Toon posts:

2 hd raid 1 + raptor of 2 grotere hd's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn HD recentelijk crashte, met deels niet gebackupte fotoos erop :( , wil ik in mijn nieuw te bouwen pc 2 hd's in raid 1 draaien, bv 250 GB WD RE SATA schijven. Hierop zou ik muziek, fotoos en data zetten. Een derde, snellere HD (74 GB Raptor) zou dan XP en programma's bevatten...

Plan B zou zijn om de Raptor te schrappen en 2 grotere WD RE schijven te kopen (320/400 GB) en deze als RAID 1 te draaien. In dit scenario zou ik XP, programma's en data in aparte partities zetten.

Ik ga een Asus Conroe mobo kopen met RAID, wellicht de P5W DH de luxe met een hardware RAID controller aan boord.

Wat zouden jullie aanraden? Ik wil tot 350 euri aan storage uitgeven...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Allereerst: RAID =! Backup
Je moet ook met een raid array zorgen voor een deugdelijke backup.

Verder zou ik gaan voor een raptor om je OS op te gooien (voor de snelheid) en 2 schijfjes in raid1 als je per se raid wil gaan gebruiken.

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-02 22:30
Ik zou het zo doen:
2 schijven in raid 0 voor de snelheid met daarop xp foto's muziek enzz

3e schijf voor de backups.
gebruik een backup programma die bijvoorbeeld elke dag een back up je maakt. als de raid crasht heb je alles nog op je 3e schijf en als de 3e schijf crasht heb je alles nog op je raid.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

De RAID 0 oplossing lijkt me tamelijk risicovol, het is de vraag of je dat wel zou willen.

OK zul je zeggen, die films en muziek download ik wel opnieuw, maar als je 320/400 GB aan meuk opnieuw bij elkaar moet zoeken en binnenhalen ben je evengoed véél tijd en moeite kwijt.

Backup dmv kopieën op een extra hardeschijf, zij het via RAID 1, zij het via een backupprogramma, is beide even (on)veilig. RAID 1 is iets meer gemak, omdat je de backup kopie niet apart hoeft te (laten) maken, maar deze direct gemaakt wordt tijdens wegschrijven.

Mijn huidige situatie is op dit moment vergelijkbaar met jouw eerste optie, nl één hardeschijf voor windows, en een RAID 1 setup voor de documenten en foto's. Ik ben er nog steeds blij mee, beide HD's van de RAID 1 hebben al eens de geest gegeven, en zijn geruisloos vernieuwd zonder dataverlies. B)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Raid 1 is misschien niet de beste oplossing.
Ik zou gaan voor Raid 5 ( stripeset with parity ) met een drietal WD 250GB RE's.

Daarvoor heb je wel 3 schijven nodig, maar het is EN sneller dan Raid1 EN je houdt effectief de capaciteit van 2 schijven over EN er kan een schijf uitvallen zonder dat je je data kwijtraakt.

[ Voor 3% gewijzigd door SLeddert op 26-07-2006 11:23 ]

Karsten

Verwijderd

Topicstarter
Aardig idee om RAID 5 te gaan draaien, echter het beoogde mobo (Asus P5W DH Deluxe) ondersteund dit niet hardwarematig met aparte chip, wel via de southbridge, zie hier. Via hardware (Silicon Image 'EZ-Backup') wordt alleen RAID 0,1 ondersteund. Geen idee wat de impact op schijf-/ systeem performance als RAID via southbridge loopt vs. via hardware...

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Die Raptor voor je OS in combinatie met twee RE's in RAID1 is het beste idee. Echt super, ben ik ook van plan.

En later eventueel, als je nog poortjes over hebt later, misschien migreren naar RAID5...

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 22:10
Sorry voor de topic kick, maar dit leek me toch echt het enige goeie topic waar ik deze vraag kon stellen.

Ik heb ook de P5W DH deluxe in de bestelling staan, en die ondersteunt raid1,0,5. En EZ backup ondersteunt ook nog raid 1,0
Nou lijkt mij raid 5 een mooie oplossing tussen snelheid en toch veiligheid en veel mensen raden dit ook aan.

Maar nu heb ik de handleiding van de P5W DH er eens op nageslagen, maar ik kan helemaal nergens vinden hoe je als je met raid 5 een disk verliest, die opnieuw kan opbouwen.

Voor raid 0 en raid 10 is het wel uitgelegd maar over raid 5 herstellen zie ik niks in de handleiding...
Want de hele grap van raid 5 is dat je toch het verlies van een disk kan hebben...

Iemand een idee?

(ohja ik heb natuurlijk 3 disken besteld ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Mielmania op 21-08-2006 12:33 ]

hoi

Pagina: 1