Toon posts:

[MySQL] dd-mm-YYYY juist sorteren eerst aankomende bovenaan

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
IK schrijf momenteel een "applicatie" met PHP en MySQL. En Mysql slaat datum op als YYYY-mm-dd.
Dit is niet echt makkelijk te lezen voor ons hollanders.

Dit is wel op te lossen met PHP dmv

$projectselect = "SELECT *, DATE_FORMAT(PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUM, '%d-%m-%Y') AS PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUM FROM tbl_prj_projectmain ORDER BY PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUM ";

Nu wil ik alleen dat de eerst komende datum daarvan bovenaan staat aangezien het dd-mm-YYYY is zal de datum

06-08-2006 eerder komen dan
24-07-2006 en
26-08-2006 weer later

weet iemand hiervoor een oplossen

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-02 12:34

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Formatting kan je evt. overlaten aan PHP. Andere optie: gebruik een andere alias, zodat je nog op de originele kan sorteren.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Na een beetje verder zoeken en puzzelen heb ik de oplossing gevonden

$projectselect = "SELECT *, DATE_FORMAT(PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUM, '%d-%m-%Y') AS PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUMWEER FROM tbl_prj_projectmain ORDER BY PRJ_PROJECTMAIN_EINDDATUM ASC";

is nu de code, wat er gebeurt is dat de datum van de kolom word omgezet en de kolom word hernoemt. hierdoor kan ik gewoon op de oude kolom sorteren en de nieuwe laten weergeven

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

lier

MikroTik nerd

Ondanks dat dit een werkzame oplossing is, is dit niet "zoals het hoort".
De juiste (en netste) oplossing is om de presentatie van je gegevens (dus hoe wil ik het formaat van een datum) over te laten aan je presentatielaag (in jouw geval PHP), terwijl je het sorteren van de gegevens wel over kan laten aan je DBMS (zie ook gorgi_19).

Gebeurt het in de praktijk ook wel eens dat er op een andere manier gesorteerd moet kunnen worden ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Dit 'probleem' is makkelijk op te lossen, sorteren doe je in de query, en het weergeven van de datum op je scherm kun je met een simpele php functie in elk gewenst formaat laten doen. Dit had je redelijk simpel kunnen vinden.

Verder kan ik je aanraden dit topic even door te nemen:
Welkom in Programming - FAQ en Beleid

Dit topic is gesloten.