Het Net - Kan geen mail verzenden

Pagina: 1
Acties:
  • 13.685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Een collega van mij heeft sinds kort Internetbellen via Het Net. Het betrof hier een overstap van een inbelabonnement.

Nu blijkt echter dat een paar dagen nadat de aansluiting klaar was ineens geen mail meer kan worden verzonden via Outlook Express naar andere adressen dan die van Het Net zelf. Dus wel naar @hetnet.nl adressen.

Hij heeft al herhaaldelijk met Het Net gebeld en vanavond kreeg hij te horen dat een aantal honderd gebruikers daar last van hebben daar Het Net internationaal op de een of andere blacklist is gekomen waardoor mailtjes geblokkeerd worden. Via webmail kan hij echter wel mailen naar alle adressen. Wanneer hij in Outlook Express iets verstuurd naar iemand krijgt hij linea recta een mailtje terug in zijn inbox dat het niet verzonden is. De exacte melding is de volgende:

The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was '*th*****@t***architecten.nl'. Subject 'test', Account: 'Het Net', Server: 'mailhost.hetnet.nl', Protocol: SMTP, Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for th*****@t***architecten.nl', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC79

Zijn er meer mensen die hier last van hebben. Zo ja, wat hebben jullie gedaan, helpdesk gebeld, gemailt naar helpdesk, enz.

Collega heeft al aangegeven bij Het Net kosten te willen declareren. Hij betaalt immers ook voor een werkend e-mail adres.

E.P.M. Linsen

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

elinsen schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:30:
Collega heeft al aangegeven bij Het Net kosten te willen declareren. Hij betaalt immers ook voor een werkend e-mail adres.
Alleen even hierop reagerend. Lijkt me een vrij kansloze eis. Als hij op deze (zakelijke?) manier van email gebruikt maakt bij een provider als Hetnet, wat met alle respect, nu niet echt bepaald een zakelijke ISP is, en ook niet eentje die nu echt super bekend staat, dan kan hij in mijn optiek beter voor een business (inbel, mail) abo kiezen.

Daar mag je dingen eisen omdat je er relatief veel voor betaald. Hetnet is slechts een simpele provider, verwacht er dan ook niet teveel van.

Als mijn xs4all mail het niet doet (en dat gebeurt eigenlijk nooit), ga ik ook niet op tilt slaan.

Vergeet even niet dat we niet in de USA wonen waar je iemand voor een poep aan kan klagen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 25-07-2006 19:37 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Bij Hetnet betaal je toch alleen voor de internetverbinding, en zijn alle extras (mail enzo) service? Zoals bij alle providers afaik. Geld claimen heeft dan geen nut.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Zijn er meer mensen die hier last van hebben. Zo ja, wat hebben jullie gedaan, helpdesk gebeld, gemailt naar helpdesk, enz.
En wat heb jij voor je collega gedaan, behalve het probleem op GoT neerplempen? Even Googelen op 550 levert je meer dan voldoende resultaten op om in ieder geval even de ingestelde uitgaande mailserver te checken.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:44

samo

yo/wassup

Verstuurt hij ook van een @hetnet email adres, of heeft hij bij de afzender een ander domein staan? Komt de mail van de hetnet server af, of van een andere mailserver?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
foutcode ccc79 = relying not allowed, je gebruikt dan de verkeerde SMTP.

probeer mailhost.hetnet.nl eens, of check hetnet.nl/help keyword: servers

ennuh nog een ding, wellicht moet je de SMTP mail.direct-adsl.nl hebben, aangezien IPB over een direct dsl lijn loopt

[ Voor 29% gewijzigd door vage op 25-07-2006 19:47 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30

Reptile209

- gers -

Iets uitgebreider dan het antwoord van vage:
Je moet gebruik maken van de SMTP-server van het netwerk waarmee je met internet verbinding maakt. Als je verbindt via Het Net is dat idd mailhost.hetnet.nl. Blijkbaar zit je collega dus momenteel niet op het netwerk van Het Net, gezien de foutmelding. Check eens via www.watismijnip.nl (vanaf de PC van je collega) of daar als provider idd Het Net genoemd wordt. Zo niet, dan zit hij òf op het netwerk van een ander (wireless via de buren anyone? :)), of heeft hij momenteel bewust geen HetNet verbinding. In het eerste geval moet 'ie zijn verbinding fixen, in het tweede de juiste mailserver opzoeken.

Zo scherp als een voetbal!

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Ik heb die meldingen al allemaal gegoogled. Die geeft aan dat er dus een server fout is. De mailhost is goed ingesteld zoals hierboven ook is te lezen. Mailen naar @hetnet.nl adressen lukt wel, en voorheen werkte andere adressen natuurlijk ook. Het Net onderkent dat het probleem bij hun zit.

Voor de duidelijkheid, het betreft zijn Privé mailadres en niet van het werk. Daar hebben we XS4ALL en bovendien een eigen mailserver die we zelfs via webmail kunnen benaderen.

Mijn vraag was dan ook of er nog andere mensen zijn die op dit moment het probleem hebben en hoe zij er over denken. Het Net geeft zelf aan dat het om enkele honderden klanten gaat.

E.P.M. Linsen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
samo schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:38:
Verstuurt hij ook van een @hetnet email adres, of heeft hij bij de afzender een ander domein staan? Komt de mail van de hetnet server af, of van een andere mailserver?
Zijn mailadres is idd th******@hetnet.nl

In het voorbeeld in de topicstart heeft hij geprobeerd een mailtje naar zijn werkadres te sturen wat dus resuleerd in een foutmelding dat het mailtje niet relayed kan worden.
Reptile209 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:50:
Iets uitgebreider dan het antwoord van vage:
Je moet gebruik maken van de SMTP-server van het netwerk waarmee je met internet verbinding maakt. Als je verbindt via Het Net is dat idd mailhost.hetnet.nl. Blijkbaar zit je collega dus momenteel niet op het netwerk van Het Net, gezien de foutmelding. Check eens via www.watismijnip.nl (vanaf de PC van je collega) of daar als provider idd Het Net genoemd wordt. Zo niet, dan zit hij òf op het netwerk van een ander (wireless via de buren anyone? :)), of heeft hij momenteel bewust geen HetNet verbinding. In het eerste geval moet 'ie zijn verbinding fixen, in het tweede de juiste mailserver opzoeken.
Hij maakt gebruik van een ADSL verbinding van Het Net. Via www.whatismyip.com heb ik zijn e-mail adres opgeschreven en dit IP adres is door Het Net bevestigd als het juiste adres. De verbinding zou dus ook goed moeten zijn. Na oplevering van de verbinding heeft de e-mail ook nog een paar dagen gewerkt. Pas enkele dagen later kon er geen mail meer worden verzonden.

[ Voor 54% gewijzigd door elinsen op 25-07-2006 19:56 ]

E.P.M. Linsen

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

elinsen schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:51:
Voor de duidelijkheid, het betreft zijn Privé mailadres en niet van het werk. Daar hebben we XS4ALL en bovendien een eigen mailserver die we zelfs via webmail kunnen benaderen.
Wat wil die dan gaan claimen? :?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja. Waarschijnlijk heeft hij ingesteld dat hij mailt vanaf *th*****@t***architecten.nl. De mailserver van HetNet mag daar niet voor relayen. Daarom kan die wel mailen via webmail ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

het spijt me geweldig, maareh het verstuur e-mail adres is volgens het antwoord van de server van het net toch echt :th*****@t***architecten.nl

Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for th*****@t***architecten.nl', Port: 25, Secure(SSL)

alvoor je collega hoog van toren blaast, maar miscchien toch eens de instellingen nalopen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Glashelder schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:54:
Ja. Waarschijnlijk heeft hij ingesteld dat hij mailt vanaf *th*****@t***architecten.nl. De mailserver van HetNet mag daar niet voor relayen. Daarom kan die wel mailen via webmail ;)
Het ingestelde account gebruikt hij al jaren en is puur prive. De mailhost staat juist ingesteld en ook zijn naam en het genoemde e-mail adres zijn zijn prive adressen. Er is geen enkele link tussen zijn prive en werkmail. Op het werk gebruiken we Novell en dus Groupwise. Daar is ook verder geen mailhost ingesteld.

Zoals ik al aangeef onderkent Het Net het probleem. We kunnen het dus zelf niet oplossen en moeten dus wachten totdat Het Net zijn zaakjes weer voor elkaar heeft. Waar het om gaat is dat je betaald voor het hele pakket, dus internet EN e-mail. Als dat laatste niet werkt blijft Het Net dus in gebreke.

E.P.M. Linsen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:56:
het spijt me geweldig, maareh het verstuur e-mail adres is volgens het antwoord van de server van het net toch echt :th*****@t***architecten.nl

Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for th*****@t***architecten.nl', Port: 25, Secure(SSL)

alvoor je collega hoog van toren blaast, maar miscchien toch eens de instellingen nalopen
Dat is het adres waar het HEEN gaat. Als hij mij mailt op er*****@xs4all.nl dan krijgt hij dus Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for er*****@xs4all.nl', Port: 25, Secure(SSL)

Ik ben bij hem thuis geweest om te kijken naar de instellingen, maar die zijn allemaal gewoon goed. Zoals gezegd, het heeft gewerkt, en van de ene op de andere dag niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door elinsen op 25-07-2006 20:04 ]

E.P.M. Linsen

Verwijderd

neen het net blijft niet in gebreke,
uw collega houd zich niet aan de het net handleiding, en houd zich dus niet aan de regels.
overigens is het wel zo dat een provider het recht heeft om voor een meerderheid een anti-spam/anti-virus regel mag toepassen.

zie hiervoor de gebruiksvoorwaarsen van het net

Verwijderd

elinsen schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:02:
[...]

Dat is het adres waar het HEEN gaat. Als hij mij mailt op er*****@xs4all.nl dan krijgt hij dus Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for er*****@xs4all.nl', Port: 25, Secure(SSL)

Ik ben bij hem thuis geweest om te kijken naar de instellingen, maar die zijn allemaal gewoon goed. Zoals gezegd, het heeft gewerkt, en van de ene op de andere dag niet meer.
en dus weer hetzelfde verhaal.
zijn afzender adres dient ***** @hetnet.nl te zijn.

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:06:
[...]

en dus weer hetzelfde verhaal.
zijn afzender adres dient ***** @hetnet.nl te zijn.
Zijn afzender adres IS th****@hetnet.nl. Ik heb het toch heel duidelijk gemeld hier. Wanneer hij via dit account al afzender zijn eigen mailadres gebruikt kan hij NIET mailen naar andere dan @hetnet.nl adressen.

E.P.M. Linsen

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:05:
neen het net blijft niet in gebreke,
uw collega houd zich niet aan de het net handleiding, en houd zich dus niet aan de regels.
overigens is het wel zo dat een provider het recht heeft om voor een meerderheid een anti-spam/anti-virus regel mag toepassen.

zie hiervoor de gebruiksvoorwaarsen van het net
Hoezo houdt hij zich hier niet aan. Hij verzend mail vanaf zijn eigen th****@hetnet.nl adres en met zijn eigen gebruikersnaam naar iemand anders via de mailhost.hetnet.nl server.

Dit is precies volgens het boekje. Ik zie niet wat hier fout aan is.

E.P.M. Linsen

Verwijderd

het net heeft een tooltje voor de instellingen : hetnet tool

draaien, hierna met de default settings nog maar eens proberen.

Verwijderd

Je hebt het ook in een eerder bericht aangegeven. De instellingen zijn dus correct.
Wat je wel moet nakijken zijn de eventuele andere accounts die hij heeft ingesteld.
Daar zou zoiets als een SMTP.architecten.nl kunnen staan. Gebruikt hij meerdere
accounts met eenzelfde gebruikersnaam ?

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:12:
het net heeft een tooltje voor de instellingen : hetnet tool

draaien, hierna met de default settings nog maar eens proberen.
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat ik ALLE instelling nu een aantal maal heb nagekeken en dat ALLES gewoon goed staat. Nogmaals, Het Net geeft zelf toe dat de fout bij hun ligt

E.P.M. Linsen

Verwijderd

Mmm.. dan kan ik morgen weer aardig wat telefoontjes verwachten :-)
Nee... ik werk niet bij HetNet maar krijg veelvuldig vragen van klanten
welke niet door hun provider op weg worden geholpen. Tijd voor een glas whiskey :Y)

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:14:
Je hebt het ook in een eerder bericht aangegeven. De instellingen zijn dus correct.
Wat je wel moet nakijken zijn de eventuele andere accounts die hij heeft ingesteld.
Daar zou zoiets als een SMTP.architecten.nl kunnen staan. Gebruikt hij meerdere
accounts met eenzelfde gebruikersnaam ?
Er is slechts 1 account. Er kan dus nergens iets cross-linked zijn. Er is ook niets gewijzigd in de gegevens. Van de ene op de andere dag werkt het niet meer. Dit is sinds midden vorige week.

E.P.M. Linsen

Verwijderd

elinsen schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:17:
[...]

Er is slechts 1 account. Er kan dus nergens iets cross-linked zijn. Er is ook niets gewijzigd in de gegevens. Van de ene op de andere dag werkt het niet meer. Dit is sinds midden vorige week.
Net even op HetNet gekeken (onder het genot van een glas Tè Ileach) maar zie niets over mogelijke storingen. Daarnaast ook niets te zien over mogelijke oplossingen behalve het eerder genoemde 'hulpprogramma'. Is je hotmail account nog geldig ? Stuur ik je zo ff een mailtje.

Verwijderd

Dit staat overigens wel op de site (onder e-mail / storingen)

Onderwerp: ADSL storing Lelystad (opgelost)
Tijdstip Melding: 25-07-2006 14:26
Korte uitleg: Als gevolg van een storing kon u op 25-07-2006 tussen 07:00 en 14:00 in enkele gebieden in de regio Lelystad niet bij ons inloggen via het ADSL-netwerk. Onze excuses voor dit ongemak. De storing hebben wij inmiddels verholpen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Probeer het eens via telnet..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
telnet mailhost.hetnet.nl 25
helo hetnet.nl
mail from:<naam>@hetnet.nl
rcpt to:<naar@domein.nl>
data
[bl44t ([] <-- blokhaken weglaten!)]
.

(afsluiten met . en dan enter).

ik heb net overigens via Planet een mail verstuurd via mailhost.hetnet.nl..werkt gewoon :)

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 25-07-2006 20:37 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03

wielhelm

80/86 ST bladebladed

volgens mij mag je de smtp server van planet ook gebruiken als hetnet klant. mail.planet.nl

Altans die werkt wel als je gprs van kpn gebruikt.

Verwijderd

Uitgebreider is deze tekst (behorende bij jouw foutcode 800CCC79):

De foutmelding die u beschrijft kan meerdere oorzaken hebben. Hieronder vindt u de mogelijke oplossingen:

In uw e-mailadres of het antwoordadres staan ongeldige tekens
In het adresboek staat een ongeldig e-mailadres
Uw internetverbinding is niet via Het Net
1. In uw e-mailadres of het antwoordadres staan ongeldige tekens

Controleer de instellingen van uw e-mailprogramma aan de hand van de onderstaande instructies:
Open Outlook (Express)
Klik in het menu 'Extra' op 'Accounts'
Selecteer het tabblad 'E-mail'
Selecteer de account van Het Net en klik op de knop 'Eigenschappen'
Selecteer het tabblad 'Algemeen'
Controleer uw e-mailadres:
Is dit het juiste adres?
Komen er vreemde tekens voor in dit adres?
Vul het e-mailadres voor de zekerheid opnieuw in
Het is belangrijk dat u hierna de e-mailberichten in het 'Postvak Uit' verwijdert en opnieuw aanmaakt. U kunt anders opnieuw dezelfde foutmelding krijgen, daar de oorspronkelijke fout is opgenomen in nog te verzenden berichten.

2. In het adresboek staat een ongeldig e-mailadres
Controleer de e-mailadressen in het adresboek. Verwijder adressen die fouten bevatten en voer deze opnieuw in. Het is belangrijk dat u hierna de e-mailberichten in het 'Postvak Uit' verwijdert en opnieuw aanmaakt. U kunt anders opnieuw dezelfde foutmelding krijgen. Probeer nu opnieuw uw e-mail te ontvangen en te versturen.

3. U maakt geen verbinding met internet via Het Net
De uitgaande mailserver van Het Net werkt alleen als relaying server wanneer u verbinding heeft via het netwerk van Het Net. Wanneer vanaf een andere provider verbinding maakt, dan is relaying niet mogelijk en kunt u alleen e-mail versturen naar @hetnet.nl adressen. In het verleden is het wel mogelijk geweest om via authenticated SMTP vanaf een andere provider e-mail te versturen, maar deze mogelijk is uit veiligheidsoogpunt enige tijd geleden opgeheven.

Indien u geen verbinding met internet maakt via Het Net, dient u - voor het versturen van e-mail - gebruik te maken van de Uitgaande Mailserver (SMTP) van de provider waarmee u verbonden bent. U dient voor het juiste mailserver-adres contact op te nemen met de helpdesk van deze provider.

Het is mogelijk dat de in dit antwoord gegeven oplossingen niet werken.
De achterliggende oorzaak van dit probleem is dan dermate specifiek dat wij u adviseren voor oplossing hiervan telefonisch contact op te nemen met onze helpdesk

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:23:
[...]

Net even op HetNet gekeken (onder het genot van een glas Tè Ileach) maar zie niets over mogelijke storingen. Daarnaast ook niets te zien over mogelijke oplossingen behalve het eerder genoemde 'hulpprogramma'. Is je hotmail account nog geldig ? Stuur ik je zo ff een mailtje.
Mijn hotmail werkt nog ja. Mijn collega heeft ook al bij Het Net aangegeven dat hij het kwalijk vindt dat er niets vermeld wordt over een storing terwijl die er dus al enkele dagen is.

E.P.M. Linsen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wielhelm schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:29:
volgens mij mag je de smtp server van planet ook gebruiken als hetnet klant. mail.planet.nl

Altans die werkt wel als je gprs van kpn gebruikt.
Klopt maar het staat wel dat de server van hetnet gewoon werkt..

En mailhost.hetnet.nl staat niet in 1 van de spamdatabases van www.dnsstuff.com..

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 25-07-2006 20:33 ]

• elinsen

elinsen

Fear me......

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:29:
Uitgebreider is deze tekst (behorende bij jouw foutcode 800CCC79):

De foutmelding die u beschrijft kan meerdere oorzaken hebben. Hieronder vindt u de mogelijke oplossingen:

In uw e-mailadres of het antwoordadres staan ongeldige tekens
In het adresboek staat een ongeldig e-mailadres
Uw internetverbinding is niet via Het Net
1. In uw e-mailadres of het antwoordadres staan ongeldige tekens

Controleer de instellingen van uw e-mailprogramma aan de hand van de onderstaande instructies:
Open Outlook (Express)
Klik in het menu 'Extra' op 'Accounts'
Selecteer het tabblad 'E-mail'
Selecteer de account van Het Net en klik op de knop 'Eigenschappen'
Selecteer het tabblad 'Algemeen'
Controleer uw e-mailadres:
Is dit het juiste adres?
Komen er vreemde tekens voor in dit adres?
Vul het e-mailadres voor de zekerheid opnieuw in
Het is belangrijk dat u hierna de e-mailberichten in het 'Postvak Uit' verwijdert en opnieuw aanmaakt. U kunt anders opnieuw dezelfde foutmelding krijgen, daar de oorspronkelijke fout is opgenomen in nog te verzenden berichten.

2. In het adresboek staat een ongeldig e-mailadres
Controleer de e-mailadressen in het adresboek. Verwijder adressen die fouten bevatten en voer deze opnieuw in. Het is belangrijk dat u hierna de e-mailberichten in het 'Postvak Uit' verwijdert en opnieuw aanmaakt. U kunt anders opnieuw dezelfde foutmelding krijgen. Probeer nu opnieuw uw e-mail te ontvangen en te versturen.

3. U maakt geen verbinding met internet via Het Net
De uitgaande mailserver van Het Net werkt alleen als relaying server wanneer u verbinding heeft via het netwerk van Het Net. Wanneer vanaf een andere provider verbinding maakt, dan is relaying niet mogelijk en kunt u alleen e-mail versturen naar @hetnet.nl adressen. In het verleden is het wel mogelijk geweest om via authenticated SMTP vanaf een andere provider e-mail te versturen, maar deze mogelijk is uit veiligheidsoogpunt enige tijd geleden opgeheven.

Indien u geen verbinding met internet maakt via Het Net, dient u - voor het versturen van e-mail - gebruik te maken van de Uitgaande Mailserver (SMTP) van de provider waarmee u verbonden bent. U dient voor het juiste mailserver-adres contact op te nemen met de helpdesk van deze provider.

Het is mogelijk dat de in dit antwoord gegeven oplossingen niet werken.
De achterliggende oorzaak van dit probleem is dan dermate specifiek dat wij u adviseren voor oplossing hiervan telefonisch contact op te nemen met onze helpdesk
Nummer 2 valt nog te controleren. Qua verbinding zou die goed moeten zijn. Het adres komt in ieder geval overeen met dat wat Het Net doorgeeft. En die is gewoon via DHCP verkregen.

E.P.M. Linsen

Verwijderd

elinsen schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:30:
[...]

Mijn hotmail werkt nog ja. Mijn collega heeft ook al bij Het Net aangegeven dat hij het kwalijk vindt dat er niets vermeld wordt over een storing terwijl die er dus al enkele dagen is.
Volgens de instructie van HetNet zou er dus weinig aan de hand zijn tenzij er onbekende adressen in het adressenboek voorkomen. Een testje met een ander mailprogramma (bijvoorbeeld Eudora) zou gebruikt kunnen worden om te zien waaraan het probleem ligt. Ik stuur je nog even geen mail via je hotmailadres... ben eerst benieuwd wat er gebeurd voordat ik systeeminfo opvraag ;)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Sorry niet helemaal wakker :9

[ Voor 154% gewijzigd door MasterMike op 25-07-2006 20:46 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

No shit Sherlock. Dat staat ook al in de topic start.

• vage
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-06-2025
heb je de SMTP al eens gecontoleerd, of blijf je maar zeggen storing ?

zo niet, doe dat dan gelijk.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30

Reptile209

- gers -

Okee, nog twee opties:
* als HetNet al aangeeft dat de fout bij hun ligt (soms twijfelachtig, * Reptile209 weet dat niet alle helpdeskers even slim zijn aan de telefoon) dan hebben ze je ongetwijfeld ook een oplossing aan de hand gedaan. Vertel, vertel :). Iets a-la: wacht twee dagen, dan moet het opgelost zijn. Zolang ze er mee bezig zijn, heb je geen poot om op te staan qua schadevergoedingen. Als je aandringt, willen ze vaak wel je telefoonkosten terugstorten.

* heb je al eens geprobeerd om een eventuele virusscanner tijdelijk uit te schakelen, het account opnieuw in te stellen (niet controleren, echt verwijderen in het mailprogramma en opnieuw aanmaken) en dan nog eens te proberen? Verwijder ook het huidige mailtje uit de outbox en stuur eerst wat testmailtjes naar je hotmail ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 25-07-2006 22:14 ]

Zo scherp als een voetbal!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:17

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Goed, dr wordt hier door een aantal mensen compleet de verkeerde kant op gekeken en over een aantal belangrijke punten heen gelezen, een aantal zitten wel goed :P

Het ip zal vast en zeker uit de ip range van HetNet (oftewel KPN Internet) komen. Via whatismyip.com / watismijnip.nl kun je dat prima nakijken. Echter, staat er ook bij provider HetNet, of niet?

Ik vermoed namelijk dat dat er niet bij staat, omdat de IP range best eens gewoon op naam van KPN kan staan. Effect is dat de mailserver dat ook kan denken, en dus het ip niet toelaat.

probeer eens, in willekeurige volgorde, de volgende servers:

195.121.6.164
195.121.6.51
mail.direct-adsl.nl
mail.planet.nl
mailhost.direct-adsl.nl
smarthost.direct-adsl.nl
mailrelay.direct-adsl.nl

Een van die servers zou moeten werken.

belangrijk: IEDERE keer bij het wijzgen van de mailserver een nieuw bericht maken, nadat je het mailprogramma opnieuw hebt geopend, EN het postvak uit hebt leeggegooid. Geen replies als: ' dat boeit niet' , ik maak het meerdere malen per week mee dat het wel boeit. Of dat een pc probleem. een usererror of een mailprogramma probleem is: je ne sais pas.

Daarnaast:

De mailstoring van HetNet heeft hier in de verste verte niet mee te maken. Deze storing gaat over het feit dat een deel van de mailservers van HetNet op een blacklist staat zo te zien, en niet over het feit dat mensen geen mail kunnen versturen van hun pc naar de HetNet server.

Bij het blacklist probleem zou je een bericht terugkrijgen van een postmaster, mailerdeamon of smtp host oid met de melding dat het mailbericht geweigerd is omdat de verzende mailserver geblocked wordt door de ontvangende server.

De mail komt hier niet eens op de verzendende server, dus die zogenaamde mailstoring van HetNet is verder niet boeiend.

Iets heel anders: heeft die betreffende persoon uit de TS recentelijk zijn HOOFDmailbox van HetNet bekeken? zo ja, laat maar. Zo nee, doe maar gewoon even kijken. Deze melding wil namelijk ook wel eens verschijnen bij abuseblocks.

@reptile209: ik weet op welke storing men doelt, maar die is hier niet relevant :P

[ Voor 6% gewijzigd door _Mystikal_ op 25-07-2006 22:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:23:
[...]

Voor mijn zwager getracht hetzelfde probleem op te lossen (geen mail kunnen verzenden naar niet HETNET adressen). Tot 3 maal toe lang bij de helpdesk aan de lijn gehangen (0.45 Euro per minuut), maar geen oplossing. Uiteindelijk gaf men toe dat het een bij HETNET bekend probleem is wat al enige dagen duurt. Men wilde het niet op de website van HETNET onder de storingen zetten (reden niet gegeven), men was niet bereid een e-mail te sturen zodra de storing verholpen was (deze vorm van service was ongebruikelijk) en we moesten het "af en toe maar proberen".
Het probleem is bij mijn zwager ontstaan bij de overstap van een ADSL abo naar een "surfen en bellen" abo. Alle in deze thread genoemde suggesties zelf ook al geprobeerd, maar het probleem ligt zoals door henzelf ook toegegeven echt bij het HETNET zelf! Als het klopt wat Mystikal stelt (en waarom zou dat niet juist zijn) dan vind ik nog dat er bij HETNET wel een keer een heldere geest moet opstaan die al die bellers met dezelfde klacht moet kunnen zeggen hoe het probleem wél opgelost moet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2006 07:53 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Hij heeft al herhaaldelijk met Het Net gebeld en vanavond kreeg hij te horen dat een aantal honderd gebruikers daar last van hebben daar Het Net internationaal op de een of andere blacklist is gekomen waardoor mailtjes geblokkeerd worden. Via webmail kan hij echter wel mailen naar alle adressen. Wanneer hij in Outlook Express iets verstuurd naar iemand krijgt hij linea recta een mailtje terug in zijn inbox dat het niet verzonden is. De exacte melding is de volgende:

The message could not be sent because one of the recipients was rejected by the server. The rejected e-mail address was '*th*****@t***architecten.nl'. Subject 'test', Account: 'Het Net', Server: 'mailhost.hetnet.nl', Protocol: SMTP, Server Response: '550 5.7.1 Unable to relay for th*****@t***architecten.nl', Port: 25, Secure(SSL): No, Server Error: 550, Error Number: 0x800CCC79
Je gebruikt de juiste mailserver, maar die weigert te relayen. Dat kan een configuratie-fout in de server zijn, *maar* dit kan ook veroorzaakt worden doordat je niet-geauthenticeerd bent.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Mystikal_ schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:14:
Bij het blacklist probleem zou je een bericht terugkrijgen van een postmaster, mailerdeamon of smtp host oid met de melding dat het mailbericht geweigerd is omdat de verzende mailserver geblocked wordt door de ontvangende server.

De mail komt hier niet eens op de verzendende server, dus die zogenaamde mailstoring van HetNet is verder niet boeiend.
Tenzij de server waarover je mailt een retourbericht krijgt van de bouncende server uiteraard :)

Overigens heeft Planet ook wel eens een soortgelijk geintje gehad, mail.planet.nl hosts gaven een relay error maar mailrelay.planet.nl weer niet.

Die zou je ook nog kunnen uitproberen

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-02 07:38
Wat is de reverse van het IP waarmee verbinding wordt gemaakt?
Is dit een hetnet.nl hostname of bijvoorbeeld een direct-adsl.nl hostname?

[ Voor 38% gewijzigd door Marcel op 28-07-2006 21:36 ]

Pagina: 1