Exchange 2003: smtp/pop connector

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frank_hoorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2021
Dag mensen.

Ik heb hier een SBS 2003 server met exchange draaien. Deze server draait in het domein "domein.local".

Nu heb ik ook nog een extern email adres met in "domain.nl".
Exchange zal met behulp van de pop connector per gebruiker deze mail binnen moeten halen. Mailtjes versturen zal met de smtp connector gebeuren met behulp van een smart host.

Verder heb ik bij de gebruiker de 2 volgende email adressen staan. Naam@domein.local en Naam@domein.nl.

Maar nu het rare.

Als ik Naam@domein.local als primary mail adres instel, kan ik mailtjes ontvangen maar niet versturen. Ik krijg dan de volgende error:

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

naam op 26-7-2006 10:04
Het e-mailadres kan niet worden gevonden. Het is mogelijk dat de geadresseerde inmiddels is overgestapt naar een andere e-mailorganisatie, of dat het adres een fout bevat. Controleer het adres en probeer het nogmaals.
<server.domein.local #5.1.8 smtp;553 5.1.8 <naam@Domein.local>... Domain of sender address naam@domein.local does not exist>

En als ik Naam@domein.nl instel als primary kan ik mailtjes sturen maar niet ontvangen.
Er gebeurd dan wel iets met de mailtjes....want ze zijn verdwenen als ik ze met een ander programma wil ophalen.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe ?

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:01

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als ze wel opgehaald worden, maar je weet niet wat er mee gebeurd, dan kun je dit wellicht in de SMPT/POP log terug vinden?
Ik weet bij Exchange even niet precies waar dit zit, maar dat moet je kunnen vinden.

Ik zou aannemen dat je als primair mailadres je interne mailadres in moet stellen.
Kan het wellicht zijn dat je mailserver de mailtjes standaard probeert te forwarden naar buiten toe?
Dat moet dan natuurlijk niet. Hij moeten weten dat alle mail die naar domain.local gestuurd wordt, lokaal afgehandeld kan worden. De foutmelding die je krijgt, lijkt erop dat hij eerst naar buiten wil, en buiten is er natuurlijk geen domain.local.

Verder: definiëer even wat jij ziet onder verzenden en ontvangen.
Je bedoeld, neem ik aan, allebei met mailadressen binnen je domein?
Kun je bijvoorbeeld eens kijken of je wel kunt verzenden naar een extern adres, als je als primair mailadres domain.local insteld?
Overigens vind ik het vreemd dat Exchange dit ziet als een pop adres, terwijl een lokaal adres altijd een AD adres zou moeten zijn. Als ik van extern naar hier stuur is het Solino.debaay[at]bedrijf.com maar als iemand mij intern wil mail, dan gebruikt hij geen @. Dan wordt het gewoon "de Baay, Solino".

Hoe heb jij dat ingesteld?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Verwijderd

Als ik Naam@domein.local als primary mail adres instel, kan ik mailtjes ontvangen maar niet versturen. Ik krijg dan de volgende error:

De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:

naam op 26-7-2006 10:04
Het e-mailadres kan niet worden gevonden. Het is mogelijk dat de geadresseerde inmiddels is overgestapt naar een andere e-mailorganisatie, of dat het adres een fout bevat. Controleer het adres en probeer het nogmaals.
<server.domein.local #5.1.8 smtp;553 5.1.8 <naam@Domein.local>... Domain of sender address naam@domein.local does not exist>
pfff raar he?
denk eens ff na...

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Klaarblijkelijk heeft hij er nog niet genoeg kaas van gegeten, maar om dan maar zo te antwoorden... :N
Beetje jammer.

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 17:26
je echte externe email adres als primair instellen de ander wel in de lijst laten staan. In je pop connector de mail naar de goede mailboxen sturen (wel het local adres). Houd er wel rekening mee dat het wijzigen van een adres naar primair even moet door werken.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Frank_hoorn
Bedankt voor (bijna) alle reacties.

Ik snap ook wel dat je met je interne mail adres niet naar een extern adres kan mailen. Maar het vreemde is....waarom kan ik met het interne adres als primary adres wel mailtjes ontvangen, en als ik het externe adres als primary adres gebruik niet? In de pop connector hoef je alleen maar op te geven waar exchange de mail vandaan moet halen en naar welke postvak hij deze mail moet sturen.

Daar veranderd toch niets aan als ik een extern adres als primary adres instel ?

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Zou het kunnen zijn dat de server zichzelf ziet als mailserver voor domain.local, en domain.nl eigenlijk niet accepteerd? Of niet weet dat ie ook voor domain.nl mail moet ontvangen?

(kan het mis hebben, m'n exchange kennis is redelijk laag....)

Copy.com

• Frank_hoorn
hmm ik heb net even de eventlog bekeken....en de mail wordt dus wel ontvangen maar doorgestuurd naar het externe adres (naam@domein.nl). Alleen hij komt dan niet aan in mijn mailbox.

Dus hoe kan ik instellen dat hij inkomende mail doorstuurt naar mijn interne adres ( naam@domein.local)?

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Je moet denk ik, dat doorsturen voorkomen. Hij moet het niet doorsturen, maar direct in de betreffende mailbox deponeren.
Overigens moet je 'denk ik' voor je mailserver wel configureren dat hij zowel deel uit maakt van je domain.local, maar ook van je domain.nl. Als je dat niet doet, dan zal hij nooit begrijpen dat mail naar domain.local of domain.nl gewoon lokaal afgehandeld moet worden en niet moet worden doorgestuurd.

Ff de Exchange handleiding erop naslaan, denk ik ;)

Verwijderd

domain.local adressen moeten helemaal niet in exchange staan (enige uitzondering is misschien als je mensen hebt die niet naar buiten mogen emailen).

zorg dat domain.nl geaccepteerd wordt op je smtp connector.

waarom je verder pop3/smtp gebruikt en niet mapi (outlook express vs outlook) is beyond me.

• Frank_hoorn
Goeiedag.

Een beetje late reactie vanwege mijn vakantie.

Maar anyway...Ik heb hem aan de praat gekregen.

Ik heb zoals gezegd de .local adressen weggehaald bij de gebruikers. Hierna zag ik in de eventviewer de volgende melding

An attempt to relay e-mail to recipient <user@domein.nl> was made. The e-mail could not be delivered because the recipient's e-mail domain name does not match any local e-mail domains.

Dit was te verhelpen door bij de recipients policies het "@domein.nl" toe te voegen.

Mensen...bedankt voor uw hulp :)
Pagina: 1