Newbie Linux-related vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
JA, dit de zoveelste keer dat er iemand komt vragen welke distributie hij moet gebruiken.

Maar mag ik eens lastig doen?

Ik heb vaak gehoord dat Red-Hat en Mandrake 'eigenlijk' geen 'echte' Linux distributies zijn.

Nu had ik graag geweten welke distri WEL 'echt' is.

En als 2e vraagje had ik graag geweten welk boek jullie mij kunnen aanraden om Linux ietwat te doorgronden. Liefst met een serieuze technische aanpak.

BTW, Ik wil (nog) geen grafische shell draaien.

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien dat je even kunt zoeken in dit forum, daar wordt je echt wijzer van.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Ik vind Slackware en Debian wel 'echt'.
Een goed boek is Running Linux, 3rd edition, van O'Reilly.

Verwijderd

O, en de 'echtste' is natuurlijk Linux From Scratch.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Hmmm, ik kon toevallig SUSE 7.0 Snel downloaden, was dit dom of heb ik een goeie zet gedaan?

Verwijderd

Ik heb vaak gehoord dat Red-Hat en Mandrake 'eigenlijk' geen 'echte' Linux distributies zijn.

Nu had ik graag geweten welke distri WEL 'echt' is.
De kernel (Linux) en de applicaties (distro) zijn twee hele verschillende dingen: Mandrake en Redhat zijn wel degelijk "echte" linux distro's, er draait toch geen mandrake of Redhat kernel op?

Waar het op neer komt is dat je een distro moet hebben die aan jouw vereiste moet voldoen. Hou je van knutselen, neem een Debian of slackware. Wil je makkelijk, kies Redhat of Mandrake. Compleet? SuSE...

Ga eens op het internet zoeken naar de verschillen tussen de distros en bepaal wat je zelf wilt.

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 04:01 schreef r3b00t het volgende:

Waar het op neer komt is dat je een distro moet hebben die aan jouw vereiste moet voldoen. Hou je van knutselen, neem een Debian of slackware. Wil je makkelijk, kies Redhat of Mandrake. Compleet? SuSE...
Klopt, en ik associeer Linux nou eenmaal met knutselen, daarom noemde ik Debian en Slackware 'echt', en omdat LFS heel erg knutselen is noemde ik dat het 'echtst'. Om met Linux te beginnen zou ik niet een knutseldistro gebruiken, maar lekker beginnen met Mandrake, Red Hat (<7.0!) of SuSE (zoals ik).

Verwijderd

Wat versta je onder 'echt'?

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Ik wilde ook wat ervaring opdoen met unix-like os'en en ik ben begonnen met FreeBSD 3.5.1 (werd mij aangeraden omdat ik het wilde draaien op een 386 met weinig geheugen en hd ruimte). Dit werkte niet helemaal lekker, daarna ben ik nog even overgegaan op FreeBSD 4.2. Maar toen kreeg ik een nieuwe 2de pjoeter (P133) en ben ik begonnen met Slackware. Dat draaide op zich wel redelijk (zelfs Gnome nog ff up gehad) maar omdat bepaalde dingen niet standaard in die distro zaten ingebouwd (oa smbmount) ben ik toch maar overgegaan op Red Hat 6.2. Ik vind dit op zich wel een makkelijk os waarin je toch veel kan kloten. Als je een beetje durf en vertrouwen hebt dan zou ik X niet installeren, maar alles vanuit de shell doen, dan leer je veel meer veel sneller. Red Hat is zeker een 'echte linux' en ideaal om het te leren.
Pagina: 1