Nabewerking voor landschapsfoto

Pagina: 1
Acties:
  • 732 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00
Ik heb laatst wat landschapsfoto's geschoten hier in de buurt, maar ik ben eigenlijk niet 100% tevreden met het resultaat. De compositie vind ik eigenlijk wel okay, maar de kleuren zijn niet echt wondertjes.

Neem bijvoorbeeld deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.arjangeven.nl/photo/small/DSC_9413s.JPG

De foto spettert gewoon niet echt, terwijl hij volgens mij wel die potentie heeft. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Zou een pola-filter helpen?

Of zou ik er de nodige bewerkingen op los kunnen laten? Zoja, welke?

Elke hulp is welkom! Niet per se om precies -deze- foto nou te gaan bewerken (mag best), maar het gaat me meer om welke soort van bewerkingen ik zou kunnen toepassen. Ik heb een redelijke serie foto's gemaakt die ik ook wil afdrukken en in een album wil plakken, maar liefst wel zó dat ze ook echt mooi zijn. Dus, wie kan mij helpen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

in principe is het beste om dit te doen gewoon lekker zelf gaan "klooien" met bijv. photoshop. Hier alle filters uit proberen en zelf bekijken wat je het mooiste vind....

Persoonlijk zou ik er een fish-eye van maken en de kleuren aanpassen naar antics.... ofterwijl grijstinten....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Een polarisatiefilter kan in dit geval wel helpen om de achtergrond iets meer contrast te geven. Er hangt wat damp en/of vervuiling in de lucht en deze deeltjes weerkaatsen het zonlicht waardoor de bergen iets flets overkomen. Een polarisatiefilter kan helpen om de reflectie van die deeltjes te verminderen waardoor de bergen beter in zicht komen. Dit helpt niet in alle gevallen, dus het is een kwestie van uitproberen.

Verder met de saturatie en warmte valt hier en daar nog wel wat te halen. Een aangename foto hoeft niet strikt de werkelijkheid te volgen, als hij maar prettig is voor het oog. Groen mag best wat overdreven worden om bomen en weilanden wat sappiger en fleuriger te maken :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:01

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

KatirZan schreef op maandag 24 juli 2006 @ 12:28:
in principe is het beste om dit te doen gewoon lekker zelf gaan "klooien" met bijv. photoshop. Hier alle filters uit proberen en zelf bekijken wat je het mooiste vind....

Persoonlijk zou ik er een fish-eye van maken en de kleuren aanpassen naar antics.... ofterwijl grijstinten....
uhh wil je die foto dood hebben ofzo ;) :D

Blijf in ieder geval uit de buurt van de filters.
Probeer wat te spelen met de levels, het contrast/brightness, curves enz.
Verder kun je de hue/saturation (tint/verzadiging) gebruiken om de kleuren wat op te krikken.

En verder is het idd een beetje 'klooien' en kijken wat je zelf het mooist vindt.
Van deze handelingen zou je achteraf (als je tevreden bent) wel een batch/action kunnen maken zodat je m met 1 druk op de knop weer kunt toepassen op een andere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Ben geen ster in Photoshop, maar vond dit zelf wat mooier:

Afbeeldingslocatie: http://img128.imageshack.us/img128/1065/dsc9413sfmqz9.jpg

Het contrast is ietsjes verhoogd, de donkere kleuren zijn groener en de lichtere kleuren zijn blauwer geworden. De voorgrond is iets lichter geworden. Is een meer groen gras en blauwe lucht verhaal zo. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Freaky Maus op 24-07-2006 12:54 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat je moet zoeken naar één soort bewerking voor al je foto's. Dat is vaak te verschillend per foto.
Bij deze foto zou ik het in drie stappen (layers) doen:
-De lucht: hier mogen meer highlights in en exposure naar beneden, eventueel met een gradient mask. Je zou ook wat aan de kleuren (blauw) kunnen doen.
-De bergen in de achtergrond: deze zijn erg contrastloos (vaak een probleem in de bergen) en dit zou ik in een aparte layer proberen op te lossen m.b.v. curves.
-De voorgrond: hier zou ik het laten bij aapassingen in de kleuren. Het is ietswat flets en er zit erg veel groen in. Toevoegen van geel en rood zou een wat warmere tint opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:41
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/patist/foto.jpg

en deze?

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/patist/foto2.jpg

of deze met een rood dakje

de fotos zijn gewoon met een beetje saturation en contrast makkelijk aan te passen. met een extra layertje hier en daar om op de betreffende plekken de kleur een beejte aan te passen.

[ Voor 81% gewijzigd door CRpt3r55 op 24-07-2006 13:16 ]

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Andere poging:

Afbeeldingslocatie: http://img273.imageshack.us/img273/9180/dsc9413sfm2ld1.jpg

Hier achtergrond donkerder, voorgrond lichter. Mbv. layers icm contrast en kleuren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En ik heb hem even snel bewerkt zoals hierboven beschreven. Layeren is niet helemaal netjes gedaan en het werkt wat lastig op dit formaat. Met wat meer werk en in het groot kan dit nog veel beter. Met name de wolken en de layer overgangen kunnen nog wel wat bewerking gebruiken en ik zou de bergen nog wat burnen maar het gaat om het idee ;).
Als je meer contrast gaat leggen in de achtergrond versterk je ook het blauw waas wat er in de nevel zit. Dit heb ik vervolgens wat gecompenseerd m.b.v. hue / saturation.
Afbeeldingslocatie: http://album.zoom.nl/user/5379/images/600/1595916/Qnyqzk.jpg
Een ND grad filter of een goed UV haze filter had hier wel geholpen denk ik evenals een pola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die lucht valt nog wel te fixen. Heb ik ooit een artikel over geschreven, staat op dpz.

Maar zoals djengizz al zegt; een ND grad helpt je op zo'n moment direct en dat had op dit landschap goed gewerkt, een pola erbij had de kleuren veel intenser gemaakt en de lucht dramatischer. Nu is het allemaal groen/blauwig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet alleen de kleuren iets wijzigen maar - gezien de schaduw bij de bomen - ook
een lichteffect plaatsen. Daarmee is het probleem van de luchtkleur waarschijnlijk ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00
djengizz schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:46:
En ik heb hem even snel bewerkt zoals hierboven beschreven. Layeren is niet helemaal netjes gedaan en het werkt wat lastig op dit formaat. Met wat meer werk en in het groot kan dit nog veel beter. Met name de wolken en de layer overgangen kunnen nog wel wat bewerking gebruiken en ik zou de bergen nog wat burnen maar het gaat om het idee ;).
Als je meer contrast gaat leggen in de achtergrond versterk je ook het blauw waas wat er in de nevel zit. Dit heb ik vervolgens wat gecompenseerd m.b.v. hue / saturation.
[afbeelding]
Een ND grad filter of een goed UV haze filter had hier wel geholpen denk ik evenals een pola.
Zo, kijk eens aan, dit is ongeveer precies het effect wat ik bedoelde ja :). Thanks allemaal voor de reacties, ik ga ook nog even een kijkje nemen bij DPZ!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1