9800xt upgraden of wachten?

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Black-Hole
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02-2024
Heb een vraag die denk ik niet zo 1,2,3 is te beantwoorden.

Momenteel heb ik een ATI 9800xt 256mb kaart in mijn PC zitten. Deze kaart is in principe al aan vervanging toe als ik volledig van de nieuwste games wil genieten. Enig 'nadeel' is dat mijn huidige moederbord een AGP slot heeft. Wat is dus kan doen is de kaart upgraden naar een Nvidia 7800GS of een ATI X850XT. Dit zijn waarschijnlijk de laatste en beste AGP-kaarten die er te krijgen zijn.

Wat ik ook kan doen is mijn moederbord vervangen door een moederbord met een PCI-E slot. Ik zal dan ook mijn processor moeten vervangen want deze past niet op de huidige moederborden. Heb nu een P4 3.0GHz. Al met al is dit best een leuke upgrade maar ook stukken duurder.

Wat ook nog kan is nog even wachten tot Vista met DirectX 10 en dan alles in een keer te upgraden, moederbord, processor en DirextX 10 kaart. Dan ben ik klaar voor de toekomst en kan ik zeker 2 a 3 jaar vooruit. De andere oplossingen zie ik meer als tussenoplossing en vraag me af of dit de investering waard is.

Wat is wijsheid en hoe denken jullie er over?

Edit: misschien meer een topic voor Complete Systemen & Laptops, laat een mod dit maar beslissen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Black-Hole op 25-07-2006 19:41 ]

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-07 11:30
je kan altijd wel blijven wachten ;)
Van een 9800xt naar een 7800GS is toch wel weer een groot verschil. Je zal toch wel merken met nieuwere spellen dat je het lang nie meer op maximaal kan spelen.

Wachten op een nieuwe pc zou ik niet doen. Het duurt iig nog een half jaar tot dat VIsta uit is, en in begin heb nie veel meer aan een DX10 kaart.

Verder kost een 7800GS nu 260 euro? Is toch nog wel een mooie laatste upgrade voor die pc lijkt me :)

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Black-Hole
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-02-2024
FRidh schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:43:
Verder kost een 7800GS nu 260 euro? Is toch nog wel een mooie laatste upgrade voor die pc lijkt me :)
Is het zeker maar denk alleen dat ik er niet zo lang van kan genieten als mijn huidige kaart. Denk dat deze na anderhalf jaar al kan gaan vervangen door een directx 10 kaart.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Black-Hole schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:48:
[...]

Is het zeker maar denk alleen dat ik er niet zo lang van kan genieten als mijn huidige kaart. Denk dat deze na anderhalf jaar al kan gaan vervangen door een directx 10 kaart.
De levensverwachting van een videokaart komt denk ik niet meer boven een half jaar. Als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt altijd wel wachten. Al je graag een DX10 kaart wilt snap ik niet waarom je deze vraag hier neerzet. Wacht dan op een DX10 kaart.
Alleen een kleine kanttekening: Welke zekerheid heb je dat er uberhaupt DX10 kaarten voor AGP verschijnen?
Bovendien duurt het nog wel een flinke tijd eer games DX10 daadwerkelijk gaan ondersteunen. Windows XP zal immers geen DX10 ondersteunen en eer XP grotendeels vervangen is door Vista zit je denk ik toch wel weer 1 à 2 jaar over de release van Vista heen zit.

Als je de performence nu nodig hebt moet je NU kopen. AGP kaarten zijn nu nog goed verkrijgbaar en leveren goede prestaties. Als je echt nog even de kat uit de boom wilt kijken kun je nog even wachten. Maar de huidige GeForce 7 lijn biedt inderdaad leuke performence voor niet al te veel geld.
Probeer daar iets mee te doen.

Wat wijsheid is is meer van wat jij wilt en hoe jou portemonnee gevuld wordt. Zit je echt krap bij kas dan probeer je natuurlijk door te sjorren met je huidige kaart. Maar als je het geld kunt missen dan zul je op dit moment absoluut doen met een mooie nieuwe AGP kaart en al helemaal niet als je tweakhanden hebt. :)
Bovendien zul je na die anderhalf jaar, waarna jij denkt dat je hem zult moeten vervangen, waarschijnlijk toch wel een nieuwe kaart nodig hebben om bij te blijven.
Edit: misschien meer een topic voor Complete Systemen & Laptops, laat een mod dit maar beslissen :)
Deze kan best hier, maar bezint voor ge begint de volgende keer. Onzekerheid is niet nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 25-07-2006 20:32 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Dit topic is gesloten.