Xgl+Compiz+Xinerama+ATi werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hey :)

al enige tijd probeer ik de combinatie van mijn ATi Radeon 9600, Xinerama danwel Twinview, Xgl en Compiz draaiend te krijgen, zodat ik de Compiz-trucjes op mijn dualscreen desktop kan gebruiken. Dit is tot op heden echter niet gelukt.

Wat wél werkt, is dualscreen zonder Xgl/Compiz, of singlescreen mét Xgl/Compiz.

Ik maak gebruik van de ATi prop. driver, en die draait ook prima. Deze draait onder Ubuntu 6.06, op een AMD Athlon XP2000+ met 1gb geheugen. Echter zodra ik mijn singlescreen Xgl config om wil vormen in een dualscreen config, wil Xgl niet meer starten en geeft een timeout door aan gdm.

Op internet vind ik overal jubelverhalen van mensen waar het wel werkt - toen ik daar wat beter doorheen spitte bleken dat echter stuk voor stuk mensen te zijn die gebruik maakten van een nVidia grafische kaart. Ik heb nog geen enkel bericht op een forum gevonden (tweakers, ubuntu-forums, compiz, etc) van iemand die dualscreen Xgl draaiend had op een ATi kaart.

Mijn vraag hier is dus: Heeft iemand dit wel draaiend, of kent iemand hier verhalen van mensen die het wel werkend hebben? Ik heb namelijk het vermoeden dat het simpelweg niet mogelijk is. En dan kan ik blijven puzzelen, maar dat is dan zo onnuttig. :P

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 17:31
Ik dacht dat Xgl nog geen Xinerama ondersteunde, enkel Twinview (van Nvidia) word ondersteund dat ik weet.

• HunterPro
  • Niet online
M@rijn schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:05:
Ik dacht dat Xgl nog geen Xinerama ondersteunde, enkel Twinview (van Nvidia) word ondersteund dat ik weet.
heb je een idee waar je dat vandaan hebt? Wat documentatie zou prettig zijn ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik weet niet hoe het voor de R300 engine is, maar de R200 heeft een limitatie in de 3D engine zitten: maximum framebuffer is 2048x2048, kom je dik overheen met een dualscreen setup met 2x17" TFT. Ik heb hier AIGLX geprobeerd, dualscreen werkt gewoon niet, single screen of 2x1024x768 draaien werkt wel gewoon.

• HunterPro
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 24 juli 2006 @ 23:55:
Ik weet niet hoe het voor de R300 engine is, maar de R200 heeft een limitatie in de 3D engine zitten: maximum framebuffer is 2048x2048, kom je dik overheen met een dualscreen setup met 2x17" TFT. Ik heb hier AIGLX geprobeerd, dualscreen werkt gewoon niet, single screen of 2x1024x768 draaien werkt wel gewoon.
de R200 danwel R300 is de gebruikte framebuffer, core of driver? Oftewel, waar zie ik cq kan ik nazoeken of ik dit probleem ook heb met mijn opstelling en daardoor beperkt word?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:33
R300 staat voor de chip die op je radeon zit. Al die R(V)3xx dingen komen in grote lijnen overeen qua features en driver aansturing. De framebuffer limitatie van 2048x2048 wil zeggen dat je in 3D mode alleen op vlakken kunt tekenen die binnen deze grootte liggen. Een dualhead setup met een beetje normale monitor ligt daar met 2560x1024 overheen, wat ik ook kan zin met windowed openGL: start glxgears, sleep het venster naar je 2e scherm en als je over een bepaalde grens heenkomt is je OpenGL venstertje ineens gevuld met random crap van programma's die jij al lang afgesloten had.

Uit de manpage van de radeon driver:
The maximum framebuffer size that the 2D acceleration engine can
handle is 8192x8192. The maximum framebuffer size that the 3D
engine can handle is 2048x2048.

Verwijderd

Is dit probleem dan wel opgelost in de nieuwere cores?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb al een aantal keer linux (redhat 5.2/mandrake) geprobeerd, maar ben terug gegaan naar windows omdat ik me dualscreen niet werkend kreeg, kun je met Ubuntu (laatste versie) en een Ati kaart nou eindelijk gewoon "extended desktop" aanzetten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Pagina: 1