[ACCES/VBA] Txtfile rechtstreeks importeren naar listbox

Pagina: 1
Acties:

• MaxEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 21:36
Ik heb een formulier in Access met een listbox erop. Deze moet gevuld worden met een txt-file.
Er zal een hele simpele manier zijn om deze rechtstreeks erin te krijgen echter ik zit mij compleet blind te staren. Ik kan me bedenken om een tijdelijke tabel aan te maken oid maar dat is veel te omslachtig. Er is toch wel een manier om de waarden uit zo'n txt file rechtstreeks in een listbox of evt textvak ofzo te krijgen?
Delphi was het gewoon loadfromfile, zoiets bedoel ik dus.

Jullie begrijpen wel dat mijn prog kennis niet super is, maar goed heb de halve wereld al afgezocht. ;)

Verwijderd

MaxEagle schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 11:28:
IDelphi was het gewoon loadfromfile;)
in access vba is het iets langer :Y) :
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
Option Compare Database

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
  Me.Keuzelijst0.RowSourceType = "Value List"
  Me.Keuzelijst0.RowSource = Join(Split(CreateObject("Scripting.FileSystemObject").GetFile("d:\temp\lijst.txt").OpenAsTextStream(1).ReadAll, vbCrLf), ";")
End Sub
bovenstaande code zal een lijstje aanmaken in de listbox genaamd "keuzelijst0" als je in d:\temp een tekstbestand plaatst met de naam lijst.txt waarin de items onder mekaar staan. maar je bent ervan op de hoogte dat je ook gewoon een tabel of query kan koppelen aan de listbox om het lijstje te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 13:46 ]

• MaxEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:45:
[...]
in access vba is het iets langer :Y) :
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
Option Compare Database

Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
  Me.Keuzelijst0.RowSourceType = "Value List"
  Me.Keuzelijst0.RowSource = Join(Split(CreateObject("Scripting.FileSystemObject").GetFile("d:\temp\lijst.txt").OpenAsTextStream(1).ReadAll, vbCrLf), ";")
End Sub
bovenstaande code zal een lijstje aanmaken in de listbox genaamd "keuzelijst0" als je in d:\temp een tekstbestand plaatst met de naam lijst.txt waarin de items onder mekaar staan. maar je bent ervan op de hoogte dat je ook gewoon een tabel of query kan koppelen aan de listbox om het lijstje te maken?
Kijk dit heb ik nodig, super man. Echt precies wat ik zoek.
Toch een stuk lastiger dus dan ik dacht. Maar het werkt en daar gaat het om!! _/-\o_

Ik was inderdaad op de hoogte dat ik een tabel of query kan koppelen aan de listbox maar dat wou ik juist niet, dit is veel mooier en werkt super, kan ik eindelijk verder! O+

[ Voor 5% gewijzigd door MaxEagle op 25-07-2006 14:41 ]