Toon posts:

AMD X2 laptop of Intel Core Duo laptop ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop met een dual processor opstelling. Ik zit te kijken naar 2 modellen die erg veel op elkaar lijken op de processor na :

Asus A8JC-H007H-A:
Intel Core DUO T2300 (1.66 Ghz)
1024 MB DDR 2
100 Gb HDD
nVidia Geforce GO 7300 256 Mb
DVD Super Multi
14.1" Scherm
Windows XP Home

Asus A6TC
AMD Turion 64 X2 Mobile TL50 (1,6 Ghz)
1024 MB DDR 2
100 GB harde schijf
NVidia GeForce GO 7300 256 MB
DVD Super Multi
15,4" Scherm
Windows XP Home

De prijzen liggen dicht bij elkaar dus daar gaat het niet om. Het scherm is een verschil maar verder is het alleen de processor. Ik kan weinig vinden over de vergelijking tussen de AMD en de Intel op dit gebied.

Ik ben van plan om de laptop te gebruiken op de TU voor applicaties als Mathematica en diverse programmeersoftware (JBuilder, Delphi, Visual Studio). Verder hoop ik ermee te kunnen gamen maar ik weet niet of de videokaart heel erg goed (?). Verder wil ik er op zijn tijd mee kunnen videobewerken (Premiere).

Welke is het meest geschikt en waar zitten de verschillen tussen de CPU's ?

Alvast bedankt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het verschil tussen een 14" en een 15" laptop qua draagbaarheid toch al wel vrij groot. Ik heb zelf een 14.1" laptop en die is toch net iets makkelijker mee te nemen dan de 15.4" die ik daarvoor had.

Alleen al voor die reden zou ik voor de eerste laptop gaan. Ook ben ik zeer gecharmeerd van het Centrino platform waardoor Intel van mij veel vertrouwen krijgt in het mobiele segment.

Van de videokaart moet je natuurlijk geen wonderen verwachten. Ik denk trouwens dat ze van Turbocache gebruik maken waardoor ze het meeste van die 256MB van je intern geheugen afsnoepen. Ze is in ieder geval al wel stukken beter dan een Intel Extreme Graphics oid.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Als de resoluties van de schermen gelijk zijn, zou ik voor de intel oplossing gaan. :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
TetsuoShima schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:24:
Als de resoluties van de schermen gelijk zijn, zou ik voor de intel oplossing gaan. :)
Resolutie van beide is 1280x800 dus dat is ok. Waarom dan intel... is dit een gevoel of kun je dit ook onderbouwen met argumenten. Ik ben zelf altijd meer van de amd, maar dat is meer een gevoel ;)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Kan die intel duo eigenlijk ook overweg met 64bits programma's? Zoja, dan zou ik ook voor de intel oplossing gaan.

Zoniet, wat is de kans dat er binnen nu en 3 jaar geprogrammeerd zal worden in 64bits op school?

• Admiral Freebee
  • Niet online
De Core Duo biedt geen ondersteuning voor EM64T. De Core 2 Duo dan weer wel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in de toekomst wel graag vista gebruiken. Ik weet niet of dit de keuze nog beïnvloed ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je de 64-bit versie van Vista wil draaien moet je zeker voor de AMD gebaseerde laptop gaan om de simpele reden dat de Intel Core Duo geen ondersteuning voor 64-bit instructies biedt.

Hier staat nog een leuk stukje tekst over de AMD Turion X2: Klik

[ Voor 28% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-07-2006 23:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:35:
Ik wil in de toekomst wel graag vista gebruiken. Ik weet niet of dit de keuze nog beïnvloed ?
als je 64 bits wil draaien moet je de AMD nemen, maar vista heeft ook 32 bits versie
volgens deze review op de frontpage is de core duo wel iets beter

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:40:
Als je de 64-bit versie van Vista wil draaien moet je zeker voor de AMD gebaseerde laptop gaan om de simpele reden dat de Intel Core Duo geen ondersteuning voor 64-bit instructies biedt.

Hier staat nog een leuk stukje tekst over de AMD Turion X2: Klik
Dit stuk heb ik gelezen en daarin staat dat het een goede CPU is maar in de tests wordt niet vergeleken met de Core Duo :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:41:
[...]

als je 64 bits wil draaien moet je de AMD nemen, maar vista heeft ook 32 bits versie
volgens deze review op de frontpage is de core duo wel iets beter
Er worden hier wel 2 topmodellen vergeleken met beide grotere L2 cache in vergelijking met de processoren die ik hier vergelijk, dus ik vraag me af hoe toepasbaar dat hier is ?

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Ach ja, 64bit.... was ik helemaal vergeten....

Als je 64bits ondersteuning wil, zal je moeten wachten op de eerste merom laptops... over een maandje of zo zullen die er wel zijn.

Reden voor intel in mijn geval: zuiniger/koeler/..., uit alle reviews die ik tot nu toe gelezen heb, blijkt dat de intel core zuiniger is dan vergelijkbare op amd gebaseerde systemen. In theorie (lees de tdp) zou dit niet mogen zijn, in de praktijk blijkt het wel zo... Wat de reden is weet ik niet eigenlijk...
Verder is klok per klok de core 'ongeveer' even snel als de X2, al naargelang wat voor toepassing natuurlijk, maar je hebt in dit geval 66MHz (wow, superveel :D ) meer bij de intel...

De core 2 duo mobile (ie merom), zal de amd concurrentie waarschijnlijk ver achter zich laten, maar gaat wel wat duurder zijn ook...

Ik ben eigenlijk altijd 'AMD-fan' geweest. Mijn laatste Intel was een 386 ergens midden in de 90's. Daarna allemaal alternatieve merken (cyrix (wat een ramp was dat), amd, via,...), de laatste jaren altijd amd, maar de core architectuur is wel heel erg sterk, ik ben dus terug geswitched naar intel voor zolang het duurt. :)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
En wat prestaties betreft tijdens spellen of videobewerken. Zitten er dan nog grote verschillen tussen de processors. Ik dacht dat AMD altijd beter was voor de spellen en Intel voor het videobewerken maar misschien is dit inmiddels achterhaald.

• Haan
  • Laatst online: 17:47

Haan

dotnetter

Dat is lange tijd zo geweest bij desktop computers ;) Maar met de komst van de Core 2 Duo is dat inderdaad verleden tijd.
Maar voor laptops is het sowieso anders, omdat daar geen Pentium 4's inzitten, maar Pentium M's en deze zijn veel efficiënter dan de P4.
Maar met die 7300 go kan je het sowieso vergeten om zware games te spelen hoor :P
En hopelijk ga je niet al te serieus aan de slag met Premiere, want dan is je laptop niet echt ideaal qua hardware.

Om nog even verder inhoudelijk te reageren: ik zou de tweede laptop nemen, een wat groter scherm is namelijk wel makkelijk als je er veel achter zit te werken.

[ Voor 33% gewijzigd door Haan op 25-07-2006 08:33 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:50:
[...]

Er worden hier wel 2 topmodellen vergeleken met beide grotere L2 cache in vergelijking met de processoren die ik hier vergelijk, dus ik vraag me af hoe toepasbaar dat hier is ?
aangezien ze beide minder cache hebben in jou geval is het redelijk representatief

AMD's hebben zoiezo minde cache nodig dan intels

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
De T2300 is idd beter, zuiniger koeler.

Bovendien is de Core 2 duo backwards compatible met huidige moederborden, dus wil je later alsnog 64 bit kan je dan een goedkope C2D kope :)

• Haan

Haan

dotnetter

Je hebt wel door dat het hier om een laptop gaat? Processor naderhand upgraden zie ik niet zo vaak gebeuren namelijk.

• Yuco
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 19:54

Yuco

Womanizer!

Wat is in grote lijnen het verschil de Core Duro en de Core 2 Duo?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
64bit vs 32bit, en waarschijnlijk krachtiger en zuiniger?

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

idd, 'core 2' heeft 64 bit, verder heeft het enkele extra 'snufjes' om instructies sneller te verwerken (macrofusion, verbeterde prechaching,...) en de instructiebreedte is verhoogd van 3 naar 4 (simpel: kan dus 4 dingen tegelijk doen per core en de 'core' kan er maar 3 per core (ja kan ik ook niet aan doen dat intel zo slim/idioot was om de architectuur core te noemen, dan krijg je spraakverwarring als je niet goed oppast he)), ook is daarbovenop de maximale verwerkingssnelheid van sse/sse2/sse3/.... verdubbeld. Qua verbruik zou hij ietsje slechter doen, maar dat weet je toch nooit zeker totdat je een laptop test...

• Haan

Haan

dotnetter

TetsuoShima schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 21:48:
Qua verbruik zou hij ietsje slechter doen, maar dat weet je toch nooit zeker totdat je een laptop test...
Verbruik is ook niet zo heel interessant, het scherm blijft toch de grootste stroomvreter in een laptop.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Neem hier http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1146731/0 ook eens een kijkje. Overigens zou ik voor de A6T (niet C) gaan, niet veel duurder maar wel een stuk betere videokaart.

Uit tests is gebleken dat de combo van de AMD met de nVidia het in veel dingen beter doet dan de Core Duo met de Ati X1600. De AMD wordt wel wat warmer inderdaad, maar ook niet heel erg veel ofzo.

offtopic:
Zelf ga ik waarschijnlijk ook voor de A6T

Kijk hier voor een vergelijking van de A6T en de A6Ja http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=241497

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 26-07-2006 17:33 ]

Pagina: 1