Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik wil graag weten hoe voordelig een ibg lening is.

situatie als volgt. over een maand studeer ik af (hbo diploma) zonder ooit geleend te hebben bij de ibg. Geen studieschuld oid dus. ik wil in september beginnen met een nieuwe opleiding en zit te twijfelen of ik een lening zal afsluiten. In principe heb ik het niet nodig, maar een lening is behoorlijk interessant om meerdere redenen.

- 1 je hoeft pas na 2.5 jaar te beginnen met af te betalen,
- 2 zeer lage rentestand (2.74% momenteel), voordeliger om het geld op een goede spaarrekening te zetten en cash te innen.
- 3 mogelijkheid om over een zeer lange periode terug te betalen
- 4 wordt vaak na 15 jaar kwijtgescholden.

goed ik heb dus genoeg geld om die opleiding te dokken. Wat raden jullie aan, en niet aankomen met nooit een lening afsluiten, das de grootste onzin die er bestaat. alleen met argumenten komen of opzouten uit m'n topic :P

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is misschien interessant om dat geld wat je leent te storten op een internet spaarrekening met hoge rente... Als dat uit kan is het eenvoudig geld verdienen.

Je geeft wel redenen, maar ik ben wel benieuwd wat je motieven zouden zijn. Wat is jouw belangrijkste reden om te gaan lenen?

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ten eerste heb ik altijd een nogal slechte smaak in de mond van mensen die misbruik maken van dergelijke voorzieningen voor mensen die het nodig hebben.

Maar goed, het is duidelijk aantrekkelijker dan lenen bij een bank. Maar lenen om het lenen en dan meteen op de bank zetten is een optie. Dus wat ga je met het geld doen, op de bank zetten of gebruiken?

Net als bij elke lening moet je deze ook terugbetalen: het is een erg langdugrige lening maar je moet het wel betalen naar de hoogte van je salaris. Dus prima als je werkeloos bent maar als je en een serieus salaris en om een of andere reden hoge onkosten hebt moet je wel dokken (of er wordt niet kwijtgescholden).
edit:
Oeps dubbelpost. Handig, die deleteknop van me O-)

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 24-07-2006 17:09 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tennisbal
goed, ik heb dus geld genoeg om het bedrag in een keer terug te dokken. De reden waarom is wil lenen is idd "misbruik", ik noem het meer "gebruik" maken van het systeem. Ik ben van plan het idd op een rekening te zetten waar ik meer rente mee kan incasseren danwel beleggen. de rentestand is nu 2.74% dus ik moet een betere rekening vinden.

• Tennisbal
F_J_K schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:13:
Ten eerste heb ik altijd een nogal slechte smaak in de mond van mensen die misbruik maken van dergelijke voorzieningen voor mensen die het nodig hebben.

Maar goed, het is duidelijk aantrekkelijker dan lenen bij een bank. Maar lenen om het lenen en dan meteen op de bank zetten is een optie. Dus wat ga je met het geld doen, op de bank zetten of gebruiken?

Net als bij elke lening moet je deze ook terugbetalen: het is een erg langdugrige lening maar je moet het wel betalen naar de hoogte van je salaris. Dus prima als je werkeloos bent maar als je en een serieus salaris en om een of andere reden hoge onkosten hebt moet je wel dokken (of er wordt niet kwijtgescholden).
ach en misbruiken, je wilt niet weten hoeveel luie studenten er zijn die jaren leven van een maximale lening en nooit gewerkt hebben, maar wel kansloos veel geld verbrallen (corpsstudenten voornamelijk). dus in die zin vind ik het niet misbruiken

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:54
Qua voorwaarden schijnt de IBG lening wel heel goed te zijn. Houd er rekening mee dat de rentetarieven van de banken tussentijds aangepast kunnen worden; het is maar een kwart procent verschil met wat bv de Rabobank nu biedt op een internetspaarrekening. Daarnaast passen ze de rentetarieven ook bij de IBG aan: elke 5 jaar tijdens de terugbetalingsperiode. Ik vermoed dat het huidige verschil in rentetarieven tussen IBG en bank een onbedoelde situatie is, en dat dat bij de eerstvolgende rente-aanpassing gecorrigeerd zal worden.

Als je de mogelijkheid hebt in 1 betaling alles af te lossen is er volgens mij geen risico, maar ik weet niet of dat kan. Ook zou ik kijken of die schuld nog evt belastingvoordelen kan hebben, en of het je misschien in de problemen kan brengen bij het verkrijgen van een hypotheek.

• Tennisbal
THM0 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:30:
Qua voorwaarden schijnt de IBG lening wel heel goed te zijn. Houd er rekening mee dat de rentetarieven van de banken tussentijds aangepast kunnen worden; het is maar een kwart procent verschil met wat bv de Rabobank nu biedt op een internetspaarrekening. Daarnaast passen ze de rentetarieven ook bij de IBG aan: elke 5 jaar tijdens de terugbetalingsperiode. Ik vermoed dat het huidige verschil in rentetarieven tussen IBG en bank een onbedoelde situatie is, en dat dat bij de eerstvolgende rente-aanpassing gecorrigeerd zal worden.

Als je de mogelijkheid hebt in 1 betaling alles af te lossen is er volgens mij geen risico, maar ik weet niet of dat kan. Ook zou ik kijken of die schuld nog evt belastingvoordelen kan hebben, en of het je misschien in de problemen kan brengen bij het verkrijgen van een hypotheek.
belastingvoordeel is idd interessant, voor een hypotheek maakt het niet uit omdat een ibg lening niet bekend is bij de krediettoetsing.

Verwijderd

Voordeel van IB groep is dat je lening niet gemeld wordt bij kredietregistratie. Dus voor je hypotheek hoef je niet bang te zijn.

Ik ga misschien ook een master volgen. Wellicht dat ik dan toch ook een lening neem (en denk zelfs moet nemen). Is iig een stuk goedkoper dan een lening bij de bank!

Verwijderd

Mja, voor dat tientje wat je misschien verdient door het op een spaarrekening te zetten zou ik het niet doen. Zou het wel doen om een buffer op te bouwen: ik ben de laatste jaren hard aan het sparen geweest van die maximale lening om mijn 2e studie te kunnen betalen. Idee was om genoeg geld te hebben om een half jaar te kunnen overbruggen. Das qua geld ruimschoots gelukt (heb een buffer voor plm 8-9 maanden), qua studie ook: heb uiteindelijk maar een maand overbrugging nodig. Als ik vertraging had opgelopen was ik mooi de sjaak zonder die buffer.

Kan 't nu meteen aflossen. of op vakantie/nieuwe pc/ etc :P

• Tennisbal
ok 2e motivatie is dat ik 8 mnd naar australie wil het geld dat ik op deze manier binnen krijg kan ik hier goed voor gebruiken. toch tijd zat om terug te dokken. maar aan de ene kant heb je wel gelijk dat je er niet heel veel mee verdiend. Lastig. Australie zou ik ook zonder een lening kunnen dokken

[ Voor 31% gewijzigd door Tennisbal op 24-07-2006 16:23 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Als je het op een spaarrekening zet schiet je er echt zo goed als niks mee op, stel dat je 3% moet betalen aan de IBG en je 3,2% verdient op die rekening. Dan heb je dus 0,2% 'winst' in euro's maar ja, dan heb je nog een inflatie van pak m beet 1% en de zooi is dus bijna niks waard.

Owja, als je een nieuwe opleiding achter je HBO aan doet heb je recht op nieuwe stufi als je een WO opleiding gaat doen. Dus ik weet niet wat voor opleiding je wilt gaan doen maar je hebt dus kans dat je recht hebt op stufi, dit alleen als je een niveau hoger gaat dan je vorige diploma.

Verwijderd

Sick Nick schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:27:
dit alleen als je een niveau hoger gaat dan je vorige diploma.
Onzin. Je kan prima HBO na je WO doen, of HBO na HBO, of WO na WO. Je hebt 4/5 jaar recht op stufi (afhankelijk van de studieduur) en kan daarna nog 3 jaar lenen. In mijn geval komt het neer op 2 jaar WO, 3 jaar HBO en nu weer 2 jaar HBO. In totaal 4 jaar stufi ontvangen en 3 jaar geleend.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Niet helemaal onzin, je kan 4 jaar MBO doen met stufi, daarna 4 jaar HBO met stufi. Van HBO naar WO gaat het helaas niet op, beide vallen onder hoger onderwijs en daar heb je slechts 7 jaar recht op stufi (4 jaar beurs, 3 jaar lening).

Hoelang heb ik recht op studiefinanciering als ik overstap naar het hoger onderwijs?

Je stapt over van het beroepsonderwijs naar het hoger onderwijs. Dan heb je nog vier jaar recht op een prestatiebeurs (bij een 4-jarige opleiding). Daarna kun je nog drie jaar jaar lenen. Afhankelijk van het diploma dat je vervolgens haalt, gaan we je prestatiebeurs achteraf omzetten. Haal je binnen de diplomatermijn van 10 jaar het diploma van een 4-jarige opleiding? Dan zetten we jaar 1 t/m jaar 4 om in gift

Dus in dit geval niet van toepassing, dacht dat de stap van HBO naar WO ook zo ging maar blijkbaar niet.

Verwijderd

Als je het op een spaarrekening zet schiet je er echt zo goed als niks mee op, stel dat je 3% moet betalen aan de IBG en je 3,2% verdient op die rekening. Dan heb je dus 0,2% 'winst' in euro's maar ja, dan heb je nog een inflatie van pak m beet 1% en de zooi is dus bijna niks waard.
Die inflatie gaat echter alleen van je netto-winst af, en is dus 1 pct van 0.2 pct per jaar. Dat kunnen we wel verwaarlozen.

Maar verder is het, als je het geld niet nodig hebt, de moeite echt niet waard. Je kan maar maximaal rond de 700 euro per maand lenen, dat 2,5 jaar lang is 21000 euro. Daar 0.2 pct over is 42 euro per jaar, maar omdat het geleende bedrag lineair oploopt gedurende die 2,5 jaar uiteindelijk slechts 21 euro per jaar. En intussen zadel je de staat met een veelvoud van die kosten op, kosten die wij met zijn allen, en jij dus ook, terug betalen via de belastingen. Er hoeven maar een paar mensen zo te denken als jij en je hele winst is meteen al weer verdampt via de belasting die je de rest van je leven nog moet betalen.

Overigens neem ik aan dat je het studeren uit een bijbaan financiert? Weet je zeker dat je wel recht hebt op studiefinanciering?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 17:57 ]

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
796 euro lenen zelfs per maand.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:54
Als ik het rendement zie, en daarbij bedenk dat de rentetarieven naar een ongunstige situatie kunnen omslaan, zou ik me de moeite besparen.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-10 10:33
Niet helemaal onzin, je kan 4 jaar MBO doen met stufi, daarna 4 jaar HBO met stufi. Van HBO naar WO gaat het helaas niet op, beide vallen onder hoger onderwijs en daar heb je slechts 7 jaar recht op stufi (4 jaar beurs, 3 jaar lening).
Je krijgt studiefinanciering voor de opleiding met de langste nominale studieduur. Dus als je eerst HBO van 4 jaar doet, en daarna nog (b.v.) verkort WO (omdat je al HBO hebt) en de studieduur van die WO is 5 jaar, dan krijg je dus na ej 4 jaar stufi nog 1 extra jaar.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tennisbal schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:33:
[...]
belastingvoordeel is idd interessant, voor een hypotheek maakt het niet uit omdat een ibg lening niet bekend is bij de krediettoetsing.
Belastingvoordelen zitten er sinds een aantal jaar niet meer aan (in het verleden mocht je betaalde rente van je studieschuld meenemen in je studiekosten of scholingsuitgaven). Zie ook Voorwaarden aftrek op de site van de belastingdienst.

Ook zijn er plannen om een studieschuld ook te registreren bij het BKR. Afgezien van de discussie of je nu gebruik/misbruik maakt van het systeem, zou ik er persoonlijk niet aan beginnen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 15:27
Martin Sturm schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:09:
[...]

Je krijgt studiefinanciering voor de opleiding met de langste nominale studieduur. Dus als je eerst HBO van 4 jaar doet, en daarna nog (b.v.) verkort WO (omdat je al HBO hebt) en de studieduur van die WO is 5 jaar, dan krijg je dus na ej 4 jaar stufi nog 1 extra jaar.
De meeste normale WO opleidingen in Nederland duren 4 of 5 jaar en verkort dus altijd korter dan een HBO opleiding :(

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald Koeman op 25-07-2006 21:44 ]

Pagina: 1