Toon posts:

[VBA]Access dbase entries linken aan brieven/print

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Access database met klantdata velden, naam, adres, geslacht etc..etc.
Klanten krijgen ook een veld toegewezen met een kleur, rood..blauw..etc..
Elke kleur heeft een eigen standaard .doc brief.
Een nieuwe klant wordt in de dbase ingevoerd en is die klant bijvoorbeeld rood dan krijgt hij de brief die hoort bij "rode klanten".
Op dit moment doe ik dit allemaal met mail merge maar dat is toch nog aardig arbeidsintensief.

Ik wil proberen om het volgende voor elkaar te krijgen.

Klantenbestand wordt bijgewerkt met bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten waarvan 3 blauwe, 3 rode enzovoort...dus verschillende kleuren.
Gebruiker selecteert de 10 nieuwe klanten en uit een menuutje wordt 'print standaard brief' of zoiets gekozen.
Het programma opent Word en print de brieven waarbij automatisch de goede kleur brief per klant wordt gekozen, en natuurlijk de andere velden zoals naam en adres in de brief worden gezet.

Ik vraag niet om een kant en klare oplossing maar ik vraag me wel af hoe ik dit nou het best aan kan pakken. Wat is efficient wat niet. En ik wil het graag binnen office houden dus VBA.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:41:
Access database met klantdata velden, naam, adres, geslacht etc..etc.
Klanten krijgen ook een veld toegewezen met een kleur, rood..blauw..etc..
Elke kleur heeft een eigen standaard .doc brief.
Een nieuwe klant wordt in de dbase ingevoerd en is die klant bijvoorbeeld rood dan krijgt hij de brief die hoort bij "rode klanten".
Op dit moment doe ik dit allemaal met mail merge maar dat is toch nog aardig arbeidsintensief.

Ik wil proberen om het volgende voor elkaar te krijgen.

Klantenbestand wordt bijgewerkt met bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten waarvan 3 blauwe, 3 rode enzovoort...dus verschillende kleuren.
Gebruiker selecteert de 10 nieuwe klanten en uit een menuutje wordt 'print standaard brief' of zoiets gekozen.
Het programma opent Word en print de brieven waarbij automatisch de goede kleur brief per klant wordt gekozen, en natuurlijk de andere velden zoals naam en adres in de brief worden gezet.

Ik vraag niet om een kant en klare oplossing maar ik vraag me wel af hoe ik dit nou het best aan kan pakken. Wat is efficient wat niet. En ik wil het graag binnen office houden dus VBA.
Volgens mij niet zo heel ingewikkeld. Per kleur een MailMerge macro opnemen en daar een menu button voor maken ;)

Je moet dus een klant selecteren en daar dus een standaardbrief bij openen. Per klant moet gekeken worden welke brief er nodig is. Dus hij zal 10 x (in het geval van je voorbeeld) Word openen om een brief uit te printen.

Ik zou zeggen Word laten aanroepen met een macro. Per briefsoort een macro maken ;) en gaan met die banaan.

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 25-07-2006 13:45 ]

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-07 17:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 16:54
Hoe bepaal je dat een klant nieuw is ??

Denk eens aan een extra veld, bv : brief_geprint ?

Verwijderd

Topicstarter
Geloof het of geloof het niet ik heb echt de FAQ gelezen om te kijken of ik in het goede forum zat, en toch nog fout... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
In principe is het zo dat op het moment van invoer ook gelijk de brief gemaakt wordt, samen met het invoerdatum veld zou dat dus goed moeten gaan maar toch...inderdaad maar dat extra veld voor geprint.
Bud_s schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:57:
Hoe bepaal je dat een klant nieuw is ??

Denk eens aan een extra veld, bv : brief_geprint ?

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 17:37
Dit is goed te doen met een combinatie van Access, Word en VBA. Je zou bijvoorlbeeld een form in Access kunnen gebruiken om de klanten te selecteren, waarna er na een druk op de knop een sjabloon wordt geopend en bewerkt. Ik heb zelf zoiets gemaakt voor ons offertesysteem. Word VBA is gewoon te gebruiken in Access, mits je de verwijzing van Microsoft Word aanvinkt in VBA.

Hier een klein stukje voorbeeldcode waarmee Word wordt geopend;

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Dim objWord As Word.Application
Set objWord = CreateObject("Word.Application")

With objWord
        'Nieuw document aanmaken
        .documents.Add
        .Selection.TypeText Text:="Testdocument"
        .ActiveDocument.SaveAs FileName:="C:\temp\test.doc"
   End With

[ Voor 4% gewijzigd door Masch op 25-07-2006 15:18 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Pagina: 1