Ik quote van nu.nl :
Verder heb ik m'n twijfels bij het feit dat KPN het nieuws gaat verzorgen. Het geeft ze de mogelijkheid het naar smaak bij te kleuren... Of ben ik paranoia?
Wat moeten we ons hier precies bij voorstellen? Gaat het om een powerpointachtig systeem, zoals bij de Metro in Amsterdam?NS komt met tv en internet in alle intercity's
Uitgegeven: 24 juli 2006 09:45
Laatst gewijzigd: 24 juli 2006 10:14
UTRECHT - Treinreizigers kunnen binnenkort in alle intercity's van de Nederlandse Spoorwegen televisie kijken. In december wil de NS samen met het telecombedrijf KPN de eerste intercitytreinen uitrusten met televisie. In totaal gaat het om meer dan 1200 rijtuigen. Die zullen ook worden uitgerust met draadloos internet.
Dat hebben beide bedrijven maandag bekendgemaakt. Een woordvoerder van de NS zei dat over de details van het contract nog verder met KPN moet worden onderhandeld.
Reizigers krijgen straks in de intercity's actuele reisinformatie te zien, zoals de aankomsttijden en de overstapmogelijkheden. Nieuws, dat tijdens de reis wordt ververst, en entertainment behoren ook tot het aanbod.
Internet
De NS en KPN hebben besloten treintelevisie in de intercity's in te voeren, nadat een proef eerder dit jaar succesvol is verlopen. Op het traject Haarlem - Maastricht waren passagiers erg te spreken over het aanbod, aldus de NS. Bovendien zijn veel reizigers van plan in de toekomst het internet op te gaan in de trein.
Tijdens de proef leverde RTL Nederland nog de nieuwsbeelden, maar nu zal KPN dat voor zijn rekening nemen. Dit concern is daarnaast van plan om op reizigers gerichte televisieprogramma's uit te zenden. De overeenkomst met de NS past in het voornemen van KPN om meer te doen met internet en televisie. Onlangs is de onderneming begonnen met internettelevisie.
Treinkaartje
De NS belooft het treinkaartje niet duurder te maken om het tv-kanaal rendabel te houden. "We gaan het kostendekkend doen", zei de woordvoerder. De vervoerder wil onder meer reclame uitzenden, wat geld moet opleveren.
Verder heb ik m'n twijfels bij het feit dat KPN het nieuws gaat verzorgen. Het geeft ze de mogelijkheid het naar smaak bij te kleuren... Of ben ik paranoia?
"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]