Toon posts:

Versterker of Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje...

Ik was aan het kijke voor een Versterker en al meteen viel me op dat je heel veel geld kwijt bent voor een versterker met wat vermogen in huis.. Terwijl je voordat zelfde geld een Receiver hebt met veel en veel meer vermogen... Plus een tuner...( maar die hoef ik nie want k heb al een receiver en een apparte tuner )

Nou heb ik begrepen dat een Versterker betere kwaliteit geluid bied, dat mocht ik toch hopen voor dat geld... Maar mijn vraag is nu als k voor vermogen kies moet ik dus voor een Receiver kieze? Of denken jullie dat het beter is om een Versterker te kopen en dat daar toch behoorlijk wat vermorgen achter moet schuilen, miscchien omdat ze anders het uitgangsvermogen uitdrukken ofzo?

Ik vind het maar een rare zooi...

bij voorbaat dank Frank

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zou zeggen, staar je niet blind op vermogen. Ga je eerst rustig verdiepen en ga dan je keuze maken.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
In princiepe gebruiken ze in versterkers wat betere componenten, is er wat meer nagedacht over de opbouw van de versterker en zit er wat minder in de kast (minder emi)

Receivers kunnen meestal op papier heel veel vermogen leveren, maar dat word in het echt meestal niet waargemaakt. Dan staat er bijvoorbeeld 2x 200 watt LR, 200 watt Center enz. maar dan hebben ze dat dus ook afzonderlijk gemeten, alleen signaal op de center, dan kun je namelijk met wat kleinere voeding af. Ik zou zelf iig voor een normale versterker gaan, tenzei je 5.1 wil ofcource.

Verwijderd

Topicstarter
Ozo... ja k heb al een 5.1 versterker een goede 5x 80 watt... dus dat doet het wel... En die heb ik aangeslote op 2 zuile... Maar nu wil ik een 5.1 setje ervan maken voor bij de tv... En dan wil ik twee nieuwe flinke zuile kopen en daar heb k dus een versterkertje op nodig... met wat vermogen, ik wil natuurlijk wel kunne blaze als je begrijpt wat ik bedoel...

en als k een versterker koop met 2x 70 watt en dan 2 zuile met 250watt dan kom ik niet ver lijkt me ?

of zie ik dat verkeerd...

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij wíl je geeneens 250 watt in je woonkamer hebben :X

Verwijderd

Topicstarter
haha me slaapkamer hahahaaha,

magnat vector 55

me pa heeft dezelfde onder en die blaze best goed dus :)

en die ik nu heb zijn prulle, k hoor geen bas en ze gaan ook niet zo hard, magnat victory 800, ik denk het goedkoopste zuilmodel op de aarde :9

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 21:39 ]

• JER00N
  • Niet online
Als je dan toch per sé wil 'blaze' kan je je beter richten op het RMS-vermogen van de boxen dan op de versterker.

Verder wordt er trouwens nogal creatief omgegaan met cijfertjes in de home cinema/hifi business wat betreft watts...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja soms vind je de RMS vermogens niet... Maar ik denk dat ik beter effe kan doorsparen zeg maar voor een flinke versterker niet?

Verwijderd

Het is vaak eerder de combinatie versterker/boxen dat me wat meer zegt dan alleen boxen of een versterker, maw, het gaat feitelijk meer om een goeie combinatie dan 1 onderdeel, dat is mijn ervaring althans :)

Gewoon wat meer gaan testen en luisteren in de diverse speciaalzaken.

Verwijderd

Topicstarter
o oke :) dankjewel... dat helpt wel wat ik hier nu gehoord hebt :)

groetjes...

Verwijderd

2x50 watt kan je aardig mee "blazen".

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JER00N schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:41:
Verder wordt er trouwens nogal creatief omgegaan met cijfertjes in de home cinema/hifi business wat betreft watts...
Ik heb een oude stereoversterker uit 1978. 2 * 100W sinus output. Opgenomen vermogen uit het lichtnet: max. 550W. Een normaal getal, gezien de output en het te verwachten rendement.

Vergelijk die getallen nou eens met een moderne HT receiver: die doet bijvoorbeeld 5 * 110W output bij 400W opgenomen vermogen uit het lichtnet.

Ik vraag me dan steeds hoe ze dat toch voor elkaar krijgen....

• JER00N
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:29:
2x50 watt kan je aardig mee "blazen".
Precies! Vermogen van versterkers is logaritmisch. Oude versterkers hebben vaak VU-meters waar vermogen en dB op staan. Daarop kan je zien (bij mijn versterker tenminste) dat het verschil tussen 0 en 5 dB maar zo'n 10% van de schaal in beslag neemt, maar bij 0 dB levert hij 40 watt, en bij 5 dB, net dat kleine beetje meer herrie, al 100 watt!

joopv: haha, ik zou toch eens kijken of er geen kleine kernreactor ingebouwd zit! :P

[ Voor 11% gewijzigd door JER00N op 24-07-2006 22:37 ]

Verwijderd

JER00N schreef op maandag 24 juli 2006 @ 22:36:
[...]

Precies! Vermogen van versterkers is logaritmisch. Oude versterkers hebben vaak VU-meters waar vermogen en dB op staan. Daarop kan je zien (bij mijn versterker tenminste) dat het verschil tussen 0 en 5 dB maar zo'n 10% van de schaal in beslag neemt, maar bij 0 dB levert hij 40 watt, en bij 5 dB, net dat kleine beetje meer herrie, al 100 watt!

joopv: haha, ik zou toch eens kijken of er geen kleine kernreactor ingebouwd zit! :P
Onzin, zet die VU-metertjes uit je hoofd, werkte bijna nooit nauwkeurig en diende louter als lokmiddel...

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
Als je vooral wil 'blaze' dan kun je beter het hele HiFi-gebeuren vergeten en voor een set PA-speakers + versterker gaan. Gooi een installatie van 2x1200W RMS in je slaapkamer, en steek nog wat geld in goede oordoppen ;)

Even serieus: Zoals hierboven al gezegd, staar je niet blind op vermogen, het gaat allemaal hard genoeg :)
Verder is een speaker die 250W kan hebben (een speaker heeft geen vermogen, alleen een maximale belastbaarheid) ook meestal prima aan te sturen met een versterker met minder vermogen. Dit hangt puur af van de gevoeligheid van de speaker. Vermogen zegt maar weinig over de uiteindelijke geluidsdruk die je gaat krijgen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm oke... klinkt wel logisch allemaal... k dacht zelf al dat een versterker van 2x 70watt voor zoveel geld toch wel wat moet brenge... dus we zullen wel zien. ofja horen haha

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 12:48 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 22:43

Barrycade

Through the...

Kijk meteen even voor een toetsenbord met een werkende "n" toets ;) en je . blijft ook nog hangen. ;)

Verwijderd

Ga naar marktplaats, koop voor 5 tientjes een oude marantz versterker. Die hebben een bas waar je wakker van ligt. wil je nooit meer wat anders.

wil je meer bass? (dit is heeel on-hifi) Zet je speaker in een hoek neer, helemaal tegen de muur. Bij een hoek van 90graden betekent dit ruwweg 4x meer bass dan van de muur af geplaatst. ( het gaat alleen wel "honkig" klinken)

Bas

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:41
Als je al een versterker hebt met 6 luidspreker uitgangen, dan is er helemaal geen extra versterker nodig. Gewoon een kwestie van extra speakers aansluiten. Wat wel kan, is de huidige receiver gebruiken als voorversterker en losse eindblokken aan sluiten. Hier moet echter de receiver wel op voorbereid zijn.

Staar je niet blind op het aantal watjes. Mijn versterker van 48W veegt een 140W Sony aan. Het heet marketing, de getalletjes van tegenwoordig. Bijvoorbeeld Sony geeft het maximale uitgangsvermogen weer bij 10% vervorming. Dit terwijl vroeger het RMS vermogen werd aangeduid bij ongeveer 0.008% vervorming. En die kan je ook oversturen :)

Het ligt ook vaak aan de combinatie speaker / versterker. De meeste zuilluidsprekers zijn dermate inefficiënt, dat er een hele zware versterker aan moet hangen om hier een beetje druk uit te krijgen. Over het algemeen is qua druk wel te stellen dat je in je fronts wel een 8" kickbass driver mag hebben en voor de sub een 12"-er. Beetje goed merk. Blaas je met een eindblokje van 50 euro nog een paar KEF's onderuit. Heeft alles te maken met efficiëntie. Uiteraard komt er veel meer bij kijken.....

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Blaas je met een eindblokje van 50 euro nog een paar KEF's onderuit. Heeft alles te maken met efficiëntie. Uiteraard komt er veel meer bij kijken.....[/quote]

Pas maar op! De hogetonen tweeters leggen meestal het loodje door te krap bemeten versterkers of door testsignalen uit een toongenerator. Als een versterker wordt overstuurd produceert hij blokgolven met enorm veel hogere harmonischen.
Tweeters kunnen meestal, niet al te lang, maar een tiental Watt verdragen. Meer krijgen ze normaal nooit te verwerken, altans bij gewone muziek waarbij de hoge (tweeter) tonen slechts een fractie vormen van het geheel. Verdeling ruwweg: Laag 100 W, Midden 20 W, Hoog 5 W. Bedenk ook dat een (klassiek) muziekstuk op kamersterkte gemiddeld minder dan 1 W is. In de luidste passages kan dat oplopen tot 50-100 W. Het grote vermogen van een versterker is dus voornamelijk nodig om niet vast te lopen bij grote dynamiek in de muziek.
Voorbeeld grofweg: theoretische dynamiek van een CD is minimaal 90 dB. De onderste 30 dB zijn stilte. We willen immers geen ruis op de achtergrond horen. De resterende 60 dB zijn voor de muziek. Als 20 dB in vermogen een faktor 100 is, zal 60 dB een faktor 1 miljoen zijn; het zachtste geluid 1 milliWatt en het hardste geluid 1 kiloWatt. Zover wordt echter niet uitgestuurd door de muziekstudio's. De bovenste, zeg, 10 dB wordt ook benut voor "headroom" om te voorkomen dat de CD opname zelf vastloopt. Bovendien wordt er vaak flink gecomprimeerd, zodat we de zachte passages goed horen kunnen zonder dat na de hardste passages de buren op de muur kloppen.
Het rendement van speakers wordt meestal opgegeven als geluidsterkte in dBa op 1 m afstand van de speaker bij een aansturing met een 1 W signaal. Verschillen van meer dan 10 dB tussen de verschillende fabrikaten zijn heel gewoon, dwz. dat de ene speaker bij 10 W net zo hard klinkt als de andere bij 100 W! Erkende topmerken als KEF en B&W zitten rond de 90 dB rendement. HiFi hoornluidsprekers komen boven de 100 dB, vnl. door het hoge acoustische rendement van de (grote)kast, de enorm sterke magneet en door de relatief kleine luchtspleet rond de spreekspoel. Bij dit laatste type past volgens kenners heel mooi een 10 W buizenversterker.
Bedenk dat hoge kwaliteitsweergave meestal wordt betaald met een wat lager rendement wegens de uitgebreidere korrektienetwerken in de speakerkast. Dit kan men verhelpen door dure en zware LS modules te monteren die van nature al een goede frekwentielineariteit hebben.

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Verwijderd

Topicstarter
O oke ik vat het... ik ga eens ff goed kijke haha

En ik blijf liever bij magnat ik heb er goede ervaringe mee dus, vind de prijs kwaliteit verhouding héél goed...

En de 5.1 versterker ( Sony STR-DE497 ) die ik nu heb wil ik bij de tv gebruike voor te game en dvds enzo, ik had toevallig een goedkoop setje boksen gezien die ik daarvoor ga gebruiken, de huidige 5.1 set daarvan is al weer bijna 4 jaar oud en 2 boksen zijn al opgeblazen en ondersteund geen dts en dolbidigital.. En de dus 2 de twee zuile gebruik ik op een andere kamer via de AB functie...

dus dan heb ik een andere versterker plus boksen nodig voor bij de pc en de andere hifi apperatuur..

Sony TA-FE370 Deze heb ik nu op het oog... Maar wat me opvalt is dat Signaal/ruis-verhouding: 105 dB is... Dit betekend toch de toegevoegde ruis zegmaar die de versterker toevoegd? Is dit nie erg veel...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 18:08 ]

• Hardware Junk
Ook bij B&W en KEF vind je minder efficiënte speakers hoor. Maar dan klinken DM2a's wel heerlijk warm. Een HiFi hoorn. Boven de 100dB @ 2.73V komen nagenoeg alleen long throw speakers. Een folded horn is niets om aan je home cinema te hangen ;) Komen pas een beetje laag als je ze gaat stacken. En dan mag je de ruimte nog eens hebben. Wordt een behoorlijk zaaltje.

Vermogensverdeling was ~60/40/10. Maar dan ben ik standaard uit de kluiten gewassen boekenplank speakers gewend en geen zuilmodellen. Daar moet je in het laag veel in pompen om het goed te verdelen. Dan is 100/20/10 nieteens gek. Als je deze stelling aan neemt, heb je met een bredere speaker maar 60W nodig ipv 100W bij een zuil. Uiteraard dezelfde geluidsdruk.

Qua effectiviteitsverschil is het grootste te vinden met de diameter van de driver zelf. Tegenover een zeer dure 6"/6.5" basdriver kan een goedkopere 8"-er. Correctienetwerken doe ik niet aan. Iets is goed of iets is bagger. Als er iets grof gecorrigeerd moet worden........ Komt wellicht ten goede van de lineairiteit, maar gaat juist ten koste van het dynamiek als je ze zwaar uitstuurt.

48W RMS @ 0.008% THD is niet krap bemeten. Zeker als je weet dat de vervorming juist eerder optreed in de lage tonen. Dit wordt als minder storend ervaren. Vandaar dat er voor het laag 2 15" speakers staan van 500W elk. Die stuur ik vaak uit met 100W piek. Geen probleem. De druk is nimmer te evenaren met mijn vader zijn KEF's. Kwaliteit is wellicht een stuk beter, vanwege de gewenste druk fabriceren de KEF's zelf enorm veel herrie.

Hier staan er 2x Philips 309 en 1 Akai PA-W04. Goed zat en maar 50 euro p/st.

[edit]
Sony STR-DE497
Ingebouwde decoders: Dolby Pro Logic ▪ Dolby Pro Logic II ▪ Dolby Digital ▪ DTS-decorder
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 2 kanaal/kanalen ( voorkant )
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 2 kanaal/kanalen ( achterkant )
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 1 kanaal/kanalen ( midden )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 2 kanaal/kanalen ( voorkant )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 2 kanaal/kanalen ( achterkant )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 1 kanaal/kanalen ( midden )

Sony TA-FE370
Uitgangsvermogen 70W x 2 (DIN 4 Ohm)

[ Voor 18% gewijzigd door Hardware Junk op 25-07-2006 18:20 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Wat is je budget eigenlijk?

Ik zou even doorsparen voor een ander merk dan Sony. Bvb Pioneer of zelfs Denon / Marantz. De SR4600 reciever van marantz is 270 bij de media markt. 7 kanaals en klinkt beter dan een Sony 2 kanaalsversterker.

Verwijderd

Topicstarter
Budget is heel mobiel... ik wil gewoon niet te duur uit zijn een goede set boksen en een versterker hebben, waar ik jaren later nog veel plezier mee heb... Beetje een eenmalige investering..

Maar met die Marantz is weer 7x 80watt en ik vind dat vaag, k heb het gevoel dat je met een 2 kanaals veel meer eruit kan halen op 2 kanalen... En eigenlijk wil ik geen reciever erbij beetje dubbel op...

Verwijderd

Topicstarter
Sony STR-DE497
Ingebouwde decoders: Dolby Pro Logic ▪ Dolby Pro Logic II ▪ Dolby Digital ▪ DTS-decorder
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 2 kanaal/kanalen ( voorkant )
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 2 kanaal/kanalen ( achterkant )
80 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 0.7% - 1 kanaal/kanalen ( midden )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 2 kanaal/kanalen ( voorkant )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 2 kanaal/kanalen ( achterkant )
100 Watt - 8 Ohm - op 1 kHz - THD 10% - 1 kanaal/kanalen ( midden )

Sony TA-FE370
Uitgangsvermogen 70W x 2 (DIN 4 Ohm)[/quote]

Dus wat mij nu opvalt is dat de TA, 4 Ohm is dat is dat betekend dat de watts die hierstaan in praktijk meer vermogen leveren dan de 8 ohms niet ? haha

• Hardware Junk
Dat kan je niet stellen. Juist eerder het tegenover gestelde.

70W 4 Ohm ~35W 8 Ohm.

Voor een reële vergelijking is de maatstaf nodig. 35W RMS bij een THD van 0.008% gaat natuurlijk harder als je 10% hanteerd ;) Maar dit zijn de waardes die ik 123 kon vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ow damn... nu weet ik echt niet meer haha ik kan trouwens die THD percentages niet vinden voor de versterker.. dus het komt er opzich dus toch op neer dat een receiver meer vermogen heeft voor hetzelfde geld, alleen de kwaliteit van de muziek is minder?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
Dat betekent dat de versterker bij 100W 10% vervormt, bij 80W maar 0,7%

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Franky, er zijn al een aantal mensen geweest die duidelijk hebben gemaakt dat je je niet blind moet staren op specificaties, je kan de opgegeven waardes van de verschillende goedkope receivers niet zomaar vergelijken met die van 'normale' versterkers!

Als je stereo geluid wil is het onzin om te investeren in een receiver, die zijn namelijk bedoeld voor surround geluid. Voor een leuk bedrag kan je een instap versterker kopen die ruim voldoende vermogen heeft voor jouw slaapkamer.

kijk bijvoorbeeld eens naar een:
http://www.nadelectronics...fiers/C325BEE_framset.htm
of C320 (oude model)
http://www.cambridgeaudio...(Version%202)%20Amplifier
of
http://europe.rotel.com/series06/specs/ra04.htm
of (RA02, oude model)
Deze geintegreerde versterkers zijn voor een bedrag van 300-400 euro wel te vinden.
Daarnaast is natuurlijk de tip die hier eerder werd gegeven, een 2e handse versterker aanschaffen van bv. Marantz een goed idee.

In jouw geval zou je ook na kunnen denken over het toevoegen van een goedkoop subwoofertje, als je flink wil ' blazen' is dat een mooie manier. Je kan hiermee ook het gebrek aan laag van je huidige speakers aanvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ewoutb op 26-07-2006 07:30 ]

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm oke :) thanks... ik weet nu wel genoeg haha, ik ga me het rustig bekijken...

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ewoutb schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 07:28:
kijk bijvoorbeeld eens naar een:
[mooi lijstje]
Laat ik dit er nog onder plakken, als je het goed vindt :)

Behringer A500 (adviesprijs voor NL: 237E !!)
http://forums.audioholics...fde3f52e1617a4dc3&t=17004

[ Voor 6% gewijzigd door John_Glenn op 27-07-2006 01:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 01:14:
[...]

Laat ik dit er nog onder plakken, als je het goed vindt :)

Behringer A500 (adviesprijs voor NL: 237E !!)
http://forums.audioholics...fde3f52e1617a4dc3&t=17004
237 euro ? k zie hem in de winkel voor 160 haha is wel aantrekkelijk (A)

http://www.overdevest-audio.nl/
Pagina: 1