Toon posts:

Autoradio speakers op PA versterker icm Mediacenter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik mijn AV systeem in de badkamer aan het selecteren. Sofar heb ik de volgende componenten uitgekozen:

Input: Windows Media Center / LCD scherm opbouw muur

Speakers:

JBL MS9200
2-Weg luidsprekerset

Technische gegevens
- Type speaker: 2-weg
- Belastbaarheid (in Watt (piek)): 300
- Belastbaarheid (in Watt (RMS)): 100
- Frequentiebereik (in Hz): 37-20000
- Gevoeligheid (in dB): 91
- Impedantie (in Ohm): 4

Mijn uitdaging is het volgende: Hoe sluit ik het mediacenter optimaal aan op de 4 Ohm boxen ?

Ik ben deze vraag nog niet tegen gekomen in de forums maar ik neig naar een PA versterker om dit probleem op te lossen. Op zich een beetje heavy voor een paar simpele (eigenlijk auto luidsprekertjes) maar ik wil de boel graag lang heelhouden.

Mijn vraag is:

1: is het verstandig en voldoende om een PA versterker voor deze toepassing te gebruiken ? (Ik twijfel nog of ik de line out van een audio kaart gewoon kan aansluiten op een PA versterker.)

2: Zo ja, welke minimale requirements heb ik nodig voor de PA versterker

3: Zo nee, hoe kan ik het spul dan wel op een gezonde manier aan elkaar knopen.

Ik ben een leek op het gebied van audio dus vergeef me als ik hier hele domme dingen roep.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 16:03

SeatRider

Hips don't lie

Waarom PA en niet een gewone versterker? Volgens mij gaan die dat makkelijk trekken, 4 ohm speakers. Ik heb jarenlang autospeakers in mijn bedbak gebouwd gehad, als 2e paar op mijn gewone versterker. Zonder problemen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een 8 Ohm versterker staan (2x 100 WATT continu) maar ik ben bang dat ik de boel opblaas

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-02 16:03

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:32:
Ik heb nog wel een 8 Ohm versterker staan (2x 100 WATT continu) maar ik ben bang dat ik de boel opblaas
Welnee. Die 100 watt zal ie nooit continu leveren, tenzij je hem op 10 zet. Je zal de speakers eerder opblazen met een gammele versterker met hoge vervorming dan eentje met hoog vermogen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks... dan ga ik dat proberen

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Het ligt eraan wat voor versterker het is. Mijn Marantz SR-6300 receiver staat er namelijk bekend om dat hij eigenlijk niet (goed) met 4ohms speakers overweg kan. De philips 4ohms speakers die ik eraan heb hangen gaan echter erg goed.

Vaak zie je dat versterkers bedoeld voor 8ohm wat minder stabiel zijn op 4ohm en vooral meer warmte gaan produceren. Ik vermoed echter dat deze versterker vanwege zijn vermogen niet veel problemen zal hebben met die luidsprekers (hier geldt: staar je niet blind op vermogens).

Ik ga er niet vanuit dat je een disco wilt creeren in de badkamer gezien het gegons dat je dan krijgt, maar gewoon op een normaal tot redelijk volume wilt kunnen 'draaien'.

Ik zou zeggen.. Probeer het eerst rustig en houd goed de temperatuur van de versterker in de gaten.

Zolang je het met beleid doet gaat het niet echt snel mis hoor.

Over het PA-spul. PA-versterkers zijn bedoeld om gedurende lange tijd op extreme vermogens te draaien en zijn vaak behoorlijk veel duurder dan normale versterkers aangezien dingen als voedingen en eindtrappen net wat degelijker gemaakt zijn. Voor in de badkamer is het dus zwaar overkill.

Wat ook nog een optie is is om op een rommelmarkt te kijken naar een 2dehands versterkertje. Vooral de oude Philips bakkies zijn zeer betrouwbaar en kunnen erg goed overweg met 4ohms speakers.

Een laatste optie zou nog kunnen zijn om een autoversterker te gebruiken samen met een zware 13,8volts voeding. Dit geeft echter weer een extra spanningsomzetting wat de hitteproductie van versterker + voeding en het rendement niet echt ten goede komt.

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

Topicstarter
Ok ga ik doen, bedankt sofar !
Pagina: 1