SATA controller voor Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort mijn fileserver van Windows 2003 om te zetten naar Linux (Ubuntu 6.06). De hardware is een Intel GAGL of misschien Tyan Tomcat i915 mobo (ik heb beide) met een Intel 915G chipset, S-775 processor, PC3200 geheugen, wat PCI en PCIe x1 sloten, en een PCIe x16 slot.

Momenteel zitten er 6 SATA HDD's in dat systeem (4x Maxtor en 2x WD) en daar kunnen op korte termijn nog 1 of 2 schijven bij komen. Omdat het mobo zelf maar 4 SATA connectoren heeft, en de Maxtor schijven bovendien kuren geven op de onboard ICH6 controller op beide borden, heb ik 4 schijven aangesloten op een Promise S150 TX4 (non-RAID) controller.
Mijn grootste probleem voordat ik Ubuntu kan gaan installeren is de Promise die geen serieuze support voor Linux schijnt te hebben en ik wil perse een kaart met solide Linux drivers.
Het liefst zou ik een serieuze SATA RAID-controller met nette Linux support kopen (bv. Areca of 3Ware) maar die dingen hebben allemaal PCIe x8 of PCI-X sloten nodig en die hebben mijn mobo's niet. 3 a 400 euro voor een 4-poorts RAID kaart wil ik nog wel neertellen maar om ook nog eens een nieuw mobo te kopen wordt me te gek. En ik betwijfel of zoiets als een Areca 1210 gaat werken in het PCIe x16 slot van de 915G.

Wat ik dus al weken zoek is een RAID-controller die in mijn mobo's past, werkt onder Linux, en waar ik verder geen kosten aan hoef te maken. De goedkope soft-RAID kaartjes van o.a. Promise en Highpoint heb ik afgeschreven omdat met al die kaartjes wel problemen schijnen te zijn onder Linux.

Wie kan me helpen :?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Voor zover ik weet worden de simpele Silicon Image controllers wel goed ondersteund in Linux (de 3112 2-poorts en 3114 4-poorts iig). Deze zitten op Sweex controllers van een tientje ;) Misschien het proberen waard? Het zijn iig PCI kaarten.

Hier stond een dode link.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:34
Ik heb een 2-tal Sweex SATA controllers in mijn servertje. Met Silicon Image chip. Gewoon aansturen met de standaard Silicon Image driver, die al heel lang in de 2.6 kernel zit en dus al heel goed uitontwikkeld is.

Edit: maar dan moet je ook echt ff checken dat er een Silicon Image chip op zit. Ik weet niet of Highpoint wellicht ook die Silicon Image chip gebruikt...

[ Voor 27% gewijzigd door GarBaGe op 26-07-2006 08:41 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Volgens mij gebruikt Highpoint z'n eigen chips voor hun controllers maar daar ben ik niet zeker van. Ik ga in elk geval op zoek naar een 3114 controller of twee 3112 controllers. Dat is best een oude chip dus ik ben benieuwd of er nog aan te komen is.
Voordeel is in elk geval wel dat het goedkope controllers zijn dus het hoeft allemaal niet veel te kosten. Een "echte" RAID controller was natuurlijk nog leuker maar ik ga wel eens proberen of ik software-RAID-5 in Linux aan de praat krijg.

Bedankt voor de hulp :)