geluidskaart detecteren

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Voor een kennis moest ik de pc even verfrissen. Het is een p90, dus ik heb er vrolijk een format c: tegenaangegooid en win95 opnieuw geinstalleerd. Het werkt allemaal weer goed en lekker, maar ik krijg de geluidskaart niet meer gedetecteerd.
Het is een isa soundblaster16 kaart, en als ik in het config scherm zeg dat hij de nieuwe hardware moet detecteren, dan kan hij nix vinden. Ik had nog uit een ouwe 386 een sb 8 mono kaartje ofzo, en die detecteerde hij zonder problemen. (in dezelfde isa connector..)

Weet iemand hoe ik nu deze kaart moet installeren? Met de installatie diskette ging het ook niet, die kon de kaart ook niet vinden.

Oh ja..de kaart deed het voor de format c: gewoon goed, en die sb8 mono die het wel doet erin laten is ook niet echt een optie, daar zit geen connector voor de cd-rom-audio aan, en daar gaat het haar vooral om....dus de originele kaart moet er eigenlijk wel weer in.
alvast bedankt

• MJC
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

voor 3 tientjes effe een nieuwe geluidskaart halen :)

Ik heb hier ook een isa sb16 en die doet het zelfs probleemloos onder win98 (native support)

Verwijderd

Je kunt toch nadat je automatische detectie hebt gedaan gewoon zelf de harware instaleren. Selecteer dat het een geluidskaart moet zijn, en stop vervolgens de diskette met de drivers erop in je drive. Even de locatie aangeven, en instaren. En, tada... Daar staat je kaart netjes bij je systeem.

Veel suc6

• RdB_IA
  • Niet online
misschien moet het dan maar een nieuwe worden ja..

dat installeren werkt niet...hij ziet de kaart gewoon niet zitten, erg raar.
Heeft iemand misschien nog een ander idee?

he MJC..'k ben NOG STEEDS niet op icq...komt wel weer een keertje hoor..*zucht*

Verwijderd

Met een soundblaster 128 heeft hij ook meteen stuk beter geluid

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Je moet eerst de DOS diskettes installeren voordat hij hem in Windows kan detecteren.
Of je zet gewoon
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E
SET BLASTER=A240 I7 D3 H7 P300 T6
in je AUTOEXEC.BAT

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Veel ISA kaarten worden inderdaad 'aangezet' als in de autoexec de SET blaster waarden worden gelezen. Je hoort dan ook een statische tik over je speakers. Vervolgens kan windows hem ook detecteren.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• RdB_IA
  • Niet online
ik heb die 2 regels van Mastermind precies zo in m'n autoexec.bat staan, maar het werkt niet. Die computer kan hem gewoon niet vinden.
Ik heb hem ook nog ff in m'n win2k computer gezet, in het enige isa slot op m'n p3b-f, maar die ziet ook niets.
echt supervaag...er is volgens mij nix mis met de kaart zelf, daarom ook zonde om een nieuwe te moeten halen...hij moet het gewoon doen

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 13:24
Ik weet vrij zeker dat het dan NIET om een plug en play kaart gaat, en dus zal windows 'm ook zo snel niet 'vinden'. Ga eens naar configscherm->nieuwe hardware->windows gaat ff zoeken dan .. -> ff overal doorheenklikken->dan 'hardware kiezen uit lijst'->klik op diskette, et voila

Ik denk dat dit moet werken .. misschien dat in win95 de volgorde iets anders is .. maar ik heb zelf ook zo'n kutisakaartje gehad .. en die dingen zijn hellish om te installeren!

• RdB_IA
  • Niet online
ja..ik moet ook eerst maar ff een goeie driver zien te krijgen. Er zitten wel diskettes bij, maar die zijn voor win 3.1, en op internet kan ik niet zo goed een geschikte driver vinden....moet daar nog maar ff naar zoeken. Sjit wat een rot ding :)

Verwijderd

Wou je soms ruilen met mijn heuze Ess geluidskaart die het vertikt om MP3's af te spelen ????

Dacht het niet he? :)

Verwijderd

Je moet je systeem schoon opstarten. Met een bootdisk. Dan installeer je de geluidskaart in DOS. (Is neem ik aan de SB16 met zoŽn CD-tje) Als het goed is worden de autoexec.bat en de config.sys overschreven.
Tijdens het booten van W95 moet je de melding Set blaster= a220....blabla

installeer nu in W95 de standaard SB16 driver van MS zelf.(Add New Hardware - zelf kiezen...W95 niet laten zoeken)Geef nu het pad aan naar je driver en installeer deze. Start opnieuw op. Als het goed is heb je nu geluid. Als dit zo is, dan kan je de driver vervangen door de driver van Creative (van cd-tje)

Bij mij deed ie het toen. (Ja ik heb ook nog zoŽn SB16 in een oude pentium)
Het enige nadeel is dat ik op de een of andere manier joysticks met meer dan 4 knoppen maar 4 knoppen krijgen.

Suc6 ermee.

Anders...PCI!!!Werkt een stukje beter dan ISAPnP

• RdB_IA
  • Niet online
het is een gluidskaart zonder cd-tje..maar met alleen diskettes voor win 3.1
maar die schone start met bootdisk ga ik eens proberen.

het is trouwens helemaal geen PnP kaart volgens mij..hij doet helemaal nix uit zichzelf..

• RdB_IA
  • Niet online
het werkt allemaal voor geen meter...ik krijg het niet voor elkaar.

iemand nog een tip? Als het niet lukt spring ik denk ik maar uit het raam....IRRITANT!!!

en ik snap gewoon niet waarom dat andere k*t kaartje het wel gewoon doet. Is de kaart dan soms kapot ofzo?? (kan haast niet)

Verwijderd

Uhm, heeft die kaart het wel gedaan??
Het is inderdaad lastig als W95 hem niet ziet. Heb je niet ergens een IRQ conflict in je systeem?

De originel drivers heb je bij een echte SB16 niet nodig. W95 heeft zoŽn compatible driver, die werkte bij mij wel!

Heb wel een keer zoiets gehad met een ander merk geluidskaart...die heb ik na 2 dagen kloten door midden gebroken en bij de vuilnis gegooid...en toen dus die SB16 gekocht!

• RdB_IA
  • Niet online
das een veel beter idee dan uit het raam springen zeg...misschien dat dan maar.

nou ja..ik geef het gewoon op. Ik prik die ouwe sb8 mono er wel ff in, en als er hier nog iemand komt met een geniaal idee dan kijk ik of ik hem nog aan de praat kan krijgen..laat dat ding er dus gewoon maar inzitten.
Dan maar even met de eigenaresse overleggen of ik nog een nieuwe moet halen..
bedankt voor de hulp allemaal

Verwijderd

Mwah, hulp...hulp... :)

Als de kaart niet kapot is, dan moet je hem eens alleen onder dos installeren en dan ff kijken of je nog een oud DOS spelletje hebt en dat opstarten (opstarten in DOS) en kijken of je dan geluid hebt.

Het is toch wel een Creative Sound Blaster 16...toch???

Verwijderd

Voor je uit het raam springt en die kaart sloopt hier nog een URL-tje
http://www.creative.com/support/files/download.asp?reg=1&OS=win95&prod=sb_16&Select=Get+Files

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Die grote lange ouwe SB16 heb ik er ook in zitten, ik heb dus die DOS-diskettes geinstalleerd, en toen handmatig die driver van de Soundblaster 16 CD-ROM geinstalleerd die iemand had liggen. Toen deed die het wel. Check of PnP voor ISA in de BIOS wel aan staat. Als die regel niet werkt moet je A240 door A220 vervangen. Hij doet het echt wel na veel gekloot (had ik ook hij detecteerde hem steeds niet maar opeens deed die het na wat gelooi ineenkeer).
Voor je uit het raam springt en die kaart sloopt hier nog een URL-tje http://www.creative.com/support/files/download.asp?reg=1&OS=win95&prod=sb_16&Select=Get+Files
Euhm die driver doet het niet... althans niet bij mij.

• RdB_IA
  • Niet online
bij mij ook niet nee...

he Mastermind..ik heb m'n autoexec.bat ook wel veranderd al wat je zei. Er zat een dos proggie bij die alle defaultsettings had, en die waren wel wat anders dan die getallen in die 2 regels van jou. Ik heb die dus ook ff veranderd in dus die defaults, maar ook dat werkte niet.
Ik kon trouwens niet terug vinden wat die 'T6' is..die had ik ook weg gelaten bij m'n verandering..ik heb helaas weinig verstand van autoexec.bat files enzo..
iemand misschien op internet een leuke link waar hierover meer te vinden is?

ik moet nog eens ff bij die pc gaan kijken hoe het in het bios zit metm PnP isa kaarten..als ik nieuws heb zeg ik het wel :)
Pagina: 1