Pentagon berekningen

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik dit moet posten maar aangezien het meer om het grafische gedeelte gaat dan om het "mod" element post ik het hier.

Ik ben van plan een kast te bouwen in de vorm van een pentagon(vijfhoek). Ik bouw em niet als een piramide maar als het pentagon in amerika, maar dan staand.

Nu is mijn probleem dat ik niet weet ik hoe ik de zijkanten moet berekenen. De kast moet 51cm hoog zijn ( even ter vergelijking van mijn huidige kast ).

Ik heb mijn mavo diploma en onderand 4jaars ict maar het berekenen van een pentagon gaat me iets te ver. Daarom vraag ik ook jullie hulp voor het berekenen van de kanten hoe lang ze moeten zijn. Ik heb ook al gezocht op internet naar hulpmiddelen hoe dit uit te rekenen maar ook dit is mij te moeilijk.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
"ik heb mijn mavo diploma" maakt dat wat uit in deze "casus" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goliath
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11-2023

Goliath

hi ho silver... away

heb je geen / ken je niet iemand met AutoCAD of een ander tekenprogramma?
Zie ook hier
http://www.mathsisfun.com...rior-angles-polygons.html

[ Voor 132% gewijzigd door Goliath op 25-07-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Kleenex schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:29:
"ik heb mijn mavo diploma" maakt dat wat uit in deze "casus" ?
Net zoveel als deze overbodige opmerking...

Ben even lief ;) de TS probeert gewoon netjes te zeggen dat hij ondanks zijn opleiding niet weer hoe hij de zijden van een pentagon moet berekenen, (dat weet ik trouwens ook niet, en jij ook niet zo te merken aan je post)

Bewijst maar weer eens de kwaliteit van het nederlandse onderwijs

Eenb beetje googlen leverde mij op: Hoe bereken ik een pentagon

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperflight.com/images/pentagram-pentacle.gif

[ Voor 22% gewijzigd door rdfeij op 25-07-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64834

Ik zou zeggen teken hem uit en schaal het eventueel op als je het niet 1:1 maakt Engels Nederlands
Voor een hobby-constructie heb je geen exacte berekeningen nodig; bij het zagen ben je dat toch weer kwijt.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 64834 op 25-07-2006 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 14:01

Bergie

Lekker belangrijk...

51cm hoog; ok. Maar hoe breed wil je hem maken?

En begin eens met tekenen; dan kom je er waarschijnlijk zelf wel uit met simpele gonio. Als je het exact kan tekenen, kan je het ook exact berekenen B)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
op http://mathworld.wolfram.com/Pentagon.html staat hoe de verhouding van de lengte met de zijden is.
let op de formules voor circumradius, inradius etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

360 delen door 5 kan je neem ik aan, bij de uitkomst tel je 90 op, en dan heb je de hoek die een hoekpunt van een 5-hoek maakt.

Vervolgens kan je de pentagon verdelen in 5 gelijkbenige driehoeken, die je weer door 2 kan delen, en met de stelling van Pythagoras (A2+B2=C2) kan je de benen van de driehoeken uitrekenen. netjes op papier op elkaar stapelen, en je komt mooi uit.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Ik denk dat het voor jou het makkelijkst is om een pentagon te tekenen :)

Je weet dat in een pentagon 5 zijdes zijn dus dat betekent 5 hoeken. 360* (= cirkel)/ 5 = 72 *
dus je tekent 5 hoeken met lijnen van gelijke lengtes. Je koppelt ze allemaal met lijnen en je hebt een pentagon. Je weet de hoogte van de lijn die loodrecht op de horizon staat.

Stel je neemt hoogte dus 5 cm?
Dan neem je de onderste hoek van de pentagon = 72* (A=72/2= 36)
Lengte van 1 zo n balk was 5 cm. Gooi de cosinus formule erover heen. dus Cos hoek A = aanliggende/schuine. A weet je, en de schuine ook. Dus aanliggende = schuine x cos hoek A

Hiermee weet je dus de verhoudingen tussen de bovenkant en onderkant van de pentagon. Hiermee kun je dus de hoogte van 51 cm bij betrekken en je weet het ;) Heb ff geen calc. bij de hand anders had ik t voor je uitgerekend :) LAat t ff weten als t je lukt. :)

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Wikipedia knows it all :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vijfhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 17:08
Praetextatus schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:47: Heb ff geen calc. bij de hand anders had ik t voor je uitgerekend :)
Welk OS draai je datje geen Calc hebt? :+

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 12:43
Volgens http://mathworld.wolfram.com/Pentagon.html is bij een hoogte van een Pentagon: h=1 + 1/4(sqrt(5) + 1), de breedte: b=1/2(sqrt(10-2sqrt(5))
als we dat gaan schalen, zodat H = a*h = 51 cm
dan geldt: B=a*b=(H/h)*b=een formule met veel wortels die ik niet ga opschrijven omdat het toch niet leesbaar is, maar decimaal komt eruit: 33,14cm

De hoek tussen twee kanten is niet 72, maar 108 graden (bij een tekening zie je dat het iig groter dan een rechte hoek moet zijn). Een vijfhoek kun je maken uit 3 driehoeken, dus 3*180/5=108.

[ Voor 23% gewijzigd door jorikc op 27-07-2006 12:03 ]

Pagina: 1