties nog steeds.

Maar nu komt het vreemde. Zodra ik de Mac uit zet en opnieuw opstart (b.v. na een update) terwijl er geen scherm aan gekoppeld is dan krijg ik de resoluties 800x600 en 1024x786 te zien. Ik kan dus geen 1280x1024 kiezen die ik wil gebruiken. Als ik dan een cherm er weer aan hang komt die weer te voorschijn.

Dit is ontzettend irritant en een scherm aan de Mac koppelen is geen optie. Ik voel er ook weinig voor om steeds een scherm aan te sluiten en dan weer los te maken omdat de Mac zo stront eigenwijs is.

Heeft iemand enig idee waarom de Mac de resolutie 1280x1024 niet weergeeft bij de resoluties terwijl die wel ondersteund wordt? Is er een mogelijkheid om alle ondersteunende resoluties van de Mac geforceerd weer te geven zoals XP dat kan?

Systeem configuratie MacMini:
1.33 GHz G4
512MB Ram
OS X 10.4.7
OSXvnc 1.71

Workstation
3GHz P4
2GB Ram
Win XP Pro SP2
VNC Viewer 4.1.1

Alle software is up-to-date, dus er zijn geen patches beschikbaar om te proberen.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 21:38

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Interessant, daar ben ik ook beniewd naar. Ik heb nog niet zo lang een G4 en struikel over hetzelfde probleem, alleen heb ik er dan een KVM switch tussen en moet ik die beslist op de G4 overschakelen tijdens het opstarten, anders krijg ik hetzelfde issue wat jij nu tegenkomt

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een programma gevonden waarmee het zou kunnen, cscreen, alleen bij mij niet. Ook niet als ik de resolutie forceer, terwijl de Mac de resolutie wel aan kan. Bij andere blijkt het wel te werken (iets voor jou misschien oksel fris?).

Iemand anders nog een idee?

• OkselFris
  • Laatst online: 30-01 21:38

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 11:41:
Ik heb een programma gevonden waarmee het zou kunnen, cscreen, alleen bij mij niet. Ook niet als ik de resolutie forceer, terwijl de Mac de resolutie wel aan kan. Bij andere blijkt het wel te werken (iets voor jou misschien oksel fris?).

Iemand anders nog een idee?
Ik heb er wat mee zitten spelen en ik gebruik nu mijn Mac via VNC omdat ik een scherm defect heb, maar inderdaad het werkt. Als ik nu een VNC sessie doe krijg ik nu een 1024x768 resolutie en kan ik eventueel nog hoger kiezen. vervolgens heb ik aangezet dat hij het display icon laat zien in de menu bar om eventueel snel te switchen.
Het werkt... maar wat ik nu exact gedaan heb... eh zat eerst met dat proggie te spelen enjawel.
Bedankt in ieder geval. Lullig dat iemand die aanhaakt in dit topic wel de oplossing krijgt.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• MortalPiso
  • Laatst online: 00:18
Misschien dat SwitchResX het bij jou wel doet? Dit programma is in staat om te switchen naar veel verschillende resoluties.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik geinstaleerd. Het werkt prima, todat de Mac opstart zonder scherm eraan, dan wordt de resolutie 1024x786. Met de programma's kan ik wel de resolutie veranderen, maar alleen als het scherm er een keer heeft aangehangen.

Ik ben er nu wel achter dat andere resoluties ook niet kunnen die niet bij 'display preferences' staan zoals 640x480, 1152x864. Ook niet als ik ze forceer, dat zegt het 'Using closest match'. Met scsreen kan ik dus alleen resoluties instellen bij bij 'display preferences' staan.

Met SwitchResX heb ik de resolutie handmatig ingesteld. Daar heb ik het volgende overzicht nu:
code:
1
2
3
Resolution          Type      Availability
-----------------------------------------------------
1082 x 1024         Scaled    Should be active

Maar toch kan ik de resolutie niet veranderen.
Ik heb geprobeerd een scherm toe te voegen met de hex waardes van de Vendor ID en Product ID. Naar mijn weten is de hex waarde van DELL 413c en voor het 1905FP scherm a700. Die ingevoerd, gereboot maar toch herkent ResX het niet.

Ik heb ook geprobeer het scherm aan te sluiten, dan de Mac afsluiten, scherm los en Mac opnieuw opstarten (in de hoop dat het ergens de resoluties opslaat i.p.v. tijdelijk). Dit heeft echter ook niet geholpen.

Ik krijg toch het idee dat dit een lompe bug is van de Mac mini...
Bedankt in ieder geval. Lullig dat iemand die aanhaakt in dit topic wel de oplossing krijgt.
We zijn hier toch om elkaar te helpen :)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ja, ik had hetzelfde probleem met de mini. Ik heb er nu een scherm aan hangen, maar als ik hem gewoon aanzette zonder scherm er aan, springt hij automatisch op 800x600.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is een stekker solderen. Een VGA stekker heeft diverse pins die als monitor ID worden gebruikt (waarmee de monitor aangeeft wat voor resoluties hij aan kan). Bij oude monitoren ging dat door bepaalde pinnen gewoon aan aarde te hangen, de nieuwere PnP monitoren sturen zelfs een seriele datastroom over die pinnetjes.

De Mac Mini laat het niet toe om een resolutie te gebruiken die niet wordt ondersteund door de aangesloten monitor, misschien omdat Apple bang was dat je een monitor op zou blazen met een te hoge resolutie of refresh.

Ik heb hem zelf op 1024x768 kunnen forceren door een lege VGA stekker te nemen (van Display Electronics, etc). en dan de pinnen 11 en 5 te verbinden. Pin 5 is aarde en 11 is ID 1. Die lege stekker (met kapje!) prik je dan gewoon in de DVI->VGA adapter van je mini. Let wel op dat je met klodders soldeer geen andere pinnen kortsluit want je kan je mini opblazen!

Volgens dit document: http://www.epanorama.net/documents/pc/vga_bd15.html zou deze combinatie juist NIET 1024x768 moeten toestaan maar voor mij werkt het goed :)

Ik denk dat als je een beetje prutst met de verschillende combinaties ID draadjes die je aan aarde hangt (pin 5) je hiermee wel een 1280x1024 monitor kan simuleren. Misschien werkt het wel als je 4, 11, en 5 verbindt. Maar het kan ook zijn dat 1280x1024 alleen via zo'n nieuwere Plug&Play datastroom aan te geven is door een monitor. Dan heb je een probleem want dat is natuurlijk niet meer gewoon wat draadjes verbinden...

Als je niet wil solderen kan je trouwens ook hier zo'n plug kopen (gevonden op de OSXvnc pagina): http://www.drbott.com/prod/db.lasso?code=0101-GHED. Die emuleert zo te zien een echte PnP-capable monitor en unlockt alle mogelijke resoluties. Dat zou moeten werken. Ze hebben ook shops in europa.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 02-08-2006 15:37 ]

Pagina: 1