Universiteit in deeltijd of gaan fulltime werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.022 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26724

Topicstarter
Sinds eind juni ben geslaagd voor de HBO opleiding Information Engineer (beetje te vergelijken met Bedrijfskundige informatica; BI)

Momenteel sta ik voor de volgende 2 keuzes:
1). Fulltime Werken
2). Een (deeltijd) Master volgen aan de UVA in combinatie met het opdoen van werkervaring.

Met name de 2e keuze lijkt mij erg interesant. Ik wil graag theorie & praktijk tegelijkertijd uitvoeren. Dit heb ik bij mijn HBO opleiding ook gedaan, door 3 dagen in de week ICT gerelateerde projecten uit te voeren en 2 dagen in de week college te volgen.

Ik vind het erg moeilijk om een keuze te gaan maken. De markt is natuurlijk erg aan het aantrekken waardoor het als starter makkelijk is om een baan te vinden. Als ik nu door ga studeren weet je niet hoe de markt over 2.5 jaar is.

Ook zie je steeds meer dat HBO diploma's en WO diploma's naar elkaar aan het groeien zijn. De verschillen qua salaris komen steeds dichter bij elkaar te liggen.

Aan de andere kant heb ik bij mijn opleiding een half jaar vakken op WO niveau gehad. Dit vond ik erg interesant en leuk om te doen. Ook heb ik hier veel van geleerd. De verdieping van een WO opleiding zal erg goed zijn voor later.

Ook zie je dat steeds meer mensen HBO hebben. Wil je je onderscheiden dan KAN een WO diploma dat doen (natuurlijk kan je ook allemaal certificaten halen waardoor je je ook kan onderscheiden).

Kortom veel voor en nadelen om het wel en niet te doen. Erg moeilijk om zo een belangrijke keuze te maken. Ik ben nu 24 jaar dus ben nog redelijk jong. Als ik het nu niet doe ga ik het nooit meer doen denk ik.

Iemand een advies voor mijn situatie. Waarom zou ik het wel of niet moeten doen.
Heeft iemand ook in dezelfde situatie gezeten. Of juist een opleiding gevolgt en ernaast gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is eigenlijk een hele persoonlijke keuze. Als je er nog zin in hebt om het te doen en er ook de motivatie voor op kan brengen is het zeker de moeite waard om nog een Master te doen. Je zult daar later zeker profijt van kunnen hebben.

Over je positie op de markt over 2,5 jaar zou ik je maar niet zo druk maken. Dat is denk nog wel beter als op dit moment. Er moet wel iets geks gebeuren moet de markt binnen nu en 2,5 jaar weer instorten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

Ligt er ook aan wat je wilt gaan doen later, als je bijvoorbeeld ook buiten Nederland aan de slag zou willen is een WO aantrekkelijker dan een HBO opleiding. Maar hangt ook weer af van je werkervaring. Als je de mogelijkheid hebt om WO in deeltijd te doen met daarnaast het opdoen van werkervaring zou ik daar voor kiezen. Zoals je zelf al aangeeft is de kans dat als je nu fulltime gaat werken zeer klein dat je ooit een master zal volgen aan de uni. Als de master je trekt dan zou ik zeker daar voor kiezen.

Heb zelf gekozen om redelijk vroeg aan de slag te gaan met fulltime werken en kom er na een aantal jaren toch achter dat een eventuele verdere opleiding misschien verstandiger was geweest om meer mogelijkheden open te hebben. Ok met werkervaring en de nodige certificeringen kom je ook een eind maar toch. Zit er over te denken om eventueel in de avonden verder te studeren maar dan kom je al gauw terecht bij het kopje tijdgebrek, je moet ook nog iets als een sociaal leven hebben als je samenwoont, en niet alleen op je werk en daarna in de boeken zitten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik had na mn HBO zoiets van 'als ik nu niet een WO-opleiding ga doen dan komt dat er nooit meer van'. Full-time werken (als in een 'echte' 40u/week HBO-baan) en 's avonds nog leren zag ik mij echt niet doen. Ook later niet. Bovendien heb ik er nu de leeftijd nog voor. Ik ben nu dus bezig met een full-time WO studie via een verkort programma. Op zich valt het best te doen, het niveau is wel hoger en je moet veel meer zelf uitzoeken. Daarentegen vind ik het soms wel weer erg 'schools', wat even wennen is ('schooljuffen' die zich aldoor met je bemoeien enzo :P of van die vervelende eerstejaars studentjes). Al zal dat per studie wel verschillen en bij deeltijd niet zo spelen. Je kunt het altijd proberen (mits je er de financiele middelen voor hebt). Fullt-time werken kun je de rest van je leven nog wel....

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 24-07-2006 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Palomar schreef op maandag 24 juli 2006 @ 16:15:
Ik had na mn HBO zoiets van 'als ik nu niet een WO-opleiding ga doen dan komt dat er nooit meer van'. Full-time werken (als in een 'echte' 40u/week HBO-baan) en 's avonds nog leren zag ik mij echt niet doen. Ook later niet. Bovendien heb ik er nu de leeftijd nog voor. Ik ben nu dus bezig met een full-time WO studie via een verkort programma. Op zich valt het best te doen, het niveau is wel hoger en je moet veel meer zelf uitzoeken. Daarentegen vind ik het soms wel weer erg 'schools', wat even wennen is ('schooljuffen' die zich aldoor met je bemoeien enzo :P of van die vervelende eerstejaars studentjes). Al zal dat per studie wel verschillen en bij deeltijd niet zo spelen. Je kunt het altijd proberen (mits je er de financiele middelen voor hebt). Fullt-time werken kun je de rest van je leven nog wel....
Ja dat heb ik ook heel sterk. Ook denk ik er erg veel van kan leren! Welke uni zit je? en welke opleiding doe je? Hoeveel uur per week ben je daadwerkelijk met school bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Informatiekunde in Groningen. Is kortgezegd een informatica-studie waar je weinig wiskundige capaciteiten voor hoeft te hebben (in Groningen is het op de taalkundige kant gericht en valt het onder de fac. Letteren). Met jouw studie kun je denk ik in 2 jaar je master halen (als het vergelijkbaar is met Hio). Ik doe het in 3 jaar. Normaal is 4 jaar.
Qua tijd heb je gem. 1 a 2 colleges per dag, maar je bent ook zeker veel thuis bezig. Je hebt nl. veel praktijkvakken waarbij je aan het ene uurtje practicum per week niet genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-04 18:58
Ook ik stond voor deze keuze. Ik ben begin juli ook afgestudeerd. Heb nu de diploma voor Bedrijfskundig Informaticus op zak. Een heleboel kameraden zijn doorgaan studeren voor hun Master, maar ik heb gekozen om 'eerst' full-time aan de slag te gaan.

Ik woon samen met mijn vriendin, welke zelf nog studeert. Daardoor hebben we het financieel niet al te ruim en aangezien we volgend jaar in het huwelijksbootje willen gaan treden heb ik er eerst voor gekozen om werkervaring op te doen en geld te verdienen.

Zoals je zelf al zei, het HBO en WO groeien steeds verder naar elkaar toe maar met een Master op zak heb je zeker in het buitenland meer kansen. Ook binnen NL zal je meer erkenning krijgen. Maar ik heb tevens het gevoel dat een diploma hebben overschat wordt. Dat als je je Master eenmaal op zak hebt, alle deuren voor je open gaan.

Ik denk dat een diploma je helpt om ergens binnen te komen, maar als je eenmaal binnen bent zul je jezelf moeten bewijzen. Hoe jou carriere er dan over bijv. 5 jaar uitziet bepaal je zelf door jezelf te ontwikkelen in je functie en een aanvulling te zijn voor het bedrijf. Je diploma telt daarbij niet zo zeer meer.

Ik begin aankomende dinsdag iig aan mijn fulltime baan. Heb een jaarcontract gekregen en heb kwa arbeidsvoorwaarden niet te klagen vind ik zelf. Na dit jaar bekijk ik wat ik verder ga doen, of verder werken bij het bedrijf of toch de overstap maken om verder te studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42692

Als je gaat doorstuderen in een technische opleiding zou ik het full-time doen. Ik heb veel studenten gezien die het part-time proberen, maar dat levert toch echt grote problemen op. Op de TU Eindhoven kun je eerst een pre-master doen (40 ECTS, meestal 1 jaar bezig). En daarna een Master (120 ECTS).

Met jouw vooropleiding zijn er zeker wel een aantal aantrekkelijke MSc's te vinden. Denk aan Bedrijfskunde (Operations Management and Logistics of Innovation Management), Informatica (bijvoorbeeld Bussiness Information Systems) of Innovatiewetenschappen (Human-Technology Interaction of Technology & Policy). Ik ga zelf Human Technology Interaction volgen na eerst een jaar in de VS Human Computer Interaction te hebben gedaan.

Da's trouwens ook nog een optie... in het buitenland verderkijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

HBO en WO groeien naar mekaar toe? 8)7
Dat is met voorsprong het gekste statement dat ik al mogen lezen heb.
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar in BE is het verschil tussen een bachelor en een master informatica gigantisch groot.
Ik kan het weten, ik heb beide opleidingen gevolgd.
De hogeschool (te vergelijken met HBO) was echt lachwekkend makkelijk ten opzichte van de universiteit.
En dan vergeet ik nog te overdrijven.
Imho, de enige mensen die beweren dat een HBO of WO niet zoveel verschil uitmaakt, zijn steevast mensen die zelf een HBO hebben.
Ik kan het zien aan mijn ex-klasgenoten van de bachelor opleiding, die praktisch allemaal ergens op een duffe helpdesk zitten en een salaris hebben dat net onder het loon van de gemiddelde fabrieksarbeider ligt.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 31-07-2006 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142961

In januari 2004 ben ik afgestudeerd aan de HIO van de Fontys te Eindhoven. Ik ben toen gaan werken bij een klein ICT bedrijf.

Na ongeveer een half jaar kwam ik er achter dat het werk van een dusdanig niveau was, dat ik het idee had dat ik hier niet mijn hele leven zou blijven hangen. Ik ben toen september 2004 gestart met het schakelprogramma van de opleiding Business Information Systems van de TU/e.

Ik heb de combinatie vier dagen werken en één dag studeren driekwart jaar volgehouden en ik kreeg toen een aanbieding van een ander klein ICT bedrijf om daar drie dagen te gaan studeren en dus twee dagen (en een zaterdag) over had om te studeren.

Helaas had ik al veel van dat jaar verpest (ook door persoonlijke redenen) en heb ik dus het schakelprogramma over moeten doen. Nu een jaar verder heb ik het schakelprogramma afgerond en ga ik morgen bij een nieuwe werkgever (grote financierings toko) aan de slag, waar ik hoop meer werkervaring te genieten in object-georienteerd programmeren en deze ervaring kan combineren met master vakken die ik nu (legaal :)) mag gaan volgen.
Anoniem: 42692 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 19:43:
Als je gaat doorstuderen in een technische opleiding zou ik het full-time doen. Ik heb veel studenten gezien die het part-time proberen, maar dat levert toch echt grote problemen op. Op de TU Eindhoven kun je eerst een pre-master doen (40 ECTS, meestal 1 jaar bezig). En daarna een Master (120 ECTS).
Dat ligt er dan weer helemaal aan. Momenteel ondervind ik nog weinig echte problemen. Het enige wat me af en toe tegen het hoofd stoot, is dat je te maken hebt met projecten met voltijd studenten die op de een of andere manier altijd net lessen moeten volgen op de tijden dat jij vrij bent (en dat zijn vaak de dagen dat je zelf niet werkt). Meestal kan ik dat probleem opvangen door veel thuis te doen en tot nu toe is me dat gelukt.

Het is inderdaad een keuze wat je wilt doen en daarnaast moet je ook wat mazzel hebben, zoals het vinden van en toko die het geen probleem vind als er werknemers parttime werken. Dat is wel een vereiste van mij geweest, aangezien ik het niet red met minder dan twee dagen in de week. (Al is het alleen maar omdat het dan nog langer gaat duren.) En natuurlijk het niveau van stof die een heel stuk hoger ligt dan op het HBO (maar dat is waarschijnlijk ook persoonlijk). Ik was waarschijnlijk gestopt, als ik nu mijn schakelprogramma nog steeds niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 142961 schreef op maandag 31 juli 2006 @ 22:03:
In januari 2004 ben ik afgestudeerd aan de HIO van de Fontys te Eindhoven. Ik ben toen gaan werken bij een klein ICT bedrijf.

Na ongeveer een half jaar kwam ik er achter dat het werk van een dusdanig niveau was, dat ik het idee had dat ik hier niet mijn hele leven zou blijven hangen. Ik ben toen september 2004 gestart met het schakelprogramma van de opleiding Business Information Systems van de TU/e.

Ik heb de combinatie vier dagen werken en één dag studeren driekwart jaar volgehouden en ik kreeg toen een aanbieding van een ander klein ICT bedrijf om daar drie dagen te gaan studeren en dus twee dagen (en een zaterdag) over had om te studeren.

Helaas had ik al veel van dat jaar verpest (ook door persoonlijke redenen) en heb ik dus het schakelprogramma over moeten doen. Nu een jaar verder heb ik het schakelprogramma afgerond en ga ik morgen bij een nieuwe werkgever (grote financierings toko) aan de slag, waar ik hoop meer werkervaring te genieten in object-georienteerd programmeren en deze ervaring kan combineren met master vakken die ik nu (legaal :)) mag gaan volgen.

[...]

Dat ligt er dan weer helemaal aan. Momenteel ondervind ik nog weinig echte problemen. Het enige wat me af en toe tegen het hoofd stoot, is dat je te maken hebt met projecten met voltijd studenten die op de een of andere manier altijd net lessen moeten volgen op de tijden dat jij vrij bent (en dat zijn vaak de dagen dat je zelf niet werkt). Meestal kan ik dat probleem opvangen door veel thuis te doen en tot nu toe is me dat gelukt.

Het is inderdaad een keuze wat je wilt doen en daarnaast moet je ook wat mazzel hebben, zoals het vinden van en toko die het geen probleem vind als er werknemers parttime werken. Dat is wel een vereiste van mij geweest, aangezien ik het niet red met minder dan twee dagen in de week. (Al is het alleen maar omdat het dan nog langer gaat duren.) En natuurlijk het niveau van stof die een heel stuk hoger ligt dan op het HBO (maar dat is waarschijnlijk ook persoonlijk). Ik was waarschijnlijk gestopt, als ik nu mijn schakelprogramma nog steeds niet had.
toon volledige bericht
Erg leuk om te horen dat iemand al iets gedaan heeft wat ik ook heel erg graag zou willen doen.
Ik ga alleen dan een schakelprogramma van een half jaar volgen (UVA) en daarna waarscheinlijk de master Humen computer interaction volgen of heel misschien ook Business Information Systems.

Ben momenteel in een 2e sollicitatieronde bij een verzekeraar om daar 3 dagen te gaan werken. Dan heb ik net als jij 2 dagen over voor studie en eventueel ook zaterdag/zondag.

Persoonlijk lijkt mij het 1e half jaar het zwaarste, omschakeling HBO -> WO & het starten van een nieuwe baan. Als ik me pre-master gehaald heb moet ik nog 1 jaar (als je over voltijd praat) en dat jaar bestaat voor de helft uit een theses. Hier heb ik gelukkig al redelijk wat ervaring in dus met name het 1e hele jaar zal het moeilijkste voor mij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil toch even laten weten dat ik een keuze gemaakt heb.

Ik ga 3 dagen in de week bij een verzekeraar werken. En ga 2 dagen in de week(+weekend) de studie doen.

Ben benieuwd hoe zwaar het allemaal gaat worden. Het is voor mij iig een grote uitdaging.

Iedereen iig bedankt voor alle posts en adviesen.

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 21:56
Ik ben ook bijna klaar met mijn HBO en heb inmiddels al een fulltime baan.

Ik ben nog beetje aan twijfelen of ik er nog wat naast wil doen.

Maar hoeveel tijd ben je kwijt voor een deeltijd master ?
is dat echt volle 2 dagen per week.

Of kan het ook met een half dag en de avond uren ?

[ Voor 14% gewijzigd door bokkie11 op 17-08-2006 15:07 ]

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ook zie je steeds meer dat HBO diploma's en WO diploma's naar elkaar aan het groeien zijn. De verschillen qua salaris komen steeds dichter bij elkaar te liggen
In welk opzicht groeien die naar elkaar toe? Wat ik meestal hoor is dat voor de meeste opleidingen het niveauverschil tussen HBO en WO wel degelijk nog steeds erg groot is. Maar misschien ligt dat op het gebied van de informatica wel anders. Om een klein voorbeeldje te noemen. Een vriend van mij heeft TBK gestudeerd en daarvoor een half jaar natuurkunde. Hij kon een vriend van hem de wiskunde nog uitleggen die die persoon zijn derde jaar van de HBO opleiding natuurkunde kreeg...

En over het salarisverschil. Je ziet dat de startsalarissen elkaar niet zo gek veel ontlopen, maar dat is niet het enige waar je naar moet kijken. De salarissen gaan met de jaren namelijk steeds meer verschillen.

Als ik jou was zou ik dus gaan voor die master-opleiding, want dat biedt zowel qua niveau als latere "salarisperspectieven" zeker wel een voordeel.

Edit: Las er overheen dat je al een keuze gemaakt had, maar het lijkt mij dus de juiste keuze! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-08-2006 15:14 ]

• bokkie11
bokkie11 schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 15:07:
Ik ben ook bijna klaar met mijn HBO en heb inmiddels al een fulltime baan.

Ik ben nog beetje aan twijfelen of ik er nog wat naast wil doen.

Maar hoeveel tijd ben je kwijt voor een deeltijd master ?
is dat echt volle 2 dagen per week.

Of kan het ook met een half dag en de avond uren ?
Heeft iemand hier ervaring mee?

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Open Universiteit. Ik studeer aan de OU psychologie, naast mijn fulltime baan.
Het is veel, je hebt het dus druk, het hangt van jezelf af hoeveel je studeert, of wilt/kunt studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie11
Hoeveel tijd ben jij er voor kwijt dan?
Op HBO deed ik makkelijk 19 ECTS per 10 weken(53 studie belasting uur) en 1,5 dag werken in de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-04 20:36
Ik heb mijn HBO Bedrijfskundige Informatica afgemaakt en ben vervolgens gaan werken bij Atos Origin. Zij gaven mij als een van de weinige (enige?) grote bedrijven de mogelijkheid om 4 dagen te werken en 1 dag te studeren voor mijn master (die ze ook nog eens voor me betalen :)). Ideale situatie, zoals je zegt ben je nog jong en je kan op deze manier in een positie komen waarbij je rond je 27ste een bachelor, een master en 3 jaar werkervaring hebt. Een master is leuk bij het zoeken van een baan maar ervaring weegt ook erg zwaar mee. Wat is er nou beter dan een combinatie van beide?

Ik heb er wel voor gekozen om eerst een half jaar full-time te werken omdat je in het begin toch nog op dreef moet komen. In dit half jaar heb ik inmiddels een tweetal Microsoft cursussen mogen volgen (BizTalk en C#) wat ook weer een mooie aanvulling is voor je CV.

En vanaf februari ga ik dus 1 dag in de week studeren.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik doe nu Hogere Informatica in Den Bosch( spec. BI) en ben momenteel aan het afstuderen. In Januari ben ik klaar en wil daarna drie maanden naar het buitenland. Na die drie maanden wil ik het schakelprogramma / pre master voor Business information Systems op de TU/E gaan volgen. Kan ik op dat moment starten ( Mei/Juni ) of moet ik wachten tot September?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor zover ik weet is een universiteit tijdens de zomer gesloten hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51
Ik ben benieuwd hoe dit de TS uiteindelijk bevallen is :)

De master Business Information Systems vind ik ook erg interessant, voornamelijk omdat er in mijn huidge bachelor en master Beleid Communicatie en Organisatie (wat eigenlijk een soort van organisatiekunde is) naar mijn mening te weinig van ICT naar voren komt. Ik ben nu bijna klaar met de master BCO, maar voel me nog lang niet uitgestudeerd.

Die studie business information systems aan de uva lijkt me wel leuk, mede omdat het wat meer praktijk gericht is. Vroeg me af hoe goed dat met werk te combineren was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39
Cerntje schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 11:55:
Zoals je zelf al zei, het HBO en WO groeien steeds verder naar elkaar toe maar met een Master op zak heb je zeker in het buitenland meer kansen. Ook binnen NL zal je meer erkenning krijgen. Maar ik heb tevens het gevoel dat een diploma hebben overschat wordt. Dat als je je Master eenmaal op zak hebt, alle deuren voor je open gaan.
Zijn er mensen die dit zonder vooroordeel zouden kunnen bevestigen of verwerpen? Het zijn altijd degenen die NIET door zijn gegaan voor een master die beweren dat een HBO-papier steeds dichter bij het niveau van een universitaire master komt. Zelf heb ik niet bepaald de indruk dat dat zo is en denk ik dat het hooguit beter op elkaar aansluit, maar ik heb geen persoonlijke ervaring met het HBO.

Als een master dicht bij een HBO bachelor gaat liggen vind ik dat een slechte ontwikkeling, waarom zou je anders nog naar de universiteit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
PHiXioN schreef op zondag 22 april 2007 @ 04:05:
[...]

Zijn er mensen die dit zonder vooroordeel zouden kunnen bevestigen of verwerpen? Het zijn altijd degenen die NIET door zijn gegaan voor een master die beweren dat een HBO-papier steeds dichter bij het niveau van een universitaire master komt. Zelf heb ik niet bepaald de indruk dat dat zo is en denk ik dat het hooguit beter op elkaar aansluit, maar ik heb geen persoonlijke ervaring met het HBO.

Als een master dicht bij een HBO bachelor gaat liggen vind ik dat een slechte ontwikkeling, waarom zou je anders nog naar de universiteit gaan?
Wat er mogelijk naar elkaar toegroeit is het niveau van de HBO en WO bachelor opleidingen. Door de introductie van de BaMa en de verplichtingen om meer 'vaardighedenonderwijs' in de bachelor te implementeren heeft de WO bachelor een deel van zijn wetenschappelijke onderzoekskarakter verloren. Maar je ziet ook dat de universiteiten hier goed mee omgaan door specifieke onderzoeksmasters - die vaak langer duren dan één jaar - aan te bieden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Ik sta nu voor dezelfd ekeuze, maar ik heb mijn keuze al gemaakt.
Ik ben nu aan het afstuderen (4e jaars HTS Werktuigbouwkunde @ HAN), en ik ga toch verder studeren. Mede omdat ik nog geen zin heb om te werken, en omdat ik toch een vroege leerling ben (ik ben nu 20, en als ik afgestudeerd ben, nog steeds :P). Ik heb dus geen zin om nog 45 jaar fulltime te gaan werken... Ik wil naar de TU/E gaan, ben benieuwd naar het niveau en werktempo daar. De HTS heb ik redelijk op m'n sloffne gedaan, nooit echt superhard moeten werken.
Nu zit ik alleen te twijfelen tussen de studies, of een Master Automotive Engineering (=autotechniek), of iets van een managementsachtige opleiding. Ik vroeg me af waar je later verder mee komt, ik een echt nog dieper ganade technische studie, of meer een managements/leidinggevend achtige studie?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Het niveau verschil tussen bachelor en master is gigantisch.
Ik heb ze allebei gevolgd, en ik kan eerlijk zeggen dat iemand die de eerste 2 semesters van de master overleefd heeft al verder staat dan iemand die het hele bachelor traject heeft afgewerkt.
Misschien is de situatie in Nederland anders (ik woon en studeer in België), maar hier bij ons is het verschil echt groot, zo groot dat het bijna niet te overbruggen is (te merken aan de slaagkansen van de schakelprogrammas die sommige universiteiten aanbieden: net geen 10%).
Ook stond er enkele weken geleden op vacature.com, en ook in de krant, dat het verschil in salaris tussen bachelors en masters elk jaar bijft groeien.
Daarbovenop komt nog het feit dat de totale master informatica opleiding in België verlengd is naar 5 jaar (3 jaar bac + 2 jaar master).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 22-04-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51
[...]

Ik kan alleen over de universiteit spreken en alleen over mn huidige studie, maar daar vind ik het verschil tussen de bachelor en de master behoorlijk groot. De master is veeeel zwaarder.
Ik denk dat er toch wel een behoorlijk verschil zit tussen hbo afronden en wo master afronden, mede aangezien er dus al zo een groot verschil zit tussen de wo bachelor en wo master.

Trouwens, op de uva, de master informatiekunde. Als je daar wilt instromen vanuit het hbo (information engineering, informatica, hts, hio en al die andere afkortingen) dan ben je gewoon een vol jaar kwijt aan een schakeljaar voor je aan de master kan starten. Dat doet de uva echt niet voor niks; die willen dat je bij ze komt studeren en krijgen geld als je afstudeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 125106 schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:34:
[...]

Het niveau verschil tussen bachelor en master is gigantisch.
Ik heb ze allebei gevolgd, en ik kan eerlijk zeggen dat iemand die de eerste 2 semesters van de master overleefd heeft al verder staat dan iemand die het hele bachelor traject heeft afgewerkt.
Misschien is de situatie in Nederland anders (ik woon en studeer in België), maar hier bij ons is het verschil echt groot, zo groot dat het bijna niet te overbruggen is (te merken aan de slaagkansen van de schakelprogrammas die sommige universiteiten aanbieden: net geen 10%).
Ook stond er enkele weken geleden op vacature.com, en ook in de krant, dat het verschil in salaris tussen bachelors en masters elk jaar bijft groeien.
Daarbovenop komt nog het feit dat de totale master informatica opleiding in België verlengd is naar 5 jaar (3 jaar bac + 2 jaar master).
Dan moet je d'r wel bijzeggen dat men in BE geen numerus fixus kent (dwz: max aantal studenten per opleiding). Iedereen mag aan een universitaire opleiding beginnen, alleen maken ze het eerste jaar dermate zwaar dat alleen de goede overblijven. Soort van natuurlijke selectie t.o.v. loting.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Eagle schreef op zondag 22 april 2007 @ 12:22:
[...]

Dan moet je d'r wel bijzeggen dat men in BE geen numerus fixus kent (dwz: max aantal studenten per opleiding). Iedereen mag aan een universitaire opleiding beginnen, alleen maken ze het eerste jaar dermate zwaar dat alleen de goede overblijven. Soort van natuurlijke selectie t.o.v. loting.
Voor informatica maakt dat niet veel uit, want het aantal studenten daalt elk jaar dramatisch hard :P
En geloof me vrij, het eerste jaar is idd "dermate zwaar", maar de jaren die volgen zijn nog veel zwaarder hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 125106 op 22-04-2007 12:49 ]

Pagina: 1