Ja je CCD chip in de camera heeft een eigen "ruis- en vlek profiel". Dit is normaal niet zichtbaar en wordt pas bij lange belichtingstijden zichtbaar. (tussen twee haakjes: of dat de zelfde ruis is als de ruis die je ziet bij het gebruik van een hogere iso-waarde weet ik eigenlijk niet, die zou er los van kunnen staan)
Je vlek-profiel is statisch en wordt zichtbaar door een egaal verlicht witvlak te fotograferen. (Niet echt interessant voor "normale" fotografie.)
Je ruis-profiel is afhankelijk van je belichtingstijd. Dus neem een foto met lensdop erop van de lengte van je eigenlijke foto en trek die later van de orginele foto af.
Ja de natuur heeft zijn grenzen. Hoe meer de CCD-chip gekoeld wordt des te minder ruis er zal optreden. Een pc-ventilator tegen de achterkant laten blazen geeft al een vermindering. Grenzen zijn er denk ik niet er zal altijd wat ruis overblijven. Ik werk met speciale camera's en deze zijn gekoeld tot zo'n 50 graden onder de omgevingstemperatuur. Zelfs dan blijft er een beetje ruis over.
PS1. Normale fotografie is fotografie met belichtingstijden van 1/8000ste seconde tot 30 seconden. In mijn inzicht dan

Ik werk voor astrofotografie (sterrenstelsels enzo) met tijden van minuten tot uren.
PS2. Waarschijnlijk werkt de manier van MadButcher goed genoeg voor normale fotografie, maar in theorie zou deze manier net iets beter moeten werken.