Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 22:58
Is het mogelijk dat je een bedrijf hebt (VOF) en ook een full time job?
Zal je eerder onder de loep worden genomen?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, dat is mogelijk.

Door wie? De belastingdienst? Mogelijk wel maar als je gewoon je zaakjes voor elkaar hebt is er niets aan de hand.

Misschien kun je iets uitgebreider over je achtergrond uitwijden als je een minder algemeen antwoord wilt hebben?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Vandread schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 11:34:
Is het mogelijk dat je een bedrijf hebt (VOF) en ook een full time job?
Zal je eerder onder de loep worden genomen?
Uiteraard is dit gewoon mogelijk als je dit kunt combineren. Fiscaal ligt het wel wat lastiger, als je tenminste als ondernemer gekwalificeerd wil worden in de inkomstenbelasting. Daar hangen namelijk nogal wat fiscale faciliteiten aan vast.

Om als ondernemer te kwalificeren moet je (onder anderen) voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) en dat zal wat lastig worden om te bewijzen tegenover de belastingdienst, zeker als je nog een full time baan ernaast hebt.

/edit: ik veronderstel weer teveel voorkennis (vakidioot): Dat je niet als ondernemer kwalificeert wil overigens niet zeggen dat je niet gewoon onder nagenoeg dezelfde regels valt in de inkomstenbelasting. Dit heet dan alleen resultaat uit overige werkzaamheden. Daar mis je alleen de meeste fiscale "lusten" van het hebben van een eigen onderneming.

[ Voor 21% gewijzigd door XXlerator op 28-07-2006 00:57 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een tijd lang al een eenmanszaak naast mijn vaste baan, en het is te doen. Maar er zijn wat limieten:

- Je baas van je vaste dienst moet een beetje flexibel zijn. Het wil best eens voorkomen dat ik voor de zaak even iets tussen door moet doen op vaste baan. Let er ook op dat je geen conflicten krijgt. Meldt ook duidelijk dat je nevenwerkzaamheden hebt.

- Het uren criterium voor wat belastingvoordeeltjes is alleen moeilijk haalbaar. Je moet niet alleen boven de 1225 uur per jaar komen, maar dit moet ook meer tijd zijn dan je in je andere dienstverband werkt. Dus als je een 40 uur per week in je dienstverband werkt, moet je ook 40 uur per week in de zaak stoppen. Of natuurlijk medewerkers hebben die dat voor je doen. Anders voorzie ik scheidingen en hartproblemen.

Ik heb aan mijn dienstverband heel wat klanten voor mijn bedrijf overgehouden!! Dus er zitten zeker voordelen aan.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

superduper schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:28:
Ik heb een tijd lang al een eenmanszaak naast mijn vaste baan, en het is te doen. Maar er zijn wat limieten:

- Je baas van je vaste dienst moet een beetje flexibel zijn. Het wil best eens voorkomen dat ik voor de zaak even iets tussen door moet doen op vaste baan. Let er ook op dat je geen conflicten krijgt. Meldt ook duidelijk dat je nevenwerkzaamheden hebt.

- Het uren criterium voor wat belastingvoordeeltjes is alleen moeilijk haalbaar. Je moet niet alleen boven de 1225 uur per jaar komen, maar dit moet ook meer tijd zijn dan je in je andere dienstverband werkt. Dus als je een 40 uur per week in je dienstverband werkt, moet je ook 40 uur per week in de zaak stoppen. Of natuurlijk medewerkers hebben die dat voor je doen. Anders voorzie ik scheidingen en hartproblemen.

Ik heb aan mijn dienstverband heel wat klanten voor mijn bedrijf overgehouden!! Dus er zitten zeker voordelen aan.
Tenzij je arbeidscontract zich expliciet er tegen verzet :) En je baas zal ook moeilijk gaan doen als je werk er onder gaat lijden :)

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 27-07-2006 20:02 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Dat de helft van de tijd besteden aan je onderneming geldt trouwens de eerste paar jaar niet voor starters.

Bovendien hoef je niet aan het urencriterium te voldoen wil je voor de ib als ondernemer worden aangemerkt.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 22:58
Wat noem je de eerste paar jaar?
Ben al tijdje bezig in een taaie business vanuit huis (ouders) met vader als "mentor/adviseur" (heeft veel verstand ervaring binnen de transport sector van scheepvaart tot rail vervoer) maar momenteel met wat veelbelovends bezig dus mijn idee voor een andere baan is toch maar op de lange baan geschoven ;)

Bedankt voor de info trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 28-07-2006 20:03 ]

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 17:56:
Dat de helft van de tijd besteden aan je onderneming geldt trouwens de eerste paar jaar niet voor starters.

Bovendien hoef je niet aan het urencriterium te voldoen wil je voor de ib als ondernemer worden aangemerkt.
Je eerste stelling klopt. De tweede niet.

Quote direct uit de vakliteratuur:
Met ingang van 1998 is het urencriterium aangescherpt door de toevoeging van het 'grotendeels'criterium. Deze toevoeging geldt echter niet voor starters. Bij starters geldt alleen het criterium van 1225-uur. Starter is degene die in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren nog geen ondernemer was.
Nogmaals ter verduidelijking voor de TS: als je niet aan het urencriterium voldoet loop je dus de fiscale ondernemersfaciliteiten mis, verder is het regime (nagenoeg) hetzelfde.

Verwijderd

Het tweede is dus niet waar, ik voldoe in 2006 ook niet aan het urencriterium, je hebt gelijk dat je dan geen recht hebt op aftrek for dotatie oid, maar je blijft wel ib ondernemer, en moet aangifte doen als ondernemer en niet via resultaat uit overige werkzaamheden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:37:
Het tweede is dus niet waar, ik voldoe in 2006 ook niet aan het urencriterium, je hebt gelijk dat je dan geen recht hebt op aftrek for dotatie oid, maar je blijft wel ib ondernemer, en moet aangifte doen als ondernemer en niet via resultaat uit overige werkzaamheden.
Je gebruikt het verkeerde begrip 'IB ondernemer'. Een IB ondernemer is iemand die *wel* aan de criteria voldoet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geen enkel probleem... doe ik ook (alleen dan een maatschap en geef VOF)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1