[2003] Moederbord vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Ik heb op dit moment een server draaien met een moederbord dat ik nodig heb, dus ik moet het moederbord vervangen door een ander wat ik hier heb liggen. Alles wat niet direct met het moederbord te maken heeft blijft hetzelfde, het 'enige' wat vervangen gaat worden is dus het moederbord, de CPU en het geheugen.

Mijn vraag: hoeveel problemen gaat dat geven als ik zonder een nieuwe installatie van de server dit grapje wil gaan uithalen. Ik weet het, als het even kan moet je het niet doen, maarja een nieuwe 2003 server gaan installeren is ook niet mijn grootste hobby.

Het moederbord wat er in zit is een socket 478 met een 845 chipset en er komt ook een (andere) socket 478 met 845 chipset voor terug. Wel met onboard video ipv AGP.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de chipset hetzelfde blijft dan zou het niet veel uit moeten maken in theorie, hoewel ik in de praktijk gemerkt heb dat windows nog wel eens wil gaan hangen als er net iets anders is aan het bord (bijv andere schijfcontroller). Het beste zou zijn een identiek bordje (maar goed, dan hoef je die er ook niet uit te plukken).

onboard video moet je sowieso opnieuw installeren, dus dat zal weinig uitmaken. En voor cpu en geheugen zijn geen drivers nodig, dus dat zal ook wel goed gaan.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Onder XP zet ik iig altijd even de IDE-controllers op de standaard windows driver. Die werkt altijd, achteraf kun je weer de drivers van de fabrikant installeren. Zal onder 2k3 ook wel werken

Sign here against sigs

• Galileo_Galilei
Terw_Dan schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:33:
Als de chipset hetzelfde blijft dan zou het niet veel uit moeten maken in theorie, hoewel ik in de praktijk gemerkt heb dat windows nog wel eens wil gaan hangen als er net iets anders is aan het bord (bijv andere schijfcontroller). Het beste zou zijn een identiek bordje (maar goed, dan hoef je die er ook niet uit te plukken).

onboard video moet je sowieso opnieuw installeren, dus dat zal weinig uitmaken. En voor cpu en geheugen zijn geen drivers nodig, dus dat zal ook wel goed gaan.
Ja, ik gooi de video driver eruit en de schijfcontroller is standaar windows. Naja, op hoop van zegen dan maar, ik heb dat bordje toch nodig.
Marlibica schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:35:
Onder XP zet ik iig altijd even de IDE-controllers op de standaard windows driver. Die werkt altijd, achteraf kun je weer de drivers van de fabrikant installeren. Zal onder 2k3 ook wel werken
Ik gebruikte sowieso de standaard windows driver voor de onboard IDE controller, er zit nog een promise IDE controller in waar ik de drivers wel voor heb geïnstalleerd, die zal ik eruit gooien, de data blijft toch op de schijven staan.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Je kan met sysprep toch al je hardware opnieuw laten detecteren?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Galileo_Galilei
c70070540 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:47:
Je kan met sysprep toch al je hardware opnieuw laten detecteren?
Ja, maar ik weet niet hoe 2k3 gaat reageren als ik zijn hele hart even verander, vandaar mijn vraag ;) Ik weet dat moederborden vervangen en bestaande OS'en een hel op aarde schijnt te zijn dus een beetje voorwerk lijkt me dan niet gek :D

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08-2025

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

aller eerst gaat hij als je een onboard netwerkkaart hebt je ip niet eccepteren, als je probeert na de omzetting de server online te zetten heeft die geen ip, en als je die in wilt stellen op het oude ip, dan krijg je de melding, "kan dit ip nummer niet instellen, deze wordt al gebruikt door ...." en dus kun je het ip wel schudden tot dat je de server opnieuw installeert.

haal dus het ip nummer uit je onboard kaartje, anders ben je goed nat !(alles op dhcp zetten dus).

ook heeft de nieuwe nic en de onboard hardware zoals de vga poort een ander serienummer, en net als dat ie een usb stick voor iedere poort moet installen, moet ie ook alle hardware opnieuw vinden, maar als je het goed doet, is er geen problemen.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Trekkerkearl schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:13:
aller eerst gaat hij als je een onboard netwerkkaart hebt je ip niet eccepteren, als je probeert na de omzetting de server online te zetten heeft die geen ip, en als je die in wilt stellen op het oude ip, dan krijg je de melding, "kan dit ip nummer niet instellen, deze wordt al gebruikt door ...." en dus kun je het ip wel schudden tot dat je de server opnieuw installeert.

haal dus het ip nummer uit je onboard kaartje, anders ben je goed nat !(alles op dhcp zetten dus).

ook heeft de nieuwe nic en de onboard hardware zoals de vga poort een ander serienummer, en net als dat ie een usb stick voor iedere poort moet installen, moet ie ook alle hardware opnieuw vinden, maar als je het goed doet, is er geen problemen.
Het IP verhaal heb ik opgelost door alle verwijzingen in de registry naar dit adres te verwijderen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ntbackup draaien van system state. Nieuw moederbord, opnieuw installeren, NTbackup terug zetten en done..

Voordeel hiervan is dat je al je settings terug hebt (ook als het een domein controller is), met alle drivers van je nieuwe systeem.

[ Voor 41% gewijzigd door Glashelder op 26-07-2006 14:40 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Trekkerkearl schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:13:

dat is onzin, om te beginnen kan je inderdaad uit de registry, danwel handmatig danwel met wat handige tools de niet meer in gebruik zijnde settings verwijderen. En ten tweede, op moment dat je die melding krijgt dat het ip al in gebruik is, heb je de keuze om evenzeer door te gaan. Aangezien die andere NIC er niet eens meer is, laat staan enabled is, is dat IP adres dus gewoon vrij en heb je geen enkel probleem.
[
Aan de TS: Zolang je zorgt dat de drivers voor de harddisk controller aanwezig zijn, zal je machine altijd booten. Eventueel andere missende drivers kan je dan altijd nog toevoegen. Handig is wel even je NIC driver ergens te hebben staan alvast, zonder die kom je niet op internet om hem te downloaden ;)
Aangezien het dezelfde chipset is verwacht ik zoals hierboven al gezegd is geen enkel probleem.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-03 08:20

Gé Brander

MS SQL Server

Is het een Domain Controller?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Glashelder schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:29:
Ntbackup draaien van system state. Nieuw moederbord, opnieuw installeren, NTbackup terug zetten en done..
Dit is het enige wat ik gelezen heb hier waar ik me in kan vinden, al kan TS wss niet meer ff snel booten, omdat z'n moederbord stuk is.
Dat je van je deskop ff een moederbordje probeert te swappen omdat je te lui bent te herinstalleren, maar een server :?

Denk eraan dat je een reële kans hebt dat windows niet boot op je nieuwe bordje. Met een beetje pech corrumpeert je filesystem en ben je nog verder van huis. Ik zou dat sowieso alleen maar proberen met een kopie van de hdd. Los daarvan blijft er sowieso "rommel" van je oude isnatllatie achter, en misshcien zorgt dta op termijn wel voor problemen.

Ik zou gewoon gaan herinstalleren, configureen en data overpompen, meer werk, maar ke kan tenminste zeggen dat je kwaliteit levert ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Staat toch niet dat het moederbord stuk is, alleen dat hij het voor iets anders nodig heeft :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:37
Galileo_Galilei schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:13:
[...]

Ja, maar ik weet niet hoe 2k3 gaat reageren als ik zijn hele hart even verander, vandaar mijn vraag ;) Ik weet dat moederborden vervangen en bestaande OS'en een hel op aarde schijnt te zijn dus een beetje voorwerk lijkt me dan niet gek :D
Die verhalen zijn zwaar ovetrokken, komt gewoon omdat iedereen elkaar zinloos nablaat. Als je hal 't zelfde is en de xp/2003 installatie bevat een geschikte driver voor de nieuwe ide-controller zal deze gewoon starten. Eenmaal opgestart kun je eventueel ontbrekende drivers na-installeren en kun je gewoon verder draaien. Van te voren een image maken is verder natuurlijk nooit verkeerd.
Pagina: 1