Toon posts:

[JS] Duitse tekens & Javascript

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met de Duitse vertaling van een webshop. Nu moet er een alert/waarschuwingsvenstertje verschijnen zodra de klant op bestellen drukt, maar geen maat heeft geselecteerd, om te waarschuwen dat ze eerst een maat moeten selecteren.

Simpel Javascriptje, die inmiddels al staat, maar maat in het Duits is Maß en het lukt me niet om speciale tekens in die alert te verwerken. Iemand een oplossing hoe ik deze tekens (ö,ä,ß,enz) wel kan weergeven in zo'n alert/waarschuwingsvenstertje?

%slzig; of zoiets werkt in ieder geval niet, want dat wordt rechtstreeks gekopieerd naar het venstertje. Met Google kwam ik er ook niet uit, maar misschien dat mijn zoekopdracht verkeerd was. Daarom probeer ik het hier.

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 09:57
Ik heb het hier even getest en explorer geeft die tekens weer?

Voor de 'ß' kan je trouwens 'ss' gebruiken

ff gegoogled en bij mijn eerst hit kreeg ik dit:
http://sotto.be/blog/?p=17

daar staat je oplossing ook in denk ik (ivm .js opslaan en gebruik van octal codes)

[ Voor 49% gewijzigd door DaRKie op 25-07-2006 09:01 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Klik

Werkt hier prima?

Verwijderd

FYI Duitsers zijn volkomen gewend aan de beperkingen van de Amerikaanse tekenset en gebruiken ue voor ü, oe voor ö en ss voor ß. Je kunt jezelf dus hele bergen ellende besparen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:04:
FYI Duitsers zijn volkomen gewend aan de beperkingen van de Amerikaanse tekenset en gebruiken ue voor ü, oe voor ö en ss voor ß. Je kunt jezelf dus hele bergen ellende besparen ;)
Dat wist ik ook wel, daarom heb ik er een tijdelijk alternatief neergezet in de vorm van:

"Achtung: Bitte zuert deine Mass wahlen!"
André schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:03:
<a onclick="alert('Maß')">Klik</a>

Werkt hier prima?
Is dat een Javascriptje dan? Of simpelweg een onclick-alertje? (ben niet zo javascript-kenner B) )
DaRKie schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 08:58:
Ik heb het hier even getest en explorer geeft die tekens weer?

Voor de 'ß' kan je trouwens 'ss' gebruiken

ff gegoogled en bij mijn eerst hit kreeg ik dit:
http://sotto.be/blog/?p=17

daar staat je oplossing ook in denk ik (ivm .js opslaan en gebruik van octal codes)
Ik heb het sowieso geïntegreerd in de HTML staan, aangezien het maar een klein scriptje is. Maar ik zal eens kijken of dat wel werkt, met \142.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:19:

Is dat een Javascriptje dan? Of simpelweg een onclick-alertje? (ben niet zo javascript-kenner B) )
Het is een onclick attribuut met een javascript alert er in, maar het gaat om het idee: jij gebruikt toch ook een alert waar het niet in lukt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht staat de charset van jouw HTML helemaal verkeerd. Bijvoorbeeld
HTML:
1
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
moet wel werken. Of anders gebruik je HTML entities ß of ß

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:23:
[...]

Het is een onclick attribuut met een javascript alert er in, maar het gaat om het idee: jij gebruikt toch ook een alert waar het niet in lukt?
Dit was het oude scriptje:

<script type="text/javascript">
<!--
function submitForm()
{
var form = document.maat;

if( form.dir.value == '#' )
{
alert("Die Grosse ist vergriffen!");
}
if( form.dir.value == '' )
{
alert("Achtung: bitte zuerst deine Mass wahlen!");
}
else
{
window.location=(form.dir.options[form.dir.selectedIndex].value);
}
}
//-->
</script>

En het is inmiddels opgelost door de ß te vervangen door \337 en de ä door \344. Simpelweg door maar alle tekens uit te proberen. 8)7

Maar goed, die Chart of Octal Codes die DaRKie gaf klopt in dat geval ook niet helemaal, helaas.
Pagina: 1