Toon posts:

[VB6] Mail sturen bij klik op picturebox

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een picturebox waar een envelopje in staat...
Ik wil, dat als daar op geklikt word hij een mail stuurt naar test@test.nl
De dirty oplossing die ik nu heb is een label maken, die vullen met label.url, en dan een click op t label aanroepen maar dat vind ik totaal niet netjes, iemand die een betere oplossing weet? De bedoeling is dat de standaard mailclient hiervoor gebruikt word.
Ik heb al zitten experimenteren met de "Shell" functie maar dat wil niet echt lukken

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

En...wat is het probleem dan? Weet je niet hoe je de mailclient moet aanroepen? Weet je niet hoe je die klik moet afvangen? Gaat er wat anders mis? Geef eens wat meer info. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
1) Waarom een picturebox en niet gewoon een button met de style op "graphical" ofzo? Iets met juiste controls voor de juiste doeleinden gebruiken ;)

2) Dat met het label ontgaat me even :?

3) Er is zat te vinden over hoe je met VB6 een mail moet verzenden (en vergeet de Google groups niet!).
Een andere goede resource is deze: http://vbnet.mvps.org/ (en nee, dat "vbnet" slaat niet op VB.Net). Kijk daar even in de code library onder kopje "internet" -> http://vbnet.mvps.org/code/internet/index.html
... en als laatste tip: MAPI :Y)

[ Voor 88% gewijzigd door RobIII op 24-07-2006 14:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb dr nu al een command button van gemaakt :P TIs nl niet mijn applicatie, applicatie @ work die in 2001 is geschreven waar nu aanpassingen in gemaakt moeten worden door iemand met PHP kennis :P en een klein beetje VB dan :)
Ik weet niet hoe ik de standaard mailclient kan aanroepen, het kan door een shell op "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" "mailto:test@test.nl" maar dat werkt dus niet als een user IE daar niet heeft staan :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:14:
Ok, heb dr nu al een command button van gemaakt :P TIs nl niet mijn applicatie, applicatie @ work die in 2001 is geschreven waar nu aanpassingen in gemaakt moeten worden door iemand met PHP kennis :P en een klein beetje VB dan :)
Ik weet niet hoe ik de standaard mailclient kan aanroepen, het kan door een shell op "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" "mailto:test@test.nl" maar dat werkt dus niet als een user IE daar niet heeft staan :)
:?
Waarom uberhaupt IExplore gebruiken?
Gewoon "mailto:test@test.com" moet gewoon werken hoor :? Lang leve protocol handlers :Y)

edit2:
Hier staat het helemaal voorgekauwd: http://vbnet.mvps.org/code/shell/shellexecute.htm

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 24-07-2006 14:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
RobIII schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:16:
[...]

:?
Waarom uberhaupt IExplore gebruiken?
Gewoon "mailto:test@test.com" moet gewoon werken hoor :? Lang leve protocol handlers :Y)
Dat doe ik niet, ik geef alleen aan dat ik t niet wil

Die google links zijn btw Outlook only, en hij moet dus de Default Client pakken en niet alijd outlook

offtopic:
Snel je bericht wijzigen he }:O

Nee dat werkt ook niet, was t eerste wat ik probeerde, dan krijg ik de melding dat hij t bestand niet kan vinden

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 14:18 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:17:
[...]

Dat doe ik niet, ik geef alleen aan dat ik t niet wil

Die google links zijn btw Outlook only, en hij moet dus de Default Client pakken en niet alijd outlook

offtopic:
Snel je bericht wijzigen he }:O

Nee dat werkt ook niet, was t eerste wat ik probeerde, dan krijg ik de melding dat hij t bestand niet kan vinden
Check mijn 2e edit ;)

Allee.... een edit hier dan maar weer...
Visual Basic 6:
1
2
3
4
5
6
7
8
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long

Private Const SW_SHOWDEFAULT As Long = 10

Private Sub MijnSub()
    ShellExecute 0, "Open", "mailto:test@test.com", vbNullString, vbNullString, SW_SHOWDEFAULT
End Sub

Heb ik potverdorie nog VB6 moeten opstarten, het moeten copy/pasten en het voor je getest... Als je er nu niet meer uit komt weet ik het ook niet meer.

[ Voor 54% gewijzigd door RobIII op 24-07-2006 14:24 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Ah thnx voor je edit, ik was al met die functies aan t knoeien maar wou maar niet lukken, ga t nu dmv je edit proberen :P
edit:
Het werkt! O+ Ik ben je eeuwig dankbaar _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 15:07 ]

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Hmm, nu ik zie hoe jullie het doen, ik heb het helemaal anders gedaan.

Visual Basic 6:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
MAPISession1.SignOn
MAPIMessages1.SessionID = MAPISession1.SessionID
'nieuw bericgt maken
MAPIMessages1.Compose
'adres bericht
''MAPIMessages1.RecipDisplayName = "**"
MAPIMessages1.RecipAddress = "test@test.nl"
' naam controleren
MAPIMessages1.AddressResolveUI = True
MAPIMessages1.ResolveName
''bericht maken
MAPIMessages1.MsgSubject = "blaat"
MAPIMessages1.MsgNoteText = "blaat + blaat = bbllaaaatt"
'Add attachment
MAPIMessages1.AttachmentPathName = mailbijlage$
'Versturen die hap
MAPIMessages1.Send False
MAPISession1.SignOff

Hiermee gebruik je de MAPI controls van VB6.

Ik heb dit gebruikt om een hele lijst met E-mail adressen een mail te sturen (en nee, geen spam :P )

Dit vind ik persoonlijk fijner werken als via de commandline, maar het werkt al zie ik :)

...

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
dit werkt wel, echter in outlook 2003 krijg je wel de melding dat er mail verzonden gaat worden en moet je dit handmatig bevestigen. Dit kan voor de TS nooit de bedoeling zijn.....

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pkouwer schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:59:
dit werkt wel, echter in outlook 2003 krijg je wel de melding dat er mail verzonden gaat worden en moet je dit handmatig bevestigen. Dit kan voor de TS nooit de bedoeling zijn.....
Die waarschuwing krijg je als je je code niet signed. Als je dat wel doet met een (eigen) certificaat en die uitgever (jezelf) als trusted aanmerkt krijg je die waarschuwing ook niet. En anders kun je (nogal lomp) gewoon heel die waarschuwing in Outlook zelf ook nog ergens uitzetten (of door 't als COM component op te nemen ofzo hangt me iets van bij).

Over mij

• pkouwer
hoe regel je het dan op het moment dat je geen \outlook hebt geinstalleerd, maar aleen het object ervan gebruikt (andere pc o.i.d.) ??

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pkouwer schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:01:
hoe regel je het dan op het moment dat je geen \outlook hebt geinstalleerd, maar aleen het object ervan gebruikt (andere pc o.i.d.) ??
Als je MAPI gebruikt kom je dit soort problemen tegen, maar met mijn "mailto" oplossing heb je daar minder tot geen last van. En kom nou niet aan met Linux clients, want VB6 draait daar bij voorbaat al niet op (los van Wine achtige oplossingen etc :P ).

[ Voor 24% gewijzigd door RobIII op 24-07-2006 18:16 ]

Over mij

• pkouwer
euh, dan moet je toch nog handmatige handelingen verrichten ? Hoe kun je dan in outlook de melding

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pkouwer schreef op maandag 24 juli 2006 @ 18:25:
euh, dan moet je toch nog handmatige handelingen verrichten ? Hoe kun je dan in outlook de melding
Zeg, als je het zo goed weet, kom dan met je suggesties?
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 15:05:
Het werkt! O+ Ik ben je eeuwig dankbaar _/-\o_
Ik hoor TS niet klagen, en ik denk dat 'ie al lang en breed heel aardig geholpen is (inc. voorkauwen). Ik zie jou alleen maar alle oplossingen afketsen, maar je komt zelf nergens mee...

En die "melding" kun je voorkomen, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd (je code signen en de uitgever trusten, of (lomp) gewoon heel die melding uitschakelen).

Je (de TS) zit met VB6 opgezadeld en dan houden de opties al heel snel op. Dat MAPI niet doet waar het eigenlijk (ooit) voor diende is ook pet. Maar dan houdt het al heel snel op met "generieke oplossingen" die altijd en overal op ieder systeem met iedere mailclient werken.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 24-07-2006 19:15 ]

Over mij

• pkouwer
RobIII schreef op maandag 24 juli 2006 @ 19:06:
[...]

Zeg, als je het zo goed weet, kom dan met je suggesties?

[...]

Ik hoor TS niet klagen, en ik denk dat 'ie al lang en breed heel aardig geholpen is (inc. voorkauwen). Ik zie jou alleen maar alle oplossingen afketsen, maar je komt zelf nergens mee...

En die "melding" kun je voorkomen, maar dat heb ik hierboven al uitgelegd (je code signen en de uitgever trusten, of (lomp) gewoon heel die melding uitschakelen).

Je (de TS) zit met VB6 opgezadeld en dan houden de opties al heel snel op. Dat MAPI niet doet waar het eigenlijk (ooit) voor diende is ook pet. Maar dan houdt het al heel snel op met "generieke oplossingen" die altijd en overal op ieder systeem met iedere mailclient werken.
Excuus, de batterijen van m'n toetsenbord waren leeg voordat ik het in de gaten had, het was dus ook maar een halve zin.

Ik was in de veronderstelling, dat de TS automatisch mail wil versturen zonder tussenkomst van personen. Wat ik met mijn post wil aangeven is dat het via Outlook niet handmatig schijnt te kunnen. Ik ben hiernaar ook al langer op zoek, maar heb nog niets kunnen vinden, vandaar mijn vraag waar je dit in outlook kan instellen of echt via MAPI kan afhandelen.

't was niet m'n bedoeling te stoken.....

• pkouwer
niemand een idee hoe deze melding in Outlook te omzeilen ?

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
pkouwer schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 09:50:
niemand een idee hoe deze melding in Outlook te omzeilen ?
Ik heb volgens mij al 2 keer (zo niet vaker) gezegd dat je dat kunt omzeilen door je code te signen en het certificaat te trusten. Heb je dat al geprobeerd?
En anders zit er (weet even niet meer precies waar) onder Extra -> Opties -> Overige -> Geavanceerd -> Daar ergens een optie om je code te "trusten" of "excluden" van die melding ofzo (maar dat is even geleden).
Als je overigens gewoon CDO gebruikt in plaats van MAPI voorkom je zowieso heel die melding.

Een andere oplossing (die ikzelf zou gebruiken) is gewoon helemaal geen Outlook gebruiken, maar een ander mail component (ikzelf vind Dundas Mailer wel een fijne (gratis) ActiveX DLL*). Zodoende ben je onafhankelijk van gebruikte mailclients op het systeem en kun je zelf gewoon de juiste DLL bij de installatie van je app meeleveren. Zie hier voor meer gratis email componenten. Nog een andere optie (meer werk) zou zijn om zelf met een Winsockje te gaan babbelen met een mailserver. Maar dat is het wiel opnieuw uitvinden.

En anders google je 2 minuten, dan vind je dit ook geheid...

* DLL reggen (met je installatie/setup en anders met regsvr32) et voila. Klaar voor gebruik.

[ Voor 102% gewijzigd door RobIII op 26-07-2006 10:10 ]

Over mij

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Ik heb ff wat geprobeert, je kan het uitzetten in Outlook Express.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/harry.bastiaansen/adres.jpg

Nu werkt het zonder melding, maar het lijkt me niet echt veilig :/

...

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Basti504 schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 10:02:
Ik heb ff wat geprobeert, je kan het uitzetten in Outlook Express.

[afbeelding]

Nu werkt het zonder melding, maar het lijkt me niet echt veilig :/
Daarom zou ik dus ook gaan voor een los email component die gewoon lekker zelf met een/de smtp server babbelt.

Over mij

Pagina: 1