[Delphi7] Bestandsnaam opzoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Dag tweakers!

Ik heb een simpele vraagje

Ik ben namelijk bezig met een kleine progje voor school.
Ik heb op mijn Form1:

button1
button2
Edit1
OpenDialog1

Als ik op button 1 klik, opent zich de opendialog 1 en kan door mijn computer browsen om een bepaade bestand te vinden, zodra gevonden kan er op OK geklikt worden en komt het pad van die bestand in edit 1 te staan. Als er op button 2 wordt geklikt, wordt die bestand geëxicuteerd.

Nou wou ik het volgende: als ik op button 1 klik, dat de caption van button 2 verandert in de bestandsnaam. dus als de file c:/program files/mijntext.txt is, dat de caption wordt mijntext of mijntext.txt.

Hoe kan ik dit bereiken ??

alvast bedankt

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt dus wel de bestandsnaam in de textbox gooien (Edit.text = myVar) maar niet op de caption van de knop :? button2.caption = myVar lukt dus niet?

* Ik ben geen Delphi-er, maar het is geheid iets in die richting... Je moet het .caption of .text property van de knop dus hebben of iets in die richting.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Ik denk dat het op zich wel zo makkelijk kan als RobIII denkt dat het moet gaan, maar dat is ook maar gedeeltelijk een antwoord op zijn vraag. TS wil (als ik het goed begrijp) van "C:\pad\naar\bestand.txt" naar "bestand" of "bestand.txt". Dat valt nog makkelijk te realiseren, loop je string na op de \ en sloop alles tot de laatste \ eruit. :) Daarna kan je evt. nog de laatste 4 characters verwijderen, om van "bestand.txt" "bestand" te maken.

Signature

Verwijderd

grr,
extractfilename??
f1 doet een boel ;)

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-02 17:27

MicroWhale

The problem is choice

Delphi:
1
  Button2.Caption:=ChangeFileExt(OpenDialog1.Dialog.FileName,'');

marreuh, hoe ver ben je al, wat heb je en waar kom je nou precies niet uit?

[ Voor 12% gewijzigd door MicroWhale op 24-07-2006 09:09 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Help -> delphi Help -> Index -> File handling routines

En daar staat een behoorlijke lijst met functies waar als ik het goed heb ook extractfilename() e.d. tussen staat :)
Waar de filename staat in de OpenDialog is ook in de Help erg snel te vinden (tip: druk als je in je code staat of ergens in de Properties eens een keer op F1, erg handig ;) ).

naast dat dit een redelijke eenvoudig zelf op te zoeken vraag is je topicstart ook wat aan de "korte" kant. We gaan er hier vanuit dat je zelf al het 1 en ander hebt uitgezocht en geprobeerd en dat je dat ook in je startpost aangeeft. Dat mist hier nu. Lees Programming Beleid - De Quickstart eens door om te zien wat we eigenlijk van je verwachten :)

Anyway, met de gegeven moet je er echt wel uit gaan komen dus sluit ik dit topic. Als je in het vervolg even op de quickstart wilt letten dan graag :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.