Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
2: heel simpel: carterplug eruit, olie eruit laten lopen (ongv 2 a 3 sec) en dan snel de plug weer erop draaien, zal even een smerig zooitje worden maar altijd nog makkelijk om alle olie eruit te laten lopen daarna pijl controleren en zo nodig bijvullen als er teveel uit is. Mocht het echter zo zijn dat de olie aan verversing toe is (en de garage alleen de boel heeft bijgevult), dan is dit een mooi moment om dan ipv van een deel olie, alle olie eruit te laten lopen en de boel te verversen.
[ Voor 12% gewijzigd door _Drake_ op 24-07-2006 00:38 ]
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Was het niet zo dat bij teveel olie de krukas door de olie kon "slaan" en dat er dan foute krachten op kwamen die slecht zijn?
Ik ben bang dat als ik de caterplug eruit haal dat ik hem dan niet terugkrijg voordat hij helemal leeg is.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Komt van bp.comEnkele tips om het oliepeil correct te meten
De wagen moet in horizontale positie staan. U kunt het oliepeil best meten als de motor koud is, want alle olie zit dan in het motorcarter. Als u het oliepeil wilt meten terwijl de motor nog warm is, moet u wachten tot de motor ten minste vijf minuten uitgeschakeld is. Trek de meetstok uit de opening en veeg de olie van de meetstok met een schone en droge doek of papier. Stop de meetstok opnieuw in de opening in het carter en haal hem er opnieuw uit. Het oliepeil moet tussen de maximum- en de minimuminkeping liggen. Vul nooit meer dan één liter olie bij per keer. Indien u het maximumpeil overschrijdt, kan dat schade veroorzaken.
Waar het om gaat is dat de olie weer in het carter gezakt is. Voordeel van warme olie is dat het vloeibaarder is, en vrij snel terugzakt. Met bijv een V-motor blijft er nog vrij veel olie achter in de koppen en kanalen, waardoor je dus een ietwat vertekend beeld krijgt op je peilstok.
Staat dan je peil bijv. op het minimum kan je er vanuitgaan dat je voldoende olie hebt.
Bij een motor is een halve liter teveel niet schadelijk is mijn ervaring, bij automaatbakken is overvullen andere koek.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
Maar te veel aan olie schadelijk. De een zegt wel, de andere zegt niet. Ik zeg van wel.
Tenzij je lepels aan je krukas hebt niet maar een automotor met lepels aan de krukas is toch wel minimaal 100 jaar terug in de tijd. Je kan namelijk haarscheurtjes krijgen wanneer de krukas in de olie slaat ja. Verder is nu je carterinhoud kleiner, er zit immers olie waar lucht zat. Bij gevolg zal je een hogere carterdruk kennen welke de keerringen en pakkingen leuk vinden. De carterontluchting kan namelijk niet alle druk gaan verwerken.Juup schreef op maandag 24 juli 2006 @ 00:50:
Was het niet zo dat bij teveel olie de krukas door de olie kon "slaan" en dat er dan foute krachten op kwamen die slecht zijn?
[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2006 01:50 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik heb een keer gezien wat er gebeurt als je *echt* teveel olie in je carter hebt. Je krukassen slaan door het oliebad, wat flinkt gaat spetteren en schuimen. De olie lekt dan langs de zuigerveren de cilinder in, waar 'ie verbrand. Het effect is een auto die onregelmatige plukken grijze rook uit z'n uitlaat spuugt die in bochten of bij hard remmen sterker wordt.Chevy454 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:45:
Maar te veel aan olie schadelijk. De een zegt wel, de andere zegt niet. Ik zeg van wel.
Als het beetje teveel van TS schadelijk zou zijn zou 'ie dat zeker gemerkt hebben. Als het verder niets vreemd doet (en je na het rijden ook geen schuimresten op de peilstok ziet) is er vrijwel zeker niets aan de hand.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Dan heb je het over de olie in de versnellingsbak, niet het carter.Hydraulik-Phunk schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:33:
bij automaatbakken is overvullen andere koek.
I don't like facts. They have a liberal bias.
En wat voor invloed heeft dat op het oliepeil wanneer de motor uitstaat?AcIDeR schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:46:
Je blok blijft zeker nog wel een lange tijd warm.
Langer als een uur in elk geval.
Ondanks het feit dat we het hier over een auto hebben zou ik die denkwijze niet gaan hanteren. Omdat je misschien geen rookpluimen ziet (dan is het inderdaad wel erg vol ja) betekent het niet dat er geen problemen zijn. Het is nu ook zo dat er meer olie verdampt in het carter omdat er meer inzit. Die damp zorgt voor een extra overdruk. Iets wat je niet zomaar merkt totdat je lekkage hebt.Burne schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:55:
Als het beetje teveel van TS schadelijk zou zijn zou 'ie dat zeker gemerkt hebben. Als het verder niets vreemd doet (en je na het rijden ook geen schuimresten op de peilstok ziet) is er vrijwel zeker niets aan de hand.
Maar als je eventjes zit door te scheuren tegen een hoog motortoerental dan zal je carterdruk toch wel serieus toenemen ten gevolge van het de lichtere oliefracties en de blowby van de zuigers. Als je het rustig aan doet zal je ook minder druk in je carter kennen en zal je er ook waarschijnlijk niets van merken. Bij motoren met een hoog speficiek vermogen of bij een diesel (wil er niet aan denken als die in sportmodus gaat

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 24-07-2006 02:16 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Inderdaad, dat zeg ik!Burne schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:56:
[...]
Dan heb je het over de olie in de versnellingsbak, niet het carter.
Screw you guys, I'm goin' home! >_>
ik las ook iets over dat teveel olie "opgeklopt" zal worden tot schuim en dat je pomp daar niet goed mee op kan gaan.
U vraagt, wij antwoorden.
De reden dat je je olie niet moet meten als de motor net gedraaid heeft komt omdat je het peil dan te laag zal meten omdat er nog olie door de motor heen zit. Als hij warm is even wachten (5 a 10 minuten) en dan kan je het peil vrij goed aflezen (alleen zou ik dan niet bijvullen als het nog tussen min en max staat). Controleer ook het boekje bij je auto voor de juiste voorschriften over het peilen.
Het warm of koud zijn van de motor heeft geen inherent effect op het oliepijl. Een warme motor met alle olie al weer terug gezakt zal een tikkeltje hoger pijl geven omdat de olie is uitgezet maar dit verschil zou marginaal moeten zijn.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Jah (en warme olie is zo dun als water, dus dat vloeit bij een lijnmotor waarbij de cilinders verticaal staan heel snel terug, V-blokken is het een ander verhaal, zoals al gezegd).MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 00:01:
Is het niet zo dat je moet wachten met peilen omdat de olie tijd moet hebben uit het blok te zakken, en niet zozeer de warmte an sich...
leeg
Op mijn peugeot 205 blok van 1985 zit voor de vulling van de olie geen draaidop. Maar een dop die je in een buis drukt. De dop zit er wat losjes op. Waarschijnlijk doordat er een rubbertje op die dop mist. Nu zegt mijn vader dat de kans bestaat dat er minder carterdruk wordt opgebouwd en dat je daardoor minder motor vermogen hebt. Zolang dat deze auto in de familie zit heeft deze dop er los opgezeten. Ik probeer een rubbertje te regelen. Maar als het klopt. Kan er schade ontstaan door te lage carterdruk. Of moet ik nergens wakker om liggen ?

Carterventilatie moet ervoor zorgen dat je nooit druk hebt in je carter, vroeger was het gewoon een pijpje naar buiten
onder voorbehoud van 'hear-say' enzo, zoals zovelen weet ik er stiekem niks van
[ Voor 15% gewijzigd door MBV op 31-07-2006 20:39 ]
Nooit druk in het carter, dat is wat veel gezegd. Je moet enige druk hebben zodat je olie niet helemaal omzet naar oliedamp (oké heb je wel veel energie nodig om alle olie naar damp om te zetten om de dampspanning te overwinnen). Dan ben je ook niet blij met je sportieve diesel.MBV schreef op maandag 31 juli 2006 @ 20:39:
ehm, als de druk daardoor te laag wordt, komt dat omdat je dop eraf vliegt. En dan heb je een heel ander probleem lijkt me
Carterventilatie moet ervoor zorgen dat je nooit druk hebt in je carter, vroeger was het gewoon een pijpje naar buiten
onder voorbehoud van 'hear-say' enzo, zoals zovelen weet ik er stiekem niks van
[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 00:32 ]
1\ dat ligt dus werkelijk aan de hoeveelheid die er in zitJuup schreef op maandag 24 juli 2006 @ 00:33:
Na een grote beurt door de Lancia garage viel me op dat het oliepijl in m'n Kappa 2.4i erg hoog is. Op de pijlstok komt hij zeker een centimeter boven het maximum uit. Omdat ik toch nog terug moest naar de garage heb ik het meteen gezegd maar volgens de garagehouder was het niet te veel (hij bekeek het oliepijl toen de motor 2 minuten uit had gestaan) en zou het ook niet erg zijn als het wel tevel zou zijn.
Ik heb nu 2 vragen:
1. Hoe schadelijk is het?
2. Hoe laat ik er een klein beetje olie uit om op het normale maximum uit te komen?
2\ tja wat dacht je van terug gaan naar de garage en zeggen dat ze er wat uit moeten halen omdat jij dat wilt ?
Ik snap die mensen niet die als ze niet tevreden zijn over iets wat een bedrijf levert zelf maar van alles gaan verzinnen (oa topic openen op got
Maar dan moet je toch naar buiten? De gedachte alleen al, eng.StuiTeR schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 01:04:
Ik snap die mensen niet die als ze niet tevreden zijn over iets wat een bedrijf levert zelf maar van alles gaan verzinnen (oa topic openen op got) om het aan te passen terwijl de oplossing heel simpel is. Of te wel terug naar de bron en het daar laten fixen.
Het probleem is inderdaad zeer simpel op te lossen. De TS wilt de mogelijke effecten weten welke er kunnen plaatsvinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 01:06 ]
1\ het geloven, immers wat moet je anders bij een vakgarage ? gaat het toch mis ga je terug en laat je ze de zaak oplossen
2\ zoals al eerder gezegd, je pikt het niet en laat ze er olie uithalen.
wat is het leven toch simpel
blowby ....... hmm je bedoeld de opgebouwde compressiedruk die langs de zuigers ontsnapt omdat de veren niet 100% afdichten? Het gaat zó snel, je zou denken dat het verwaarloosbaar zou zijn, zeker als de boel warm/heet en uitgezet is .. guess notChevy454 schreef op maandag 24 juli 2006 @ 02:09:
[...]
Maar als je eventjes zit door te scheuren tegen een hoog motortoerental dan zal je carterdruk toch wel serieus toenemen ten gevolge van het de lichtere oliefracties en de blowby van de zuigers.

Ik was laatst de slang van de carterontluchting vergeten te monteren en het viel me op dat hij stationair al behoorlijk liep te puffen .. maar verder weinig acht op geslagen.Als je het rustig aan doet zal je ook minder druk in je carter kennen en zal je er ook waarschijnlijk niets van merken.
sportmodus? wtf?Bij motoren met een hoog speficiek vermogen of bij een diesel (wil er niet aan denken als die in sportmodus gaat) zou ik dat toch niet doen.
leg eens uit .. dat een diesel een hoge compressie heeft, doh enzo, maar wat voor truc haalt men hier nog eens uit dan?
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
En dan dus niet meer ophoud tot de olie op is en/of dat ie muurvast zit.
leeg
Yeah baby yeah4x2 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:57:
Denk dat ie een diesel bedoelt die op zn eigen olie gaat lopen.
En dan dus niet meer ophoud tot de olie op is en/of dat ie muurvast zit.
Als een ongecontroleerde raket met een diesel tegen 6000rpm met het contact uit.
En als je stilstaat tegen 8000rpm liggen loeien.
Dat is nou een sportieve diesel in de wereld van de techniekers
[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 12:01 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Deze twee zaken zijn ook het "gevaar" van een dieselmotor, namelijk als via een alternatieve route brandstof toegevoerd blijft worden is de motor niet te stoppen. Bijvoorbeeld bij een te hoog olieniveau in het carter dat olie via de carterontluchting in de motor terechtkomt en cyclus in stand blijft immers een dieselmotor is altijd voorzien van voldoende lucht of als er voldoende brandstof wordt toegevoerd dat het toerental oploopt, wat weer gevolgen heeft op het druk in het carter en weer meer olie in de motor terechtkomt en de toeren nog verder opstuwt en dan kan je wachten tot er geen brandstof meer is of de motor bezwijkt.
Als je nagaat dat een gemiddelde dieselmotor op een liter diesel een auto over een afstand van 15 tot 20 km kan verplaatsen, kan je nagaan dat er heel weinig brandstof nodig is om een dieselmotor aan de gang te houden.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Er is een mogelijkheid maar die ga ik niet doen. Motorblok is dan toch meestal al naar de kloten dus dan liever kiezen voor veiligheid dan voor gevaar.squaddie schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:06:
als via een alternatieve route brandstof toegevoerd blijft worden is de motor niet te stoppen
Als ik het goed bereken en even uit ervaring put (VW Passat TDI, 0,6 l/h stationair) dan kom je op iets van 0,00625 ml per inspuitmoment.squaddie schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:06:
Als je nagaat dat een gemiddelde dieselmotor op een liter diesel een auto over een afstand van 15 tot 20 km kan verplaatsen, kan je nagaan dat er heel weinig brandstof nodig is om een dieselmotor aan de gang te houden.
Gewoon voet op de rem en koppeling laten slippen. Daar gaat de motor echt niet stuk van.Chevy454 schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:20:
[...]
Er is een mogelijkheid maar die ga ik niet doen. Motorblok is dan toch meestal al naar de kloten dus dan liever kiezen voor veiligheid dan voor gevaar.
Signatures zijn voor boomers.
Daar heb je de motor nog niet mee uit.Maasluip schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:24:
Gewoon voet op de rem en koppeling laten slippen. Daar gaat de motor echt niet stuk van.
Ehm, als de auto stil staat en de koppeling gekoppeld is dan moet daar uit volgen dat de motor niet draait. Of je hebt burning rubber natuurlijk.
Burning rubber? Eerder verbrande koppeling.Maasluip schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:40:
[...]
Ehm, als de auto stil staat en de koppeling gekoppeld is dan moet daar uit volgen dat de motor niet draait. Of je hebt burning rubber natuurlijk.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Of je smoort de koppeling op.Maasluip schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:40:
[...]
Of dan klapt gewoon je koppeling door. Dan trekt de motor die gewoon door de klinknagels van de voering heen, nadat de tangentiale veren zijn opgespannen. Dan mag je de wagen in de 5de met hand en voetrem stilhouden.
Sportieve diesels zijn linke boel.
[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2006 13:50 ]
Ja, ik heb ook wel eens een op hol slaande diesel gestopt. Gewoon door de koppeling op te laten komen.
Hangt af van de situatie. Bij 8000rpm maakt de dieselmotor geen vermogen meer. Bij 4000rpm is dat een ander verhaal.Maasluip schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 13:58:
of zoveel olie als brandstof verbrandt wordt dat de motor grote vermogens levert.
Maar langs welke wegen kan die oliedamp dan in de verbrandingsruimte komen? Via de klepstelen? Via de zuigerveren? Moet een aardige druk zijn dan denk ik. In de praktijk zul je dit als eerste krijgen denkik als je klepseals aan hun einde zijn. Eerder dan door een te hoge carterdamp, correct me if I'm wrong
Wel spannend idd, een motor die je niet meer uit zetten kunt .. leuke benaming ook!
Wat ik wel apart vind, dat je er niet meer over hoort ... hoevaak zou het nu voorkomen IRL ?
En is het vaak genoeg om al die LPG zwamverhalen de das om te doen??
[ Voor 16% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-08-2006 14:49 ]
Lekke koppakking. Of vanaf de krukas langs de cilinders, maar dan moet er EXTREEM veel olie inzittening._Buttje schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:48:
als je klepseals aan hun einde zijn. Eerder dan door een te hoge carterdamp, correct me if I'm wrong
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Verwijderd
op hol geslagen diesels?ing._Buttje schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 14:48:
Leuke verhalen allemaal
Wel spannend idd, een motor die je niet meer uit zetten kunt .. leuke benaming ook!
Wat ik wel apart vind, dat je er niet meer over hoort ... hoevaak zou het nu voorkomen IRL ?
En is het vaak genoeg om al die LPG zwamverhalen de das om te doen??
komt nog regelmatig voor hoor meestal met een oorzaak als een kapotte turbo of carterventilatie wat niet goed werkt of idd dat mensen te veel olie bijvullen al dan niet monteurs.
ook heb ik ooit een krukas gezien die doormidden was geslagen omdat meneer zijn olie had bij gevuld... complete kan van 2 liter terwijl en nog 5in het carter zat..
Verwijderd
idd, het is alle uithoeken van het blok heen gespoten, dat kan wel even duren voordat het gezakt is.MikeyMan schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 00:01:
Is het niet zo dat je moet wachten met peilen omdat de olie tijd moet hebben uit het blok te zakken, en niet zozeer de warmte an sich...
Das altijd leuk jaVerwijderd schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 20:12:
ook heb ik ooit een krukas gezien die doormidden was geslagen omdat meneer zijn olie had bij gevuld... complete kan van 2 liter terwijl en nog 5in het carter zat..

Pfff, kan je nog niet eens betrouwbaar 75 % extra vermogen uit halen zonder dat die begint door te buigen. De meeste standaard krukassen zijn maar voor 1 ding goed, om in de nek van een inbreker/vandaal van je auto te leggen.ing._Buttje schreef op woensdag 02 augustus 2006 @ 17:58:
Wel erg onvoorstelbaar wat voor krachten daar bij vrijkomen, zo'n krukas is aardig massief zou je denken ...........
Verwijderd
Nee, je bent niet de enigste, je moet wachten tot je motor koud is. Na 1 uur / 2 uur is dat zeker te weten genoeg. Als het oliepeil te hoog is, kun je het onder de auto een beetje eruit laten lopen, of je moet gewoon een stuk of 100 keer dat oliepijlstokje afvegenJuup schreef op maandag 24 juli 2006 @ 01:06:
Na 5 minuten is hij nog wel warm. Erg warm zelfs. Ben ik dan de enige die denkt dat teveel olie schadelijk is?
Als iets TE VEEL is, dan lijkt het me wel automatisch dat het niet goed is. En een MAX. is ook een MAX. en dan heb je natuurlijk geen marge meer

Ik heb het vandaag nog verschillende keren gehoord van m'n rij-instructeurs, en slipcursus-leraren.
418O2 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 05:00:
wacht ook echt wel minimaal anderhalf uur met olie aftappen anders krijg je spijt
Hoe warm wordt je olie ook al weer? Koelwater kan iets van 110 graden worden, olie nog wat warmer dacht ik
Zou ook wat moois zijn, als ik afspraak bij garage heb voor een oliebeurtje kom ik gewoon 5 minuten van te voren aanrijden en beginnen ze meteen te tappen. Van 8km rijden warmt de motor niet dusdanig op dat je geen olie kunt tappen zonder spijt te krijgen. Het is dan lekker dun en loopt er makkelijker uit. Was wel anders bij de eerste keer olie verversen met mijn auto, die hebben ze toen om 16:00 op de brug gezet met de stop eruit, hebben ze gewoon de hele nacht laten lopen en de volgende ochtend was ie nog niet uitgedrupt. Krijg je ervan als je 30.000 of meer rijdt op 1 olieverversing van een dubieus merk. (wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft met dit ding weet ik niet, maar goed zal het nooit geweest kunnen zijn418O2 schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 05:00:
wacht ook echt wel minimaal anderhalf uur met olie aftappen anders krijg je spijt

ik heb de auto maar niet gekocht
UNOX: The worst operating system
Deed mijn Land-Rovertje ook wel eens, vlinderklep in de carburateur bleek niet af te sluiten doordat de motor stationair iets te hoog liep. Aan het nadiesel geluid te horen kan het niet goed voor je motor zijn.Sjoko schreef op zaterdag 05 augustus 2006 @ 14:56:
Over nadieselen gesproken. Ik heb een keer naar een BENZINE auto gekeken die last had van nadieselen. Na het contact uitgedaan te hebben gaf ie nog een paar seconden een aantal klappen voordat ie uitsloeg..
ik heb de auto maar niet gekocht

dot.blaat