Files weergeven in directory zonder index (apache)

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 16:19
Ik wil bij mijn apache 2 webserver de files laten listen zoals dat normaal gebeurd. Nu schijnt dat een instelling te zijn erngens maar die kan ik niet vinden, nu kreeg ik de tip het met htacces te doen. Heb tijdje gegoogled maar kom deze optie niet tegen bij htacces, kan iemand mij opweg helpen? (voor de duidelijkheid ik krijg nu forbidden als ik naar site/blaat gat)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een htaccess-file is niets anders dan een klein tekstbestandje met Apache-directives die toevallig toegestaan zijn in een htaccess-file.. We zijn dus op zoek naar een normale Apache-directive, dus gaan we naar de homepage van Apache. Daar vinden we een linkje naar de Apache 2.0 documentatie

Vervolgens typen we in dat Google-search-zoek-element: directory index.

Als tweede hit staat daar:

[url=http://httpd.apache.org/docs/2.0/mod/mod_dir.html]mod_dir - Apache HTTP Server[/]
The index of a directory can come from one of two sources:. A file written by the user, typically called ... Licensed under the Apache License, Version 2.0. ...

Klinkt interessant, nietwaar? Klik d'r dan maar eens op...

In de samenvatting lezen we dat de webserver zelf een index kan maken d.m.v. mod_autoindex. Hup, klik er maar op!

En wat lezen we daar?

spoiler:
Automatic index generation is enabled with using Options +Indexes. See the Options directive for more details.

Was dat nou zo moeilijk? :)

edit:
Oh, en als 't dan alsnog niet werkt (aangenomen dat je bovenstaande goed hebt gedaan), dan kun je op de htaccess-tutorial lezen dat de beheerder van de server met AllowOverride kan bepalen wat een user wel en niet kan instellen met een htaccess-file :)

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 23-07-2006 23:56 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 16:19
Was meteen op de htacces tutorial gekomen en daar had ik echt geen ene r**t aan. Alleen authentication example (ken ik al) en een cgi example (niet nodig) of ik moet iets over het hoofd hebben gezien... die tutorial leek mij meer een uitleg over hoe apache met htaccesfile omgaat.
Zal even bij eerste deel kijken van je hint, misschien werkt het:). Iig bedankt voor de moeite.

edit: krijg het nog niet helemaal voor elkaar...

Heb die optie allowblabla gevonde in de cfg en op Fileinfo gezet, daarna bestand .htaccess gemaakt met
Options +Indexes
Dit in een mapje gezet, apache herstart, index file weggehaald.

Toen nog steeds 403,
toen meer dingen aangepast:

Dit ingesteld:

<Directory />
Options FollowSymLinks
AllowOverride FileInfo
</Directory>

en:
# AllowOverride controls what directives may be placed in .htaccess files.
# It can be "All", "None", or any combination of the keywords:
# Options FileInfo AuthConfig Limit
#
AllowOverride All

en:
AccessFileName 1.htaccess

Nu krijg ik internalservererror in plaats van Forbidden.

edit3:
Na een hele tijd proberen kwam ik erachter dat het command tussen <directory> tags staat en dat het pad van deze tags niet geheel correct was, daar kwam de internal error dus waarschijnlijk vandaan. Enige probleem nu is dat werkelijk elke folder nu zo'n autoindex heeft maargoed morgen ochtend maar eens proberen alles op Filesystem ipv All te zetten, hopen dat dat wat scheelt.

In het kort voor mensen die ook op dit probleem stuiten: zoek naar het woord override in je config, zet het op all en alles gaat vanzelf. Ook even een htaccesmaken (of wat je maar wenst, wel ff de naam aanpassen in de config dan) en daar het door osiris genoemde options +indexes in zetten.

[ Voor 91% gewijzigd door sdk1985 op 24-07-2006 01:26 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.