Hittegolf -> PC oververhit?

Pagina: 1
Acties:
  • 717 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Wat ik vandaag toch meemaakte.
Ik heb een vrij nieuw systeem en hier was ik ook vandaag weer hard op aan het werk. Ik zit op een vreselijk snikhete zolder, helaas maar waar.
Vandaag tijdens het werk (vrij zware software) resette de pc zichzelf weer. Dat heeft ie de laatste weken al een paar keer eerder gedaan.
Maar nu startte hij niet meer door. Hij bleef hangen bij de bios en kwam even later met een melding dat er geen systeemschijf gevonden is.
Toen heb ik 20 minuten gewacht en weer opgestart. Toen was alles weer goed.

Zou het kunnen dat door de vreselijke hitte de pc ook gewoon oververhit is geraakt? Wel vreemd want op dezelfde zolder staan meer pc's en die doen het gewoon goed.
Of kan het zijn dat de harde schijf oververhit raakt?

Ik heb net een kleine kamerventilator gepakt en die op de open pc-kast gericht. Na 10 minuten resette de pc zichzelf weer...

Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe los ik dit op?

Het is een Asus P4P800-X met een P4 3.2Ghz CPU. 1Gb ram 1x maxtor 80Gb 1x maxtor 250Gb. Redelijk simpele kast. Misschien andere voeding erin zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door MNECMotU op 25-07-2006 17:28 ]

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

Het is heel waarschijnlijk dat je PC overhit is geraakt.

Zorg dat alles mooi stofvrij is en kijk of je lucht door je kast kan laten stromen door middel van 1, of liever 2, fans.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat zijn de temperaturen dan van het ding? en om wat voor pc gaat het?
Als ik dit zo lees zou het namelijk ook goed de voeding kunnen zijn die brakkig is.
Dus post de specs eens, de temps en ook de voltages die je voeding geeft. Neem daarnaast de hangen en opstartproblemen troubleshooter eens door (die is hier te vinden) om het probleem te achterhalen.

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
MNECMotU schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 17:27:
Het is een Asus P4P800-X met een P4 3.2Ghz CPU. 1Gb ram 1x maxtor 80Gb 1x maxtor 250Gb. Redelijk simpele kast. Misschien andere voeding erin zetten?
Harddisks kunnen ook snel te warm worden, zeker met dit weer. Met speedfan kan je in ieder geval de temperaturen checken. Mijn maxtor schijven hadden onder dit soort omstandigheden echt een fan nodig. (heb inmiddels Hitachi)

Niets...

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Mijn ouders belden mij vrijdag op met precies dezelfde symptomen. Achteraf bleek dat het de HDD was. Die heeft tot nu toe, na vele pogingen, geen enkel teken van leven gegeven. Gelukkig hadden ze recente backups, dus hebben ze gewoon een nieuwe PC gekocht :Y) (de oude was toch al vier jaartjes oud. (8> )

Heb jij toevallig, net als zij, een 7200 rpm-schijf zonder (extra) koeling en met slechts beperkte airflow erlangs? Dan zou het heel goed de HDD kunnen zijn, die dingen worden snikheet.

Check de FAQ van het opslagmedia-subforum alhier voor een lijstje met 'trucjes' om een kapotte HDD toch nog een laatste keer te laten opspinnen, om nog snel wat backups te maken.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• MNECMotU
Ik heb net de pc even een uurtje beneden in de koelere huiskamer gezet.
Hij start nu normaal op en ik kijk net in de bios voor de temperaturen.

De CPU temperatuur begon op ong 40 graden en is nu na 5 minuten al 51,5 graden.
Ik weet niet wat de max is van een P4 CPU???
Mobo temperatuur is momenteel 38 graden.

Voltages:
VCORE: 1,552 V
3.3 V: 3,168 V
5 V: 5,053 V
12 V: 12,096 (fluctueert rond de 12)

Ik zou een andere voeding kunnen aanschaffen, maar waar moet ik dan op letten?

En wat de hdd's betreft. Het is denk ik niet zo goed voor een hdd om oververhit te raken. Als het dit is, wat kan ik er op korte termijn aan doen. Als simpele geïmproviseerde oplossing???
Een grote huiskamer ventilator erop richten op open kast of is dat juist dom???

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Hier begon de boel ook vast te lopen, 30 graden in de kamer. Nu met open zijkant en een huiskamer ventilator erop blijft alles ijskoud. Lijkt me niet dat het de warmte is bij jou, is je koelblok wel stofvrij?

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 14:22

4VAlien

Intarweb!

50 graden idle voor een cpu lijkt me niet vreemd met dit weer. Tevens moet ligt dat ook ver onder de kritieke waarden. Kan je niet een zijplaat eruit trekken en kijken of het beter gaat? Meestal is dat met slechte airflow wel een oplossing. Kijk ook even voor een tooltje dat je harde schijf temperatuur kan laten zien, MBM oid.

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Eén van mijn Seagate Barracuda's heeft het ook niet overleefd. Hij begon al wat meer herrie te maken en een gemid. temperatuur die steeg naar zo'n 59°C. Da's niet gezond. Ik had wel iets eerder mijn desktopbehuizing open mogen maken. Veel ventilatiegaten waren verstopt door stof. Dat heeft er ook geen goed aan gedaan. Ik heb er nu een Samsung SP2514N in gezet. Die blijft met kast dicht op 45°C en met kast open op 42°C steken. Dat kan prima. Maar doorgaans produceert je harde schijf nogal wat warmte. Let erop dat ie zijn warmte goed kwijt kan. MNECMotU kijk ook nog even of je je harde schijf misschien op een andere plek in je compu-kast kwijt kan. Dat kan heel veel schelen. (Dus bv. niet vlak onder je DVD-speler maar ergens waar ie de ruimte heeft.)

Ik pak zelf maar weer 's een ijsje :9

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 17:34
Ik heb vandaag 5 pc's gerepareerd op werk, 4 daarvan hadden hetzelfde probleem, 2 zeker hdd kapot, maar 2 weet ik niet wat er mee was. Ze misten bestanden, maar na verse install deden ze het weer. Al met al denk ik dat dit weer niet echt bevordelijk is voor je HD's!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MNECMotU schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 18:57:
Ik heb net de pc even een uurtje beneden in de koelere huiskamer gezet.
Hij start nu normaal op en ik kijk net in de bios voor de temperaturen.

De CPU temperatuur begon op ong 40 graden en is nu na 5 minuten al 51,5 graden.
Ik weet niet wat de max is van een P4 CPU???
Mobo temperatuur is momenteel 38 graden.
dat is heel netjes, een P4 (afhankelijk van welke je hebt) kan makkeljik 60 tot 70 graden aan voordat je je zorgen hoeft te gaan maken.
Voltages:
VCORE: 1,552 V
3.3 V: 3,168 V
5 V: 5,053 V
12 V: 12,096 (fluctueert rond de 12)

Ik zou een andere voeding kunnen aanschaffen, maar waar moet ik dan op letten?
Die waardes zien er heel netjes uit ik denk ook niet dat een andere voeding een oplossing zal zijn.
voor de rest van de voeding vragen zou ik hier eens kijken: Welke voeding heb ik nodig? Deel 15
En wat de hdd's betreft. Het is denk ik niet zo goed voor een hdd om oververhit te raken. Als het dit is, wat kan ik er op korte termijn aan doen. Als simpele geïmproviseerde oplossing???
Een grote huiskamer ventilator erop richten op open kast of is dat juist dom???
Gewoon zorgen dat je airflow hebt zodat de warme lucht een beetje afgevoerd wordt. Dat is voor hdds vaak al meer dan genoeg.

Ik zou gewoon de temps en de voltlijnen in de gaten houden om te zien of 1 van die 2 problemen gaat geven.
Mocht het probleem daarmee niet opgelost zijn moet je de hangen en opstarten troubleshooter eens doornemen om te chterhalen welk onderdeel een probleem kan vormen.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Spontane reboots komen, zover ik weet, meestal door een slechte voeding of kapot geheugen. Je geheugen kun je testen met Memtest en de voeding zou je even moeten verwisselen voor een ander exemplaar (liefst A-merk en 350W of meer) om dat als probleem uit te kunnen sluiten.

Wat voor voeding heb je eigenlijk?

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-05 08:28

Frenkpie

"Crocs Rule !"

54 graden lijkt me niet echt te warm. Mijn AMD Thunderbird 1400 @ 1200 wordt 64-65 graden in Windows en tikt soms net de 70 graden aan tijdens het gamen.

Case wordt zo'n 50-55 graden maar daar ga ik nog een chipset fan opzetten want 50 graden in windows vindt ik een beetje hoog :+

wat k wil zeggen is: mijn pc crasht hier niet mee, dus de temperatuur lijkt me niet de veroorzaker ervan (iig niet de temps van je cpu/chipset) miss is je hdd dood (aan t gaan)?

[ Voor 26% gewijzigd door Frenkpie op 25-07-2006 19:30 ]

Verwijderd

Mijn pc heeft het hier ook behoorlijk warm, normaal is de cpu zo'n 40-45 graden idle en stressed max 55. Nu is hij idle al zo'n 50-55 en stressed heb ik hem al eens een keer 65 gezien.
Maar het meest maak ik mij zorgen om de hdd temperatuur, altijd is deze al wat aan de hoge kan geweest, maar met deze hitte is het helemaal erg. Normaal zo'n 45 graden maar ik zie hem nu op 52, en stressed 55. Helaas kan ik ook geen fan ervoor plaatsen, omdat hier geen ruimte voor is.
Ik heb deze pc nu al zo'n 4 jaar en draait nog altijd prima maar deze zomer is wel erg heet. Hopelijk koelt het dan ook weer snel wat af naar zo'n 25 graden want mn pctje vind dit alles behalve fijn.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
anton121 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 19:26:
Spontane reboots komen, zover ik weet, meestal door een slechte voeding of kapot geheugen. Je geheugen kun je testen met Memtest en de voeding zou je even moeten verwisselen voor een ander exemplaar (liefst A-merk en 350W of meer) om dat als probleem uit te kunnen sluiten.

Wat voor voeding heb je eigenlijk?
Ook door oververhitte hdd's hoor ;)
Heb er zelf ook last van met dit weer, en intensieve schijfvreters zoals Battlefield2 zorgden regelmatig voor spontane reboots, sinds ik airflow heb over mijn schijven (2x seagate 80GB) heb ik nergens meer problemen mee.

Verwijderd

Mijn pc heeft er helemaal geen last van. Die van m'n pa zeker wel, hij is veel luidruchtiger, en de coolers hebben er maar moeite mee. Sinds vanmiddag staat er een airco tegen z'n pc aan. Nu is de pc veel stiller, en is duidelijk te merken dat de ventilatoren het veel makkelijker hebben. :)

• MNECMotU
Hoe zorg ik op een simpele manier voor een airflow over mijn harde schijven?
Ik denk namelijk dat dit het echt is.

Ik draai namelijk Logic (muziekprogramma) en zit hele dagen opnames te maken, dus de hdd's zijn constant in actie.
Logic komt regelmatig met de melding: "Disk too slow". Nou dat kan helemaal niet, want ze zijn echt wel snel zat. Zelfs m'n vorige systeem (athlon 2400+) trok alles makkelijk.
Soms na deze melding reset de pc zichzelf.

Ik heb nu de kast op een kiertje gezet en een huiskamerfan er langs schuinvoor in laten blazen.

Nog steeds wel de melding, maar geen resets meer. Maargoed, dat was vanavond. Morgen moet ik weer een hele dag werken, dus dat wordt een ramp met die pokkehitte!

• Thandor
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

MNECMotU schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:02:
Hoe zorg ik op een simpele manier voor een airflow over mijn harde schijven?
Ik denk namelijk dat dit het echt is.
Er zijn speciale coolers voor. Een simpele 80MM ventilator (~1300RPM zal al voldoen :) is ook prima :)
Dat laatste oplossing heb ik overigens ook. Menig computerkast heeft een uitsparing voor dergelijke fans. Is dat niet het geval dan is er wellicht iets inelkaar te zetten met kabel binders of schroeven :)
Ik draai namelijk Logic (muziekprogramma) en zit hele dagen opnames te maken, dus de hdd's zijn constant in actie.
Logic komt regelmatig met de melding: "Disk too slow". Nou dat kan helemaal niet, want ze zijn echt wel snel zat. Zelfs m'n vorige systeem (athlon 2400+) trok alles makkelijk.
Soms na deze melding reset de pc zichzelf.
Daarbij denk ik aan een falende hardeschijf. Dat kan zowel een gare stroomconnector in de hardeschijf zijn als een slechte voeding. Deze laatste is het waarschijnlijk niet zo te zien.
Ik heb nu de kast op een kiertje gezet en een huiskamerfan er langs schuinvoor in laten blazen.

Nog steeds wel de melding, maar geen resets meer. Maargoed, dat was vanavond. Morgen moet ik weer een hele dag werken, dus dat wordt een ramp met die pokkehitte!
Wellicht is de warme dan ergens het probleem. De traagheid komt misschien door een 'throttlende' processor? :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• brama
  • Niet online
Voor HDD koeling in een 24/7 server heb ik dit voorjaar dit ding gekocht:

coolermaster 4 in 3 module

De temps van de HDD's hiervoor waren constant 50 graden, met dit ding nog maar 2 graden boven de buitentemperatuur! Ook met dit weer.

Moet je wel 3*5.25" vrij hebben, en niet al te veel waarde hechten aan hoe het eruit ziet :)

Bij 4launch kun je 'm online bestellen overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door brama op 26-07-2006 00:24 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
brama schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:23:

Zoiets heb ik ook, maar dan van AC Ryan. Deze houdt met deze temperaturen 2x 36GB 15k U320 SCSI harddisks op kamertemperatuur. Butt-ugly, maar het werkt wél ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• MNECMotU
Dat is wel een superding zeg!

Alleen een nadeel. De pc staat in een muziekstudio en moet dus het liefst zo weinig mogelijk lawaai maken. Dus elke fan is er eigenlijk 1 teveel. Maarja... compromis maken he... :7

Wel vreemd eigenlijk dat dit nu gebeurt, want ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ook niet in mijn vorige systeem, welke daar zo'n 3 jaar stabiel heeft gedraaid en uit vrijwel dezelfde configuratie bestond.

Misschien zou dit wel wat voor mij zijn:
http://www.acryan.com/_xtor/ACR-HD3206.shtml

[ Voor 11% gewijzigd door MNECMotU op 26-07-2006 00:37 ]

Verwijderd

"Een vreselijk snikhete zolder".

Begrijp niet dat je er zelf nog kan functioneren om eerlijk te zijn. Heb hier ook een zolder waarbij de temp op kan lopen tot 40-45 graden. Maw, je kast krijgt alleen maar warme lucht binnen dus er kan weinig gekoeld worden op die manier. Kun je 2 dingen mee doen, naar de toekomst toe. Of je neemt een portable airco, lijkt me voor jezelf ook wel zo prettig, of neem in het vervolg een pc met waterkoeling erin.

Vergeet niet dat het extreme weers omstandigheden zijn en dat er buiten apperatuur wel meer onderdelen van deze aardbol er last van hebben. Hier op de zolder staat gewoon een airco te draaien en het is daar 23-25 graden. Voor 200 euro schaf je al een airco aan en heb je de aankomende jaren nog plezier, want ik denk dat de warmte wel zal toenemen de aankomende jaren, zojah niet langer.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij Speedfan en Everest Home edition Kan je toch ook de harde schijf temperaturen zien? Hou die de hele tijd in de gaten terwijl je de zware software laat draaien. Je moet de temperaturen en voltages van een pc dat druk bezig is en al 40minuten aanstaat posten. Dan pas weet je wat de limieten zijn.

Het kan ook nog een beveiliging in de BIOS zijn die ervoor zorgt dat je PC automatisch reboot boven een bepaalde temperatuur. Verhoog de critical waarde naar 70 graden.

Let op dat Maxtor harde schijven erg heet worden, sommige modellen kunnen nog aardig goed tegen hoge temperaturen, maar veel ook niet.

Kijk in je kast en probeer extra fans voor je harde schijven en aan de achterkant te zetten.

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Meer dan wat je gedaan hebt om de temps naar beneden te krijgen, kun je ook bijna niet doen. Gelukkig wordt het binnenkort weer iets koeler ;)

[ Voor 71% gewijzigd door theroman op 26-07-2006 01:45 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 15:41

Acheron

updatepack.nl

theroman schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 01:43:
Meer dan wat je gedaan hebt om de temps naar beneden te krijgen, kun je ook bijna niet doen. Gelukkig wordt het binnenkort weer iets koeler ;)
Liever niet. Dat bederft de airflow. Temperatuur zegt niet alles. Mijn oude Atlnon Palomino processor wordt nu met gemak 70 °C stressed in combinatie met een Zalman 7000A Al/CU koeler erop (12V).

Meerdere schijven kunnen wel onder elkaar in de kast, alhoewel je dan actieve koelmogelijkheid mist voor 1 schijf (scheelt ongeveer 5° bij mij).

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.nekeman1/web/Speedfan_zomer2006.png

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10
Archimond schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:59:
Let op dat Maxtor harde schijven erg heet worden, sommige modellen kunnen nog aardig goed tegen hoge temperaturen, maar veel ook niet.
Afgelopen zaterdag mijn maxtor (120 gig). Temp idle van de schijf was 49 graden, maar toen ik een film met winrar aan het uitpakken was liep de temp op naar 57 graden en was het ineens "pang". Een harde tik/klap uit de maxtor en zo dood als een pier. Ik heb nu een WD 300 gig (ide) met een 8 cm fan (op 5volt) er voor. Temp nu idle/load 35/40 graden.

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Welke serie was dat?

• Nilco
Het was een ide. DiamondMax 9 Plus - 6Y120P0032211

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Op Tweakers.Net heb je nu ook betrouwbaarheidsindexen. Geen idee of het werkt, maar Maxtor staat erg slecht vermeldt.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:40
Ik heb onlangs mijn Maxtor Diamondmax 10 IDE schijf vervangen door een Western Digital SATA schijf, en inderdaad: Deze laatste blijft veel koeler.
Ik heb geen temps bijgehouden, maar de Maxtor werd duidelijk warm, waar de WD lauw blijft.

Maxtor zou hier op moeten gaan letten, dit hitteprobleem en de hieruit voortkomende crashes is geen goede reclame voor ze.

Die Maxtor zit nu in een mobiele behuizing, ding draait perfect, nooit problemen mee gehad. Ook niet in mijn pc. Airflow is ok, daar zorg ik wel voor.

• brama
  • Niet online
MNECMotU schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:32:
Dat is wel een superding zeg!

Alleen een nadeel. De pc staat in een muziekstudio en moet dus het liefst zo weinig mogelijk lawaai maken. Dus elke fan is er eigenlijk 1 teveel. Maarja... compromis maken he... :7

Wel vreemd eigenlijk dat dit nu gebeurt, want ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Ook niet in mijn vorige systeem, welke daar zo'n 3 jaar stabiel heeft gedraaid en uit vrijwel dezelfde configuratie bestond.

Misschien zou dit wel wat voor mij zijn:
http://www.acryan.com/_xtor/ACR-HD3206.shtml
Zou ik niet doen. Dit werkt ook niet goed in een hete omgeving. Die 3x5.25" module maakt inderdaad wel wat lawaai. Maar als je die 12cm fan vervangt door een extra stil exemplaar (die dus wel wat minder lucht verplaatst) zal het wel goed te doen zijn. De standaard 12cm fan gaat ervan uit dat 'ie ook 4 disks koel moet kunnen houden, en draait voor jouw doel dus te hard. Fan zelf is makkelijk te vervangen.

• MNECMotU
Dat is een relaxed progje.

ff geinstalleerd en hier de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://surround-project.hku.nl/temp/speedfan.JPG

Het ziet er nu allemaal nog netjes uit... even wachten tot vanmiddag... :>

Heb nu trouwens een groot stuk karton voor het zolderraam gehangen (om zon te weren) en standaard een fan in de kast laten blazen. Nu is het nog wel om te doen, maar staks...

Ok, ok, ik ga sparen voor een Airco! 8)

Edit:

Ok, het is nu bijna half 4 en het is hier bloedheet op zolder. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: http://surround-project.hku.nl/temp/speedfan2.JPG

Is dit goed???

[ Voor 72% gewijzigd door MNECMotU op 26-07-2006 15:25 ]

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Even aan topic-jacking doen, zelfde probleem met dit hete weer.

Speelde Civ IV. En jawel, meerder keren pats boem, pc vast. 1x maal BSOD 2x alleen freeze, harde reset en hij doet het weer.. Even in de bios gesnuffeld en daar staat mijn CPU op 65 graden, en dat is idle. Mobo is 56 graden. Het gaat om een Athlon Xp 2200+ @ 2400+ en om een Asus a7n8x bordje, moet ik me grote zorgen gan maken, of zijn dit nog wel acceptabele temperaturen? GPU kan ik helaas niet meten, daar zal natuurlijk ook een deel van het probleem liggen, met name vanwege die BSOD vermoed ik dat het iig een GPU probleem is. Het gaat om een ti 4200, maar ik vrees dat deze info te summier is om daar iets over te zeggen.

Kast is dicht en heb alleen een CPU cooler, dus dat het daar warm is dat begrijp ik, maar de vraag is of het kritisch is, vnl met betrekking tot een mogelijk HD crash, vanwege vrij belangrijke bestanden.

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
MNECMotU schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:30:

Heb nu trouwens een groot stuk karton voor het zolderraam gehangen (om zon te weren)??
Dat gaat niet veel helpen, het karton zal een soort verwarming worden. Je kunt beter de zon weerkaatsen door bijv. wat aluminium folie uit de keuken op het karton te plakken.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 22:23
brama schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:23:

De temps van de HDD's hiervoor waren constant 50 graden, met dit ding nog maar 2 graden boven de buitentemperatuur! Ook met dit weer.

Moet je wel 3*5.25" vrij hebben, en niet al te veel waarde hechten aan hoe het eruit ziet :)

Bij 4launch kun je 'm online bestellen overigens.
Je kan ook 2 brackets kopen (5 euro) zodat je de HDD kan ophangen in een 5,25 bay. Vervolgens klepje weglaten (groot gat heb je dan) en een extra casefan monteren in achterin de kast. De voeding fan is temp geregeld dus die springt bij als het heet is.

Zo koel ik mijn 200GB maxtor in een linux server. Temp harde schijf = Temp huis + 5 ongeveer. Ook in de winter. Het ziet er niet uit (bovenstaande ook niet) maar het werkt super en het is erg goed voor de levensduur en betrouwbaarheid van je harddisk.

en je kunt mooi de hittegolven meten :P :

Afbeeldingslocatie: http://piethein.homeip.net/rrd/hda-month.png

[ Voor 6% gewijzigd door Arnout op 26-07-2006 15:50 ]

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:29
Als dit onder belasting is wel. Start maar eens een flinke virus scan / disk defrag op en daarnaast prime 95. Je schijf mag dan niet warmer worden dan 55c. De max temp van de processor zou je even op moeten zoeken bij intel.

http://processorfinder.intel.com/list.aspx?ProcFam=483

Als je niet precies weet welke P4 processor je nu precies hebt, kunt je dat bekijken met CPU-Z, of je kijkt op de doos van de processor als je hem boxed hebt gekocht. Daar staat het S nummer op waarmee je snel je processor kunt selecteren uit de lijst die op de intel site staan.
Ik denk dat de maximum temperatuur van je processor niet hoger mag liggen dan 65 a 70c. Een P4 gaat zich dan terug klokken en zal dan slecht presteren.

[ Voor 19% gewijzigd door LeNNy op 26-07-2006 15:59 ]

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 10:37
gisteravond was ik bezig om een pc te testen of hij niet te heet werd: de processor was 63 graden stressed en in rust iets van 52 graden, leek me redelijk. Na ongeveer 2 uur toen ik een beetje zat te internetten met die computer hoorde ik een stevige knal, en na een minuut viel de computer uit... Wat bleek nu: van de (plastic) bracket waarin de processor-koeler vastzit was een lipje afgebroken. De koeler zat nu dus niet stevig op de processor... Dat was balen, want dat was al een keer eerder gebeurd...
Het is een socket 478 moederbord, en de koeler hangt dus aan 4 plastic lipjes. Ik zat te denken aan een zalman 7700 CuAl, maar die hangt ook aan die lipjes. Dus eigenlijk denk ik meer aan een koeler die vastgeschroefd zit in de "4 gaten" in het moederbord... En een extra Fan denk ik voor de airflow...

Heeft iemand nog tips voor een goede koeler en een fan?

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 22:58

Coldcat

HODL

Zalman is altijd stil en heeft een goede kwaliteit. Voor een extra fan zal ik dus zeker voor een Zalman gaan. Als er lipjes zijn afgebroken moet je op zoek gaan naar een koeler die op een andere manier bevestigt zit, goede koelers met weinig lawaai zijn vaak erg zwaar.

**offtopic** Het beste koel serveren, slaat dus ook al op computers.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Installeer waterkoeling op je pc en als dat nog niet afdoende werkt neem dan een waterchiller.

Zie link http://www.haegkoeling.nl/site4.html

PS Je kunt natuurlijk ook even je de buitenkast (deksel) afhalen en er een ventilator opzetten (zo eentje met een pootje er onder voor op het bureau).

• MNECMotU
Okdan!

Nu een vraag op dit probleem voortbordurend:

Kan het zijn dat een harde schijf door de warmte onder z'n maat presteert?
Ik was namelijk net een redelijk groot bestand aan het kopiëren van de ene plek op schijf D, naar de andere plek op schijf D.

Normaal moet een IDE HDD toch wel zo'n 30 Mb/s (megabyte/sec) aankunnen, maar nu liep deze snel terug en was op het laatst nog maar zo'n 3 Mb/s. Dat is toch wel echt belabberd!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb zo een voedig verbrand :( naja was toch aan server virtualisatie toe.. dat heb ik nu ingericht.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• brama
  • Niet online
MNECMotU schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:20:
Okdan!

Nu een vraag op dit probleem voortbordurend:

Kan het zijn dat een harde schijf door de warmte onder z'n maat presteert?
Ik was namelijk net een redelijk groot bestand aan het kopiëren van de ene plek op schijf D, naar de andere plek op schijf D.

Normaal moet een IDE HDD toch wel zo'n 30 Mb/s (megabyte/sec) aankunnen, maar nu liep deze snel terug en was op het laatst nog maar zo'n 3 Mb/s. Dat is toch wel echt belabberd!
Dat ligt eraan. Is die file erg gefragmenteerd, dan moet de kop continu heen en weer zoeken op de harde schijf en gaat het traag. Staat de file volledig sequentieel op de harde schijf, dan gaat het met de max. transfer rate op dat gedeelte (buitenste deel v/d schijf is het snelst).

Voorbeeldje: Laatst kopieerde ik een file die ik via bittorrent had gedownload (standaard vaak erg gefragmenteerd, alhoewel sommige progs een optie hebben om de file vantevoren leeg aan te maken zodat er weinig fragmentatie is). Deze file kopieerde ik naar een andere HD op een andere bus in dezelfde PC. Beiden snelle schijven (320GB 7200rpm). Dit ging met maar 10MB/s. Schrijf ik zelf een hele serie nullen achter elkaar naar een file en kopieer ik die dan, dan gaat het vele malen sneller (60MB/s). Dat laatste hangt wel af van de fragmentatie van je filesystem. Als die bijna vol staat, en er is nog maar 10GB over, dan kan die 10GB best ook verdeeld staan over veel kleine stukjes.

Temperatuur heeft zeker niets te maken met prestaties; schijven gaan niet langzamer draaien o.i.d.

[ Voor 7% gewijzigd door brama op 28-07-2006 15:34 ]

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hier viel de pc ook uit tijdens extreme hitte. Nu heb ik er een nieuwe cpu cooler in laten zetten en voila pc draait netjes. CPU komt niet meer boven de 45 graden uit zelfs op extreem gebruik niet. :)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Hier hetzelfde probleem. Ik wacht het gewoon af. Het was de laaste dagen al minder. Maar een tijdje viel de pc om de haverklap uit :(.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Nilco
Wat ook heel goed help tijdens deze hitte is een zijpaneel van je kast halen en er zo'n 7000 rpm tafelfan in laten blazen.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:40
Klopt, zo heb ik mijn Prescott tijdens deze hittegolf steeds gekoeld.

Bij de eerste waarschuwingspiepjes eind Juni: Kast open en fan erop. En zo draai ik al weken nu, geen problemen meer gehad.

• MNECMotU
Nou ik heb het e.e.a. gedaan en nu draait ie best wel stabiel.

Sowieso heb ik het stuk karton tegen het raam vervangen door een stuk karton met een laag zilver aan de zonkant. Dit helpt best wel goed om wat warmte buiten te houden. Het duurt nu 2 uur langer voordat het niet meer uit te houden is op zolder... :+

Op onderstaande foto zie je ook dat ik een bureaufan in m'n half openstaande pc kast laat blazen (net achter m'n bureaustoel).
Als ik dit niet doe, worden de hdd's 50 graden (erg hoog) en als ik dit wel doe worden ze zo'n 38 - 40 graden. Scheelt dus echt een hoop.

Afbeeldingslocatie: http://surround-project.hku.nl/temp/IMG_3907small.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MNECMotU op 29-07-2006 12:50 ]

• brama
  • Niet online
Met zoveel hittebronnen wil ik wel geloven dat het daar snikheet is. Goeiendag hee :)

• MNECMotU
Ja is inderdaad niet normaal, maar ik heb ook de meeste apparaten (die ik niet gebruik) uitstaan.

In de winter is het wel handig trouwens... geen verwarming nodig ;)

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 00:54
wellicht is dit een mooie optie:

http://www.scythe-eu.com/products/accessory/kama-bay/SCKB-1000.php

800rpm is geen echte lawaaimaker gokkik zo ;)

Love Hardware!

Pagina: 1