Ik ben al een tijdje aan het rondkijken of het mogelijk is om in Windows XP als administrator in te loggen als gebruiker, maar kan niets relevants vinden. Ik wil dus inloggen op een bepaald gebruikers account en heb alle administrator rechten. Ik kan natuurlijk het password resetten, maar dat doe ik liever niet. Is er iets vergelijkbaars als het unix 'su' commando voor Windows?
je wilt dus een gebruiker promoveren naar administrator?
Dan is het een kwestie van de gebruiker in de Group, administrators te zetten.
Dan is het een kwestie van de gebruiker in de Group, administrators te zetten.
Je verhaaltje komt niet echt duidelijk over op mij, maar ik denk dat je Run as wil gebruiken. Zie hier:
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q294676&
http://support.microsoft....px?scid=KB;EN-US;Q294676&
[ Voor 40% gewijzigd door punisher007 op 24-07-2006 10:20 ]
Nee, ik wil als die specifieke gebruiker inloggen om bepaalde aanpassingen te doen, als administrator bepaalde handelingen voor een gebruiker verrichten is vrij omslachtig.
Zoals gezegd, je geeft dan die gebruiker al dan niet tijdelijk admin rechten.
Het is me niet geheel duidelijk wat je nu precies bedoelt.
Wil je een gebruiker BV Henk, admin rechten geven zodat deze de functie van admin kan uitvoeren?
Wil je een gebruiker BV Henk, admin rechten geven zodat deze de functie van admin kan uitvoeren?
Ik wil als een bepaalde gewone gebruiker in kunnen loggen.
Ik ben admin, dus 1 mogelijkheid is om het password van de gebruiker te resetten, maar dit doe ik liever niet. De RunAs suggestie is niet precies waar ik naar op zoek ben.
Ik ben admin, dus 1 mogelijkheid is om het password van de gebruiker te resetten, maar dit doe ik liever niet. De RunAs suggestie is niet precies waar ik naar op zoek ben.
Verwijderd
wat hij wilt is dat hij kan inloggen op iemand anders zijn gebruikers account zonder dat die dan zijn wachtwoord van die persoon moet resetten
dus oftewel wil hij weten hoe die het passwoord van die gebruiker kan kennen oftewel een soort superpasswoord kan aanmaken
dus oftewel wil hij weten hoe die het passwoord van die gebruiker kan kennen oftewel een soort superpasswoord kan aanmaken
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 10:45 ]
Volgens mij bedoelt hij dat hij 1 gebruiker heeft in zijn netwerk die het paswoord voor zichzelf heeft ingesteld en waar hij (de admin) nu op wil kunnen inloggen op de gebruiker (het liefst zonder het paswoord te veranderen).
Naar mijn weten is dat niet mogelijk (gezien je niet zomaar het paswoord ergens uit een lijst kunt gaan "plukken") en dien je het paswoord te resetten.
Naar mijn weten is dat niet mogelijk (gezien je niet zomaar het paswoord ergens uit een lijst kunt gaan "plukken") en dien je het paswoord te resetten.
Just because I rock, doesn't mean im made of stone
Als ik het dus begrijp wil je inloggen op het account van iemand anders waar je het wachtwoord niet van weet? Hmmm, lijkt me toch niet de bedoeling. Of begrijp ik het verkeerd?
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
Als dit zo is, dan moet hij het paswoord over-rulen en daarna de gebruiker even contacteren om zijn wachtwoord weer opnieuw in te stellen.renedepe schreef op maandag 24 juli 2006 @ 10:46:
Als ik het dus begrijp wil je inloggen op het account van iemand anders waar je het wachtwoord niet van weet? Hmmm, lijkt me toch niet de bedoeling. Of begrijp ik het verkeerd?
Dat is correct, ik wil inloggen op het account van een ander.
Optie 2: hardware-matige keylogger?
Just because I rock, doesn't mean im made of stone
Waarom wil je dat? Lijkt me gewoon inbreken op het account van iemand anders
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
Verwijderd
Hij wil gewoon een master-password hebben voor alle gebruikers.
De gebruikers kunnen dan met hun eigen wachtwoord inloggen en als hij even achter die PC moet dan kan hij inloggen onder die gebruiker met zijn eigen master-password.
Ik weet 99% zeker dat het niet mogelijk is.
De gebruikers kunnen dan met hun eigen wachtwoord inloggen en als hij even achter die PC moet dan kan hij inloggen onder die gebruiker met zijn eigen master-password.
Jij zelf bent van systeembeheer? Ja kan toch het passwoord over-rulen en daarna de gebruiker vertellen wat je het gedaan en dat hij zijn wachtwoord moet aanpassen omdat je sommige dingen hebt gedaan op die pc. Ik neem aan dat het geen geheim hoeft te zijn dat jij iets met zijn account hebt gedaan.foser schreef op maandag 24 juli 2006 @ 10:48:
Dat is correct, ik wil inloggen op het account van een ander.
Zou te mooi zijn om waar te zijn. Wel handig, maar wel onveilig en privacy gevoelig.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:04:
Hij wil gewoon een master-password hebben voor alle gebruikers.
Onder Linux kan dat d.m.v. het commando "su".
# su gebruiker
# enter password:
# *****
$
Edit: je hoeft zelfs geen password in te voeren; dat hoeft alleen als je van gewone gebruiker "root" wilt worden.
Onder Windows dus niet; ik zou ook wel willen dat het kon.
Waarom het privacy-gevoelig / onveilig zou zijn weet ik niet, omdat de administrator in principe toch alles al kan.
# su gebruiker
# enter password:
# *****
$
Edit: je hoeft zelfs geen password in te voeren; dat hoeft alleen als je van gewone gebruiker "root" wilt worden.
Onder Windows dus niet; ik zou ook wel willen dat het kon.
Waarom het privacy-gevoelig / onveilig zou zijn weet ik niet, omdat de administrator in principe toch alles al kan.
[ Voor 27% gewijzigd door pinockio op 24-07-2006 14:42 . Reden: correctie ]
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Verwijderd
Ik ben geen linux kenner maar volgens mij kan linux dat ook niet.
Wat hij wil: (denk ik)
- Neem een gebruiker 'Klaas' die geen admin rechten heeft en met het password 'test' inlogt.
- Hij wil inloggen met de gebruikersnaam 'Klaas' en het master-password, de gebruiker 'Klaas' krijgt dan automagisch admin rechten.
Wat hij wil: (denk ik)
- Neem een gebruiker 'Klaas' die geen admin rechten heeft en met het password 'test' inlogt.
- Hij wil inloggen met de gebruikersnaam 'Klaas' en het master-password, de gebruiker 'Klaas' krijgt dan automagisch admin rechten.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 11:14 ]
@Blackspot: nee, in de TS staat duidelijk dat hij een Windows versie van het Unix commando "su" zoekt. Ik zoek dit zelf ook en zou erg blij zijn met het bestaan ervan, als ik voor elke keer dat ik in Linux "su" gebruikte het password van de gebruiker moest resetten, zouden mijn gebruikers niet meer aan inloggen toekomen...
Onder Windows staan de meeste settings in de registry, waar je als ander user niet bijkan (want: binaire file kun je niet editen). Je wilt dus even inloggen als "pietje" en een setting veranderen zonder dat pietje daar last van heeft.
Jammer dat pietje dan niet kan zien dat de admin dat gedaan heeft, maar als de admin kwaad wil, kan hij dat ook wel zonder dat pietje dat merkt. Dit is gewoon een serieus missende feature voor iedere systeembeheerder.
Onder Windows staan de meeste settings in de registry, waar je als ander user niet bijkan (want: binaire file kun je niet editen). Je wilt dus even inloggen als "pietje" en een setting veranderen zonder dat pietje daar last van heeft.
Jammer dat pietje dan niet kan zien dat de admin dat gedaan heeft, maar als de admin kwaad wil, kan hij dat ook wel zonder dat pietje dat merkt. Dit is gewoon een serieus missende feature voor iedere systeembeheerder.
[ Voor 4% gewijzigd door Gerco op 24-07-2006 11:21 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Nee, een administrator kan niet 'alles' zonder een audit trail na te laten, precies zoals het hoortpinockio schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:10:
Als een administrator aan bestanden moet kunnen staat de administrator vernoemd in de security tab
En die administrator kan zichzelf niet even in de rechtenlijst zetten, bestand wijzigen en dan weer terugdraaien zeker? Zelfs als dat niet kan (wat best mogelijk is), kan de admin alsnog een global keylogger installeren en de wachtwoorden afluisteren. Daarmee kan hij dan gewoon op Pietjes account inloggen zonder dat Pietje dat doorheeft.elevator schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:21:
Als een administrator aan bestanden moet kunnen staat de administrator vernoemd in de security tab
De admin kan gewoon doen waar hij zin in heeft. Op Unix hebben ze dat door en leggen ze hem niets in de weg. MS heeft een paar hobbeltjes ingebouwd die redelijk eenvoudig te omzeilen zijn. Het resultaat is dat je als admin nog steeds alles kan, maar dat het op Windows vaak lastiger te doen is.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Er is wel een progje wat een Windows wachtwoord kan achterhalen, heb het zelf ook wel eens gebruikt, helaas weet ik niet meer hoe het heet
, het duurt wel lang voordat hij het gevonden heeft als deze een complex wachtwoord heeft ($#@#5546trdht^%$*9), echter als het een simpel wachtwoord is ( henk) had hij het binnen paar sec gevonden.
Het is dus mogelijk om wachtwoorden te achterhalen, ik zou zeggen googel effe.
Het is dus mogelijk om wachtwoorden te achterhalen, ik zou zeggen googel effe.
Dat ligt aan de rechten - als de administrator geen 'Full Control' rechten heeft dan kan je dat enkel doen door 'Owner' te pakken en dat is dan weer terug te zienGerco schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:24:
En die administrator kan zichzelf niet even in de rechtenlijst zetten, bestand wijzigen en dan weer terugdraaien zeker? Zelfs als dat niet kan (wat best mogelijk is), kan de admin alsnog een global keylogger installeren en de wachtwoorden afluisteren. Daarmee kan hij dan gewoon op Pietjes account inloggen zonder dat Pietje dat doorheeft.
Het is anders - de discussie of het beter is is verder niet voro dit topic maar meer iets voor Beveiliging & VirussenDe admin kan gewoon doen waar hij zin in heeft. Op Unix hebben ze dat door en leggen ze hem niets in de weg. MS heeft een paar hobbeltjes ingebouwd die redelijk eenvoudig te omzeilen zijn. Het resultaat is dat je als admin nog steeds alles kan, maar dat het op Windows vaak lastiger te doen is.
Tenzij de admin daarna de owner van het bestand weer terugzet op de originele owner (nee, dat kan inderdaad niet via de GUI). De admin heeft echter wel schrijfrechten op de metadata van dat bestand en dus kun je met een ander proggie gewoon de file ownership veranderen naar Pietje, of zo'n programma al bestaat weet ik niet, maar het lijkt me prima mogelijk om te schrijven.elevator schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:31:
Dat ligt aan de rechten - als de administrator geen 'Full Control' rechten heeft dan kan je dat enkel doen door 'Owner' te pakken en dat is dan weer terug te zien
Ik geef toch ook geen waardeoordeel? Ik geef aan dat de admin op Windows en Unix dezelfde mogelijkheden heeft (behalve een su <username> equivalent). Op Windows is het alleen vaak wat lastiger om dingen te doen zonder de gebruiker erbij te betrekken, ik had het niet over beter of slechter.Het is anders - de discussie of het beter is is verder niet voro dit topic maar meer iets voor Beveiliging & Virussen
Pagina: 1