Toon posts:

CPU Cooler (fan) op chassis fan plug op het mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb denk het stekkertje op me mobo waarin het kabeltje van je cpu cooler gaat kapot gemaakt omdat als ik me cooler hierop aansluit de ventilator niet gaat draaien. (ook niet met een andere cooler) Ik heb nu de cpu cooler met het stekkertje voor een cha fan verbonden en hij doet het denk ik gewoon. (hij zit dus niet in de cpu_fan plug op het mobo) Ik vraag me alleen af of dit wel verstandig is, niet dat me cpu doorbrand ofzo. In de handleiding staat dat alle stekkertjes 12v zijn. Hoop dat iemand weet of dit kan, ik wil namelijk me cpu ook overclocken dus ik moet zeker weten dat de cooler nu ook 100% werkt.

/Mitchell

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 04:36 ]

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 13:25
o0, snap er weinig van. Open je kast gewoon en kijk of het ventilatortje draait 8)7 :X ?

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 20:35
Er zit geen verschil tussen de connector voor je CPU_fan en je CHA_fan, het enige verschil is de afstand. (meestal zit de connector voor je cpu fan vlak naast de socket)

Btw, ik heb je verhaal wel 4x moeten lezen voordat ik het snapte, in het vervolg graag wat betere zinnen maken...

[ Voor 26% gewijzigd door Kazu op 24-07-2006 04:30 ]

PS5 PSN: UnrealKazu

Verwijderd

Topicstarter
oke thnx ..
heb het een beetje ge_edit ;x
soz btw

gaan we nu is overclocken :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2006 04:36 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je dan iets speciaal met je CPU fan connector gedaan dan?
Anders kan het ook gewoon zijn dat je BIOS de mogelijkheid biedt om de fansnelheid aan te passen aan de hand van de CPU temperatuur. En dat deze laatste nog niet hoog genoeg is om de fan te laten draaien. Dit kan je allemaal instellen in het BIOS als dit het geval is.

En anders, aansluiten op een andere fanaansluiting kan geen kwaad. En als je moederbord begint te zagen dat er geen CPU fan is, dan kan je die waarschuwing ook uitschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
die waarschuwing heb ik inmiddels uit gezet ..
maar ik heb nix speciaals gedaan .. ik had het mobo op de bij geleverde doos liggen en alles aangesloten om te kijken of het werkte, aangezien dit het 2e mobo is omdat van de vorige de VGA aansluiting kapot bleek te zijn. Dus ik dacht, ik probeer het eerst buiten me kast om te kijken of alles het doet. Dit was allemaal goed, dus toen heb ik de zooi in me kast gezet .. en deed die cpu fan nix meer, terwijl die het eerst wel deed. Heb ik me stock cooler erbij gepakt en aangesloten, de pc ff 2 seconde aangedaan om te kijken of de fan ging draaien, maar bij deze ook nix. Het kan zijn kan ik de onderkant ofzo kapot heb gemaakt, ik heb namelijk een klote kast waar een mobo niet lekker in past, een beetje scheef omhoog zit zeg maar .. en dit geeft nogal wat probleempjes met het bevestigen van de schroefjes en het erin steken van de videokaart en andere pci kaartjes.

Maar in ieder geval doet de cooler het wel op het stekkertje ernaast voor een "cha_fan"
Ik heb verder nog niet in de bios gekeken eigelijk of er misschien een settings verkeerd is, maar dat lijkt me sterk aangezien hij het buiten de kast wel gewoon deed.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Misschien een stomme vraag maar je hebt toch afstandsbusjes gebruikt in je kast? Anders kan het zijn dat je moederbord ergens aan de achterkant kortsluiting maakt of heeft gemaakt door contact met het metalen deel van de kast.

Verwijderd

Topicstarter
neeen .. ik heb nix gebruikt, ik heb er nix bij gekregen, alleen van die platte ronde dingetjes die je om een schroefje heen kan draaien. Maar als die er tussen zitten merk je er nix van zo plat zijn ze. Ik had al een vermoeden dat er iets tussen zou moeten/kunnen, maar dit zat ook niet in me oude pc en die daarvoor ook niet. Hoewel dat wel 2 "fabriek pc's" (compaq en packerd bell) waren ...
stom |:( O-)
mja is kijken of je die dingen los kan kopen

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je hebt er plastieken:

Afbeeldingslocatie: http://www.fkusa.com/premaparts/251011.jpg

en metalen:

Afbeeldingslocatie: http://www.gen-x-pc.com/images/mobo_spacer.jpg

Ik gebruik meestal de laatste omdat deze steviger aanvoelen. Soms zijn ze echter al wel voorgeïnstalleerd in je kast en heel soms heb je ze niet eens nodig. Bedenk wel dat als de achterkant van je moederbord daadwerkelijk contact maakt met je kast je veel meer kunt slopen dan alleen een fan aansluiting.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:46
Het enige wat je niet hebt is een waarschuwing als je fan stopt met draaien. Deze werkt meestal alleen voor de CPU-fan aansluiting.
Maar goed, dat is mij ook nog nooit overkomen (dat mn cpufan stopt met draaien). Bovendien zorgt je heatsink er wel voor dat je proc niet gelijk doorfikt en loopt je bak vanzelf vast als de temperatuur te hoog wordt (nog voor je permanente schade krijgt)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
OMG
ik heb die koperen dingetjes!!!
ik dacht dat het een soort van schroeven waren!
nu valt het kwartje -.-

|:( |:( |:(

zo zie je maar weer hoeveel details ik nog moet leren :)

Verwijderd

roflmao?

Verwijderd

Topicstarter
idd

ik lach mezelf ook best uit ;) :*) :D
mja he! tis de eerste keer dat ik me eigen pc bouw :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, het antwoord is gegeven en het niveau begint weer te kelderen, topic dicht dus.

1 suggestie: neem alle handleidingen vooraf aandachtig door. Daar leer je ongetwijfeld een hele hoop van. Daarnaast wil de PMG FAQ ook wel nuttig zijn. Daarin staat de benodigde Basiskennis voor een beetje Tweaker.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.