Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakelaar voor twee versterkers op één boxenset

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb twee versterkers, een hoofdversterker die ik normaal gebruik, en een midi-setje die ik weer eens wil gebruiken als wekker (wakker worden met Pink Floyd ofzo is wat fijner dan een irritant riedeltje uit je mobiel ;) ). Ik heb echter maar 1 set boxen die ik hiervoor kan gebruiken. Daarop kwam ik op het idee om een schakelaar te maken (DPDT, 2*3 pinnen dus):

code:
1
2
3
4
5
6
amp = hoofdversterker
set = midi-setje
                           DPDT switch
   amp links   -------------[-o|o-]------------ amp rechts
 speaker links -------------[-o|o-]------------- speaker rechts
  set links ----------------[-o|o-]-------------- set rechts

Dit werkt natuurlijk, alleen ik bedacht me dat de massa van de boxen niet geschakeld wordt, alleen de signaal-draad... Maakt het uit of die massa-draad aan dezelfde versterker zit als de signaaldraad? Of kan het ook zo zijn dat de speakers zo zijn verbonden, dat de signaaldraad aan de ene versterker zit en de massadraad van deze speakers aan de massa van de andere?

Anders moet ik namelijk twee schakelaars gaan gebruiken en ik wil het zo simpel en goedkoop mogelijk houden :P

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:48

Dentheman

Zie signature

Gewoon een 3-wegschakelaar (dipswitch in een klein kastje) heb je hiervoor nodig

in het midden je speakers, en aan de linker en rechterkant je set's

[ Voor 33% gewijzigd door Dentheman op 24-07-2006 18:26 ]

Zie ondertitel

• JER00N
  • Niet online
Ja dat kan ik doen, maar het is geen antwoord op mijn vraag ;)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
je hebt zgn 4-polige schakelaars, eigenlijk twee schakelaars die tegelijk schakelen (je hebt zelfs 16 polige schakelaars en meer!)

Je wilt dus een 4-polige aan-aan schakelaar, die zeker 100V aankan...

edit: zoek bijvoorbeeld eens op conrad naar artikelnr 703192 (laatste cijfers heb je niet nodig)... € 4,95

edit2: evt heb je ook nog stappenschakelaars, dat zijn draaischakelaars, maar die kunnen niet zoveel stroom hebben... wel iets goedkoper (3 euro/stuk).... laat maar weten als je 5 euro teveel vindt (8>

[ Voor 54% gewijzigd door MeMoRy op 24-07-2006 19:58 . Reden: foutje, bedankt ]

U vraagt, wij antwoorden.

• kluyze
  • Niet online
Volgens mij mag het wel dat de GND verbonden blijft. Meestal is dubbelpolig alleen maar voor de veiligheid.

De speakers zitten trouwens volgens mij altijd parallel

[ Voor 23% gewijzigd door kluyze op 24-07-2006 20:13 ]

• MeMoRy
volgens jou? 'k dacht het niet... ligt er echt aan hoe je versterker gebouwd is... anders zouden boxen al lang met maar een draad verbonden zijn en kon je de ander aan een radiator aansluiten...

Doe maar lekker apart...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zo goedkoop en simpel mogelijk

pink floyd ringtone downloaden
of een extra box op de rommelmarkt kopen

anders een 4 voudige wisselschakelaar (stereo)
minnen (geen massas dus) mag je tegenwoordig eigenlijk nooit meer aan elkaar knopen die versterkers zijn vaak van die H bruggen

Iperf

• kluyze
  • Niet online
MeMoRy schreef op maandag 24 juli 2006 @ 20:48:
volgens jou? 'k dacht het niet... ligt er echt aan hoe je versterker gebouwd is... anders zouden boxen al lang met maar een draad verbonden zijn en kon je de ander aan een radiator aansluiten...

Doe maar lekker apart...
Euhm, misschien dat aan een radiator niet mag :? . Ik ken niet elk soort versterker, maar zelfs al zou het parallel zijn, dan nog zou ik het _NOOIT_ aan een radiator hangen. veel mensen lakken hun radiatorbuizen (radiator is altijd gelakt) dus dan zou er geen goede verbinding zijn. En als er ergens een fout in de installatie is, wat voor gevaarlijke toestanden kunnen er dan niet optreden als je de verwarming vast neemt.
Sorry dat ik het zeg, maar dan soort uitspraken vind ik onzin. Dat is zoals een aardingsdraad naar de verwarmingsbuizen leggen. Het is levensgevaarlijk en illegaal.

Nu buiten het feit dat ik dat geen goede argumentatie vind, kan het wel goed zijn dat je gelijk hebt. Dat wil ik niet zeggen.

Eerlijk zie ik trouwens wel niet in hoe je met serie geschakelde luidsprekers een stereo geluid kan krijgen. Als het mono is dan is het iets anders, dat zou wel gaan.

• MeMoRy
man, het was maar een "figure of speech".... niet direct boos worden... :/

maar wat bedoel je met 'in serie geschakeld'? dat is toch nooit voorgesteld?

• kluyze
  • Niet online
Ik ben niet boos :P Ik weet dat ik niet zo een held ben in elektronica, als ik zelf zou willen. Alleen die ene opmerking nam ik even verkeerd op, niet dat ik lastig of zo was. Gewoon, mja no hard feelings? :Y)
En die serie haalde ik uit zijn:
JER00N schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:17:
Maakt het uit of die massa-draad aan dezelfde versterker zit als de signaaldraad? Of kan het ook zo zijn dat de speakers zo zijn verbonden, dat de signaaldraad aan de ene versterker zit en de massadraad van deze speakers aan de massa van de andere?
Maar nu ik die tekst opnieuw lees (en opnieuw, en opnieuw) lijkt die me meer en meer onduidelijk. En heb ik geen enkel idee wat hij er mee bedoelt. De massa draad moet toch altijd aan dezelde versterker als waar de signaaldraad zit. :? Anders heb je toch geen gesloten kring.

Bedoelt hij nu:
code:
1
2
3
      signaal |-o -------- o-| sig         |            o-| signaal
versterker1   |              | luidspreker |              |   versterker2
        massa |-o            |       massa |-o -------- o-| massa
Ik dacht dat ie gewoon vroeg of het uitmaakte of de massa's verbonden bleven, of dat kwaad kon. En dat hij dacht dan de signaal draad van de ene luidspreker misschien verbonden was met de massa van de andere. (dus serie)

• JER00N
  • Niet online
kluyze schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 14:01:

[...]

Maar nu ik die tekst opnieuw lees (en opnieuw, en opnieuw) lijkt die me meer en meer onduidelijk. En heb ik geen enkel idee wat hij er mee bedoelt. De massa draad moet toch altijd aan dezelde versterker als waar de signaaldraad zit. :? Anders heb je toch geen gesloten kring.
Nou eigenlijk heb je dan wel een gesloten kring. Want de massa op versterker 1 is (via de massa-draad van het lichtnet) ook verbonden met die van versterker 2.

nb, die Hoofdversterker waar ik het over heb is een vrij oude (1980?) Technics versterker (mbt die H-bruggen waarover werd gerept)

Even duidelijker getekend dan die ASCII-meuk: zo wil ik het doen:

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/boxen.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door JER00N op 25-07-2006 18:14 ]

• MeMoRy
fase en massa lichtnet? right... lichtnet is wisselspanning... 2*fase... ga er maar niet van uit dat de massa op de boxen dezelfde massa is als op jouw lichtnet...
Je hebt door jouw schema een kans dat er een grote gelijkspanning (of een 50Hz singaal) op de boxen komt te staan... misschien wel zo hoog dat ze kapotknallen.

Geloof me nou maar: je hebt een 4-polige aan/aan schakelaar nodig... massa moet je ook schakelen...

edit: als je toch heilig overtuigt met van die fase en massa op het lichtnet, denk dan maar eens wat er gebeurt als je de netstekker omdraait...

[ Voor 15% gewijzigd door MeMoRy op 25-07-2006 18:34 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
Nee, dit gaat echt niet werken zo.

De zwarte aansluiting (wat jij massa noemt) van de versterker is nooit verbonden met de massa van het lichtnet. Het is een aparte stroomkring met een + en een - aansluiting. En ook absoluut niet de versterkers direct met elkaar koppelen, aangezien die niet hetzelfde potentiaal zullen hebben en er dan dus stroom van de een naar de ander gaat lopen welke alleen gelimiteerd is door de weerstand van jou kabeltje. (Een van de versterkers ploft of als je geluk hebt een zekering)

Je moet echt een schakelaar met meer polen gebruiken of gebruik er eentje per speaker.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• kluyze
  • Niet online
Ik dacht dus eerst dat hij het zo ging doen:

Afbeeldingslocatie: http://users.belgacom.net/kluyske/GOT/schakelbox.jpg
foto is wat klein, maar het is hopelijk toch nog duidelijk wat ik bedoel.

Wat op zich wel heel goed mogelijk is en ook mag.

Verwijderd

Waarom neem je geen 4 x om relais en voedt je dat relais vanuit een van je versterkers?
Dan schakelt eea automatisch om.

• MeMoRy
omdat dat nog duurder is dan een 4-pol aan/aan schakelaar!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verschrikkelijk, wat een gestuntel in dit topic, terwijl het zo simpel is; pak een 4-polige wisselschakelaar (of twee dubbelpolige wisselschakelaars, dus eentje per luidspreker) die gespecificeerd zijn voor 230V/10A en schakel zowel plus als min om.
Niet te moeilijk gaan denken met potentiaalverschillen, stroomkringen, H-bruggen of wat dan ook: KISS.

Hoe denk je dat die luidsprekeromschakelaars in elkaar zitten die je voor een paar tientjes bij de Mediamarkt kunt kopen?

Verwijderd

je versterker aan gort helpen is ook duurder dan 3 euro :D :P

• JER00N
  • Niet online
Nou ok, het is me nu wel duidelijk :P Denk dat ik dan maar gewoon 2 DPST switches gebruik, 1 voor elke speaker. :)

Ik ga het nu meteen maar in elkaar flanzen, zodat ik morgen hopelijk met mooie muziek wakker kan worden ipv een of ander midi'tje :P 8)7

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Of je haalt gewoon ff een andere telefoon? die van mij kan toch gewoon mp3's afspelen als wekker. Ik wordt dagelijks wakker met Hans teeuwen :P
Voorheen werd ik wakker met de midi van Doom, e1m1 "At DOOM's Gate" lol, daar wordt je wel ff door wakkergeschud.

[ Voor 31% gewijzigd door BruT@LysT op 26-07-2006 00:41 ]

• JER00N
  • Niet online
BruT@LysT schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 00:38:
Of je haalt gewoon ff een andere telefoon? die van mij kan toch gewoon mp3's afspelen als wekker. Ik wordt dagelijks wakker met Hans teeuwen :P
Voorheen werd ik wakker met de midi van Doom, e1m1 "At DOOM's Gate" lol, daar wordt je wel ff door wakkergeschud.
Sorry, niet iedereen heeft 'ff' 300 euro om een nieuwe telefoon te kopen. Trouwens, muziek uit een telefoon klinkt altijd kut, of het nou midi is of lossless audio.

Edit: nou gefixt, en getest, hij werkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door JER00N op 26-07-2006 01:57 ]

Verwijderd

hoho, nu we toch bezig zijn. Ik ben eigenlijk opzoek naar het zelfde, maar dan automatisch. Ik heb een tv met losse luidsprekers en een stereoset (uiteraard met losse luidsprekers.) Ik wil graag dezelfde luidsprekers voor mijn tv gebruiken als voor mijn stereo. ideale situatie zou zijn dat het signaal uit mijn tv gemixt wordt met het signaal uit de stereo, zodat deze tegelijktijdig te horen zijn. Hoe zou dit mogelijk zijn?

Of anders met een relais, (bijvoorbeeld als de tv aangaat schakeld hij over op tv en anders staat hij automatisch op versterker,) waarmee stuur je het relais dan aan?

• MeMoRy
tegelijkertijd kan met een opampschakeling, maar aangezien je dan een goede lineare opamp e.a. componenten nodig hebt gaat er nog best veel tijd en geld in zitten...

Het goedkoopste is dan een mixer te kopen... die heb je tegenwoordig al voor een paar tientjes.

Overigens: versterkte signalen, dus de signalen die naar de boxen gaan met elkaar combineren is bijna onbegonnen werk... Sluit de tv en de geluidsbron aan op een mixer en die weer op de versterker...die dan weer naar de boxen gaat.

edit:
Oh, een relais... die zou je kunnen sturen met een spanning uit je TV... maar je wilt vast je tv niet openmaken... is misschien maar goed ook ivm de hoogspanningscomponenten...
Je zou kunnen kijken naar zo'n master-slave stopcontact: die schakelt de spanning op de "slave" als het detecteerd dat de "master" spanning gebruikt. Dan zou je het relais wat daarvoor gebruikt word los kunnen koppelen van de netspanning en kunnen gebruiken voor de speakers...
Er bestaat dan alleen de kans dat hij de standby spanning van de tv ook al als "aan" beschouwd...

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 26-07-2006 14:32 ]

• GerwinR
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-10 20:19
Sommige versterkers hebben intern al een brugschakeling en hebben dan evenveel spanning op de "-" dan op de "+" alleen dan negatief. Dus je moet de min ALTIJD schakelen als je het niet zeker weet. En je mag ze dan zeker niet verbinden met de "-" van een andere versterker.
Pagina: 1