Wat is een DSN-aware mailer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 09:13

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik gebruik af en toe mijn mobiele telefoon om mijn xs4all pop-mail te checken en mailtjes te versturen. Ik bel dan in via Vodafone GPRS in maar gebruik de mail-instellingen (smtp) van xs4all. Als ik een mailtje heb gezonden krijg ik altijd kort daarop een mailtje retour zoals hieronder (header). De verzending is kennelijk succesvol, want is 'relayed to non-DSN-aware mailer'. Wat is een DSN-aware mailer? Ik heb deze vraag ook aan de xs4all-helpdesk gestuurd, maar zij stuurden me door naar Vodafone waar de boodschap van afkomstig is, maar daar krijg ik geen antwoord.

The original message was received at Sat, 15 Jul 2006 20:32:12 +0200 (CEST)
from [x.x.x.x]

----- The following addresses had successful delivery notifications -----
<a@b.c>  (relayed to non-DSN-aware mailer)

----- Transcript of session follows -----
<a@b.c>... relayed; expect no further notifications

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Bounce_message, dit krijg je wanneer je om een ontvangstbevestiging vraagt.

We are shaping the future

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 12:05

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik vermoed dat het te make heeft met het feit dat je XS4All instellingen gebruik maakt op een Vodafone GPRS netwerk.
Met andere woorden, je opent een sessie op het netwerk van Vodafone (welke zijn eigen mailserver heeft, bijvoorbeeld) en wilt vervolgens gebruik gaan maken van faciliteiten die op het netwerk van XS4All zitten.
De meeste providers sluiten hun mailservers af voor gebruik van 'buiten' hun netwerk.
Als ik bijvoorbeeld met Vodafone GPRS gebruik maak van mijn Planet Internet account, dan kan ik wel rechtsstreeks ontvangen, dus connectie maken met mijn Planet Internet POP server, maar ik kan niets verzendenvia de Planet Internet SMPT server.
Ik kan alleen via de SMPT server van planet internet versturen als ik ook op Planet Internet ingelogd ben. Helaas heeft PI geen GPRS access point, dus ik doe het via de Vodafone mailserver, maar met een PI reply-adres. Dan lijkt het alsnog alsof een mail van PI afkomstig is, en niet van Vodafone.

XS4All, in jouw geval, heeft blijkbaar toestemming gegeven om van buiten het SX4All netwerk gebruik te maken van hun mailserver. Getuige jouw verzendbevestiging vermoed ik dat ze een speciale server hiervoor hebben ingericht, een non-DSN aware server.
Dat wil dus zeggen dat deze server niet let op het feit of je ingelogd bent op XS4All of niet. Dit noemen we, volgens mij, ook wel een open relay server.

Correct me if I'm wrong ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ElCondor op 25-07-2006 09:50 ]

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ElCondor schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:48:
XS4All, in jouw geval, heeft blijkbaar toestemming gegeven om van buiten het SX4All netwerk gebruik te maken van hun mailserver. Getuige jouw verzendbevestiging vermoed ik dat ze een speciale server hiervoor hebben ingericht, een non-DSN aware server.
Dat wil dus zeggen dat deze server niet let op het feit of je ingelogd bent op XS4All of niet. Dit noemen we, volgens mij, ook wel een open relay server.
Correct me if I'm wrong ;)
You're wrong :P

De kans dat xs4all een open relay server expres neerplant in hun eigen netwerk is zeer klein denk ik :P

De melding die de topicstarter krijgt is heel erg eenvoudig, hij vraagt om een ontvangsbevestiging (Delivery Status Notification), en xs4all ondersteund dat blijkbaar prima, alleen de host waar de email naartoe wordt gestuurd door xs4all ondersteund dat niet (non-DSN-aware), vandaar ook de melding '<a@b.c>... relayed; expect no further notifications

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
DSN = Delivery Status Notification, dat zijn dus idd de ontvangstbevestigingen. De mail die je terugkreeg wil zeggen dat je mail iig is afgeleverd bij de mailserver van de persoon die je gemailed hebt maar die mailserver doet verder niet aan DSN.

Je krijgt die mail hoogstwaarschijnlijk van de Vodafone mailserver, de meeste mobiele GRPS/UMTS providers vangen al het SMTP verkeer af en sturen dat door naar hun eigen mailserver. Dit om gezeur van klanten te voorkomen die de mailserver van hun vaste internet provider proberen te gebruiken. Als jouw telefoon dus contact maakt met smtp.xs4all.nl:25 dan komt deze eigenlijk uit bij iets als smtp.vodafone.nl:25 waardoor alles gewoon lijkt te werken. Als Vodafone dit niet zou doen zou je een foutmelding van smtp.xs4all.nl krijgen aangezien zij gebruik van hun SMTP server (terecht) niet toestaan vanaf andere netwerken dan het XS4all netwerk.

------------

Lol :) 3 verschillende antwoorden ;)

Waarschijnlijk handig als je iets meer van die bouncemail post...

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 25-07-2006 10:02 ]

• ElCondor
  • Laatst online: 19-12 12:05

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

moto-moi schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 09:57:
[...]

You're wrong :P

De kans dat xs4all een open relay server expres neerplant in hun eigen netwerk is zeer klein denk ik :P

De melding die de topicstarter krijgt is heel erg eenvoudig, hij vraagt om een ontvangsbevestiging (Delivery Status Notification), en xs4all ondersteund dat blijkbaar prima, alleen de host waar de email naartoe wordt gestuurd door xs4all ondersteund dat niet (non-DSN-aware), vandaar ook de melding '<a@b.c>... relayed; expect no further notifications
I stand corrected.

Ik vond het op zich ook bijzonder dat XS4All of all providers dit zou doen.
Toch lijkt hij met zijn Vodafone GPRS goed te kunnen versturen via zijn XS4All account. Dan moet er toch wat openstaan, toch?

Bij PI is dit namelijk absoluut onmogelijk. Ook als ik gebruik maak van SMTP verificatie. Hij ziet vanaf het Vodafone netwerk de PI SMTP server eenvoudig weg niet.

Dat dat verder losstaat van de non-DSN awareness, dat begrijp ik nu in ieder geval.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• urk_forever
  • Laatst online: 12-12 16:43
bartvb schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 10:00:
Als jouw telefoon dus contact maakt met smtp.xs4all.nl:25 dan komt deze eigenlijk uit bij iets als smtp.vodafone.nl:25 waardoor alles gewoon lijkt te werken. Als Vodafone dit niet zou doen zou je een foutmelding van smtp.xs4all.nl krijgen aangezien zij gebruik van hun SMTP server (terecht) niet toestaan vanaf andere netwerken dan het XS4all netwerk..
Hoeft niet, bij xs4all kan je namelijk gewoon gebruik maken van de smtp server van xs4all buiten hun eigen netwerk, dit kan je doen door je inlog gegevens aan te geven bij de smtp server.
En volgens mij is het ook mogelijk om mail te versturen via de xs4all smtp server door eerst je pop3 mail op halen en daarna meteen te versturen.
Daarom xs4all _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hail to the king baby!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 21:39
Nice :) Da's idd wel erg netjes van ze... Doen ze eigenlijk ook IMAP?

Bij T-mobile is het zo dat je altijd terecht komt bij de mailserver van T-mobile als er verkeer over poort 25 gaat (behalve als je met dingen als ssh tunnels in de weer gaat). De TS kan even een mailtje naar zichzelf sturen, in de Received headers zie je dan staan wie je mail heeft afgehandeld, Vodafone of XS4all.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 25-07-2006 10:08 ]

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 09:13

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Ik had inderdaad de optie 'Ontvangstbevestiging' aanstaan. Dat een mailserver dan geen Delivery Status Notification ondersteunt komt dan op deze manier tot uitdrukking. Ik kan overigens gewoon vanaf Vodafone de Xs4all-smtp server gebruiken omdat ik me daarbij aanmeld met login.

Bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1