Laptop voor bouwkundestudent

Pagina: 1
Acties:
  • 2.017 views sinds 30-01-2008

• Patrick Beuken
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Aanstaand schooljaar ga ik op de Hogeschool Zuyd in Heerlen beginnen met de HBO studie bouwkunde. Op de website van de Hogeschool Zuyd las ik deze zomer vakantie dat alle nieuwe bouwkundestudenten voor het schooljaar 2006-2007 een laptop moeten aanschaffen. Iedere student is vrij in de keuze van zijn/haar laptop, maar de Hogeschool geef wel nog wat extra informatie.

Deze specificaties zijn namelijk de minimumspecificaties. Ik vind deze wel heel erg gedetailleerd, waardoor het geschikte aanbod laptops vast en zeker erg klein zal zijn (hierover zo meteen meer). Waarvoor de laptop voornamelijk gebruikt moet gaan worden staat nergens, maar misschien kom ik daar achter als ik op de software-pagina kijk. Hier zie ik dat AutoCAD 2007 en Windows XP verplicht zijn. Het gegeven dat Autocad vereist is, lijkt mij erg belangrijk bij het uitzoeken van een laptop.

Als ik nog even verder kijk bij het tabblad leverancier, dan zie ik dat de school 3 leveranciers heeft geselecteerd. Paradigit ISL biedt 3 verschillende laptops aan. De eerste 2 aangeboden laptops van € 639,- en € 799,- inclusief BTW vallen al af, omdat de school minimaal 1024 MB geheugen eist. De derde laptop (Fujitsu Siemens Amilo Pi-1536 Intel Core Dual T2300, 1024MB, 100GB) voldoet misschien aan de eisen van de school. Na even goed gekeken te hebben valt deze laptop met een 15,4" scherm ook af, want de school eist een 17" scherm. De leverancier Easy-Services biedt 1 laptop aan. Het gaat hier ook om een Fujitsu Siemens Amilo Pi-1536, maar deze heeft een kleinere harde schijf. Verder zie ik weinig verschillen tussen de twee Amilo's. Ook helaas voor deze laptop, want deze heeft ook een te klein scherm volgens de school.

De laatste leverancier die door de school wordt aangeraden is Dell. Via een link op de betreffende pagina van de school kan men inloggen op Dell Premier Services. Ik vraag mij af wat het verschil is tussen bestellen via Dell Premier Services en de gewone Dell site. In ieder geval heeft de school bij Premier Services 2 laptops voor ons geselecteerd... de Latitude D520 en de Inspiron 9400. De Lattitude valt sowieso af, want hier staat nieteens info bij over de videokaart. De Inspiron is dan wellicht de laptop die de school ons wil laten aanschaffen. Deze heeft namelijk een 17" scherm en voldoet grotendeels aan de minimumeisen. Ook wordt ons aangeraden om bij het kopen van de Inspiron de volgende uitbreidingen te nemen: Harde schijf 80 Gb (5.400 Rpm of 7.200 Rpm), Grafische kaart 256 Mb Nvidia Geforce Go 7900 GFX, PCI-Express x16 en XP Pro SP2. Deze laptop kan men voor € 1380,40 inclusief BTW kopen (met zojuist genoemde opties).

Ik denk dat de meeste studenten niet verder dan hier zoeken en gewoon die Dell Inspiron bestellen. Maar ik ga graag op zoek naar een ander alternatief. Volgens mij is er namelijk erg weinig moeite gestoken in de betreffende pagina's van de website van de school. Ik kom typfouten tegen, ze adviseren 4 verschillende laptops waarvan er maar 1 aan hun eigen wensen voldoet (waarom adviseren ze dan niet gewoon meteen de juiste?) en ik begrijp niet waarom ik via Dell Premier Services zou moeten bestellen. Via Premier Services kan ik bij de betreffende Inspiron laptop veel minder opties en uitbreidingen selecteren dan via de gewone Dell website. De school eist namelijk ook bluetooth mogelijkheden. Op de gewone Dell website kan ik bluetooth als optie erbij nemen bij die Inspiron laptop, maar bij Dell Premier Services staat helemaal niks over bluetooth. Daarbij komt ook nog eens dat er in die laptop dan een Nvidia Geforce Go 7900 GFX zou komen, maar volgens de Nvidia site bestaan er alleen maar een GTX en een GS. Geen GFX dus. Na even gezocht te hebben zou die GFX qua prestaties tussen de GTX en GS in moeten zitten, maar niemand weet dit zeker... erg vaag dus.

Wellicht begrijp je nu heel weinig van dit verhaal. Dat mag ook best, want ik vind het ook maar heel erg onduidelijk. Dit is voor mij dus reden genoeg om zelf een laptop uit te zoeken en mij heel erg weinig van de adviezen (waaraan vrijwel geen waarde te hechten is) van de school aan te trekken. Eerst ben ik begonnen met hier op tweakers.net van alles te lezen over laptops en CAD. Er is wel iets te vinden, maar niet bepaald veel. De meeste aandacht wordt hier besteed aan laptops die geschikt moeten zijn voor gaming. Na hier van alles gelezen te hebben ben ik op zoek gegaan naar een duidelijke online shop. Ik kwam terecht bij sallandautomatisering.nl. Ze hebben een ontzettend groot aanbod, dus daar moet vast wel de laptop die ik zoek tussen zitten. Na daar ook een tijd rondgekeken te hebben zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn namelijk heel erg veel verschillende laptops met veel verschillende videokaarten. In die videokaarten heb ik me trouwens wat verder verdiept... Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat er Nvidia Quadro kaarten zijn, die speciaal zijn gemaakt voor CAD. Helaas liggen de laptops met zulke kaarten nogal boven mijn budget. Ook ben ik op internet een pagina tegengekomen waarop een heleboel videokaarten staan die geschikt zijn voor CAD.

Ik heb nu inmiddels zo veel gelezen, zo veel websites gezien met info, zo veel verschillende laptops gezien dat ik echt knettergek ervan wordt en dat ik de moed bijna heb opgegeven om de laptop te vinden die ik nodig heb. Vandaar dat ik dit hele verhaal op dit forum plaats. Is er misschien iemand die mij kan helpen met het vinden van de geschikte laptop?
Ik heb met mijn vader afgesproken dat hij de laptop betaald op voorwaarde dat hij mijn huidige laptop krijgt. Hij wil er wel niet meer aan uitgeven dan nodig is. Als ik een doorsnee student was die niet verder keek dan zijn neus lang is, dan zou mijn vader die Inspiron van Dell komen te kopen en die kost € 1380,40. Dus hij is sowieso bereid er € 1380,40 aan uit te geven. Meer dan € 2000,- wil hij er sowieso niet aan uitgeven. Mijn budget zal dus ongeveer 1200 tot 1800 euro zijn.
Het is ook belangrijk dat de laptop ongeveer 4 jaar bijna iedere dag mee naar school kan worden genomen om op school te gebruiken en om thuis als allround gebruikt te worden.
Het allerbelangrijkste is het uiteraard dat CAD erop draait.

Even in het kort....
Budget :: 1200 tot 1800 euro
Stevigheid gewenst
CAD moet erop kunnen draaien

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en dat ik voldoende info heb gegeven.

Alvast bedankt!!

www.patrickbeuken.nl

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:14
Let niet teveel op die minimum eisen, een 17" scherm is niet handiger dan een 15" met dezelfde resolutie...

Zoek een leuke laptop uit met een scherm met een hoge resolutie, veel intern geheugen, een snellere CPU en een normale videokaart. Die eisen de gesteld worden aan het energie verbuik (energiezuinige accu?! kan dat?!) lijken me vrij nutteloos aangezien je toch meestal wel een stop contact in de buurt hebt!

Kijk ook eens hier: http://www.pc.ibm.com/us/...nkpad/t-series/index.html
Veel robuster bestaat niet!

[ Voor 14% gewijzigd door Fidai op 24-07-2006 18:48 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
Heb even gekeken bij de website van autocad

Daar komen dus die specs weg:
System Requirements

System requirements for AutoCAD 2007 for users who are focusing on 2D drawing creation are as follows:

* Intel® Pentium® IV processor recommended
* Microsoft® Windows® XP Professional or Home Edition (SP1 or SP2), Windows XP Tablet PC Edition (SP2), or Windows 2000 (SP3 or SP4)
* 512 MB RAM
* 750 MB free disk space for installation
* 1024x768 VGA display with true color
* Microsoft® Internet Explorer 6.0 (SP1 or higher)

System requirements for AutoCAD 2007 for users who are taking advantage of the new conceptual design capabilities are as follows:

* Intel® processor 3.0 GHz or greater
* Windows XP Professional (SP2)
* 2 GB RAM or greater
* 2 GB of disk space available, not including installation
* 1280x1024 32-bit color video display adapter (true color)
* 128 MB or greater, OpenGL®-capable workstation class graphics card.

Nu ga ik even van de Pentium 3 GHz redeneren naar een Core Duo/Turion X2 CPU. 3 GHz staat gelijk aan een Athlon 3000+ = 1.8 GHz. Dus een Turion X2 TL-56 1.8 GHz of hoger/Core Duo T2400. Dat klopt wel redelijk aangezien mijn Turion X2 TL-52 1.6 GHz volgens sisoftsandra tussen een T2300 en T2400 presteerd. Maar waarom een ATI kaart. ATI staat niet bekend omde beste openGL prestaties en de HM snoept ook nog geheugen van het nodige geheugen af.... Zoals gezegd een 15"/15,4" laptop met hoge resolutie (hoger dan 1280x800) is ook wel aan te raden aangezien je hem dan nog een beetje kunt meeslepen ipv de hele dag met een laptop van rond de 4.5-5kg te moeten sjouwen...

Nog even bij meer laptops gekeken wat men aanraadt, maar welke halvegare heeft dat bedacht op sommigepunten? Zie dit ook: "De videokaart mag gebruik maken van shared memory. Kwaliteit gelijkwaardig aan ATI radeon". Hoe gelijkwaardig? In 2D zijn alle videkaarten goed, zelfs mn oude nVidia TNT uit het tijdperk dat de naam radeon nog niet eens bestond :|. Heb je het over 3D, tsja dan wordt er van iedere shared videokaart gehakt gemaakt door een Radeon en dan nog het idee dat er nergens over nVidia wordt gesproken... En dit:" Volledige geluidskaart incl. line in/mic in". Welke laptop heeft dat nou niet :|

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 24-07-2006 20:26 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

offtopic:
Ik vind dat HSZuyd het voor het komende jaar toch niet goed voor elkaar heeft wat de laptops betreft.

Om te beginnen:
Waarom geven ze je de eisen, maar kopen ze niet in het groot in, zodat ze een flinke korting kunnen bedingen? Bij Dell krijg je wel wat korting zo te zien, maar dat valt in het niet met andere jaren. Als ik het goed heb begrepen kochten ze de laptops voor CMD in samen met de TU/e, waardoor ze 2 jaar geleden een dure IBM heel goedkoop konden krijgen. Dat had een heel groot voordeel: een servicecontract. Waren er problemen: harde schijf eruit, en je kreeg een leenlaptop mee, waarmee je direct kon verder werken.

AutoCAD is lang niet zo zwaar als iedereen denkt. Ik ben zelf dan wel een elektrotechniek student, dus ik teken niet veel in AutoCAD, en al helemaal niet in 3d, maar mijn laptop (Acer Aspire 1692 WLMi, is intussen verouderd voor jullie) trekt alles met gemak, en met 15,4"heb ik toch vrij veel ruimte. Tegenwoordig zijn de resoluties zelfs nog hoger dan 1280*800, dus heb je nóg meer ruimte op je desktop.

17" is groot, héél groot als je die dagelijks mee moet nemen in de bus of trein. Erger nog, dat ding is zwaar! Ik weet het gewicht niet zo van buiten, maar ik verzeker je dat je er niet vrolijk van wordt. Je hebt het idee dat je iedere dag een stoeptegel meesleept.

Ik zou voor de Dell gaan. Die laptop willen ze blijkbaar graag als standaard stellen, je krijgt er wat korting als je je met het wachtwoord van de HSZuyd inlogt, en heel belangrijk, de garantieafhandeling lijkt me daar in orde. Vraag je niet af of je laptop kapot gaat, maar wanneer. Je sleept dat ding tenslotte iedere dag mee. En op zo'n studie wil je je laptop niet lang kwijt zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad, je kan je laptop geen dag missen bij bouwkunde.
Tips:
Minimaal 1 gig ram (echt heel belangrijk)
Snelle hardeschijf is wel prettig.
goeie resolutie van scherm
WinXP pro (vanwege domein op uni/hogeschool-netwerk)

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Misschien is de Fujitsu Siemens Xi 1546 iets? Deze heeft i.p.v. een 7900GS (in het geval van Dell) een X1800, die volgens verschillende websites iets beter/gelijk presteert. In Nederland nog niet erg goed te verkrijgen, maar op NotebookReviews.com staat een review.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 20:49 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik weet trouwens niet of jullie al kunnen inloggen bij surfspot, daarom post ik ook de prijzen van de software hier. Als je een fout krijgt met het inloggen, probeer dan om hszuyd\ voor je inlognaam te zetten. Dat wordt dan hszuyd\StudentnummerAchternaam.

Let op, als je Windows XP Pro al bij de laptop laat leveren, hoef je dit natuurlijk niet meer los erbij te kopen!
MS Windows XP Professional Upgrade NL (SL) Medium: CD € 48,75
Dit is een upgradelicentie. De cd is volledig onafhankelijk te installeren, dus je hebt geen andere cd of serial nodig. Het is puur een papiertjeskwestie, en je mag gewoon van Home naar Pro upgraden, dus je bent hier volledig legaal mee. Dan gebruik je de serial die bij de cd zit, en niet die van de sticker op je laptop. (die heb je geupgrade naar Pro)

MS Office 2003 Professional NL (SL) Medium: CD € 49,50
Bij Surfspot staat dat je dit op één installatie mag installeren. In de licentievoorwaarden tijdens de setup staat dat je dit op één laptop en één desktop voor thuisgebruik mag installeren. (er even vanuit gaand dat dit in 10 maanden niet is veranderd)

De levertijd van Surfspot is 2 tot 3 dagen. Bij mij is het tot nu toe altijd 2 dagen geweest.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

-Daniël- schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:49:
Misschien is de Fujitsu Siemens Xi 1546 iets? Deze heeft i.p.v. een 7900GS (in het geval van Dell) een X1800, die volgens verschillende websites iets beter/gelijk presteert. In Nederland nog niet erg goed te verkrijgen, maar op NotebookReviews.com staat een review.
een zware grafische kaart voor 2D tekenen is echt wel overkill, ik heb een x800GT zitten (is wel desktop uiteraard) en dat ding is méér dan zwaar genoeg om zelfs onderklokt (40% kloksnelheden lager voor fan uit te kunnen leggen) 3D tekenen met zowel SolidWorks als Inventor te kunnen draaien met de AA op de hoogste settings. Voor 2D tekenen kom je met een x300 al toe. (Wij tekenen op school met 9200SE'tjes, en die kaarten kunnen het juist aan. Alles wat dus zwaarder is is goed genoeg)

• Patrick Beuken
  • Niet online
@ GremliN-Online => Zoals je ziet is die info op de site van de school niet zo geweldig. Dit is pas het begin van m'n studie... ik ben benieuwd wat me nog te wachten staat.

@ DrivinUCrazy =>
Voor CMD studenten worden de laptops ook dit jaar weer in samenwerking met de TU Eindhoven besteld. Maar van interne communicatie hebben ze volgens mij nog nooit gehoord op de HS Zuyd, want anders hadden die van bouwkunde dat best even kunnen kortsluiten.
De logingegevens voor surfspot en het HS Zuyd Infonet moet ik overigens nog krijgen. Ik verwacht ze deze week.

@ All => Maar ik begrijp dus dat de grafische kaart helemaal niet zo'n belangrijk aspect is en dat zowat de zwakste kaarten al CAD aankunnen?

[ Voor 16% gewijzigd door Patrick Beuken op 25-07-2006 00:58 ]

www.patrickbeuken.nl

• bartvl

bartvl

CAD wel ja, maar zodra je het wat zwaardere 3D (ook in autoCAD, maar ook bijv. in 3Dsmax) werk gaat krijgen dan wordt het toch moeilijk denk ik hoor.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Energie zuinige accu
Sinds wanneer bestaan er Energie zuinige accu's 8)7
Verder zal je ook niet persée een 17" scherm nodig hebben. Een 15,4" met dezelfde resolutie bevat evenveel informatie, de letters zijn alleen net wat kleiner. Als jij daar geen moeite mee hebt is je laptop toch weer wat kleiner/lichter. :)

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 20:11
In mijn ervaring wordt er niet zo veel 3D gedaan in bouwkunde, het gaat daar meer om het maken van 2D bouwtekeningen, je hebt dus niet zo'n hele zware videokaart nodig oid. Ik heb zeld de Acer Aspire 5024 en ben er heel tevreden over. Ik heb laatst een groot 3D ontwerp van een boor platform geopend in Solidworks, draaide vrij soepel.

Verwijderd

mijn mening in een linkje

Met hierboven dus. Weinig 3D aan, sowieso wordt alle 3D in dat soort paketten in software berekend en gedraaid, dus op de cpu en in de ram. Af en toe eens een 2D illustratie.

Wat ze daar vragen slaat echt volledig nergens op, in more ways then one.

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2006 01:13 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, dat rijtje specificaties komt me heel bekend voor :P Bij de Apple Store voor Studenten heb je voor rond de 1800 euro een MacBook Pro 15". Afgezien van die poorten (6x USB en SD cardreader) valt die binnen of overschrijdt die de specs (die idd op kaas slaan btw). En dan ben je ook meteen af van alle lelijke knopjes, lampjes en vieze stickers. (Het oog wil ook wat, tenslotte).

Daar heb je dan een heerlijke laptop aan. Dun, mooi, snel (2.0GHz Core Duo, T2400 is 1.83) en hoewel je er windows op kunt draaien wil 'ie ook MacOS X prachtig doen.

17" is wel grappig trouwens hoor, maar wel enorm kut om mee te nemen. Zwaar, groot en log. 14 (4:3) of 15" (breedbeeld) is imo perfect. (Kleiner vin'k zelf een beetje priegelig).

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 25-07-2006 01:18 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Patrick Beuken
  • Niet online
@ alvi => Hartstikke bedankt voor je info! Ik heb er zelf geen verstand van, dus ik ga er van uit dat je gelijk hebt, maar daar twijfel ik ook niet aan.

@ CyBeR => Ik had ook al eens aan een MacBook gedacht. Vanwege de prijs zou ik dan al niet voor een MacBook Pro gaan, maar voor een gewone MacBook. Maar ik denk dat ik beter een 'gewone' pc kan nemen, omdat Windows nog niet helemaal naadloos draait op een Mac en omdat Windows alleen maar te gebruiken is om programma's te draaien... dus via Windows kan men dan dus geen gebruik maken van de netwerkfuncties. Voor zover ik weet (!)
Ook moeten we de notebooks inleveren op de ICT afdeling van de school, welke de netwerkinstellingen goed zet voor het schoolnetwerk. Ik heb gelezen dat ze geen verstand hebben van Mac's, dus werd het ons afgeraden om een Mac te kopen.

www.patrickbeuken.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Patrick Beuken schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:53:
@ CyBeR => Ik had ook al eens aan een MacBook gedacht. Vanwege de prijs zou ik dan al niet voor een MacBook Pro gaan, maar voor een gewone MacBook. Maar ik denk dat ik beter een 'gewone' pc kan nemen, omdat Windows nog niet helemaal naadloos draait op een Mac en omdat Windows alleen maar te gebruiken is om programma's te draaien... dus via Windows kan men dan dus geen gebruik maken van de netwerkfuncties. Voor zover ik weet (!)
Windows draait redelijk perfect hoor. Alleen sommige hardware dingetjes zoals de ingebouwde webcam doen 't niet. Netwerken gaat ook prima, wired en wireless. (Ik wil niet doorzeuren ofzo hoor maar ik help wel graag dit soort misverstanden de wereld uit ;))
Ook moeten we de notebooks inleveren op de ICT afdeling van de school, welke de netwerkinstellingen goed zet voor het schoolnetwerk. Ik heb gelezen dat ze geen verstand hebben van Mac's, dus werd het ons afgeraden om een Mac te kopen.
:X Dat is echt een brakke policy imo. Wat voor speciale dingen doen ze dan? Ik zou echt m'n net nieuwe laptop niet aan een compleet onbekende overlaten...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:26
Lijkt me dat als school een laptop advies geeft, dat je daar vanuit kan gaan.
Dus als die adviezen onder de 'minimale eisen' zou staan, dan zou die minimale eisen niet kloppen.

Eerste gedachte over die 'minimale eisen' was trouwens dat ze het in het verkeerde kolom hadden gestopt. Dat zijn geen echte eisen. Als je die eisen zo stelt, kun je beter zelf de systemen aanwijzen.
(8>

let the past be the past.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

CyBeR schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 13:08:
:X Dat is echt een brakke policy imo. Wat voor speciale dingen doen ze dan? Ik zou echt m'n net nieuwe laptop niet aan een compleet onbekende overlaten...
Niets bijzonders. Je krijgt een certificaat erop gezet, en je macadres wordt genoteerd en op een white-list voor de server gezet. Ze zorgen dat je met je gebruikersnaam en wachtwoord op het draadloze netwerk kunt inloggen, en klaar. Het certificaat is één jaar geldig, en daarna mag je je daar weer even melden om het certificaat te vernieuwen. Het voordeel is dat ze bij misbruik van het netwerk gewoon iemand van de whitelist halen, en je mag dan met het schaamrood op de kaken gaan vragen of je weer toegang mag. Dat houdt het netwerk vrij snel. Het afgelopen jaar waren maar relatief weinig mensen met draadloze toegang, dus de volle 54 MBit was vrij makkelijk te halen als je goede ontvangst had. ;)

Van brakke policy is absoluut geen sprake, integendeel.

De regel is dat je je laptop even afgeeft met de gegevens om in te kunnen loggen (op je laptop en op het infonet!), omdat deze werkzaamheden niet de hoogste prioriteit hebben op de servicedesk. In de praktijk zoek je gewoon even een tussenuurtje uit als het niet druk is op de servicedesk, en dan is het zo gepiept.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
een advies is een advies, in dit geval werd dat opgesteld door een school. hoe goed is die in adviseren over it-zaken
100 gb harddisk. ga zelf eens na wat je er allemaal op moet zetten . acad heeft bij lange na dit niet nodig, en XP ook niet.

een grafische kaart met 3d ondersteuning, en al of niet shared geheugen van 128 mb is wel voldoende. je bent immers niet in het veld aan het werk, maar bent een student, ik hoop dat je voornamelijk als student meer tijd zal besteden aan nadenken dan dat je uiteindelijk "dom" zit te
tekenen.
1024 mb geheugen is wel leuk natuurlijk, vooral als je laptop shared geheugen gebruikt voor video.
maar anders zou 512 ook kunnen,

de geselecteerde laptops voldoen dus denk ik WEL. maar die kun je ook laten uitbreiden door de leveranciers. ze hebben natuurlijk aan de budget student gedacht. nietiedereen is into pc's en tweakers.net

het beeldscherm van 17 inch is ook leuk, maar dan wordt het ding ook al weer erg groot.
als dat een harde eis is kun ej je ook afvragen of de school wel voldoende investeert in goed lesmateriaal, waar mijns inziens gewoon een it afdelig MET pc's

je kunt thuis ook gewoon een 19 " losse monitor neerzetten en die met je 15,4 inch bredbeeld laptop gebruiken, kun je onderweg in de trein nog een breedbeeld filmpje kijken.

de grote mornitor en de geheugen eisen lijken me dan de belangrijkste oorzaak van de hoge prijzen dit soort laptops zijn ook niet veel op de markt. dat is ook niet voor niets

rondkijken kan geen kwaad natuurlijk. met het processorgeweld van de afeglopen weken ivm met de conroe gaan de prijzen misschien nog omlaag

de dell premier site of hoe het ook heet is leuk en zorgt misschien voor wat korting omdat de school misschien een contract of kortings heeft bedongen met dell .

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik licht even wat stukjes eruit, als je het niet erg vindt:
engelbertus schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 17:14:
Een advies is een advies, in dit geval werd dat opgesteld door een school. hoe goed is die in adviseren over it-zaken.
Heb je gelijk in.
100 gb harddisk. ga zelf eens na wat je er allemaal op moet zetten . acad heeft bij lange na dit niet nodig, en XP ook niet.
Ik vind het erg praktisch om van de belangrijke software die ik gebruik images van de cd's/dvd's op de harde schijf te zetten. Dit heb ik met software als Labview, Siemens Simatic Step 7 ook vrij vaak nodig. Deze specifieke software die ik nu noem zul je waarschijnlijk nooit nodig hebben voor Bouwkunde, maar het is een voorbeeld waarom je veel harde schijf ruimte nodig kunt hebben.
een grafische kaart met 3d ondersteuning, en al of niet shared geheugen van 128 mb is wel voldoende. je bent immers niet in het veld aan het werk, maar bent een student, ik hoop dat je voornamelijk als student meer tijd zal besteden aan nadenken dan dat je uiteindelijk "dom" zit te
tekenen.
1024 mb geheugen is wel leuk natuurlijk, vooral als je laptop shared geheugen gebruikt voor video.
maar anders zou 512 ook kunnen.
Een gig aan ram is tegenwoordig echt geen overbodige luxe meer. Zeker als je rekening houdt met shared geheugen voor de grafische kaart. Denk bijvoorbeeld ook aan de harde schijf, die dan minder hoeft te swappen. En in een laptop is de trage harde schijf _altijd_ een bottleneck.

• bartvl

bartvl

engelbertus schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 17:14:
...
maar anders zou 512 ook kunnen,
...
512 mb? Dus echt nooit meer aan beginnen hoor!
Op het moment dat je met een presentatie bezig bent, kan het nogal eens voorkomen dat je tegelijkertijd CorelDRAW en autoCAD open hebt staan. Reken er dan maar op dat het geheugengebruik ver boven de 512 mb stijgt, en dat te weinig RAM dan echt niet te behappen is.

• Patrick Beuken
  • Niet online
@ CyBeR => Na onderstaand stukje in Computer Idee nr. 15 gelezen te hebben lijkt het me nog (!) niet interessant om een Mac te kopen om daar Windows op te draaien.
De procedure bestaat uit de installatie van het gratis programma Boot Camp,het partitioneren van de harde schijf en het verzamelen van de voor Windows benodigde stuurprogramma’s op een cd.Boot Camp loodst de gebruiker door dit hele proces heen en echt misgaan kan het dus niet.Naast dat programma is een installatie-cd van Windows nodig, inclusief Service Pack 2.In totaal dus een lege cd voor de stuurprogramma’s,een recente cd met XP en het programma Boot Camp.Na het doorlopen van alle stappen is Windows te starten door kort na het aanzetten van de computer de Alt-toets ingedrukt te houden.U kunt dan kiezen tussen Windows XP en Mac OS X.Al snel blijkt dat er op het moment van testen nog wel wat kinderziektes zijn op te lossen. Niet alle hardware wordt goed herkend en zowel de muis als het toetsenbord geven er om de paar minuten de brui aan. Maar afgezien daarvan ziet het er veelbelovend uit. Het is per slot van rekening een bèta-versie, waarbij wat betreft de werking geen enkele garantie wordt gegeven.
Een betaald alternatief is het programma Parallels (ongeveer 80 euro, zie www.parallels.com), een zogeheten emulgator die in zijn geheel draait onder Mac OS X. Dat programma creëert een Windows-omgeving binnen het besturingssysteem van Apple. Het grote voordeel daarvan is dat een herstart niet nodig is om XP-toepassingen te gebruiken. Nadeel is dat programma's binnen Parallels trager werken en dat het spelen van nieuwe 3D-spellen daarmee niet mogelijk is. Bij gebruik van Boot Camp draait Windows geheel zelfstandig op de machine en kunt u dus echt alles wat op een echte Windows pc ook kan.
Al met al een veelbelovend initiatief, wat het voor geïnteresseerden erg eenvoudig maakt veilig een kijkje bij de buren te nemen. Misschien dat het gras op de heuvels daar wel veel groener is...
@ all => Ik denk dat ik inmiddels wel genoeg weet om me zelf een laptop uit te kunnen zoeken. Ik ga dus eens kijken of ik iets interessants vind... Als ik iets heb gevonden vraag ik weer om advies. Alvast bedankt allemaal!

www.patrickbeuken.nl

• dr.dunno
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heb je deze site al eens bekeken? Die lui hebben meerdere 17" notebooks, met verschillende videokaarten, ook met hoge-resolutie-schermen (evenals 15"'ers) en zelfs een 19" notebook waar een dubbele nforce 7800 GTX in kan in SLI 8)7

Ze schijnen op maat configureerbaar te zijn. M'n oom is zelfstandige in technisch consultancy en die heeft daar laatst een dikke laptop gekocht met 17" 1680x1050 scherm, zo'n 7800 GTX, T2500 core duo processor, 2GB RAM en dat ding draait Pro/Engineer en Solidworks als een gek, hoorde ik van hem.

Misschien moet je daar anders even je vraag voorleggen?

• Patrick Beuken
  • Niet online
Ik heb nu deze laptops geselecteerd. Is er misschien iemand die mij verder kan helpen? Wat is belangrijker om op te letten... een betere processor of een betere videokaart?

De grootte van de harde schijf vind ik niet belangrijk, want ik heb 250GB extern.

[ Voor 31% gewijzigd door Patrick Beuken op 27-07-2006 16:48 ]

www.patrickbeuken.nl

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Om te beginnen die HP dumpen: die heeft maar een Pentium M 725, en een Intel® Graphics Media Accelerator 900.

• Patrick Beuken
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:50:
Om te beginnen die HP dumpen: die heeft maar een Pentium M 725, en een Intel® Graphics Media Accelerator 900.
Done.

www.patrickbeuken.nl

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Neem eens een kijkje bij de HP NX9420:

http://h10010.www1.hp.com...tml?jumpid=reg_R1002_NLNL

Standaard 1440*900 Resolutie op het 17" inch Scherm, 1024mb ram, 256mb Ati x1600 kaartje, 100gb schijf, 5400 toeren, en heeft bluetooth...

Zit nu op 1339 ex btw. Je kan er voor 140 euro nog een travel battery in steken, dan kom je totaal op 8 uur accutijd.

• Patrick Beuken
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:56:
Neem eens een kijkje bij de HP NX9420:

http://h10010.www1.hp.com...tml?jumpid=reg_R1002_NLNL

Standaard 1440*900 Resolutie op het 17" inch Scherm, 1024mb ram, 256mb Ati x1600 kaartje, 100gb schijf, 5400 toeren, en heeft bluetooth...

Zit nu op 1339 ex btw. Je kan er voor 140 euro nog een travel battery in steken, dan kom je totaal op 8 uur accutijd.
Die is zeker niet slecht, maar ik ben niet zo kapot van dat 17" scherm. Ik ga liever voor een 15,4" widescreen of een gewone 15". Ik heb geen zin om met een joekel van een rugzak en zo'n zware laptop te gaan rondlopen.

Als ik een laptop met Win XP Media Center zou kopen dan kan ik daar ook gewoon Win XP Pro van Surfspot op zetten he?

[ Voor 17% gewijzigd door Patrick Beuken op 27-07-2006 17:01 ]

www.patrickbeuken.nl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Patrick Beuken schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 16:59:
[...]

Die is zeker niet slecht, maar ik ben niet zo kapot van dat 17" scherm. Ik ga liever voor een 15,4" widescreen of een gewone 15". Ik heb geen zin om met een joekel van een rugzak en zo'n zware laptop te gaan rondlopen.

Als ik een laptop met Win XP Media Center zou kopen dan kan ik daar ook gewoon Win XP Pro van Surfspot op zetten he?
Och, ik krijg hem wel eens mee (de baas heeft er eentje) als ik naar klanten ga, omdat men (logisch) niet wil dat ik mijn eigen Dell 17" meeneem... (inspiron 9300) de Hp is veel compacter en lichter, plus, heel belangrijk, ook een stuk steviger. Hij buigt niet door als je hem bij de punt pakt. Het probleem van de 9300/9400 is de enorm dikke buitenrand wat hem te dik maakt voor de meeste 17 inch tassen. Bovendien word de HP minder warm aan de onderkant en is mooier om te zien ;)

Ook zijn er niet veel laptops die een handige travel battery aanbieden. Met alleen die standaard accu weegt hij 3,3 kilo.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, zoals ik het heb begrepen mag je die studentenlicenties gebruiken om een legitieme versie van windows up te graden naar Windows XP Pro.

Ik kan je iig wel met zekerheid zeggen dat het gewoon werkt, en dat je Windows XP Pro gewoon kunt activeren.
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:05:
[...]

Ook zijn er niet veel laptops die een handige travel battery aanbieden. Met alleen die standaard accu weegt hij 3,3 kilo.
Dat gewicht valt me reuze mee! Die zou ik dan idd ook eens overwegen.

[ Voor 39% gewijzigd door DrivinUCrazy op 27-07-2006 17:06 ]

• Patrick Beuken
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:05:
[...]

Och, ik krijg hem wel eens mee (de baas heeft er eentje) als ik naar klanten ga, omdat men (logisch) niet wil dat ik mijn eigen Dell 17" meeneem... (inspiron 9300) de Hp is veel compacter en lichter, plus, heel belangrijk, ook een stuk steviger. Hij buigt niet door als je hem bij de punt pakt. Het probleem van de 9300/9400 is de enorm dikke buitenrand wat hem te dik maakt voor de meeste 17 inch tassen. Bovendien word de HP minder warm aan de onderkant en is mooier om te zien ;)

Dan neem ik toch liever die Toshiba van € 1.473,95 uit m'n lijstje... vrijwel dezelfde specs, maar een kleiner scherm en wat goedkoper (bij Salland).

www.patrickbeuken.nl

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Toevallig was ik vanmiddag bij de Dixons in Heerlen ook op zoek naar een notebook met een 17" beeldscherm. De verkoper vroeg mij meteen of ik student Bouwkunde was, blijkbaar zijn er meer mensen die op zoek zijn naar een groot notebook.

Enfin, volgens de verkoper komt vanaf volgende week de HP dv8373 notebook met een 17" monitor in het assortiment. Op de website van Dynabyte (de concurrent) staan de specs van deze machine: linkje. :).

Met name 160 gb harde schijf totaal (2*80 gb SATA, RAID volgens mij mogelijk), goede videokaart en numeriek toetsenbord spreken mij wel aan.

• Patrick Beuken
  • Niet online
Dilemma... wel of geen 17" scherm...

www.patrickbeuken.nl

• TweakersOnly
  • Nu online
Nog een andere optie: De makro heeft vanaf komende week de Fujitsu-Siemens M3438G notebook met 17" beeldscherm in de aanbieding. Belangrijkste specs:

- Intel Pentium M 735 (1,7 Ghz)
- 512 mb geheugen
- 80 Gb harde schijf
- Geforce Go 6800 256 mb
- Double layer DVD-brander
- 4 x USB, 1 x firewire, tv-out, memorycard-reader, DVI

Enkele nadeeltjes:
- slechts 512 mb geheugen
- Geen numeriek toetsenbord
- Geen bluetooth
- Accu-kwaliteit van Fujitsu-siemens is niet erg bijsterend, ook eigen ervaring met FS M1437G

Prijs 1130 eurootjes afgerond inclusief BTW

[ Voor 21% gewijzigd door TweakersOnly op 27-07-2006 18:38 ]

• TweakersOnly
  • Nu online
Wat is er trouwens mis met het 17" beeldscherm van de HP notebooks. Ik wil zelf misschien de nieuwe HP laotop halen.

• bartvl

bartvl

Niet, veeels te groot en vast ook accu verslindend. Kun je beter zoals eerder genoemd een 19" CRT op je bureau zetten mocht je op groot willen werken.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 23:38
bartvl schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 01:01:
CAD wel ja, maar zodra je het wat zwaardere 3D (ook in autoCAD, maar ook bijv. in 3Dsmax) werk gaat krijgen dan wordt het toch moeilijk denk ik hoor.
Ik heb voor mijn afstuderen alles in 3D getekend met autocad. En dat was met 1 GB, shared videokaart en 3 GHZ proc.

Enige wat probleem was, dat ik 1 of 2 keer te weinig geheugen had (maar dat was met erg grote tekening).

Nu ben ik wel voorstander van een gewone videokaart, ipv shared.

Maar ik zou er niet al te veel geld aan uitgeven.

Edit:

Hoge resolutie tft is wel lekker!!

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 27-07-2006 18:40 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 23:38
TweakersOnly schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:18:
Toevallig was ik vanmiddag bij de Dixons in Heerlen ook op zoek naar een notebook met een 17" beeldscherm. De verkoper vroeg mij meteen of ik student Bouwkunde was, blijkbaar zijn er meer mensen die op zoek zijn naar een groot notebook.

Enfin, volgens de verkoper komt vanaf volgende week de HP dv8373 notebook met een 17" monitor in het assortiment. Op de website van Dynabyte (de concurrent) staan de specs van deze machine: linkje. :).

Met name 160 gb harde schijf totaal (2*80 gb SATA, RAID volgens mij mogelijk), goede videokaart en numeriek toetsenbord spreken mij wel aan.
Dat is wel fijn. 2 keer 80 gb in raid 0, voor je schoolwerk :+ .

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Patrick Beuken
  • Niet online
Ik houd het gewoon bij 15" of 15,4". 17" is me gewoon te groot en past niet in mijn schooltas Als ik 15(,4)" te weinig zou vinden haal ik me wel een 19" scherm ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick Beuken op 27-07-2006 19:37 ]

www.patrickbeuken.nl

Verwijderd

Ik raad je dat 17" scherm af. Veel te groot en te zwaar. En dan moet je dat smorgens nog eens in de overvolle bus/trein slepen en je tussen de mensen wurmen met een tank op je rug.

Een GOEDE 15.4 of kleiner monitor zal ook voldoen. Als je maar geen resolutie van 1024x768 pakt...

Tevens maak je je laptop al een stuk werkbaarder als je ipv een fancy skin een saaie minimale skin pakt. Hierdoor hou je boven onder links en rechts een hoop meer ruimte over om te werken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

bartvl schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 18:33:
Niet, veeels te groot en vast ook accu verslindend. Kun je beter zoals eerder genoemd een 19" CRT op je bureau zetten mocht je op groot willen werken.
4 uur op 1 accu op een 17 inch scherm. De HP heeft overigens ook een numeriek toetsenbord.

• Patrick Beuken
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 19:42:
Als je maar geen resolutie van 1024x768 pakt...
De meeste van die 15,4" widescreens zijn 1280 x 800 pixels. Dat lijkt me genoeg?

www.patrickbeuken.nl

Verwijderd

Misschien is deze repley niet helemaal van toepassing op tweakers, maar ik ga vanaf september ook HBO Bouwkunde doen, is het raadzaam om een labtop erbij te hebben? Ze geven zelf al wel aan dat de computers vaak al wel bezet zijn, maar thuis kun je toch ook bezig? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Ik heb al wel gekeken voor labtops, mijn keuzes waren 15.4 inch beeldscherm ivm grote van labtop, geen shared video geheugen, en een harde schrijf van min 60 gb en 5400 toeren en tenslotte een processor Intel Centrino of een Intel Duo Core.
Met deze specs heb ik de Acer 5601AWLMi gevonden, voor circa 870 incl btw, zou deze labtob voldoende zijn? Want weet niet wat voor programma's je nog meer moet nemen buiten Autocad om.

• speedrock
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:34
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:27:
Misschien is deze repley niet helemaal van toepassing op tweakers, maar ik ga vanaf september ook HBO Bouwkunde doen, is het raadzaam om een labtop erbij te hebben? Ze geven zelf al wel aan dat de computers vaak al wel bezet zijn, maar thuis kun je toch ook bezig? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Ik heb al wel gekeken voor labtops, mijn keuzes waren 15.4 inch beeldscherm ivm grote van labtop, geen shared video geheugen, en een harde schrijf van min 60 gb en 5400 toeren en tenslotte een processor Intel Centrino of een Intel Duo Core.
Met deze specs heb ik de Acer 5601AWLMi gevonden, voor circa 870 incl btw, zou deze labtob voldoende zijn? Want weet niet wat voor programma's je nog meer moet nemen buiten Autocad om.
Mijn ervaring op INholland is dat er op spituren idd niet genoeg computers beschikbaar zijn, mocht in de spitsuren willen werken dan is het imo wel handig om een laptop te hebben. Pluspunt daarvan vind ik dat je zelf allemaal extra programmatuur erop kan zetten en die kan je soms best nodig hebben.
Programma's buiten Cad om hangen een beetje van je richting binenn bouwkunde af, ga je echt veel ontwerpen dan zal je ook wel van photoshop en 3D max gebruik gaan maken of maya, dus daarvoor heb je wel een behoorlijk snelle pc nodig. En ga je meer financiele/management kant op dan zal je gebruik gaan maken van calculatieprogramma's e.d. welke geen probleem mogen zijn op een laptop waar je ook op kan AutoCad'en.

it's a sign of the time

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:21
Een mooie optie om niet te veel uit te geven is de Asus A6T voor 1150 euri. Heb hem zelf en is vrij compleet:

15.4" 1280x800 (zal genoeg zijn lijkt me al zou meer makkelijker zijn)
AMD Turion 64 X2 TL-52 1.6 GHz
1 GB Ram 667 MHz (1 module dus makkelijk uitbreidbaar naar 2)
GeForce Go 7600 256MB
100 GB 5400 rpm HDD
Bluetooth, Wlan, S/PDIF, DVI etc etc.

Verwijderd

speedrock schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:45:
[...]

Mijn ervaring op INholland is dat er op spituren idd niet genoeg computers beschikbaar zijn, mocht in de spitsuren willen werken dan is het imo wel handig om een laptop te hebben. Pluspunt daarvan vind ik dat je zelf allemaal extra programmatuur erop kan zetten en die kan je soms best nodig hebben.
Programma's buiten Cad om hangen een beetje van je richting binenn bouwkunde af, ga je echt veel ontwerpen dan zal je ook wel van photoshop en 3D max gebruik gaan maken of maya, dus daarvoor heb je wel een behoorlijk snelle pc nodig. En ga je meer financiele/management kant op dan zal je gebruik gaan maken van calculatieprogramma's e.d. welke geen probleem mogen zijn op een laptop waar je ook op kan AutoCad'en.
Ok dan wordt het zeker de overweging om er toch 1 aanteschaffen, want het is zonde als je tussenuren hebt en dat je niks kan doen. Dit is de labtop die ik heb gevonden
http://acer.nl/acereuro/p...CtxParam=nl&crc=182443454

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:14
Ik kan je zeggen

Ik gebruik ADT 2006 op een celeron M 1.4 Ghz, 1024 Mb Ram, 64 mb intel 855 chipset.
Geen problemen,

3D is idd ander verhaal maar de vraag is of je dat met AutoCAD wil.....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Verwijderd

Ik ben zelf student bouwkunde, eerst 2 jaar HBO (Den Bosch) en nu 2e jaars student aan de Tu Delft.

Mijn ervaringen:

- op het HBO werden geen 3D modellen van mij verlangt.
- een 3 jaar oude Acer Travelmate 800 met 64mb ati kaartje werkt prima met AutoCAD (2D/ simpele 3D modellen)

Ik zou nog even wachten met de aanschaf van een laptop, net als met je boeken kijk je eerst de kat uit de boom en beslis je pas na een paar weken welke je wel en niet nodig hebt. Scheelt vaak ook een heleboel €...

Belangrijk: praat vooral met oudere jaars studenten van dezelfde opleiding want zij kunnen je het beste vertellen wat er van je verwacht wordt.

Verwijderd

Ik begin komend jaar aan mijn vijfde jaar op de TU/e studie bouwkunde.

Zoals al bekend kun je autocad draaien op zowat ieder systeem. Ik heb zelf 2 laptops (de standaard TU laptop van 4 jaar geleden, NEC) en nu een nieuwe 17inch..vooral gekocht om te gamen.

De TU laptop had shared video, iets dat je niet merkt in autocad, maar wel in bijvoorbeeld 3Dstudio/VIZ. Met een goede videokaart werkt dit een stuk makkelijker.
Bij ons wordt veel geschets in ScatchUp, erg handig programma en volgens mij niet echt zwaar maar dat weet ik niet zeker.

Veel geheugen is wel belangrijk, als je aan het werk bent heb je snel veel programma open staan. CAD/PS/ word/ powerpoint, veel geheugen is dan wel fijn.

Probeer wel een scherm met hoge res te vinden. Persoonlijk vind ik 1280x800 of iets dergelijks wel weinig. Mijn oude laptop had 1400x1050 (15inch) en dat is een mooie maat.
Verder ben ik vrij neutaal over 17inch, het ligt er maar net aan hoe vaak je hem mee neemt. ALs je veel op 1 locatie (thuis) werkt en af en toe op school lijkt me 17inch misschien nog betere keus.

Dus vooral:
minimaal 1GB
beetje fatsoenlijk videokaart voor 3dstudio (geen intel graphics)
Leuke res. 1400x1050 15inch is ideaal

Verwijderd

Oke dankje voor jullie reacties, is misschien ook wel beter om even te wachten. Boeken voor eerste periode zijn al besteld, maar bij volgende periodes zal ik beter opletten :P, kan idd hoop geld schelen ja.
En tnx voor geven van een resolutie minimaal, want die ik had gezien had max 1200 x 800 ofzo iets.

Tnx

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:27:
Eigenlijk is een reactie (waarmee je dit oude topic omhoog schopt) niet helemaal de bedoeling op GoT.
Maar bedenk eens waarvoor een laptop/notebook handig kan zijn. Er werd gezegd dat de computers op de school vaak bezet zijn. In dat geval is een notebook een aanrader. Verder kun je inderdaad thuis werken maar de vraag is dan altijd nog of dat überhaupt aantrekkelijk is. Met een notebook heb je wellicht de mogelijkheid om in tussenuren verder te werken. Ook heb je in jouw eigen klas de beschikking over jouw eigen systeem en dat werkt meestal toch iets prettiger :)
Leuke specificaties. Let overigens op dat Intel Centrino geen processor maar een platform is. Ofwel 'Centrino' bestaat uit een aantal onderdelen die aan bepaalde eisen moeten voldoen.

Naast Intel processoren zijn er ook AMD processoren beschikbaar. Wellicht is het verstandig om ook deze processoren op te nemen als beschikbare kandidaat. Immers hoeven dergelijke processoren niet onder te doen.
Uiteraard is het wel even verstandig om te zoeken naar benchmarks, reviews en ervaringen omtrent de verschillen tussen een Intel Pentium-M / Core (2) Duo of AMD Turion64 processor :)
De school zal wellicht weten welke programma's gebruikt worden ;)
Zelf ben ik geen expert met AutoCAD al heb ik in het begin van mijn studie wel gewerkt met dit programma. Ervaring leerde dat een Intel Pentium III 933 met slechts 256MB SDR-SDRAM genoeg was voor simpele tekenwerkjes. Uiteraard kan het zwaarder dan een simpele tekening maar ik verwacht dat menig modern notebook geen problemen zal hebben met AutoCAD :)

Voor de vergelijkingen tussen notebooks (danwel de individuele onderdelen die erin zitten): Zie benchmarks, reviews en ervaringen. Met zowel de GoT-Search, Tweakers.net - Productsurvey als Google is er ontzettend veel informatie te vinden met betrekking tot computerhardware. Doe er dus jouw voordeel mee.

Overigens verwachtten wij op GoT dat er zelf gezocht wordt naar informatie alvorens men een topic start (of reply'ed zoals in dit geval). Derhalve zal dit topic ook op slot gaan.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.