Toon posts:

Booten vanaf S-ata HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een nieuwe Seagate Sata harde schijf (80 GB). Deze heb ik puur gekocht om windows XP op te draaien.

Het probleem: Ik heb XP geinstalleerd op de nieuwe sata schijf, maar het lukt me niet meer om windows op te starten vanaf die schijf. Eerst gaf ie netjes het keuzemenu aan voor welke XP installatie ik op wilde starten (want de oude installatie op de oude harddrive (IDE) zit ook nog aangesloten).

Niets aan de hand...alles werkte prima. World of Warcraft geinstalleerd etc :D....toen heb ik de oude schijf geformatteerd. Nu blijft het systeem hangen bij het keuzemenu welke xp ik ook kies van de 2(er staan nog steeds 2 XP installaties, omdat het formatteren vanuit windows niet helemaal gelukt was). Als ik de oude schijf er uit haal, dan start XP niet automatisch op vanaf de sata schijf!

Windows XP staat ECHT op de Seagate schijf!! Waarom start ie windows niet gewoon op? De schijf staat ook ingesteld als 1st boot drive.

Overzicht:

IDE
-Maxtor 40GB (oude XP installatie)
-Hitachi 200GB (opslag)

SATA
-Seagate 80GB (nieuwe XP installatie)
-Maxtor 160GB (opslag)

Hij herkent alle schijven wel in de bios en in het opstartscherm...

Kan iemand mij helpen? Eeuwig dank :D

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
heb je de opstartvolgorde in je bios nagekeken?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:13
Heb je tijdens het instaleren van Windows de Sata drivers van je mobo geinstaleert? die moet je op een floppy zetten, en dan ff tijdens het laden van de windows setup ff laden door iets van F6 in te drukken *Dacht ik, uit me hoofd zo*

Specs!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:09
ok laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door Bart1983 op 24-07-2006 16:00 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Probeer /fixmbr eens vanaf de recovery console (booten van cd).

Verwijderd

Topicstarter
Bootvolgorde is nu: Harddisk, CD-rom, Floppy

Harddiskvolgorde is: Seagate (sata), Maxtor (ide), Maxtor (sata), Hitachi (ide)

Nogmaals: Bij het kiezne van 'e'en vand e 2 xp installaties bijft ie hangen, wordt t beeld een tijd zwart en start daarna opnieuw op. Kna het misschien toch zijn dat er iets mis is met de nieuwe windows installatie? Ik vind t erg vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
GoldenBatt schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:58:
Heb je tijdens het instaleren van Windows de Sata drivers van je mobo geinstaleert? die moet je op een floppy zetten, en dan ff tijdens het laden van de windows setup ff laden door iets van F6 in te drukken *Dacht ik, uit me hoofd zo*
Ja...dat is gedaan...bij mn mobo is het zo dat, als je dat niet doet, dat ie alleen de sata harde schijven herkent en niet de IDE.

Oja nog wat.. In de bios staat er ene lijstje met IDE apparaten. De 2 sata schijven staan daar ook bij en de ide schijven juist niet! Klopt dit?

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12-2025

SLeddert

SLeddert

Trek anders even je IDE schijven uit en probeer alleen met de SATA-schijf te booten.
Als dat lukt, dan kan je de IDE's er weer bij hangen.

Karsten

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is er wat anders gebeurd. Er kwam te staan bij het opstarten dat ie een dll bestand mistte. Ik ga nu xp opnieuw installeren (recovery).

Dan zou ie xp weer op moetne starten. Ik vrees dan wel dat ik dan nog steeds met het probleem zit dat ie niet opstart als ik de IDE schijf er uit haal.

Ik laat het u snel weten!!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Even recapituleren:

Je had al een xp-installatie op de oude IDE-schijf?
Ja?
Dan zal bij de 2e installatie in de boot.ini file een extra regel aangebracht worden.
Alle opstartbestanden bij een duo of meervoudige windows staan op de partitie van de originele installatie!
Nu je de originele partitie/ schijf hebt geformateerd zijn die weg!

Verwijderd

Als je Windows XP op een (nieuwe) harde schijf installeert, is het aan te raden om alleen de schijf waar je Windows op gaat zetten aan je moederbord te hangen. Alle andere schijven moet je pas aansluiten als je Windows volledig is geinstalleerd. Dat voorkomt problemen met dual booten en dan kan je ook problemen uitsluiten met hdd conflicten.
Dus wat ik nu zou doen als ik jou was: alle schijven eruit halen en dan alleen die Sata schijf aan je moederbord koppelen. Vergeet niet om opnieuw te formatteren!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

je zou ook eens in je boot.ini kunnen kijken.
!0 tegen 1 dat daar ergens een verkeerd nummer staat mbt van welke drive je wilt booten.
Ik heb dat ook gehad met het installeren van xp op een sata disk waarna er ook nog paralelle ide disks in zaten. Op de een of andere manier veranderen die nummers bij disk dan intern (niet in boot.ini natuurlijk :p)
Ik weet eigenlijk niet meer of het nu kwam na het installeren van SP2, maar er stond me namelijk wel iets van bij....
/edit:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows Server 2003, Enterprise" /fastdetect /NoExecute=OptOut

Zo boot ie bij een van onze servers... (vanaf een schijf die nu C is)

[ Voor 70% gewijzigd door elTigro op 24-07-2006 16:35 . Reden: even iets meer info. ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:24:
Als je Windows XP op een (nieuwe) harde schijf installeert, is het aan te raden om alleen de schijf waar je Windows op gaat zetten aan je moederbord te hangen. Alle andere schijven moet je pas aansluiten als je Windows volledig is geinstalleerd. Dat voorkomt problemen met dual booten en dan kan je ook problemen uitsluiten met hdd conflicten.
Dus wat ik nu zou doen als ik jou was: alle schijven eruit halen en dan alleen die Sata schijf aan je moederbord koppelen. Vergeet niet om opnieuw te formatteren!
Bedankt voor de hulp. Er is al een hoop duidelijk.

Maar, t ene probleem is nog niet opgelost of ik stuit al op een nieuwe. Ik heb alle disks losgekoppeld, behalve de dedicated disk (Seagate). Echter, nadat de ite-drivers zijn geistalleerd (F6) staat er " Windows starten"....en dan krijg ik zwart scherm. :S

Vreemd he. Die schijf lijkt wel helemaal door de war te zijn :P

Ik laat snel weten hoe het verloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 16:57 ]

Verwijderd

Wat heb je trouwens voor een SATA schijf? SATA1? SATA2? En wat voor soort moederbord heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:01:
Wat heb je trouwens voor een SATA schijf? SATA1? SATA2? En wat voor soort moederbord heb je?
Het is een sata-2 schijf:
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=A7BS05&

Dit is mn mobo. Ook pas nieuw. Ben er niet zo blij mee tbh. Te veel fratsen. Maar hij functioneert prima.
http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=GPEG27&

Maarre...ik krijg t niet voor elkaar om mn schijf de formatteren. Als ik t gewoon via de xp cd probeer dan gaat ie zogenaamd " windows starten". Ik heb ene opstartdiskette gemaakt, maar hij vind dan alleen de drives A en B.

Als noodoplossing kan ik natuurlijk de schijf formatteren op de computer waarop ik nu typ.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke de schijf is geformatteerd...

Maar tot overmaat van ramp blijft de pc nu steken op het beeld : "boot from CD/DVD..."

De cd-drives (ik heb er 2) doen het allebei prima, daar ligt het niet aan.

Verwijderd

probeer eens de harde schijf op SATA1 te zetten (jumpertje), misschien helpt dat. En vervang je SATA kabeltje (en probeer andere poort). Als dit allemaal niet helpt: probeer de SATA schijf te controleren met een Seagate diagnostic programmaatje in de computer waar je dit nu op typt.

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:51:
probeer eens de harde schijf op SATA1 te zetten (jumpertje), ......................
Jumpertje???
Gelijk mijn SATA2 HDD's gecheckt (2x Deskstar T7K250).
Geen jumpers!

Hebben andere SATA HDD's dan wel jumpers?

Verwijderd

Dazsur schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 00:44:
[...]

Jumpertje???
Gelijk mijn SATA2 HDD's gecheckt (2x Deskstar T7K250).
Geen jumpers!

Hebben andere SATA HDD's dan wel jumpers?
Check de seagate site maar eens hoe je een Sata2 schijf in Sata1 mode kan doen (met een jumpertje)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook geen jumpers op mn sata schijven...

Mgoed, inmiddels draait het systeem op 1 van mn 2 sata schijven en alles doet het goed.

Echter, de IDE schijven zijn nog niet aangesloten. Als ik ze aansluit (of één er van) start windows niet op, maar blijft ie hangen op een zwart scherm na detecteren van IDE schijven in het opstartproces. De HD waar XP op staat is als 1e priority ingesteld in de BIOS.

Hoe kan het dan dat ie niet meer opstart als ik de ide schijven aansluit?? Waar o waar kan dat aan liggen.

Verwijderd

vervang de kabels van je IDE schijven en check de jumpers op de IDE schijven. Desnoods verander je ze van Master naar Cable-Select (of vice versa). Uiteraard moet je de schijven 1 voor 1 aansluiten.

Een reden waarom: te slechte voeding

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al Cable Select geprobeerd. Wil niet werken. Voeding is 460 watt, maar ik heb altijd al met 3 harde schijven gedraaid...

Kan t aan de kables liggen? IDE kabel? Stroom kabel?

Verwijderd

zoals ik al zei: vervang je IDE kabels.
Dan weet je in ieder geval dat het niet daar aan ligt (of wel..)

Verwijderd

Topicstarter
gedaan, en t ligt niet aan de stroom of ide kabels..

Verwijderd

Bij mijn moederbord (Asus A7N8X) is het zo dat ik hem van SCSI moet laten booten (voor sata)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 00:20:
Bij mijn moederbord (Asus A7N8X) is het zo dat ik hem van SCSI moet laten booten (voor sata)
Da's een nogal ongelukkig gekozen naam voor "externe schijfcontroller" ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1