[FreeBSD 6(.1)] Kan niet meer inloggen na upgrade 6->6.1

Pagina: 1
Acties:

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn server omgezet van Debian Sarge naar FreeBSD 6 en ben ik zo ongeveer de hele dag bezig geweest met het configureren van het beestje. Gelukkig werkte het nu eindelijk. Bij het terugplaatsen van een zooi backups (zoals /var/www) ging de NIC echter 'n paar keer onderuit. Google vertelde mij dat dit normaal was met mijn netwerkkaart (de onboardkaart op een nForce2 moederbord - MSI K7N2G) en dat het (mogelijk) opgelost.
Aan de hand van een tutorial heb ik toen een upgrade uitgevoerd, zonder problemen eigenlijk. Pas na "After mergemaster is done, reboot as normal, and hopefully you'll enjoy 6.1." kwamen de problemen.
Na het inloggen krijg ik de foutmelding libexec/ld-elf.so.1: shared object libintl.so.6 not found required by bash en word ik teruggestuurd naar de loginprompt. Ik gebruik inderdaad de bash-shell, maar waarom dit werkt snap ik niet. Google hielp me ook niet echt, hoewel ik dus eigenlijk hetzelfde heb als deze jongen. Echter is mijn backup van /etc en /usr/local/etc die in /backup mysterieus verdwenen? Ja, het was misschien slim geweest om die backup ook even op een andere machine te plaatsen.. Maar dat heb ik niet gedaan. Maar waarom zou /backup gewist worden?
Nu hoop ik dus dat iemand een idee heeft hoe ik dit zou kunnen oplossen, want ik kan niets vinden... Anders moet ik maar gewoon opnieuw installeren en dan gelijk 6.1 nemen, maar dan moet ik de hele bak ook weer van voor af aan configureren.

United we stand, and divided we fall

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Topicstarter
Zojuist de installatie van FreeBSD 6.1 begonnen, is waarschijnlijk sneller dan wachten op oplossing / oplossing proberen / blijven debuggen etc. en heb dat ding echt nodig om hier te kunnen werken. Eventuele oplossing is dus misschien leuk voor in het archief om andere mensen te helpen, maar voor mij hoeft het in principe niet meer.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

De oplossing was om in single-user te starten (met het menu bij het opstarten, of als je dat niet hebt 'boot -s' in de bootloader prompt) met de /bin/sh shell. Je had dan je shell kunnen veranderen naar één die wel werkt (tcsh of sh, zitten bij FreeBSD zelf) en na het opnieuw opstarten en inloggen bash opnieuw kunnen installeren.

libintl is echter net als bash een port/package en verdwijnt niet zomaar in het niets, toevallig ook ports geupdate?

In het geval van niet, weet je zeker dat je naar 6.1 aan het updaten was en niet naar de -CURRENT branch? Dan krijg je dit soort incompatibilities namelijk... Je link begint met het editen van de standard-supfile, dat is het bestand dat standaard naar -CURRENT update. Misschien veiliger om stable-supfile te gebruiken als voorbeeld.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• blizt

blizt

Wannabe-geek

Topicstarter
Nog bedankt voor de tips AVL, misschien toch wel goed om te weten voor een volgende keer. :) In single user mode starten lukte inderdaad wel.
Denk dat ports ook vernieuwd zijn dankzij die tutorial... Zal het nog wel eens goed uitzoeken en de volgende keer zeker zijn dat ik de backups opsla op een andere machine.
Inmiddels draait de bak in ieder geval 6.1 zonder problemen (tot nu in ieder geval...) en kon ik weer snel verder werken.