[2003] Webroot van 2 webserver sync houden*

Pagina: 1
Acties:

• palloquin
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01-2021
Ik zoek een applicatie om de webroot van 2 servers identiek te houden.

wijzegingen kun op server 1 en op server 2 gebeuren en moeten snel (liefst binnen een paar sec. maar een paar minuten is acceptabel) op de ander ook zichtbaar worden.

In mijn zoektochten kom ik 2 type programma's tegen.
1) applicaties die source --> target sync houden, maar niet bidirectioneel.
2) 'hobby' tools die dit wel kunnen maar waar je dan alles handmatig via de GUI moet doen (1. selecteer folders 2.compare, 3. Sync)

Ik zoek een serieus en robust pakket om dit te doen.
Erg belangrijk, het moet snel zijn. de webroot bevat snel 200.000 (!) files en is rond de 2GB groot. veel tools zijn erg traag omdat ze constant de volledige root moeten scannen.
Het hoeft geen gratis software te zijn! Een trail zou wel fijn zijn...

Veritas heeft het pakket 'Replication Exec'. Dat komt best ver. Je kan een client installeren op beide servers, en het lijkt dat die 'locaal' changes detecteerd en die door geeft aan Replication Exec. Helaas, Replication Exec werk niet bidirectioneel...

Ideeen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

DoubleTake (www.nsisoftware.com) kan dit gedeeltelijk (single master) maar lijkt me wat overdreven voor jouw taken. Je kan eens naar 'robocopy' kijken anders? :)

• palloquin
Beiden lijken alleen geschikt om een richting te syncen.

Maar wat als een file op server 2 wordt gewijzigd? dan moet dat bestaand naar server 1 worden gesync'd. Dus 2 kanten op...

• palloquin
Ik zit ook te kijken naar DFS (Distributed File Sytem) & FRS (File Replication Service) van MS zelf... maar dat ziet er erg ingewikkeld uit, en doet vermoeden dat de servers binnen een AD moeten draaien (zijn nu stand-alone)

• elevator
  • Niet online

elevator

Robocopy kan je op beide servers draaien en dan heb je replicatie naar twee kanten :)

Welk OS gaat het hier eigenlijk over? :)

[ Voor 21% gewijzigd door elevator op 25-07-2006 11:09 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien een stukhandiger om het hardwarematig op te lossen en er een NAS-disk aan te hangen waar je de webroot op zet :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ik heb goede ervaringen met AllwaySync. Een beetje vreemde GUI maar goed werkbaar, ondersteund meervoudige synchronisatie, mogelijkheid om geschedulde jobs aan te maken.
Maar alleen Windows platform...

• palloquin
Draait op Win2003 WebServer, maar we hebben ook een Win2003 std. file server staan.

RoboCopy op bij de machines draaien helpt niet. Stel dat ik op server 1 dan iets wis, en de sync op de server 2 erst draaid... dan wordt de file terug gezet van server 2 naar server 1 i.p.v. gewist op server 2...

NAS gaat niet kunnen. De ene machine staat in Utrecht, de ander in A'dam. We doen dit mede om problemen op te lossen als de lijn tussen utrecht en a'dam er uit zou vallen. dan willen we DNS kunnen om zetten en snel kunnen starten op de ander machine. Gaat zo lastig als de NAS dan in een andere staat hangt.

Ik ga ff kijken naar allwaySync!

• elevator
  • Niet online

elevator

Het beste is natuurlijk om maar op 1 plek te updaten, dat is gewoon het gemakkelijkste - jouw probleem zou je kunnen verminderen door je mirror tijd relatief laag te zetten :)

Verwijderd

wget.exe

• palloquin
maar 1 plek updaten gaat niet. bij de servers staan actief een aantal sites te draaien. Sommige sites kunnen users zelf b.v. plaatjes naar uploaden. dus beide servers worden 'constant' geupdate...

wget.exe? is dat niet een tooltje dat HTTP download's doet? ik zie niet hoe dat folders gesync'ed gaat houden?

Verwijderd

wget --mirror :)

maar idd dat gaat over http en worden gewoon links gevolgd.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 15:08 ]

• palloquin
wget gaat dan toch ook niet werken. Staan heel veel ASP files... Die kan ik wel wget'en maar dan krijg je zo'n rare site aan de andere kant...

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52
Volgens mij kan je DFS gewoon standalone gebruiken? Dan ben je toch klaar?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 18:37

PcDealer

HP ftw \o/

Staan de servers in dezelfde ruimte? -> shared disksystem.

LinkedIn WoT Cash Converter

• palloquin
Nee, de ene staat in Utr. De ander in A'dam...

DFS kan misschien wel... maar euh... ik snap DFS nog niet echt... Heb je wat tips m.b.t. DFS?

• palloquin
Ik ben aan het spelen met DFS. Als ik een root aanmaak en een link binnen die root.. dan lijkt het voor andere machines in het netwerk net alsof die data op mijn server staat... Maar dat zorgt nog niet voor het sync. houden van mijn data...

• elevator
  • Niet online

elevator

Je moet twee targets toevoegen en vervolgens replicatie aanzetten - in het begin is dat wat onduidelijk maar als je eenmaal er mee werkt is het vrij eenvoudig :)

• palloquin
Ik heb mijn links aangemaakt (zie plaatje) maar hoe leg ik dat ding dan uit om die te sync'en?

Afbeeldingslocatie: http://img.tripoint.nl/dfs.jpg

• palloquin
euh.. oeps met dat plaatje....

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-02 15:47
Ik gebruik nu een jaar Network Filemonitor Pro om 7 webservers in sync te houden, met zo'n 60.000 bestanden, 2500 folders totaal 13Gb.
Wijzigingen worden binnen 5(!) seconden gerepliceerd.

Wat mij betreft een aanrader

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• elevator
  • Niet online

elevator

Rechtsclicken op de DFS share, "Show replication information" clicken, even wachten en dan "enable" zeggen. Persoonlijk vind ik DFS niet zo geschikt hiervoor omdat je niet zelf bepaald wanneer iets up-to-date is :)

• palloquin
Hmm... laat die "show replication information" optie nou echt nergens te vinden zijn!

Ik heb inmiddels ook ViceVersa Pro gevonden. Volgensmijn vergelijkbaar met Network File Monitor. Doet het best goed. Sync'ed mijn systemen iedere minuut in minder dan 30 sec.

Is ook best gaaf voor backups. Ondersteund automatisch archiveren etc.

Ik denk dat dat het gaat worden... Maar ben nog wel nieuwsgierig naar DFS...

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-02 15:47
He, dat ViceVersa Pro ziet er ook wel netjes uit. Heeft in ieder geval real-time monitoring op wijzigingen, er zijn nog al wat tooltjes die dat missen.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27
viceversa pro gebruik ik hier ook al een aantal jaren, echt een lekkere tool dat voor weinig geld!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
elevator schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 14:16:
Rechtsclicken op de DFS share, "Show replication information" clicken, even wachten en dan "enable" zeggen. Persoonlijk vind ik DFS niet zo geschikt hiervoor omdat je niet zelf bepaald wanneer iets up-to-date is :)
in Windows2003 R2 zitten interessante DFS verbeteringen. dfs werkt nu veel beter (op blocklevel ipv filelevel _O_ )

A wise man's life is based around fuck you

• elevator
  • Niet online

elevator

Bedoel je RDC? Dat was toch alleen in de enterprise versie dacht ik?
Pagina: 1