Toon posts:

Verandering van cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een s939 x2 4800 aan.
Kan ik deze zomaar vervangen met s939 3700, of moet ik eerst de Amd driver in de software lijst van XP verwijderen?
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/uss.nimitz/amd.JPG
Ik ben bang namelijk als ik dus de nieuwe cpu erin doet dat het hele zaakje vast loopt omdat XP ineens een andere cpu ziet,en ik heb niet zoveel zin om alles weer te gaan installeren.
Dus.....wat moet ik doen?

De Abit KN8-Sli is al std. fabrieks voorbereid om de x2 cpu`s te herkennen(verdere specs staan benden)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 17:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het blijft een K8, dus daar zal je geen hinder van ondervinden. De vraag is alleen of je 2e cpu core herkent wordt, en dat denk ik niet. Beste is dus als je van single naar multicore cpu gaat je een nieuwe windows install doet.

[tip]
gebruikt ALT+printscreen om screenshots te maken, dan heb je alleen het actieve scherm.

[ Voor 18% gewijzigd door TERW_DAN op 25-07-2006 17:42 ]

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:06
Zou het niet zo zijn dat als je die driver eraf mikt dat ie dan nieuwe hardware ziet en vervolgens de dual core netjes herkent?

Ik ga dezelfde upgrade uitvoeren dus vind het antwoord hierop wel interessant.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

B-Buster schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:49:
Zou het niet zo zijn dat als je die driver eraf mikt dat ie dan nieuwe hardware ziet en vervolgens de dual core netjes herkent?

Voor zover ik het weet niet, omdat de hele HAL ingericht is op single of multicore/cpu. Je zou kunnen proberen de ACPI driver eruit te gooien en die dan te herinstalleren als multiprocessor acpi, maar ik vraag me af of dat helemaal gaat leukken. Zelf is het me nog nooit gelukt (en dan ging ik van een single P3 naar dual P3) icm Win2k. Kan zijn dat XP daar wat soepeler mee omgaat, maar dat durf ik niet te zeggen, gezien ik op mijn dual nog 2000 draai.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
B-Buster schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:49:

Nee, windows installeert tijdens de setup support voor singel / dual processor. (zit in HAL; Hardware Abstraction Layer)
Als je dus van een singel processor overstapt naar een dual core / hyperthreading processor overstapt MOET je windows opnieuw installeren om de nieuwe core te kunnen gebruiken.

edit:

damn net te laat

[ Voor 3% gewijzigd door rdfeij op 25-07-2006 17:55 . Reden: tja ]

• B-Buster
Ok, duidelijk.

Niet erg verder, pc was toch al wel toe aan een verse installatie :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
wat is het verschil dan met hypertreading, als ik mijn pc installeer met hypertreading aan, dan heb ik 2 cpu's in windows, zet ik het daarna uit (moet voor een bepaalde applicatie), dan start windows gewoon weer op met 1 cpu, zet ik HT dan weer aan, zijn er weer 2 terug.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:15

angerfist-yentl

vake bei te bange!

maar windows start wel goed op hooor !

ik ging van een 3000+ naar een X2 3800+

en windows starte gewoon op en zag 2 core's en hij verdeelde alles prima over de core's

had daarna toch even me windows erover nieuwe op gegooid IVB met nieuwe tv kaart
( die deed niet goed ) Die ik 2 weken erna kocht

Ik hoorde een x van mensen dat windows wel compettible is van single > Dual maar niet van Dual > single

Vake bei te bange

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dnc1n schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 18:32:
wat is het verschil dan met hypertreading, als ik mijn pc installeer met hypertreading aan, dan heb ik 2 cpu's in windows, zet ik het daarna uit (moet voor een bepaalde applicatie), dan start windows gewoon weer op met 1 cpu, zet ik HT dan weer aan, zijn er weer 2 terug.
Nou, de betreffende HAL is dan wel aanwezig om te zorgen voor multicpu support. Dus windows kan in dat geval gewoon overweg met 2 cores of extra virtuele cpu.

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik heb een dual-boot systeem met XP en SuSe Linux 10.0 en wil mijn 3000+ vervangen door een X2 4600+ oid. Met windows gaat het dus goed werken, als het goed is... maar is hoe gaat dat met linux?
Terw_Dan schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:41:
Het blijft een K8, dus daar zal je geen hinder van ondervinden. De vraag is alleen of je 2e cpu core herkent wordt, en dat denk ik niet. Beste is dus als je van single naar multicore cpu gaat je een nieuwe windows install doet.
Hieraan te zien zou het iig moeten draaien, maar dan zonder support voor de tweede core, of kan linux dit onder de hand ook al net zo makkelijk als windows?

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-03 20:51
rdfeij schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:55:
[...]

Nee, windows installeert tijdens de setup support voor singel / dual processor. (zit in HAL; Hardware Abstraction Layer)
Als je dus van een singel processor overstapt naar een dual core / hyperthreading processor overstapt MOET je windows opnieuw installeren om de nieuwe core te kunnen gebruiken.

edit:

damn net te laat
eeuhhhh zoek maar eens op HAL en Hyper Threading.

Ikzelf ben aleens succesvol overgeschakeld naar HT op een bestaande w2kserver installatie.
(volgens mij doet winXP het zelf al)

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

QuaQu schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 11:46:
Ik heb een dual-boot systeem met XP en SuSe Linux 10.0 en wil mijn 3000+ vervangen door een X2 4600+ oid. Met windows gaat het dus goed werken, als het goed is... maar is hoe gaat dat met linux?

[...]

Hieraan te zien zou het iig moeten draaien, maar dan zonder support voor de tweede core, of kan linux dit onder de hand ook al net zo makkelijk als windows?
je hebt kans dat je even een andere kernel moet compileren/installeren (eentje met support voor dual cores/procs)

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:25
Voor de topicstarter: ik heb laatst iets vergelijkbaars gedaan. AMD64 3700+ vervangen door een X2 4800+, zonder windows reinstall (WinXP Pro). Volgens System / Device Manager heb ik nu een 'ACPI Multiprocessor PC', bij Processors staat inderdaad 2x een AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4800+ en onder taakbeheer zie ik grafieken voor beide cores onder performance.

Alles wijst er dus op dat ik zonder reinstall naar een Multiprocessor HAL ben gegaan. :9
Prove me wrong!

[ Voor 90% gewijzigd door d3vlin op 07-09-2006 16:49 ]

Leaping Lab Rats!

• Jage
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Bud_s schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 11:57:
[...]

Ikzelf ben aleens succesvol overgeschakeld naar HT op een bestaande w2kserver installatie.
(volgens mij doet winXP het zelf al)
Heb hier een laptop die HyperThreading aan moet kunnen (mobo en cpu kunnen het), maar in de bios was het uitgeschakeld. Toen heb ik het in de bios aangezet, maar dat vond Win XP niet zo leuk. De meeste programma's wilde niet meer opstarten. Toen heb ik 't maar weer uitgezet. Is er hier sprake van een beetje willekeur binnen Windows...? Toch nog maar eens goed kijken wat de voorwaarden zijn dat ie dergelijke ingrepoen wel slikt.

ps. dit is natuurlijk wel iets anders dan van single core naar duo core gaan, maar toch, het komt in de buurt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jage op 07-09-2006 17:10 ]

Verwijderd

Voor zover ik weet en ervaar gaat dat prima zonder Windows XP opnieuw te installeren. Hier op de zaak heb ik vorige week nog 2 workstations ge-upgrade naar een dualcore X2 4800 en XP herkende dat direct.

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-03 19:45
mensen mensen, BK1 poste zijn bericht op: 26 juli 2006

het daarop volgende bericht komt van vandaag, volgens mij was het probleem al opgelost
zullen we het topic nu weer laten zakken in de lijst der topics ? :)

en nee, ik probeer geen mod taken over te nemen, maar dit is allemaal wel een beetje onnodig :/ :X

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 20:02
Het zit zo met die HAL:

Multi naar Single is vrij makkelijk te doen, maar van Single naar Multi niet. Je kan windows allemaal netjes opstarten, Apparaatbeheer ziet hem zelfs als dubbele CPU. Kijk nu maar eens in Task manager, hier hoor je twee grafiekjes te zien (per CPU één dus) en je ziet er dan maar één!
De beste oplossing hiervoor is, als je ten minste SP2 hebt geinstalleerd, de herstel installatie te gebruiken met de windows XP SP2 integrated CD. Je moet dan de tweede hertel optie gebruiken, degene nadat je op F8 hebt gedrukt om akkoord te gaan met een aantal voorwaarden.

Op deze manier lijkt het net alsof er niets is veranderd, alleen heb je nu dus ECHTE dual CPU/Core ondersteuning. Voor de rest verandert er dus zo goed als niets, je email instellingen, geinstalleerde programmatuur, mijn documenten, gebruikersprofielen, etc. blijven onaangetast!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• B-Buster
Bij mij was ook geen reinstall nodig toen ik van 3700+ naar X2 4600+ ging.

Bij eerste keer opstarten kreeg ik in windows een foutmelding dat hij maar van 1 core gebruik kon maken. Vervolgens werd er nieuwe hardware gedetecteerd, de cpu driver geinstalleerd. Na booten had ik een volledig functionerende dual core cpu, netjes 2 grafiekjes en ik kon ook de affiniteiten instellen.

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:25
theforce81 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:28:
Het zit zo met die HAL:

Multi naar Single is vrij makkelijk te doen, maar van Single naar Multi niet. Je kan windows allemaal netjes opstarten, Apparaatbeheer ziet hem zelfs als dubbele CPU. Kijk nu maar eens in Task manager, hier hoor je twee grafiekjes te zien (per CPU één dus) en je ziet er dan maar één!
Dat is dus onzin, zie mijn post boven; ik ben van 3700+ naar X2 4800+ gegaan en er staan nu keurig 2 grafiekjes in task manager, zonder windows opnieuw geinstalleerd te hebben. (En ook 2 cpu's en ACPI Multicore PC (HAL) in Device Manager.)
Remond_FRL schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:21:
mensen mensen, BK1 poste zijn bericht op: 26 juli 2006

het daarop volgende bericht komt van vandaag, volgens mij was het probleem al opgelost
zullen we het topic nu weer laten zakken in de lijst der topics ? :)

en nee, ik probeer geen mod taken over te nemen, maar dit is allemaal wel een beetje onnodig :/ :X
Wellicht is dit topic handig voor mensen die op zoek zijn naar ervaring met CPU switchen/upgraden. Met die prijsverlagingen van socket939 high end X2 cpu's helemaal niet zo'n rare gedachte. Ervaringen posten in een (niet eens zo heel oud) bestaand relevant topic is dan in deze ook wenselijk lijkt mij.

[ Voor 41% gewijzigd door d3vlin op 10-09-2006 11:18 ]

Leaping Lab Rats!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Toch zorgt dit topic weer voor verwarring.
Er zijn twee stromingen te onderscheiden:

1. Je kunt bij een bestaande Windows XP SP2 installatie gewoon je CPU upgraden naar een X2 dual core variant en Windows zorgt automatisch dat hij correct wordt ondersteund.

2. Na de upgrade moet je tenminste een herstelinstallatie of zelfs een volledig nieuwe install uitvoeren

Wie heeft er nu gelijk?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-03 20:02
In mijn ervaring gebeurt het meestal dat je een herstel installatie moet uitvoeren, nu moet ik toegeven dat ik ook wel eens een situatie ben tegengekomen dat dit niet hoeft.
De reden dat dit verschilt hangt af van je standaard HAL, sommige al geinstalleerde HALs kunnen wel veranderen naar MPS HAL, maar de meeste niet.

Dit hangt dus af van jouw bepaalde situatie en is er dus niet een eenduidig antwoord op te geven. Als mensen die hier ervaring mee hebben posten welk moederbord zij hebben en welke oplossing daarbij van toepassing was dan kunnen andere mensen hier echt wat mee. De HAL is namelijk bepaald door de BIOS en hoe deze omgaat met ACPI of APIC, binnen deze twee standaarden heb je ook weer verschillen! Dus het ene systeem laat zich wel de HAL zonder problemen veranderen en het andere niet...

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht is dit topic handig voor mensen die op zoek zijn naar ervaring met CPU switchen/upgraden. Met die prijsverlagingen van socket939 high end X2 cpu's helemaal niet zo'n rare gedachte. Ervaringen posten in een (niet eens zo heel oud) bestaand relevant topic is dan in deze ook wenselijk lijkt mij.[/quote]

Ik ben dus gisteren overgestapt van een 3700 naar een 4800+.
Ik heb eerst de install. v/d Amd x2 driver gedaan en vervolgens xp afgesloten en de proc vervangen, daarna xp opgestart.
Ik kreeg een melding van nieuwe hardware en xp installeerde nog iets automatisch en ik moest de pc opnieuw opstarten.
Eenmaal gedaan was alles ok en zag je in taakbeheer 2 aparte windows met grafiek, ook in apparaatbeheer zie je 2 keer de proc staan.
Ik heb vervolgens nog van de Amdsite de x2 optimizer gedownload en het werkt perfect zonder nieuwe xp installatie.

Ik hoefde niks aan mijn bios of moederbord te doen omdat deze al std. klaar was voor x2.
Pagina: 1