[TestCase] Verenigde Arabische Emiraten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik ben eind april begin mei in de Verenigde Arabische Emiraten (Dubai) gegaan voor een 1,5 duren vakantie. Ik ben hier in verschillende Wadi's geweest. (Dit zijn droge rivierbeddingen)
Ik heb de volgende foto's geschoten met een Canon A520, persoonlijk vond ik het lastig foto's maken omdat het licht daar erg fel is.
Ik maak dit topic omdat ik graag beter wil worden in het fotograferen van landschappen.

Alle foto's zijn klikbaar, de grootste foto's heb ik geresized naar 1280 ip de langste kant.

1:
Afbeeldingslocatie: http://img92.imageshack.us/img92/580/001klwq3.jpg
Er was een kleine wachttoren waar deze gaten inzaten, het was lastig om goed scherp te stellen op het gene wat buiten was. Persoonlijk vind ik dat je aandacht wat afgelijd word door het zwarte, maar verder inzoemen leek mij zonde omdat het volledige gat (de gehele rand) niet meer goed zichtbaar was.

2:
Afbeeldingslocatie: http://img245.imageshack.us/img245/1110/002donkklkl6.jpg
Dit bovenaan een helling en beneden is 1 boompje. Ik vond het overzich van ruig terrein en 1 boompje er apart, en ik vind het de beste foto (van landschappen) van mijn vakantie.
Persoonlijk denk ik dat ik de camera iets meer had kunnen in zoemen, maar zo dat het 'pad' nog te zien was. Ik heb de foto iets donkerder gemaakt. Het origineel. Het fletse uit het origineel is in de bewerkte iets weg gehaald.

3:
Afbeeldingslocatie: http://img323.imageshack.us/img323/4646/003kloc6.jpg
Het mooie van deze foto vind ik dat er veel verschillende kleuren rots te zien zijn. Ook het vlakke wat opeens over gaat in het bergachtige.
Ik denk dat ik beter iets meer had kunnen inzoemen zodat de 1e 'lijn' van stenen weg zou vallen. Er ligt wat rotzooi tussen, en lijkt wat rommeliger.

Ik hoor graag commentaar op de foto's wat beter kan. Ik heb voor mijn gevoel de mooiste foto's van landschappen eruit gehaald. (dit stond in de policy,
Let wel op bij het plaatsen van foto's dat je probeert je beste foto's uit te kiezen: de kunst van het weglaten dus en de mooiste overhouden.
Opbouwende kritiek / commentaar is welkom zoals ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameBoy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:55
Nou ik vind allereerst dat je foto's weinig kleur hebben. Probeer eens wat te spelen met "saturation" in je foto-edit-software.

1. Op zich een leuk idee om door een rots te fotograferen, maar in dit geval vind ik het eerder storend dan mooi. Misschien als je de foto van iets verder had genomen en ervoor had gezorgd dat die opening iets scherper was geweest, had het misschien beter uitgepakt.

2. Het boompje is inderdaad een mooi onderwerp in deze omgeving. Maar misschien had ie iets groter moeten zijn op de foto's waardoor je duidelijk had gemaakt dat het je om dat boompje te doen was. Wellicht de foto verticaal nemen, en de boom onderin de foto?

3. Er zijn een aantal "standaard" guidelines voor het bepalen van je compositie. Één daarvan is dat het bijna nooit verstandig is om je horizon in het midden van je foto te hebben. Probeer deze op 1/3 of 2/3 van de foto te zetten en je zult zien dat de foto er een stuk interessanter van wordt. Ik dit geval was 1/3 lucht en 2/3 aarde de mooiste keuze geweest. Oh, en de foto's staat nu nog scheef ook.

Je gaf zelf aan graag commentaar te ontvangen, ik hoop dat je het me dan ook niet kwalijk neemt dat ik dit doe. Mocht je het er helemaal niet meer eens zijn, prima. Mochten anderen mijn commentaar willen bekritiseren, ook prima. Ik ben zelf ook geen professional en ik probeer je wat tips te geven die je wellicht kunnen helpen.
Blijf experimenteren, leg een onderwerp ook eens voor de grap op een hele andere manier vast.(bijvoorbeeld scheef, i.p.v. recht) En denk ook aan de nabewerking. (eventueel wat kleurcorrectie, en USM)

www.lenswork.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlameBoy schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:41:
Nou ik vind allereerst dat je foto's weinig kleur hebben. Probeer eens wat te spelen met "saturation" in je foto-edit-software.

1. / 2. / 3. enz enz
Ben het hier eigenlijk ook mee eens. Je ideeen zijn verder natuurlijk prima, je bent al over de helft. Nu nog spelen met de camera instellingen zoals kleuren naar voren halen (boompje) en de focus goed krijgen (eerste foto) en je bent er bijna.

**btw ik denk dat het moeilijkste van mooie fotos maken, een mooi plaatje herkennen is. Hoeveel mensen zijn er niet die de functies van hun camera kennen maar geen idee hebben van wat nu een mooi / interressant plaatje schieten is? bij deze complimenten hoor

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
@flameboy+sbronsge:
Over die kleuren, Ik heb ze zo standaard gehouden om de kaalheid van het land te behouden. Maar ik ga wel een keer 'prutsen' met de kleuren etc.

over mn 2e foto. Ik kan wel het boompje meer naar beneden doen, maar juist het helling gedeelte wou ik op de foto zetten. foto verticaal nemen was een slim idee geweest, maar moet je maar aan denken :P

mn 3e foto:
over het 1/3 2/3 gedeelte, goede tip - dank.
Over dat het schuin is. Ik zie het nu ook de foto was even snel uit de auto genomen.

al dit commentaar vind ik helemaal niet erg, ik vind het leerzaam. En bedankt voor de complimenten, ik ga meer de functies van mn camera jugglen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ik vind foto 2 juist erg goed. Kleuren zijn heel 'echt', lekker stoffig en grauw, zoals het ook wezen moet. Veel details in het ruwe terrein. Boompje vind ik eigenlijk juist wel goed staan daar. In eerste instantie zie ik namelijk een ruig en grauw terrein (daar hou je van of niet, ik wel, dus dat helpt mee), vervolgens een wat 'gladde' lichte vlek (het 'veldje' waar de boom staat) en vervolgens een boompje dat z'n bladeren net aan groen kan houden. Beetje een speurtochtje dus ;) Als je hem dan vervolgens in z'n geheel ziet zie je de compositie en de onderdelen en dat bevalt me prima. Die boom is niet te opvallend.

2 vind ik echt mooi, haast perfect!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Breepee schreef op maandag 24 juli 2006 @ 17:10:
Ik vind foto 2 juist erg goed. Kleuren zijn heel 'echt', lekker stoffig en grauw, zoals het ook wezen moet. Veel details in het ruwe terrein. Boompje vind ik eigenlijk juist wel goed staan daar. In eerste instantie zie ik namelijk een ruig en grauw terrein (daar hou je van of niet, ik wel, dus dat helpt mee), vervolgens een wat 'gladde' lichte vlek (het 'veldje' waar de boom staat) en vervolgens een boompje dat z'n bladeren net aan groen kan houden. Beetje een speurtochtje dus ;) Als je hem dan vervolgens in z'n geheel ziet zie je de compositie en de onderdelen en dat bevalt me prima. Die boom is niet te opvallend.

2 vind ik echt mooi, haast perfect!
doel je met het stoffige etc op het origineel, of de door bij donkerdere gemaakte versie
Pagina: 1