nieuw CAD systeem

Pagina: 1
Acties:

• kanarchie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-01 14:04
mijn huidige PC (5 jaar oud |:( is DRINGEND aan vervanging toe.

ik werk als architect en game NOOIT 8)7 . De PC zal maw voor 99% gebruikt worden voor Office toepassingen en CAD (2D en 3D). Ik ben niet van plan om te gaan overclocken.

ik volg nu al een tijdje enkele topics op GoT, en heb volgend systeem bij elkaar gezocht:

behuizing Antec NSK6500
lijkt mij een degelijke kast, strak en zakelijk
moederbord Gigabyte GA-965P-DS3
uit wat ik tot nu toe heb nagelezen een degelijk mobo zonder al te veel (voor mij onnodige) extra's
processor Intel Core 2 Duo E6600
ik hoop hiermee voor een tijdje gerust te zitten - is ook de reden waarom ik mijn aankoop tot nu heb uitgesteld
geheugen OCZ DDR2 PC2-6400 Gold GX XTC Dual Channel 2X1024Mb
zonder overclocken kan het waarschijnlijk ook met minder snel (PC4300) geheugen, maar het prijsverschil is zodanig klein dat ik voor dit heb gekozen
grafische kaart XFX GEFORCE 7300GS 256MB DDR2 PCI-E TV-OUT/DVI RETAIL
vanaf het begin en nog steeds mijn grootste vraagteken:
ik heb geen zin om enkele honderden euro's extra uit te geven aan een Quadro
ik draai nu op een Geforce 2 MX/MX 400 8)7 - en heb hierbij alleen last met 3D toepassingen
anderzijds denk ik dat 3D meer en meer de toekomst wordt/is (in mijn richting)
daarom mijn keuze: ik heb momenteel gekozen voor een goedkope kaart (toch al een heel stuk beter dan waar ik het nu mee moet doen) en wil het zo nog even aanzien. Indien nodig koop ik dan eind dit jaar een nieuwe (DX10?)

harddisk Seagate 300GB 7200RPM S-300 16MB (ST3300622AS)
overal goede kritieken
dvd-rw NEC DVD +/- Rewriter 4570 Black OEM
cardreader Apacer Embedded Card Reader ER151 Black
toetsenbord Labtec® Standard Keyboard Plus
OS Windows XP pro OEM
assemblage

Dit systeem zit in totaal op zo'n 1300€. (In Belgie zijn de prijzen nog een stuk hoger dan in Nederland - anderzijds wil ik voor de service sowieso ergens in de buurt kopen)

Vragen:
1. heeft iemand ervaring met deze kast (of een ander uit dezelfde reeks) (ja ik heb gegoogled maar nog geen reviews gevonden)?
2. moet er nog extra koeling (naast casefan en proc koeler) voorzien worden als je niet wil overclocken?
3. heeft iemand nog advies over de grafische kaart? Zijn er andere goede alternatieven voor CAD naast de Quadro's?
4. Ik heb eigenlijk vooral een kaartlezer nodig voor het lezen van e-ID (electronisch pasport). Bestaat dit ook in inbouw-versie, want ik vind enkel de losse kaartlezers hiervoor terug en hou eigenlijk niet van te veel rotzooi op mijn bureau?
5. Iemand goede ervaringen met shops in België?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:23

Wimo.

Shake and Bake!

Welke paketten gebruik je ?

• kanarchie
voorlopig Autocad en Sketchup

maar wil in de toekomst mij nog wat mer toeleggen op 3D en renderen

Voor het layouten van plannen en renders was ik van plan om Photoshop in te schakelen.
(afdrukkwaliteit van raster images in Autocad laat te wensen over).

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08-2025
Zou je wel een labtec toetsenbord nemen? Voor mij is dit echt persoonlijk, maar het goedkoopste logitech toetsenbord vind ik leuker typen dan eender welke labtec...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Gebruik je de backup functionaliteit van XP Pro, of de uitgebreidere netwerkmogelijkheden (oftewel, gebruik je een domaincontroller in je netwerk of niet)?
Als je deze dingen niet gebruikt kun je nog een paar tientjes besparen door voor een XP Home te kiezen i.p.v. een XP Pro. Home voldoet over het algemeen prima.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BredeP schreef op maandag 24 juli 2006 @ 08:58:
Home voldoet over het algemeen prima.
Ik zou even kijken of autodesk dat wel een tof plan vindt. Het is wat lullig op een paar duizend euro aan autocad uit te geven om er vervolgens achter te komen dat je geen support krijgt omdat je het op het verkeerde OS draait.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Feitelijk zo dit niet uit mogen maken, XP Home en Pro zijn in feite hetzelfde op bovengenoemde 2 verschillen na (voor zover ik weet).
Maar inderdaad misschien wel verstandig dit even te checken.
Volgens mij draait AutoCAD gewoon op Home, maar het is te lang geleden dat ik het heb geïnstalleerd voor klanten om me dat nog te herinneren.

Verwijderd

Ik ben Bouwkundig Tekenaar en heb zelf al eens 3D werk verricht maar nog niet in Autocad. Ik weet wel dat het renderen van images in Acad erg zwaar is en veel tijd inneemt.
Wat betreft de vorige reactie: Hiervoor zou ik als ik jouw was eens navraag nadoen door de Autocad helpdesk even te mailen. Beetje navraag doen is altijd goed.

Verwijderd

BredeP schreef op maandag 24 juli 2006 @ 09:09:
Feitelijk zo dit niet uit mogen maken, XP Home en Pro zijn in feite hetzelfde op bovengenoemde 2 verschillen na (voor zover ik weet).
Maar inderdaad misschien wel verstandig dit even te checken.
Volgens mij draait AutoCAD gewoon op Home, maar het is te lang geleden dat ik het heb geïnstalleerd voor klanten om me dat nog te herinneren.
Wij werken hier met Arkey-ASD en hier maakt het zeker uit of je home of pro hebt. Hier zijn we laatst achtergekomen. Een update voor dit tekenpakket werkte niet helemaal lekker op de home versie aangezien Arkey wordt gebaseerd op pro. Ik weet zo niet hoe dat zit met Autocad. 8)7

• mdcsusa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik draai autocad thuis op home en op mijn werk op pro, geen problemen hier!

• kanarchie
bedankt voor alle reacties alvast _/-\o_

volgens autocad system requirements voldoet MS Home ook. (ik heb echter al met beide gewerkt en om welke duistere reden dan ook gaat mijn voorkeur toch naar Pro :?

over het labtec toetsenbord: mijn keuze was enkel bepaald door het no-nonsense uiterlijk + ik wil geen draadloos toetsenbord. Misschien moet ik inderdaad ook rekening houden met de type-vriendelijkheid...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

kanarchie schreef op maandag 24 juli 2006 @ 09:37:
bedankt voor alle reacties alvast _/-\o_

volgens autocad system requirements voldoet MS Home ook. (ik heb echter al met beide gewerkt en om welke duistere reden dan ook gaat mijn voorkeur toch naar Pro :?

over het labtec toetsenbord: mijn keuze was enkel bepaald door het no-nonsense uiterlijk + ik wil geen draadloos toetsenbord. Misschien moet ik inderdaad ook rekening houden met de type-vriendelijkheid...
Misschien dat het Logitech UltraX toetsenbord wat is voor jou. Mooi strak toetsenbord, zonder overbodige fratsen.

Verder geen commentaar op je systeem eigenlijk, ziet er goed uit zo :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 23:38
Voor renderen van een beetje tekening is geheugen erg belangrijk!!!!

Tekenen heb ik zelfs gedaan met een shared videokaart.... (al is een losse videokaart wel een stuk beter, maar in principe gaat het)

Ik zou wel proberen om een stil systeem te maken, dus zoveel mogelijk fan-loos (videokaart etc), want een workstation dat veel herrie maakt......

Opzich maakt de snelheid van je proc. niet echt uit, omdat je die toch niet volledig benut. Behalve bij het renderen, maar ofdat nu 4 of 5 minuten duurt, dat maakt dan ook niet meer uit.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• kanarchie
mhr-zip schreef op maandag 24 juli 2006 @ 09:43:
Voor renderen van een beetje tekening is geheugen erg belangrijk!!!!

Tekenen heb ik zelfs gedaan met een shared videokaart.... (al is een losse videokaart wel een stuk beter, maar in principe gaat het)

Ik zou wel proberen om een stil systeem te maken, dus zoveel mogelijk fan-loos (videokaart etc), want een workstation dat veel herrie maakt......

Opzich maakt de snelheid van je proc. niet echt uit, omdat je die toch niet volledig benut. Behalve bij het renderen, maar ofdat nu 4 of 5 minuten duurt, dat maakt dan ook niet meer uit.
OK, now we're talking... _/-\o_

ik had op mijn huidig systeem ook al de indruk dat de videokaart op zich niet de bottleneck was (eerder de proc PIII 866Mhz :? ).

Is een upgrade naar 4Gb geheugen aan te raden of is dit een beetje overkill ...? En is een upgrade naar 3Gb ook mogelijk (in de vorm van 2x 1Gb + 2x 512Mb) of kan je beter alles van hetzelfde type houden?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 23:38
kanarchie schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:42:
[...]

OK, now we're talking... _/-\o_

ik had op mijn huidig systeem ook al de indruk dat de videokaart op zich niet de bottleneck was (eerder de proc PIII 866Mhz :? ).

Is een upgrade naar 4Gb geheugen aan te raden of is dit een beetje overkill ...? En is een upgrade naar 3Gb ook mogelijk (in de vorm van 2x 1Gb + 2x 512Mb) of kan je beter alles van hetzelfde type houden?
De bottle neck is je budget :+

Je kan je geheugen straks altijd nog uitbreiden. Dus 2 gb is nu meer dan zat.

In mijn ogen kan je het beste een value for money systeem kopen (beter een betaalbare dual core, dan een dure triple core quatro gti met bit versnellers). Want echt top prestaties worden er niet verlangd, behalve met renderen (of je moet giga grote bestanden krijgen).

Verder is een stilsysteem echt lekker als je er veel achter moet werken.

Kan ik ook gelijk even beginnen over autocad. Autocad heb ik veel 3D meegetekend, probleem van autocad is dat het programma eigenlijk geen 'rond' kan, dus ieder rondje bestaat uit allemaal korte rechtelijntjes. En daar kan hij (of zij) zich goed in verslikken, dus daarvoor kan je beter een ander 3D pakket zoeken.

Toevoeging:

Heb je ook gedacht aan back-up's? Of heb je een server? Raid 1 is wel zo fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 24-07-2006 15:03 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 20:56

Haan

dotnetter

mhr-zip schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:56:
[...]

Heb je ook gedacht aan back-up's? Of heb je een server? Raid 1 is wel zo fijn.
Raid 1 != backup..

Het beschermt wel tegen het uitvallen van 1 schijf, maar als je per ongeluk iets verwijdert, gebeurt dat op beide schijven en ben je alsnog je data kwijt Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/nopompom.gif

Kater? Eerst water, de rest komt later

• maratropa
  • Niet online
Lijkt me een prima systeem. Het licht compleet aan de "zwaarte" van de modellen of een bepaalde configuratie voldoet. Renderen kan natuurlijk nooit snel genoeg, maar bij het werken wil je gewoon dat de de hardware jou "bijhoud",

Je moet eens wat onderzoek doen naar de extra's die quadro's bieden, en mocht je dat aanstaan, je ogen openhouden voor een leuke 2dehandsche. Zo staat er in de V&A nu een FX3400 pci te koop. Sommige extra's zijn soms erg nuttig. Zo zijn er speciale autocad drivers voor de quadro.

Maar een normale "game" kaart werkt over het algemeen prima, en soms is het zelf nuttiger om een game kaart te kopen omdat je vaak voor hetzelfde budget een qua rauwe snelheid minder snelle quadro kunt kopen.

Ik zou ook 2gb nemen, meer lijkt me niet echt nuttig.

Ik zou proberen een kast te zoeken die alles zo stil mogenlijk maakt, zoals een antec p180.

En ik zou zelf een nieuwe raptor overwegen als OS/apps schijf.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 24-07-2006 17:11 ]

specs

• Wimo.
  • Laatst online: 08:23

Wimo.

Shake and Bake!

Met het oog op de toekomst zou ik toch serieus naar een quadro of quadro replica kijken. Wij werken hier met solid works en behoorlijk grote samenstellingen. Ik weet niet met welk 3d pakket jij (later) aan de slag wilt maar de performance winst van een quado kaart is enorm !

Op dit moment draaien we hier met p4 3.2 Ghz systemen i.c.m. ~4Gb ram en geforce 6800's welke naar quadro's zijn gemod. Als ik een vergelijkbaar systeem met een non quadro pak dan spirngen de tranen me in de ogen ...

Aan het eind van dit jaar gaan we hier upgraden en ik heb m'n zinnen gezet op de nieuwe conroe's. Deze zijn ook in onze business (dual core , 64bit) de beste optie op dit moment. Geheugen kun je overigens niet genoeg hebben. .. en het leuke is dat het niks kost :)
Pagina: 1