Minitower met mini-ATX moederbord samengesteld advies

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sigmund_Freud
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-04-2025

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Hoi allemaal :)

Ik ben op zoek naar een nieuwe computer en ik heb natuurlijk al de nodige onderzoek gedaan. Ik zou graag nog advies van de tweakers willen of het een en ander wel in elkaar past en hoor natuurlijk graag alternatieven voor componenten. Budget is ongeveer 1000 euro incl monitor. 100 euro meer of minder is natuurlik geen probleem.

Als uitgangspunt voor deze computer heb ik compact/hip/draagbaar genomen. Omdat ik van plan ben deze computer zo'n drie keer in de maand te verplaatsen tussen mijn kamertje en ouderlijkhuis is een bigtower geen optie. Een laptop is ook geen optie want dat vind ik maar irritant, en omdat ik alle componenten zelf wil uitzoeken en assembleren (met hulp). Vereiste is ook dat er twee dvd branders in zitten.

Ik ga de computer gebruiken voor:

Internet
Photoshop suite
Af en toe een spelletje
Films kijken

Ik heb gezocht naar een moderne vlotte maar kleine kast. Deze heb ik gevonden in een Aspire X-Qpack € 80,00

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/MQ16EA72J4RA

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/069454UW9497

http://aspireusa.net/prod...6e8096dab9dc0d761fbceb88b

Voor mijn processor heb ik gekozen voor de volgens pricewatch populaire:
AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed €125,00

Omdat ik gekozen heb voor een kleine kast moet ik een mini atx moederbord hebben en ivm de processor moet het een socket 939 hebben. Ik heb gekozen zonder dat ik het beargumenten kan voor:

ASUS A8V-MX €40,00
http://www.asus.nl/produc...224&model=743&modelmenu=1

Dit is een onderdeel waar ik nog sterke twijfel over heb. Kan iemand mij vertellen of dit een goede keus is en zijn er misschien betere alternatieven ?

Als ik het goed gelezen heb moet ik voor intern geheugen DDR SDRAM geheugen nemen. Klopt dit ? Ik zat te denken aan twee reepjes van een gig dus 2x1 Gig ram. Als merk zat ik te denken aan Kingston. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen ECC Registered en non Registered en is dit belangrijk voor mij ????

Voor de videokaart heb ik gekozen voor Asus VGA GeForce 7600GS Silent 512 MB €114,00. Ik voor deze kaart gekozen omdat deze in de best buy guide werd gebruikt. Ik neem dus aan dat de prijs/ kwaliteit verhouding goed is.
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/XSV82BL39M32

Voor de HD heb ik wederom in de best buy guide gekeken.
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 300 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 €75,00

Voor mijn twee branders hoef ik er nog maar eentje te kopen omdat ik nog een gloednieuwe nec thuis heb liggen. De brander die ik er bij koop wordt een NEC ND-4550A zwart €30,00.

Verder moet er nog een cardreader in. Apacer 15 in 1 zwart €12,00

Voor het scherm luister ik weer naar de aanbevelingen in de best buy guide namelijk de BenQ TFT FP91G+ 19 Inch, 8 Ms, Geen Speakers, Zilver / Zwart €185,00

en voor de bestuuring Logitech Desktop Cordless LX 300 PS/2 & USB, Zwart / Zilver €37,00

Als laatste voor het geluid nog een speaker setje van Creative. 45 euro
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/7FQN24XGKD6E
Ook hier mogen natuurlijk nog alternatieven voor worden aangedragen!

Zo nu wachten op advies van de tweakers !
Alvast bedankt !

Ignorance is bliss

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Persoonlijk zou ik gaan voor de XFX 7600GS omdat deze 2 DVI poorten heeft. Daardoor is het makkelijker om over te gaan naar een dual monitor setup en mocht je zo'n ding ooit willen verkopen is het zo dat ze een wat hogere restwaarde hebben.

Verder een leuk systeem, hoewel ik zou gaan voor een Seagate hdd (ivm stilte en betrouwbaarheid) en een Gigabyte mobo (ivm stabiliteit en betrouwbaarheid). Maar dit zal grotendeels te maken hebben met mijn neit zo geweldige ervaringen met maxtor en asus.

Verwijderd

Zijn er mini-ATX mobo's voor AM2? Anders kan je die beter nemen, dan wel icm een AM2 processor en DDR2-RAM

Staat er op één van de 2 plekken een speakerset en een monitor?
Anders heb je een heel draagbare pc, maar moet je wel met 5 boxjes gaan sjouwen.

Je weet dat als je plotseling je kast omhoog trekt dat er dan dingen niet goed kunnen gaan?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 18:52 . Reden: typo ]

Verwijderd

zorg dat je goede koeling kwijt kunt in zoon klein kastje, dit is heel belangrijk omdat er vak geen ruimte is voor casefans of voor heel kleine,

de videokaart is passief gekoeld ik hoop dat hij het goed genoeg koel houd in zo'n kleine behuizing en anders moet er een fan in t zei wandje van je case worden gemaakt.

de harddisk zou ik verwisselen met een samsung harddisk, mijn 250gb samsung heeft maar 2 platters van 125gb, hierdoor word deze minder warm wat vooral voor jou van belang is in zoon klein kastje.

verder leuk systeem

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:43:

Staat er op één van de 2 plekken een speakerset en een monitor?
Anders heb je een heel draagbare pc, maar moet je wel met 5 boxjes gaan sjouwen.

Je weet dat als je plotseling je kast omhoog trekt dat er dan dingen niet goed kunnen gaan?
Ik was niet van plan te gaan slepen met de monitor en met de speakers dat is dus geen probleem.

Ignorance is bliss

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:44:

de videokaart is passief gekoeld ik hoop dat hij het goed genoeg koel houd in zo'n kleine behuizing en anders moet er een fan in t zei wandje van je case worden gemaakt.

de harddisk zou ik verwisselen met een samsung harddisk, mijn 250gb samsung heeft maar 2 platters van 125gb, hierdoor word deze minder warm wat vooral voor jou van belang is in zoon klein kastje.

verder leuk systeem
Kun je misschien ook een andere videokaart aanbevelen met betere koeleigenschappen. Een fan in het zij wandje van mijn case ? Zijn door uitsparing voor of moet ik dan gaan zagen ?

En over de HD wat zijn platters ?

Bedankt voor je feedback !

Ignorance is bliss

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:44:
zorg dat je goede koeling kwijt kunt in zoon klein kastje, dit is heel belangrijk omdat er vak geen ruimte is voor casefans of voor heel kleine,

verder leuk systeem
Dan kan hij beter een Seagate 7200.10 320 GBnemen. Die hebben maar 1 platter.

Een platter is een schijf in je hardeschijf waar data op opgeslagen wordt. In de meeste schijven worden meerdere platters gebruikt, zodat er meer opgeslagen kan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Rhannie op 24-07-2006 21:31 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Paddixx schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:30:
[...]

Dan kan hij beter een Seagate 7200.10 320 GBnemen. Die hebben maar 1 platter.

Een platter is een schijf in je hardeschijf waar data op opgeslagen wordt. In de meeste schijven worden meerdere platters gebruikt, zodat er meer opgeslagen kan worden.
Thanks voor je advies. Deze seagate is zeker een optie is maar 10 euro duurder ofzo ! Komt er dus in plaats voor de maxtor. Of zijn het er mensen niet mee eens ?

Ignorance is bliss

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sigmund_Freud schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:29:
[...]

Kun je misschien ook een andere videokaart aanbevelen met betere koeleigenschappen. Een fan in het zij wandje van mijn case ? Zijn door uitsparing voor of moet ik dan gaan zagen ?

En over de HD wat zijn platters ?

Bedankt voor je feedback !
Ik heb zelf een XFX 7600GS die ook passief gekoeld is. Nu heb ik wel airflow gecreeerd in mijn case, dus dat zorgt sowieso voor een beetje koeling, maar het ding heeft totaal geen problemen met koeling, ook al zit het ding in mijn Tombraidercasemod die niet echt uitblinkt voor wat betreft de koeling.

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 24 juli 2006 @ 21:35:
[...]

Ik heb zelf een XFX 7600GS die ook passief gekoeld is. Nu heb ik wel airflow gecreeerd in mijn case, dus dat zorgt sowieso voor een beetje koeling, maar het ding heeft totaal geen problemen met koeling, ook al zit het ding in mijn Tombraidercasemod die niet echt uitblinkt voor wat betreft de koeling.
Grote hulde echt een vette Tombraider compu !!!! Net je pics gecheckt

Ignorance is bliss

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik zou ook gaan voor de Seagate Barracuda 7200.10 320GB: over het algemeen sneller, stiller en betrouwbaarder. Bovendien krijg je 5 ipv 3 jaar garantie.

Verder zou ik een andere videokaart kiezen, want een 7600GS met 512 MB geheugen is een beetje nutteloos (heb je alleen nodig voor grote textures, hele hoge resoluties en veel AA en AF, maar een 7600GS is voor al die eyecandy gewoonweg te traag). Neem de 256 MB versie, want die is minstens net zo snel en goedkoper. Of je zou een 7600GT kunnen overwegen, want die is een stuk sneller en ook passief te krijgen (van zowel Gigabyte als Asus).

Daarnaast zou ik er ook nog een ander moederbord in stoppen. Ik had gedacht aan de Asus A8N-VM CSM (ook mini-ATX), want deze heeft een nForce4 (sneller) ipv een Via chipset, maar dat is een kwestie van voorkeur. Ik ken iemand die de S754 versie van dat bord heeft, en diegene is er zeer tevreden over.

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Iemand nog ideen voor een ander moederbord ?

Oke mensen ik heb zelf voor uitvoerig gezocht het wordt nu:

GigaByte GA-K8N51PVMT-9

voor de videokaart toch maar advies opgevolgt het wordt nu een:

GigaByte VGA GeForce NX7600GT Silent Pipe II 256 MB

De interface van mijn videokaart is PCI Exp-16 past dat in mijn moederbord met 1x PCI Express X1, 2x PCI aansluiting ?

[ Voor 125% gewijzigd door Sigmund_Freud op 27-07-2006 17:59 ]

Ignorance is bliss

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Die kaart past niet in een PCI-e x1 of normaal PCI-slot. Wel zit er een PCI-e x16 slot op dit moederbord, dus het zal vast wel passen ;).

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Heren bedankt voor u al u advies. De componenten zijn reeds besteld en ik hoop binnen nu en twee weken alles binnen te hebben. Rest mij nog een laatste vraag voordat dit topic wat mij betreft op slot mag.

past dit geheugen:

Corsair TWINX 2048-3200C2PT 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2

The TWINX2048-3200C2 is a pair of 1024 MByte DDR SDRAM DIMMs designed for extreme speed are some of the fastest 1 GByte modules available. TWINX matched memory pairs are specifically designed for motherboards using chipsets with dual memory channels. This part delivers outstanding performance at high clock speeds. It has been tested extensively in a variety of motherboards commonly used in gaming rigs. This memory has been verified to operate at 200 MHz (DDR400) at aggressive latencies of 2-3-3-6. This module is also available as a single module.

In mijn moederbord:

GigaByte GA-K8N51PVMT-9

met als geheugen interface: 4x PC3200 DDR SDRAM

Na enig onderzoek geloof ik van wel maar ik zou het graag nog even zeker weten...

groeten

Ignorance is bliss

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een reep DDR SDram gaat inderdaad passen in een geheugenslot dat gemaakt is voor DDR SDrammodules.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Ik ben ook geïnteresseerd in een Aspire X Qpack in combinatie met een GigaByte NX7600GT Silent Pipe II.

Aangezien jij dezelfde combinatie hebt besteld mag ik vragen of de GigaByte NX7600GT Silent Pipe II fysiek in de Qpack past? Deze graka heeft namelijk van die buisjes die boven de kaart uitsteken. Via plaatjes van verschillende reviews van de Qpack lijkt het niet te passen tenzij je met een dremel aan de slag gaat.

• Sigmund_Freud

Sigmund_Freud

Ignorance is bliss

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 augustus 2006 @ 17:24:
Ik ben ook geïnteresseerd in een Aspire X Qpack in combinatie met een GigaByte NX7600GT Silent Pipe II.

Aangezien jij dezelfde combinatie hebt besteld mag ik vragen of de GigaByte NX7600GT Silent Pipe II fysiek in de Qpack past? Deze graka heeft namelijk van die buisjes die boven de kaart uitsteken. Via plaatjes van verschillende reviews van de Qpack lijkt het niet te passen tenzij je met een dremel aan de slag gaat.
Misschien een beetje laat maar je hebt gelijk. Ik moest ook een klein beetje metaal weghalen met behulp van een tang/ dremel.

Ignorance is bliss

Pagina: 1