Toon posts:

HD Kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd problemen met mijn pc, deze staan hier beschreven.
Het laatste wat ik heb geprobeerd is het volgende;
Ik heb win xp op een compleet geformatteerde ide schijf gezet; de problemen deden zich niet meer voor!
Daarna heb ik met mijn Samsung 250GB SP2504C SATA schijf precies het zelfde gedaan; de problemen doen zich nog steeds voor!
Hieruit concludeer ik dat mijn Samsung schijf kapot is, maar kan het niet iets te maken hebben met SATA, misschien verkeerd ingesteld, want op de IDE schijf waren er geen problemen! Ik moet namelijk wel zeker weten dat de schijf kapot is want het kost natuurlijk geld om hem op te sturen naar de winkel en indien de schijf niet defect verklaard wordt kost het ook geld! En als ik op de website van Samsung kijk, heb ik niet het idee dat ze hem gewoon bij mij thuis komen omruilen, maar dat je het zelf moet regelen met de winkel, of is dat niet het geval?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Jij doet er wel veel kapot he ;)
3 Hardeschijven stuk in anderhalve maand?

Als ik je verhaal lees (in het andere topic, lekker overzichtelijk), denkik dat je eerst even een Low Level Format moet gaan doen. Ik denk dat er een reeks beschadigde clustertjes op je HD zijn, swaardoor je bestanden gedeeltelijk onleesbaar zijn.

TIjdens die format, gaat de HD de beschadigde clusters onthouden, en hiet meer naartoe schrijven. Ik weet niet of beschadigde clusters onder garantie vallen.

Verwijderd

Kun je de SMART waardes van de HD checken?

Ik heb dezelfde Samsung HD. Dit is mijn tweede exemplaar want de eerste is RMA gegaan. Ik zag in de SMART waardes dat in 2 maanden al 13 sectoren waren 'reallocated' ('reallocated sector count' in SMART). Voor de rest deed de schijf het echter nog prima.

Toen ik bij de webshop aangaf dat er al een aantal sectoren waren 'remapped' mocht ik hem direct terugsturen. Dus als je in SMART ziet dat er een belangrijk onderdeel niet 100% goed meer is maak je al snel kans op garantie (als je nog garantie hebt en er niet mee hebt lopen frisbeeën o.i.d.)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58

mjl

Ugh

bartgabriels schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:47:
Jij doet er wel veel kapot he ;)
3 Hardeschijven stuk in anderhalve maand?

Als ik je verhaal lees (in het andere topic, lekker overzichtelijk), denkik dat je eerst even een Low Level Format moet gaan doen. Ik denk dat er een reeks beschadigde clustertjes op je HD zijn, swaardoor je bestanden gedeeltelijk onleesbaar zijn.

TIjdens die format, gaat de HD de beschadigde clusters onthouden, en hiet meer naartoe schrijven. Ik weet niet of beschadigde clusters onder garantie vallen.
Met een Low Level Format verlies je bij diverse fabrikanten je garantie !! Zoek dat dus even na !!

-------

Verwijderd

Topicstarter
Dat topic had ik voor me broer gemaakt! :S

Mijn HD is nog maar net 4 maanden oud dus garantie heb ik nog wel!
Ik ga eerst even nazoeken of ik met een Low Level Format niet mijn garantie kwijtraak!
Waar kan ik mijn SMART waardes bekijken?
---
Edit; ik denk dat ik het gevonden heb maar ik weet niet of het goed is;
Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/1815/smartyt8.th.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 11:36 ]

Verwijderd

Met: HDTune

Edit 2: Doe even een in depth analysis... dan kun je da 'raw value zien en deze zegt iets meer dan alleen dit...

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Depth analysis? Hoe moet ik dat doen? 8)7
Ik heb HD Tune ff gedownload, ik kan de functie alleen niet vinden, of heet het error scan?
Ik neem aan dat het geen invloed heeft op mijn garantie!
---
Edit(te laat); ik denk dat ik hem al heb;
Afbeeldingslocatie: http://img96.imageshack.us/img96/769/dgl0.th.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 11:52 ]

Verwijderd

Edit 2:

Die bedoelde ik ja!

hmm, je SMART waardes zijn in ieder geval uitstekend. Daar is helemaal niets mis mee. Je hebt 'HUTIL' ook al eens gedraait hé? (diagnostisch prgramma van Samsung)

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat wilde ik doen maar toen zag ik op de website van Samsung staan dat je het op floppy moet zetten en ik heb geen floppy drive, op cd zetten werkt denk ik ook niet want er staat dat het programma een testrapport op de floppy in een .txt bestand zet!

Kan ik hem ook niet controleren met de error scan van hd tune?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 12:09 ]

Verwijderd

Nee de HDTune scan is niet hetzelfde...

je kunt wel Ultimate Boot CD downloaden (Klik)

Hier zit HUTIL onder andere bij en deze werkt pefect. Ik gebruik hem zelf ook voor HUTIL, MEMTEST, PRIME95 etc.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:46
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:42:
...
Ik heb win xp op een compleet geformatteerde ide schijf gezet; de problemen deden zich niet meer voor!
zonder de samsumg sata schijf erin?
Daarna heb ik met mijn Samsung 250GB SP2504C SATA schijf precies het zelfde gedaan; de problemen doen zich nog steeds voor!
zonder de ide schijf erbij?
Hieruit concludeer ik dat mijn Samsung schijf kapot is, maar kan het niet iets te maken hebben met SATA, misschien verkeerd ingesteld, want op de IDE schijf waren er geen problemen!
de samsung is goed uit de test gekomen; :)
dus blijft sata of de controller over?
sata drivers goed ingevoerd?
is er een tweede sata aansluiting? zou je ook kunnen proberen

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 12:31:
[...]

zonder de samsumg sata schijf erin? [ja, bzonder de samsumg sata schijf erin[/b]

[...]

zonder de ide schijf erbij? Ja, zonder ide schijf

[...]

de samsung is goed uit de test gekomen; :)
dus blijft sata of de controller over?
sata drivers goed ingevoerd?
is er een tweede sata aansluiting? zou je ook kunnen proberen
Ik heb 4 SATA aansluitingen op mijn moederboard dus ik zet hem straks anders wel even op een andere aansluiting...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is duidelijk zat over dit soort zaken: OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? Doe er je voordeel mee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.