RAID 1 prestatiewinst ten opzichte van normaal.

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Als je uiteindelijk een High end game pc hebt, kom je tot de conclusie dat de harde schijve de grootste beperkende factor zijn.

Nu wil ik geen geld uitgeven aan dure Raptor schijven.

Dus ben ik eens rond gaan kijken voor een RAID setup.

Hierover heb ik echter een aantal vraagjes.

- Raid 1 :
Word door een RAID 1 array mijn laadtijd in games korter?
Ik denk van wel omdat het nu mogelijk is om van 2 schijven af te lezen ipv 1, heb ik gelijk?
(Het feit dat ik RAID 1 wil is omdat ik zo ook al mijn data veilig heb).

- Omtrend de gebruikte HDD's :
Ik zat zelf te denken aan Maxtor Maxline III schijven.
Maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Diamondmax schijven goed kunnen tegen aan/uit zetten en Maxline schijven goed kunnen tegen lang draaien.
Nou zal het gemiddeld gebruik van mijn pc omtrend energiebesparing toch zijn dat ik mijn pc vaker aan/uit zal zetten dan de zaak lang te laten draaien. (Soms staat hij wel weer weken aan maar minder dan dat ik hem steeds uitzet).

Is de Maxtor Maxline een goede keuze?

Begin nou AUB niet meteen Maxtor = ^#$@#$% te roepen.
Ieder zijn mening en ik heb met maxtor al 10 jaar goeie ervaring.

Wat ik me wel afvraag is of 2 Western Digital Raid Edition schijven niet nog betere prestaties bieden.
Of is dit verschil nihil?

Bedankt voor enige informatie.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Prestatiewinst van raid 1 tov single disk is in het algemeen zo goed als verwaarloosbaar. In theorie zou men daar wel prestatiewinst uit kunnen halen, maar in de praktijk gebeurt dat niet bij zo goed als alle controllers.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even wat rechtzetten: zelfs bij een high-end PC zal je "ouderwetse" PCI-bus de bottleneck zijn.

Dan on-topic: RAID1 lijkt me juist een onlogische keuze om prestaties (in jouw woorden) van de grootste beperkende factor op te krikken. Zoals je in de FAQ, de BenchDB en een aantal topics kan zien, zal je met RAID0 een hogere transfer-rate halen waarbij nog wel een aantal factoren als cache, controller en dergelijke van toepassing zijn.

Aangezien ik niet bekend ben met jouw "interesses", geef ik je even mijn persoonlijke mening die waarschijnlijk door tig mensen de grond in zal worden geboord maar wat ik zelf een fijne oplossing vind. En ja, van te voren geef ik al aan dat het je geld gaat kosten.

2 Raptors in RAID0 zetten (zelfs de kleinste Raptors geven je al 70GB opslag in totaal). Hierop je OS zetten en netjes houden (programma's en data op een andere fysieke schijf zetten). Op de overgebleven ruimte zet je je game/games, afhankelijk van hoeveel games je natuurlijk hebt.

Daarnaast (liefst op andere controller) heb ik x aantal data-schijven. Daarbij moet je denken aan al je programma's die niet verplicht/automatisch geinstalleerd worden op "C:\Program Files", je opslag voor documenten, MP3's etc. maar ook een aparte partitie voor je pagefile.sys.

Verder heb ik een licentie Acronis TrueImage draaien; hiermee maak ik van mijn RAID0 regelmatig een backup naar een van de andere HDD's omdat RAID0 nogal heel gevoelig is voor dataverlies bij een crash/defect.

Dan even over de schijven die je noemt: ja, het zijn mooie schijven maar in de wereld van SATA heb je eigenlijk de volgorde Raptor... Raptor... Raptor... en dan dingen als Deskstar, 7200.10 en dergelijke. Beetje overdreven uitgelegd maar eigenlijk zou ik die Maxline niet inzetten als het je echt om performance gaat. Wil je toch Maxline, kijk dan naar de Pro-uitvoering alhoewel ik niet weet wat die moeten kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 25-07-2006 02:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

DJ_The_SP schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 02:16:
- Raid 1 :
Word door een RAID 1 array mijn laadtijd in games korter?
Ik denk van wel omdat het nu mogelijk is om van 2 schijven af te lezen ipv 1, heb ik gelijk?
(Het feit dat ik RAID 1 wil is omdat ik zo ook al mijn data veilig heb).
RAID FAQ

Een RAID1 is trouwens geen backup.
- Omtrend de gebruikte HDD's :
Ik zat zelf te denken aan Maxtor Maxline III schijven.
Maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Diamondmax schijven goed kunnen tegen aan/uit zetten en Maxline schijven goed kunnen tegen lang draaien.
Nou zal het gemiddeld gebruik van mijn pc omtrend energiebesparing toch zijn dat ik mijn pc vaker aan/uit zal zetten dan de zaak lang te laten draaien. (Soms staat hij wel weer weken aan maar minder dan dat ik hem steeds uitzet).

Is de Maxtor Maxline een goede keuze?
Ja hoor. Worden vaak in server configuraties gebruikt.
Wat ik me wel afvraag is of 2 Western Digital Raid Edition schijven niet nog betere prestaties bieden.
Of is dit verschil nihil?
Ja, die zijn sneller.
Bedankt voor enige informatie.
Op GoT wordt niet bedankt. :(

Allemaal makkelijk te vinden antwoorden trouwens. :)

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is inderdaad allemaal eenvoudig zelf te beantwoorden door o.a. de FAQ van dit subforum te raadplegen. Je hebt in principe 2 kernvragen: en die staan in de RAID FAQ respectievelijk OM FAQ » Welke moet ik nemen?

Overigens zijn Maxtor SATA schijven ernstig af te raden wanneer je een nForce4 chipset hebt / wilt nemen. Maar hierover is ook genoeg te vinden.

FAQ-gevalletje, dicht dus.

Dit topic is gesloten.