kast geeft schokken

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 08:18
Ik heb een probleem, namenlijk: mijn kast staat continu onder stroom! Ik krijg schokjes als ik hem aanraak (waar dan ook) en het tintelt. als ik met mijn Voltcraft digitale multimeter VC 140 doormeet (op 200m V) dan geeft hij continu wisselende waardes (schieten heen en weer) van tussen de -5 en +125 ik begrijp er niets van, want omdat ik dit probleem gisteren ook had (en daardoor (?) mijn HDD crashte) heb ik er een gloednieuwe harde schijf in gezet, en de voeding verwisseld met mijn voeding die het altijd perfect doet ik had er een goedkope voeding in zitten)

Ik heb al geprobeert alle (1 achter, 1 CPUfan, 1 boven en 1 voor) fans uit te zetten, om te kijken of er misschien daar iets mis mee was, maar dat hielp niets (mijn PC werd er wel lekker stil van trouwens)... wat moet ik doen? waar zou het aan kunnen liggen?

setup;
CM Stacker
MSI K7T turbo limited edition
AMD Athlon XP 1333 Mhz
512 MB gebeugen
nieuwe Mxtor 250 GB IDE HDD in 4-in-3 module
SB Live 5.1 Platinum
Pioneer S106 slot in DVD
Philips DVD+RW 200
4 fans, nu losgekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 07:32

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je PC is niet geaard.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40

BCC

Of je voeding is brak, of de aarde is slecht of er lekt iets anders op de aarde (oude koelkast oid).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Aarden, en dan NIET via de verwarming, maar een complete aardedraad trekken.

Heb ik ook gedaan, je bent wel wat geld kwijt aan de draad (je moet alle draad nieuw doen), maar dan weet je zeker dat het goed is.

Ik weet niet hoe je huissituatie is qua groepenverdeling, maar ik kon mijn aardedraad uit de centraaldoos van de badkamer trekken, dat was de zelfde groep als mijn kamer.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
hoe kan ik hem zelf aarden? (hij staat op wieltjes, ik had er in mijn vorige aopen behuizing nooit last van, maar in deze nieuwe Stacker dus wel) Mijn voeding werkte hiervoor fantastisch, lijkt mij toch sterk dat die de boosdoener is, juist omdat ik het al met 2 voedingen heb geprobeert, en bij allebei is het probleem daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18

Emiel1984

Made in NL

Gebruik je sinds de nieuwe kast ook een ander aansluiting voor de voeding of nog steeds dezelfde kabels ?. En heb je in de tussentijd niet iets anders aangesloten of een buur die op dezelfde groep zit. Denk aan een magnetron bijvoorbeeld bij dit laatste.

Edit1:
Zelf aarden is al aangegeven hoe je dat moet doen door Resistor. Maar gezien je vraag raad ik je aan dit niet te doen. Heb het idee dat je niet echt ervaring hebt met zelf electronica aanbrengen (op dat niveau). Vraag een goede kennis of hij je kan helpen of leg een rubberen mat onder je computer. Hierdoor kan de spanning niet meer via jouw naar de aarde\kortsluiten. Dit is niet een nette oplossing maar het werkt wel. Je bent iig van de schokjes af ;) .

[ Voor 50% gewijzigd door Emiel1984 op 24-07-2006 18:30 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
@emiel:
ik ben opelectronica gebied inderdaad niet veel waard :) maar ik heb mijn stekker in een doos zitten (zo één die je in 1x uit kan zetten) en die zit in stopcontact, waar verder niets inzit. ik gebruik nog altijd dezelfde kabel als vroeger. heb slechts de hardware omgebouwd naar mijn nieuwe kast.

als ik iet rubbers onder mijn computer leg, zoals je stelt, en ik raak hem aan, dan gaat de electriciteit toch juist wel via mij weg? als ik mijn vloer zou voorzien van rubber, zodat ikzelf geen contact maak krijg ik volgens mij geen schokjes. Maar indien ik het zo laat, dan staat dus wel mijn hele kast licht onder stroom, is dit niet slecht voor alle componenten? Is er geen manier waarop ik die eenvoudig op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
Geen aarde denk ik ook.

Probeer ff iemand te regelen die handig is met die soort dingen een oom of een kennis of zo.

Je hebt ook iets meer kans dat je hardware nog leeft, als er sluiting in is gemaakt. (natuurlijk geen garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 23:38
ik heb thuis ook een pc staan (dell) en die voeding lekt volgens mij 220 :| moet het zelf even na meten maar toen k het aanraakte had ik zelfs een wond op de plek waar ik het had aangeraakt...
Nu hoef ik nooit bij die pc te zijn ofzo maar het is volgens mij ook niet goed.
Kan iemand met suggesties me miss mailen (want ik ben niet zon topic watcher)
stefanmarchal@hot(isteraden) .com
Alvast bedankt.

||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10-2024
Heb zelf ook wel eens klappen gehad van een PC die WEL geaard was en volledig in orde, echter stond deze in verbinding via de geluidskaart met een Audio versterker. Als je de PC case beet had en de losse audio kabel was het aardig prik :| ... Heb nooit helemaal begrepen hoe dit kan maar misschien heb jij daar ook last van? Alles zat overigens ook gewoon op de zelfde groep. Eenmaal alles aangesloten werkte het wel maar echt blij was ik er niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
Kan iemand met suggesties me miss mailen (want ik ben niet zon topic watcher)
stefanmarchal@hot(isteraden) .com
Alvast bedankt.[/quote]

Wat doe je hier dan? Het is geen helpdesk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06:35
Maak alle hardware los die niet nodig is, bijv printer, internet etc en kijk of het dan weg is.(ook in de pc).
Iets van hardware geeft stroom naar de kast, hierdoor kun je hardware kapot maken, bios kan op tilt slaan etc.
Trek een aarde kabel naar de stopkontakt(is misschien niet de goede manier maar dan heb je wel aarde op je pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik had zo`n zelfde probleem.
Het bleek uiteindelijk de voedings kabel van m`n beeldscherm te zijn.
Die aardde zich dus via de VGA kabel met de computer kast.
Dus probeer er stuk voor stuk iets af te koppelen en uit te halen totdat de ribbels of schokjes die je voelt weg zijn of dat je niks meer kan weghalen.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Het probleem zal hem zeer waarschijnlijk inde aarding zitten. Ik heb er zelf ook ervaring mee, want tot voor een jaar geleden had ik mijn PC nog niet aan een geaard stopcontact. Ik legde 1 hand op de PC behuizing en met de andere hand wreef ik over de deksel van mijn Zalman Reserator koeltoren. Ik voelde daarbij duidelijk trilling/ribbels op de deksel van de koeltoren.

Nu ik de PC geaard heb kan ik bovengenoemde actie uitvoeren zonder dat ik die 'stroom' voel.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:18

Emiel1984

Made in NL

enchion schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:12:
Ik had zo`n zelfde probleem.
Het bleek uiteindelijk de voedings kabel van m`n beeldscherm te zijn.
Die aardde zich dus via de VGA kabel met de computer kast.
Dus probeer er stuk voor stuk iets af te koppelen en uit te halen totdat de ribbels of schokjes die je voelt weg zijn of dat je niks meer kan weghalen.
Handige tip idd :) .. ff net vergeten te melden. Met die rubberen mat bedoel ik je werkplek idd.
Ik heb al een jaar of 10 (sinds het begin) al geen aarding en nooit problemen gehad. Had eerder een laminaat vloer en nu heb ik een vloerbedekking. Moet wel vertellen dat ooit is een keer toen ik een weekje weg was ineens mijn videokaart en beeldscherm kapot waren. Geen idee of de aarding daarvan de oorzaak ik geweest. Verder eigenlijk nooit echt grote problemen(dure) problemen gehad.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
jullie hebben allemaal gelijk, het ligt aan de aarding. Ik heb op mijn kamer zelf wel geaarde stopcontacten, en waar ik nu zit (woonkamer) hebben we geen aarding (waarom mag Joost weten, het hele huis is verder wel voorzien van geaarde stopcontacten), ik heb hem nu in een andere kamer aangesloten, op een geaard contactpunt, en nu is er geen enkel probleem meer.

@Merijn70: ik ben blij dat het niet is wat jij zei, want ik heb een buizenversterker in mijn PC zitten, en was al bang dat er daar iets mee mis was.

Allemaal enorm bedankt, ik was er toch zelf niet opgekomen. bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:41
Probeer dan eens de kabel van je monitor in het stopcontact om te draaien, dan loopt de fase en de nul van beide apparaten gelijk.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1