Toon posts:

Instabiel Asrock K7S8X R3 - vervanging of BIOS/driver update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met (zeer waarschijnlijk) een instabiel moederbord en probeer uit te vinden wat ik nog kan doen voor ik een nieuwe aanschaf. internet-research levert me tot nu toe nog geen uitsluitende antwoorden.

de voorgeschiedenis
het was me al een aantal keer opgevallen dat de lampjes van mijn PS/2 keyboard soms bleven branden als de computer uit stond. Hier hechtte ik nooit veel waarde aan, aangezien alles normaal bleef functioneren. Ook viel af en toe mijn muis uit tijdens gebruik (mits via USB aangesloten).

Toen de computer uitviel, moest ik fysiek de stekker uit trekken voor 'ie weer opstartte. De eerste keer ging dit goed, de tweede keer startte 'ie wel op maar zonder beeld. Tussendoor nog een stroomstoring gehad (kortsluiting in huis).

het probleem
de computer start dus wel op, maar zonder beeld. Fans en harde schijf gaan, cd-roms & floppy worden herkend etc. af en toe (na voldoende rust) werkt het wel. de monitor herkent wel dat 'ie aangesloten is en blijft in standby (geen "no signal detected").

genomen akties
andere videokaart - probleem bleef
andere monitor - probleem bleef
opstarten zonder drives/cd's etc. - probleem bleef, kreeg wel netjes 'beeps'
nieuwe kast (incl. voeding), ingebouwd door comp.zaak - probleem kwam na 1 dag terug
geheugentest - geen errors
stabiliteitstest moederbord - muis viel uit

frappant detail: toen ik de andere videokaart terug zette in mijn oude systeem, had ik daar ook geen beeld meer. een paar dagen later echter weer wel, waarschijnlijk had die kaart gewoon een opdonder gehad.

het advies van de computerzaak: nieuw mobo. aangezien het systeem 2,5 jaar oud is, betekende dat ook meteen nieuwe processor en wellicht moest ik ook maar kiezen voor een PCI express videokaart. dat doen we dus niet, er zijn nog wel mobo's te vinden die mijn processor en videokaart prima ondersteunen.

het vervolg
voor ik vervang, zit ik te denken de volgende zaken eventueel nog te checken:
- een BIOS reset/upgrade (al heb ik in 2,5 jaar geen settings aangepast of hardware toegevoegd/verwijderd);
- SiS AGP driver update (er wordt bij de download gewaarschuwd dat manufacturers de standaard chipsets customizen);
- wijzigen BIOS settings (wederom ik heb niets veranderd aan de settings of hardware) en welke dan?

zou dat wat op kunnen leveren (doordat bijvoorbeeld corrupt geraakte settings gecorrigeerd worden)?

mijn systeem
ASRock K7S8X R3 (SiS 746FX chipset, AMI BIOS)
AMD Athlon XP 2600+
nVidia GeForce FX 5600, 256MB (AGP)
512 MB DDR (1 reepje)
120GB hdd
2 cd/dvd (waarvan 1 brander)
windows XP SP2 (system logs geven geen bijzonderheden)
temperaturen zijn ok (mobo: 36, CPU: 53)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een nieuwe bios is altijd te proberen. Als je maar zorgt dat je de juiste bios te pakken hebt kan er weinig misgaan. En een ander mobo proberen kan altijd natuurlijk (een 2ehands NF2 kost ook geen donder meer tegenwoordig).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Check de elco naast de southbridge (dat SiS693L chipje), grote kans dat die bol staat. Ik heb hier 2 van die borden gehad, 2x diezelfde elco bol. De eerste op garantie gestuurd, de 2e heb ik zelf maar een oude elco uit een dode sweex voeding op gesoldeerd.

Natuurlijk hoeft het niet per se die elco te zijn, het kunnen ook net zogoed alle elco's op je bord zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok, thanks, ik zal die elco eens bekijken. hij gaat ondertussen al een aantal dagen goed en gaat iedere keer weer netjes aan, MET beeld. hij staat nu niet meer in z'n "hokje", dus wellicht kan hij nu gewoon beter zijn warmte kwijt (al zijn de temperaturen nooit erg hoog geweest). plus, ik trek nu elke keer de stekkers eruit na afsluiten.

elco en bios kijk ik naar als het weer terug komt, kan iemand iets zeggen over die SiS drivers? is een update daarvan risky?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier ook twee van die borden met elcoproblemen voorbij zien komen. Eentje ervan kocht een vriend van me op mijn aanraden 2 jaar terug. Een maand terug had hij problemen en jawel hoor, een hele rits stond bol met de door _JGC_ genoemde het ergste eraan toe. Gelukkig had ik vervanging liggen, zodra ik even tijd heb soldeer ik nieuwe condensatoren op de K7S8X - want als zijn condensatoren zich gedragen is het wel een erg prettig bordje :)

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
Ik kreeg op een gegeven moment van mijn OS door dat mijn RAID-1 setje gesynchroniseerd moest worden, na een dag vond ie gewoon 1 disk niet meer en nog een dag later moest ik de FSB naar 100MHz zetten om nog iets te kunnen doen. Nog 1 dag later en het hele systeem was niet meer op te starten...

Die ene elco schijnt toch belangrijk te zijn :P

Het tweede bord ging ongeveer net zo, maar het niet kunnen vinden van de disks werd overgeslagen, die ging meteen over op crashen, zelfs op 100MHz FSB :X

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik nog geluk met een muis die wegvalt ;)

Verwijderd

Heb het bord ook gehad, en ook tijdens het werken ineens uitgevallen, nadat ik eerst een harde tik hoorde. Aantal elco's bol, en start helemaal niet meer.

• _JGC_
Net weer 2 vervangen, van die kleine 100uF 6.3V dingen. 2 stuks bij het AGP slot die ervoor zorgden dat mijn videokaart zo traag als dikke stront door een trechter werd. Als ik remote mijn systeem benaderde was die nml wel snel (een Radeon 8500LE AGP moet zich schamen als een Celeron 300A met 4MB ATI Rage Pro hem inhaalt waarbij het beeldsignaal over een 100Mbit netwerk verstuurd wordt).

Ik heb de rest maar laten zitten, tegen de tijd dat die bol staan heb ik toch een dualcore systeem.

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-05 08:21
Als je toch met je BIOS wilt spelen moet je hier eens kijken:
http://www.lejabeach.com/ASRock/html/K7S8X.htm

(jammer dat mijn voeding die halt@idle niet aan kan)

Dat van dat koeling/fysiek de stekker er uit moeten halen klinkt me trouwens bekend. Door het vervangen van een voeding was het ove rbij mij, maar aangezien je de gehele kast (incl voeding) al vervangen hebt zal dat bij jou niet het geval zijn (tenzij je nieuwe voeding ook te zwak is uiteraard).
Pagina: 1