Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BIOS wachtwoord flashen in rom ?

Pagina: 1
Acties:

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 12:55
Hallo,

Ik ben bezig om mijn computer wat beter te beveiligen. Ik wil dat niet zomaar iedereen achter mijn computer kan zitten. Ik gebruik Windows XP maar een gewoon wachtwoord op een user acount heeft niet veel zin omdat je dan gewoon effe een linux cdtje er in drukt en je bent bij mijn bestanden dus dat is geen optie. Een normale bios wachtwoord kan ik wel instellen maar dat is even CMOS clear en je kan de computer opstarten. Ik ben eigenlijk opzoek naar een bios wachtwoord die ik in de ROM flash. Dus als iemand denkt eey ik kan zo achter die computer effe dat batterijtje er uit halen komen ze erg bedrogen uit omdat het wachtwoord er nog gewoon opstaat.

Encryptie is geen mogelijkheid ik wil echt gewoon een wachtwoord dat het goed beveiligt.

Heeft iemand enig iedee? ik kon echt Niks vinden op internet

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-11 06:38

Gerco

Professional Newbie

Als iemand de CMOS clear jumper kan zetten heeft hij blijkbaar toegang tot je kast. Dan kan hij ook je HD meenemen en dan is je password waardeloos, ook als het in ROM zou zitten (wat niet kan). De enige mogelijkheid is Encryptie, als dat voor jou geen optie is (waarom eigenlijk niet?), heb je gewoon pech en zul je met een BIOS wachtwoord genoegen moeten nemen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:30

Haan

dotnetter

De meeste kasten hebben gewoon de mogelijkheid om deze met een hangslotje op slot te doen. (zitten speciale beugeltjes aan de achterkant).
Als dat al niet voldoende is, vraag ik me af waar die pc staat en waar je in vredesnaam allemaal bang voor bent..

Wachtwoord in ROM flashen lijkt me niet mogelijk, misschien dat het met een programmeer-tool wel kan (hoe heet zo'n ding officieel?), maar die moet je wel net hebben én mee om kunnen gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Haan op 26-07-2006 10:13 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:32

FastBunny

Give it the Works !

Zet een slot op je kast zodat men niet bij de CMOS clear jumper kan :Y)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
Ook al is dat mogelijk heeft 't nog niet veel nut, even je hd in een andere pc hangen en je kunt er alnsog bij. Dan is encryptie juist een betere oplossing lijkt me.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een ROM is per definitie niet schrijfbaar, vandaar de naam Read Only Memory ;)

EEPROMs zijn wel leesbaar en schrijfbaar, maar die kun je theoretisch flashen zodat je password weg is.

Een mogelijke optie is een hardware encryptie kaart. Deze versleutelt alles op je harddisks en zorgt ervoor dat het transparant decrypted wordt terwijl je met je PC werkt. Dit zou zonder snelheidsverlies moeten kunnen. Als je dan weg gaat van de PC trek je een speciale 'key' uit het slot en je PC gaat hardwarematig op slot. Achterhalen van gegevens of booten van disk is dan vrijwel onmogelijk.

kijk eens hier:
http://www.enovatech.net/products/reference/pci_adapter.htm

Die firma heeft trouwens ook hardware encryption RAID oplossingen :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• CodeConnected
Zooooooow jullie zijn snel :)
mijn kast kan niet op slot.
het is meer bedoeld voor mensen van mijn computer te houden die er niet achter hore :) bijv vrienden of Wie dan ook die zonder mijn toestemming achter mijn computer gann(nojah vrienden mogen het wel maar indd personen die ik liever er niet achter wil hebben) veel mensen die weten als ik er een bios wachtwoord op zet dat ze effe CMOS clear doen en dat ze er dan wel achter kunne.

daarom is ecryptie niet echt de oplossing

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-10 19:25
Fijne vrienden heb jij als ze zelfs je CMOS gaan clearen om in je pc te kunnen... redelijk waardeloos imho. Enige mogelijkheid is inderdaad encryptie zoals al gezegd is. Redelijk paranoia hoor...

btw waarom zeg je dat encryptie NIET de oplossing is? Encryptie waarbij je bv een USB-key nodig hebt of een wachtwoord voordat de machine boot.

[ Voor 28% gewijzigd door Rataplan_ op 26-07-2006 10:21 ]

• CodeConnected
Kan je me iets laten zien over encryptie met wachtwoord beveiliging

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:30

Haan

dotnetter

Rataplan_ schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:20:
Fijne vrienden heb jij als ze zelfs je CMOS gaan clearen om in je pc te kunnen... redelijk waardeloos imho. Enige mogelijkheid is inderdaad encryptie zoals al gezegd is. Redelijk paranoia hoor...
With ^^^

Ik vraag me nog steeds af waar je die pc hebt staan dan.. En noem mij goedgelovig, maar zoveel mensen zijn er toch niet die 1) je CMOS clearen 2) bootvolgorde aanpassen zodat ze Knoppix kunnen draaien en 3) je pc gaan doorzoeken 8)7

Kater? Eerst water, de rest komt later

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

wat voor gasten heb jij in je huis lopen die ff je pc onder tafel vandaan trekken, openschroeven, CMOS clear doen en gaan zitten i-netten?
Of de moeite gaan doen om een linux-disc mee te nemen en je XP te hacken?

Ik zie trouwens alleen een redenering waarom bios/boot password geen optie is, niet waarom encryptie een probleem is.

En gaat het om specifieke data die je wilt beveiligen, of om het feit dat ze gewoon de pc niet opstarten? Met fysieke toegang zonder toezicht is het namelijk vrijwel altijd mogelijk om een pc op te starten en werkbaar te maken (al is 't maar met b.v. knoppix). Om bij de data/os te komen is (bijvoorbeeld met encryptie) een heel ander verhaal.
CodeConnected schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:23:
Kan je me iets laten zien over encryptie met wachtwoord beveiliging
truecrypt

[ Voor 16% gewijzigd door J2pc op 26-07-2006 10:25 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou natuurlijk ook de CMOS-clear headertjes af kunen knippen.
Dan ben je wel je garantie kwijt, maar ik neem aan dat je niet een paar stukjes ijzerdraad rond de pc hebt slingeren (dus ook paperclips weghouden van de pc)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• CodeConnected
Gaat van truecrypt de snelheid van je HD niet heel erg achteruit(dus bijv bij bestanden uitpakken) omdat hij elk bestand moet encrypte?

Verwijderd

Onthoud wel dat als er iets misgaat met je hd, systeem of encryptiekaart dat restoren van data erg lastig wordt. Dan kan je er zelf ook moeilijk bij. Ik zou gewoon een HD slede nemen en als je weggaat de disk in een kluisje stoppen. Zo'n klein kluisje kost 20-30 euro en een slede 10-15 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2006 15:00 . Reden: zpelvouten verwijderd ]

• CodeConnected
Verwijderd schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 15:00:
Onthoud wel dat als er iets misgaat met je hd, systeem of encryptiekaart dat restoren van data erg lastig wordt. Dan kan je er zelf ook moeilijk bij. Ik zou gewoon een HD slede nemen en als je weggaat de disk in een kluisje stoppen. Zo'n klein kluisje kost 20-30 euro en een slede 10-15 euro.
bedankt voor de tip maar zover ga ik nou ook niet. et zou gewoon leuk zijn geweest dat ik de bios dus zou kunne flashen of iets anders simpels. maar dat is er jamemr genoeg niet. dan hou ik het maar bij de normale beveiliging :)

Verwijderd

CodeConnected schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:51:
Gaat van truecrypt de snelheid van je HD niet heel erg achteruit(dus bijv bij bestanden uitpakken) omdat hij elk bestand moet encrypte?
Ik heb al mijn data encrypted via truecrypt. 2x 320GB externe hdd en mijn interne hdd, windows draait op een normaal stukje hardeschijf.

Qua snelheid merk ik er niet veel van, zeker omdat USB al een bottleneck is. En dan daarbij, ik doe geen donderdduizend lees/schrijfacties per seconde. En mocht iets problemen gaan opleveren dan zou je dat stukje unencrypted kunnen doen.
Pagina: 1