Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Welk onderdeel is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een label-printer opengehaald omdat de voeding defect lijkt en stuitte daarbij op een onderdeel wat uit elkaar is gespat.
Ik vraag me af wat het precies is, is het een condensator of weerstand of iets anders?
Op de print staat er 'RT32' bij, maar dat zegt waarschijnlijk niets zonder de schema's en op het component (wat er van over is) staat volgens mij alleen 'CK'. (Zie foto)
Ik heb al geprobeerd de schema's van de printer te krijgen (een Zebra S600) maar dat gaat lastig worden ben ik bang.
Als ik weet wat het is hoop ik het los te kunnen kopen en te vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.easyparts.nl/partpics/DSCF0008rt.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 12:45 . Reden: Foto url verbeterd. ]

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10 11:44

ikbenwouter

! w t R

verander even je hosting, hij vraagt of ik in wil loggen, iets met toegang alleen voor ingewijden

[ Voor 3% gewijzigd door ikbenwouter op 26-07-2006 12:20 ]

........................................................................................................................................................

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Normaal zou ik zeggen condensator... maar dat is een "C"

Temperatuurgestuurde weerstand?

edit: ik heb geen last met die hosting, hoor...

[ Voor 27% gewijzigd door MeMoRy op 26-07-2006 12:23 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59
LOL! ff helemaal offtopic hoor, maar anders kan ik in Opera ff veel over de foto lezen:

Oriëntatie: 1
Datum en tijd: 2006:07:26 10:07:22
Camerafabrikant: FUJIFILM
Cameramodel: FinePix S602 ZOOM
Software: Digital Camera FinePix S602 ZOOM Ver1.00
Copyrighthouder:
Belichtingstijd: 0.037037
F-getal: 2.8
Belichtingsinstelling: 2
ISO-waarde: 200
Sluitertijd: 4.8
Diafragma: 3
Helderheid: 1.82
Belichtingsinval: 0
Maximum diafragma: 3
Meetmodus: 5
Lichtbron: 0
Flits: 16
Brandpuntafstand: 7.8
Brandpuntsvlak-X-resolutie: 3704
Brandpuntsvlak-Y-resolutie: 3704
Brandpuntsvlak-resolutie-eenheid: 3
Opvangmethode: 2
Belichtingsmodus: 0
Witbalans: 0
Scene-opnamesoort: 0
Scherpte: 0
Bereik objectafstand: 1

Wordt dat soms allemaal in die foto opgeslagen ofzo? Heb dit nog nooit gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk1983 op 26-07-2006 12:59 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

woutor schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:19:
verander even je hosting, hij vraagt of ik in wil loggen, iets met toegang alleen voor ingewijden
hier ook

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:12
Luuk1983 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:21:
LOL! ff helemaal offtopic hoor, maar anders kan ik in Opera ff veel over de foto lezen:

Datum en tijd: 2006:07:26 10:07:22
Camerafabrikant: FUJIFILM
Cameramodel: FinePix S602 ZOOM
Software: Digital Camera FinePix S602 ZOOM Ver1.00
Copyrighthouder:
Belichtingstijd: 0.037037
F-getal: 2.8
Belichtingsinstelling: 2
ISO-waarde: 200
Sluitertijd: 4.8
Diafragma: 3
Helderheid: 1.82
Belichtingsinval: 0
Maximum diafragma: 3
Meetmodus: 5
Lichtbron: 0
Flits: 16
Brandpuntafstand: 7.8
Brandpuntsvlak-X-resolutie: 3704
Brandpuntsvlak-Y-resolutie: 3704
Brandpuntsvlak-resolutie-eenheid: 3
Opvangmethode: 2
Belichtingsmodus: 0
Witbalans: 0
Scene-opnamesoort: 0
Scherpte: 0
geweldig voor je :|

Verwijderd

Is zijn avatar die die login nodig heeft volgens mij.

• MeMoRy
ik zei net temperatuur gestuurde weerstand, he? Moet je eens zoeken op thermistor of (schijf)varistor...

Ik heb de letters CK alleen nog niet voorbij zien komen...

edit: kan zijn avatar zijn... ik heb dat uit staan...maar genoeg offtopic

edit2: als het "RT32" is, dan zijn er nog 31 andere RT's.... kan je niet kijken wat dat voor dingen zijn? Misschien gebruiken ze wel 2x dezelfde... weet je direct welk type je nodig hebt...

Overigens: als dat gebeurt met een component, bestaat de kans dat er nog meer kapot is... er kan kortsluiting zijn geweest e.d.

[ Voor 59% gewijzigd door MeMoRy op 26-07-2006 12:30 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:35
offtopic:
so what, druk gewoon op annuleren en t werkt... BTW die login is voor zijn ava

Ik denk zelf een weerstand ... vanwege die R.. Ander zou ik zeggen condensator

[ Voor 11% gewijzigd door maarud op 26-07-2006 12:31 ]

Verwijderd

Denk ook dat het een Varistor is, zie ook hier. Belangrijkste toepassing is het beschermen van andere onderdelen, dus de kans is inderdaad aanwezig dat er meer stuk is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:24:
Is zijn avatar die die login nodig heeft volgens mij.
Was inderdaad de avatar die per ongeluk achter een wachtwoord was verdwenen. Sorry :)

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:26:
ik zei net temperatuur gestuurde weerstand, he? Moet je eens zoeken op thermistor of (schijf)varistor...

Ik heb de letters CK alleen nog niet voorbij zien komen...
Vond op internet wel een electronicafabrikant die CK heet, misschien is het dat. Helaas had die verde r geen info.
edit: kan zijn avatar zijn... ik heb dat uit staan...maar genoeg offtopic

edit2: als het "RT32" is, dan zijn er nog 31 andere RT's.... kan je niet kijken wat dat voor dingen zijn? Misschien gebruiken ze wel 2x dezelfde... weet je direct welk type je nodig hebt...

Overigens: als dat gebeurt met een component, bestaat de kans dat er nog meer kapot is... er kan kortsluiting zijn geweest e.d.
Ik had inderdaad al gekeken of er nog meer op zaten maar het is er maar 1 helaas.
Dit is het enige zichtbare wat stuk is, of er meer stuk kom je alleen achter als je deze hebt vervangen vrees ik.

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 11:56
Kan je niet beredeneren wat de spanning ongeveer zou moeten zijn op dit component (op welke voedingsspannings draait de printer, wat voor spanningsregelaar componenten zitten er aan vast)?
Zodat je er een varistor met een iets hogere waarde in kan zetten.

• MeMoRy
misschien zegt "32" dan iets over het voltage... 32 Volt? 32 ohm? 320 volt?

• _Jeffrey_
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik denk het niet. Op deze pagina staat iets over positienummers van componenten: http://gauss.ffii.org/PatentView/EP920123
...and thermistors Rt31 and Rt32 provided...
't lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de ene een waarde met "31" heeft, en de andere een waarde van "32".

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 11:56
De "RT32" aanduiding is het component nummer (of eigenlijk de 32ste RT wat ws. de 32ste varistor is, wat eigenlijk wel weer een hoog aantal is.)
Ik denk dat je even de print banen moet volgen en een klein schematje maken, en kijken hoe het zou moeten werken.

BTW? Heb je enig idee hoe de varistor in deze toestand is gekomen (misschien verkeerde adapter/spanning aangesloten?)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:39:
Denk ook dat het een Varistor is, zie ook hier. Belangrijkste toepassing is het beschermen van andere onderdelen, dus de kans is inderdaad aanwezig dat er meer stuk is.
Het zou zo iets kunnen zijn. Hij zit ergens tussen de gelijkrichter en de 230V.
Nu alleen nog een waarde zien te achterhalen :D

Verwijderd

Topicstarter
_Jeffrey_ schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:20:
Ik denk het niet. Op deze pagina staat iets over positienummers van componenten: http://gauss.ffii.org/PatentView/EP920123

[...]

't lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de ene een waarde met "31" heeft, en de andere een waarde van "32".
Lijkt me inderdaad dat het een nummering is en geen waarde.
Als het een thermistor is dan is het een weerstand die variert door de temperatuur.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermistor

Dat het een variabele weerstand is lijkt nu wel vast te staan, maar wat voor een en welke waarde? :?

Verwijderd

Topicstarter
corl schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:20:
De "RT32" aanduiding is het component nummer (of eigenlijk de 32ste RT wat ws. de 32ste varistor is, wat eigenlijk wel weer een hoog aantal is.)
Ik denk dat je even de print banen moet volgen en een klein schematje maken, en kijken hoe het zou moeten werken.

BTW? Heb je enig idee hoe de varistor in deze toestand is gekomen (misschien verkeerde adapter/spanning aangesloten?)
Zal eens kijken of het maken van een schemaatje lukt. Electronica was niet mijn sterkste vak :D

Mijn vermoeden over hoe hij in deze staat is gekomen is: of het apparaat is te warm geworden of hij heeft een hoge piekspanning vanaf het stopkontakt voor z'n kiezen gekregen (het één sluit het ander natuurlijk niet uit).

Hij zit op een stekkerblok met een computer, beeldscherm en andere printer. Kan het zijn dat als je die allemaal tegelijk aanzet dat je daardoor ergens een piekspanning vandaan krijgt? Of als je hem uitzet?
In dat geval kunnen we hem misschien beter niet meer met een stekkerblok aan en uit zetten...

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:49
denk dat ze weerstanden en varistors gewoon doornummeren.. Kun je zien of R32 op de printplaat zit of niet? De waarde wordt lastig als er niets meer op het component zelf staat..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Is het ding toevallig aan iets lomps overleden, zoals een blikseminslag/overspanning?

Ik vermoed namelijk dat het een varistor, of voltage dependant resistor is, die zorgen ervoor dat er geen overspanning in het apparaat komt (maar fikken behoorlijk weg bij overspanningen)

Verwijderd

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:08:
Is het ding toevallig aan iets lomps overleden, zoals een blikseminslag/overspanning?

Ik vermoed namelijk dat het een varistor, of voltage dependant resistor is, die zorgen ervoor dat er geen overspanning in het apparaat komt (maar fikken behoorlijk weg bij overspanningen)
Zover ik weet is er niets lomps gebeurd met de printer. Maar misschien heeft andere apparatuur invloed gehad? Zie mijn vraag/opmerking over het stekkerblok hierboven.

• MeMoRy
als je een geaarde stekkerdoos hebt die verder in een ongeaard stopcontact zit, dan bestaat de kans dat zich dingen gaan ontladen over de aardlijn en alleen maar terecht kunnen bij andere apparaten...

[ Voor 9% gewijzigd door MeMoRy op 26-07-2006 15:15 . Reden: typo ]

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:41
Zo te zien een beveiliging, meestal een varistor indien bedoeld als overspanningsbeveiliging, anders waarschijnlijk een NTC: dit vaak om de inschakelstroom te beperken. Als deze in serie met de gelijkrichter geplaatst is zorgt deze als hij koud is en een hoge weerstand heeft voor een lagere stroom, als hij daarna wat opwarmt dan wordt zijn weerstand lager en levert hij de volledig benodigde stroom. Dit voorkomt te hoge piekstromen. Helaas zijn deze er in vele waarden en heb je aan het merk niets, vaak staat (op de andere kant? :'( ) nog wel eens een waarde, ik denk dat je anders het beste kan proberen de Technische dienst van Zebra te bereiken en te vragen welk component deze "RT32" van die "Zebra S600" precies moet zijn. Check ook even de zekeringen in het apparaat ;)

oja reden: hitte misschien? :+

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 26-07-2006 15:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:14:
als je een geaarde stekkerdoos hebt die verder in een ongeaard stopcontact zit, dan bestaat de kans dat zich dingen gaan ontladen over de aardlijn en alleen maar terecht kunnen bij andere apparaten...
Hij zit wel op een geaarde stekkerdoos die weer in een geaard stopcontact zit, dus dat kan het al bijna niet zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 16:14 . Reden: Typo ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

Luuk1983 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:21:

knip

Wordt dat soms allemaal in die foto opgeslagen ofzo? Heb dit nog nooit gezien.
Nog nooit van EXIF informatie gehoord?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Base75 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:39:
Zo te zien een beveiliging, meestal een varistor indien bedoeld als overspanningsbeveiliging, anders waarschijnlijk een NTC: dit vaak om de inschakelstroom te beperken. Als deze in serie met de gelijkrichter geplaatst is zorgt deze als hij koud is en een hoge weerstand heeft voor een lagere stroom, als hij daarna wat opwarmt dan wordt zijn weerstand lager en levert hij de volledig benodigde stroom. Dit voorkomt te hoge piekstromen. Helaas zijn deze er in vele waarden en heb je aan het merk niets, vaak staat (op de andere kant? :'( ) nog wel eens een waarde, ik denk dat je anders het beste kan proberen de Technische dienst van Zebra te bereiken en te vragen welk component deze "RT32" van die "Zebra S600" precies moet zijn. Check ook even de zekeringen in het apparaat ;)

oja reden: hitte misschien? :+
Zekeringen was het eerste waar ik aan dacht, die zijn allemaal ok. Wel vreemd dat als de varistor tegen overspanning beveiligd dat die dan stuk gaat en niet een zekering :?
Heb Zebra al gemaild, hopelijk sturen ze de schema's.

De hitte heeft misschien bijgedragen aan het probleem hoewel hij niet in een extreem warme ruimte staat.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Base75 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:39:
anders waarschijnlijk een NTC: dit vaak om de inschakelstroom te beperken.
Een PTC, ja. Bij een NTC neemt de weerstand af als de temperatuur toeneemt, en zou dus de stroom toenemen. Dat is geen handige inschakelstroombeperking. Daar wil je een lage weerstand als 'ie koud is, en die toeneemt als de temperatuur stijgt.

Het ding is stuk omdat de stroom er doorheen te hoog is geweest. Repareren van een schakelende voeding is iets wat je beter overlaat aan iemand met voldoende ervaring en een schema. Het is nogal een uitdaging, vaak.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• kluyze
  • Niet online
Nee, je wilt een hoge weerstand (geeft lage stroom) bij het inschakelen dus wanneer die koud is. Om de _HOGE_ inschakel stromen te verkleinen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Burne schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 16:22:
[...]

Een PTC, ja. Bij een NTC neemt de weerstand af als de temperatuur toeneemt, en zou dus de stroom toenemen. Dat is geen handige inschakelstroombeperking. Daar wil je een lage weerstand als 'ie koud is, en die toeneemt als de temperatuur stijgt.

Het ding is stuk omdat de stroom er doorheen te hoog is geweest. Repareren van een schakelende voeding is iets wat je beter overlaat aan iemand met voldoende ervaring en een schema. Het is nogal een uitdaging, vaak.
Een ntc is juist perfect als inschakelstroombeperking, als hij koud is heeft hij een hoge weerstand, dus kan er weinig stroom lopen, doordat er veel spanning over staat wordt hij vanzelf warm en gaat de weerstand omlaag, dan kan de volledige stroom lopen.
Dit wordt vooral toegepast bij grote ringkerntransformatoren, die hebben in het begin een vreselijk lage impedantie.

Als de ntc in serie staat met de 230 volt en de brugcel kun je eens proberen om hem gewoon door te verbinden.
Dan ook goed de brugcel en elco's controleren op kortsluiting om te zorgen dat je geen vuurwerk krijgt en een zekering in serie zetten als die er al niet in zit.
Het is handig om hem op te starten met een variac of als je die niet hebt een gloeilamp of weerstand in serie.

[ Voor 18% gewijzigd door bobo1on1 op 26-07-2006 17:09 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1