Toon posts:

Tweede keer dat hardeschijf crasht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorig jaar heb ik onder garantie mijn hardeschijf omgeruild, nu na ongeveer een jaar crasht dezelfde schijf weer.

Er zit twee keer een 120 gb schijf in mijn pc, en beide keren is de eerste schijf gecrashed (partities niet meer benaderbaar / pc crasht op die partitie). De andere schijf is dus nu al 2 jaar oud.

Het gaat om 2 x een Maxtor DiamondMax (SATA)

Bijbehorende moederbord is de EPoX EP-8K9A7I.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
Gewoon toeval of omdat de eerste schijf het meeste belast wordt? (opstartschijf)
Ook iets om rekening mee te houden is de temperatuur van je hardeschijven.
Worden ze beide goed gekoeld?

[ Voor 10% gewijzigd door ^Ripper op 25-07-2006 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen koeling op de schijven, kast temperatuur hangt rond de 35 graden. Wellicht dat een optie, of gewoon (weer) omruilen en een jaar proberen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:12:
Ik heb geen koeling op de schijven, kast temperatuur hangt rond de 35 graden. Wellicht dat een optie, of gewoon (weer) omruilen en een jaar proberen.
35 graden is opzich een nette temperatuur. De max. bedrijfstemperatuur van een Maxtor schijf is 50 graden en daar blijf je ruim onder. Wat zijn de specificaties van de rest van je systeem o.a. ook het merk en vermogen van de voeding.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Zo uit mijn hoofd is het een (standaard) seasonic voeding 300W, die bij de kast geleverd werd.

Het systeem is een AMD2500+ met 512mb ram. Twee DVD drives op de 1e IDE aansluiting (2e werkt voor een of andere reden niet of herkent in ieder geval niets).

2 Maxtor schijven op onboard SATA aansluitingen. Ik vind het ook vreemd want de schijf laat nog maar 1 partitie zien, maar die is niet benaderbaar (er waren orgineel 3 partities) lijkt er op dat de partitie tabel niet goed meer is. De schijf start nog wel op, maar windows loopt halverwege het opstarten vast in het boot scherm (En juist de C partitie kan ik niet meer zien). Als ik de schijf in een andere PC hang in een hot-swap bracket, laad de schijf heel even en lijkt windows te hangen, maar gaat daarna toch verder, maar de schijf blijft onbenaderbaar.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Brakke voeding? Hier ook ooit het euvel geweest....
Check je voltages eens, en of die niet te veel schommelen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC heeft wat onnodige berichten verwijderd. Trollen en bashen is niet nodig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan het dan zo zijn dat het twee keer de zelfde schijf overkomt, ook beide keren rond 1 jaar leeftijd. Gewoon even een multimeter aan de molex hangen? Wat mag de maximale fluctuatie zijn?

• Wrack
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Wrack

aka Wegdekstreepje

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 20:12:
35 graden in de kast, hoe warm worden je hdd's dan wel niet?
Zoals hier boven al aangegeven is 50 graden wel een beetje de max. (misschien dat je het kan uitlezen met Everest bijv.).
Mochten ze nou erg warm worden kan je er misschien voor kiezen om een simpele harddiskkoeler aan te schaffen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat was de temperatuur van die schijf dan gemiddeld? Bij een kasttemperatuur van 35 graden kan de schijf alsnog wel constant 50 of meer zijn geweest, wat eigenlijk te hoog is.
Verder kan je voeding ook niet goed zijn, waardoro er teveel spanning op de schijf staat. Kijk eens met speedfan oid wat de voltages zijn, zowel idle als stressed.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:51
_Dune_ schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 22:38:
[...]

35 graden is opzich een nette temperatuur. De max. bedrijfstemperatuur van een Maxtor schijf is 50 graden en daar blijf je ruim onder. Wat zijn de specificaties van de rest van je systeem o.a. ook het merk en vermogen van de voeding.
Ja 35 graden voor de KAST, Die HD zal er wel een stuk boven zitten en al helemaal als die niet in de airflow hangt. Geef eens de temperatuur van beide HD's(en zeg ook welke schijf welke temperatuur heeft.) Als die van de kapotte schijf een veel hogere temperatuur heeft, moet je es kijken naar de indeling/airflow van je kast of een HD koeler bijhangen.

:edit: ook toevallig, 3x dezelfde post in 3 minuten. sneller typen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door skelleniels op 26-07-2006 09:52 ]

http://specs.tweak.to/16567

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik had inderdaad niet juist (te snel) gelezen, ik dacht dat TS 35 graden voor de schijf bedoelde. Het is inderdaad goed mogelijk dat je schijf velemalen warmer is dan de 35 graden die vanaf je moederbord wordt gelezen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Koelen van HDD's is altijd raadzaam, zeker Maxtors die relatief heet worden. Baat het niet dan schaadt het niet. De ervaring leert dat een fan met weinig airflow ruim voldoende is om een HDD koel te houden, bijvoorbeeld een stille Papst.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:34
Zelfde als hierboven. Schijven mogen niet warmer worden dan 55c en zorg voor een goede voeding. Dit zijn de 2 belangrijkste oorzaken dat je schijf stuk gaat.

Met SmartFan kun je de HDD temps uitlezen. Let er wel op dat je de temperatuur van een schijf niet kunt uitlezen als deze in een raid set zit.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

LeNNy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 12:22:
Zelfde als hierboven. Schijven mogen niet warmer worden dan 55c en zorg voor een goede voeding. Dit zijn de 2 belangrijkste oorzaken dat je schijf stuk gaat.

Met SmartFan kun je de HDD temps uitlezen. Let er wel op dat je de temperatuur van een schijf niet kunt uitlezen als deze in een raid set zit.
Zelf heb ik 8, 200GB Diamondmax 10 schijven welke alleen op een RAIDcore BC4852 zijn aangesloten. Via de magament software van de RAID controller kan ik de smart gegevens uitlezen waaronder de temperatuur van elke afzonderlijke schijf.

Pagina: 1