Prime95 Fout CPU

Pagina: 1
Acties:

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Hallo Allemaal

Dit zijn ten eerste mijn specs;

CPU: AMD Athlon 3000+ 1,8 @ 2,57
VGA : XFX Geforce 7900 GT 256mb 520/750 @ 600/835
HD: Maxtor 160GB
Werkgeheugen: 4x 512mb Pc3200 DDR400

Mijn probleem is :

Ik heb mijn Cpu nu op 2,57 maar als ik dan een test doe met Prime95 hier mijn pic;

http://img127.imageshack.us/img127/9886/prime95foutoo8.jpg

Betekent dit dat ik nu aan mijn eind zit met overclocken? of iets anders?
Want ik heb ook wel geprobeerd om te gaan Game maar meestal Reboote mijn pc in 1 keer of hij gaf een Blauw scherm.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Alvast bedankt voor de Reply's

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een fout in Prime kan zoveel betekenen. Wij kunnen onmogelijk weten waar de oorzaak ligt, zeker als je zo weinig info geeft. Nu wordt het eerder gissen.

Wat ik je wél kan vertellen is dat (als je met een lagere kloksnelheid geen fouten hebt) het in de meeste gevallen aan één van de volgende dingen ligt:

• De processor kan de ingestelde kloksnelheid niet aan met de huidige Vcore of zit aan zijn max.
Vcore verhogen/verlagen en opnieuw testen.

• Het geheugen kan de ingestelde kloksnelheid niet aan met de huidige Vdimm of zit aan zijn max.
Vdimm verhogen/verlagen en opnieuw testen.

• Bepaalde onderdelen worden te warm en beginnen fouten te produceren.
Betere koeling gebruiken. Richt wat fans op plaatsen met een hoge temperatuur.

Verder zie ik dat je vier geheugenmodules gebruikt. Je zou er eens twee uit kunnen halen aangezien overklokken moeilijker wordt al naar gelang er meer onderdelen met de nieuwe kloksnelheid mee moeten schalen.

Ook kun je aan de hand van de STOP-code die je bij het BSOD kreeg meer informatie vinden aangaande de oorzaak ervan.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• ZalmanLuci
r00n schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:07:
Een fout in Prime kan zoveel betekenen. Wij kunnen onmogelijk weten waar de oorzaak ligt, zeker als je zo weinig info geeft. Nu wordt het eerder gissen.

Wat ik je wél kan vertellen is dat (als je met een lagere kloksnelheid geen fouten hebt) het in de meeste gevallen aan één van de volgende dingen ligt:

• De processor kan de ingestelde kloksnelheid niet aan met de huidige Vcore of zit aan zijn max.
Vcore verhogen/verlagen en opnieuw testen.

• Het geheugen kan de ingestelde kloksnelheid niet aan met de huidige Vdimm of zit aan zijn max.
Vdimm verhogen/verlagen en opnieuw testen.

• Bepaalde onderdelen worden te warm en beginnen fouten te produceren.
Betere koeling gebruiken. Richt wat fans op plaatsen met een hoge temperatuur.

Verder zie ik dat je vier geheugenmodules gebruikt. Je zou er eens twee uit kunnen halen aangezien overklokken moeilijker wordt al naar gelang er meer onderdelen met de nieuwe kloksnelheid mee moeten schalen.

Ook kun je aan de hand van de STOP-code die je bij het BSOD kreeg meer informatie vinden aangaande de oorzaak ervan.
Ten eerste bedankt voor je snelle reply!

Ik heb mijn Memory @ 200mhz
Ik heb mijn cpu @ 1,5 v
en mijn cpu of memory wordt niet te heet.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 23:13
Zet je memory een divider lager en draai prime nog een keer, als ie dan nog steeds een fout geeft is je CPU aan z'n limit, dus moet je je Vcore verhogen wil je meer MHz' eruit persen ...

Als hij dan geen fouten meer geeft weet je dat je met je geheugen te hoog zat (lijkt me sterk aangezien hij dus gewoon nog op 200MHz draait).

Plus je test trouwens met de verkeerde torture test, je moet de volgende nemen voor de CPU (ook wel voor RAM):
'In-place large FFT's (maximum heat, power consumption, some RAM tested).

[ Voor 24% gewijzigd door EyeWitness op 23-07-2006 22:19 ]

• ZalmanLuci
EyeWitness schreef op zondag 23 juli 2006 @ 22:16:
Zet je memory een divider lager en draai prime nog een keer, als ie dan nog steeds een fout geeft is je CPU aan z'n limit, dus moet je je Vcore verhogen wil je meer MHz' eruit persen ...

Als hij dan geen fouten meer geeft weet je dat je met je geheugen te hoog zat (lijkt me sterk aangezien hij dus gewoon nog op 200MHz draait).

Plus je test trouwens met de verkeerde torture test, je moet de volgende nemen voor de CPU (ook wel voor RAM):
'In-place large FFT's (maximum heat, power consumption, some RAM tested).
Ok ik heb mijn memory hier op:
3 6 3 3 10
en 200mhz:)

[ Voor 3% gewijzigd door ZalmanLuci op 23-07-2006 22:24 ]

• ZalmanLuci
Het werkt nog steeds niet weet iemand waar ik dan misschien mijn geheugen het best op kan zetten?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09
Clock je cpu eens terug, met kleine stapjes. Ga dan iedere keer testen, net zo lang tot je bij een cpu snelheid komt waar je pc niet crashed. Als je dat hebt ga je weer met kleine stapjes omhoog, wanneer je pc crashed ga je weer 1 stap terug en zet je je V-core een stapje omhoog. Je test het dan weer en als het niet crashed of je temperatuur is niet te hoog zet je cpu weer een stapje sneller. enz enz tot je V-core max 1.7 draait of je cpu te warm wordt of je systeem gewoon niet meer stabiel is. Maar ik vind een overclock van bijna 900 MHz best veel.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Wat voor core is die 3000+ van je?

ik denk dat het eerder ligt aan de 4 reepjes geheugen.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• ZalmanLuci
Terryb47 schreef op dinsdag 25 juli 2006 @ 13:09:
Wat voor core is die 3000+ van je?

ik denk dat het eerder ligt aan de 4 reepjes geheugen.
Bedoelt je de Vcore? die staat op 1.5

Edit:
Offtopic: Ik heb nu mijn pc wel overgeklokt maar het helpt niet echt omdat ik mijn geheugen zo laag heb staan ik heb nu 200mhz

2,5 3 3 6 7

Edit// Ik heb mijn geheugen nu op 333mhz maar als ik dan prime run geeft die een fout melding (error) kan ik dan proberen om mijn voltage Van mijn ddr omhoog te krikken of moet ik een stapje terug naar 266mhz

Edit//
Ik heb het voor elkaar ik heb mijn geheugen ferq. op 266mhz en dan heb ik mijn dividers op 2,5 6 3 3 9 en T2 hier een pic. http://img155.imageshack.us/my.php?image=geheugendk7.jpg

[ Voor 63% gewijzigd door ZalmanLuci op 27-07-2006 00:34 ]

• ZalmanLuci
srry dat ik hier verder ga maar kon daar boven niks meer bij.

Maar als mensen nou het zelfde probleem hadden als mij dan weet ik misschien wel de oplossing;
Ik heb mijn Multiplier verlaagt naar 8,5 en mijn HTT weer verhoogt en toen ook mijn MF omhoog gegooit alleen eerst kreeg ik fouten in Prime95 toen heb ik het terug gezet naar 266mhz en toen geen problemen meer. Ik heb mijn CPU nu op 2.43 lopen maar dat komt omdat ik mijn Multiplier natuurlijk naar beneden heb gedaan maar nu heb ik weer ruimte om mijn HTT te verhogen! ok allemaal bedankt voor de reply's !

[ Voor 99% gewijzigd door ZalmanLuci op 27-07-2006 00:43 ]

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ah ik zie dat het om een Venice (core) gaat. Zoals vaker gezegd: halve multipliers gebruiken met de A64 is een nono.

ik vind het wel opmerkelijk dat je 1.5v nodig hebt om amper 2.5ghz te halen, of je hebt een hele slechte core. Maar ik denk nog steeds dat de 4 reepjes geheugen je tegenhouden (met 4 is het gewoon moeilijker overklokken, kan natuurlijk wel maar je moet dan idd T2 draaien)

misschien kan je het eens met 2 reepjes geheugen proberen?

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Terryb47 schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 02:28:
Ah ik zie dat het om een Venice (core) gaat. Zoals vaker gezegd: halve multipliers gebruiken met de A64 is een nono.

ik vind het wel opmerkelijk dat je 1.5v nodig hebt om amper 2.5ghz te halen, of je hebt een hele slechte core. Maar ik denk nog steeds dat de 4 reepjes geheugen je tegenhouden (met 4 is het gewoon moeilijker overklokken, kan natuurlijk wel maar je moet dan idd T2 draaien)

misschien kan je het eens met 2 reepjes geheugen proberen?
Van 1.8 naar 2.5 vind ik anders een een goede overklok voor een Venice, het lijkt me dat 'ie gewoon aan z'n max zit. Terug naar 2.4 of 2.5 dus en kijken of het dan wel werkt.

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2006 @ 17:39:
[...]

Van 1.8 naar 2.5 vind ik anders een een goede overklok voor een Venice, het lijkt me dat 'ie gewoon aan z'n max zit. Terug naar 2.4 of 2.5 dus en kijken of het dan wel werkt.
Maar mijn geheugen loopt nu op 11/12 is dat goed of zou die volgens jullie nog hoger kunnen (186.7 Memory Ferq.)

Edit//

Als ik hem op 333mhz duw dan krijg ik een fout in Prime95 maar soms ook een Blauw scherm

Kan mijn geheugen dan niet hoger omdat ik mijn CPU heb overgeklokt?

[ Voor 23% gewijzigd door ZalmanLuci op 28-07-2006 12:33 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 07:38
Mag ik nu ook commentaar leveren: (in navolg op Overclock Pics )

Zoals je ziet, stelde je overclock niets voor, aangezien deze niet stabiel blijkt te zijn. Ik zou zeggen, terugklokken naar default speeds en dan stapje voor stapje (10 FSB erbij) overclocken. Prime draaien, stabiel weer 10 erbij, niet stabiel 5 fsb eraf.

je kan eventueel ook je vcore opkrikken, maar werkt met bovenstaande schema (sommige gaan met 3 fsb per keer, maar dat schiet echt niet op)

• ZalmanLuci
gideon82 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 14:59:
Mag ik nu ook commentaar leveren: (in navolg op Overclock Pics )

Zoals je ziet, stelde je overclock niets voor, aangezien deze niet stabiel blijkt te zijn. Ik zou zeggen, terugklokken naar default speeds en dan stapje voor stapje (10 FSB erbij) overclocken. Prime draaien, stabiel weer 10 erbij, niet stabiel 5 fsb eraf.

je kan eventueel ook je vcore opkrikken, maar werkt met bovenstaande schema (sommige gaan met 3 fsb per keer, maar dat schiet echt niet op)
Hoezo liep die niet stabiel? want ik had prime95 gedraaid voor een lange tijd(ongv. 8uur) en die heeft geen enkele fout aangetoond.

• mrFoce
  • Laatst online: 30-01 07:38
ZalmanLuci schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:08:
[...]
Hoezo liep die niet stabiel? want ik had prime95 gedraaid voor een lange tijd(ongv. 8uur) en die heeft geen enkele fout aangetoond.
klok dan terug naar die setup.

• ZalmanLuci
gideon82 schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 15:13:
[...]
klok dan terug naar die setup.
Ik heb hem nu goed op 266mhz en mijn CPU loopt nu op 2427Mhz en hij geeft aan dat ik nu een 3800+ heb. Maar mijn vraag is dat ik nu mijn Geheugen op 266mhz ferq. in de bios heb ingesteld.
en ik heb daarmee Prime95 gedraaid geen fout. alles perfect. Maar als ik heb nu naar 333mhz zet krijg ik soms blauwscherm of fouten bij Prime95 dus mijn vraag is of iemand weet hoe ik heb op 333mhz ferq. in de bios kan zetten zonder problemen? Want nu als ik in CPU-Z kijk dan heb ik 186.7 mhz geheugen.En dan is die tegen de 220 mhz

[ Voor 3% gewijzigd door ZalmanLuci op 28-07-2006 19:21 ]

Verwijderd

Je zet je geheugen op een lage snelheid om vervolgens je CPU te overclocken? Denk dat je er netto qua prestaties behoorlijk op achteruit zult gaan.
Nogmaals, probeer eens met 2 geheugenbankjes ipv 4

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2006 @ 19:24:
Je zet je geheugen op een lage snelheid om vervolgens je CPU te overclocken? Denk dat je er netto qua prestaties behoorlijk op achteruit zult gaan.
Nogmaals, probeer eens met 2 geheugenbankjes ipv 4
Heb ik gedaan maar daar kreeg ik hem wel op 333mhz maar dan was die toch nog slomer dan met 4 op 266mhz

Hier een pic http://img291.imageshack.us/my.php?image=pc21gr7.jpg

Edit//
Ik had mijn Geheugen net op 266mhz zo als op die foto hier boven..draai ik prime95 in 1 keer een fout dus nu heb ik het weer op 200mhz gezet maar ik heb nu een geheugen ferq. van 143/142mhz
Kan iemand mij helpen? Hoe kan ik mijn geheugen snel laten lopen maar dat ik dan geen probs. krijg in Prime95

Hier een pic. van mijn geheugen; http://img218.imageshack.us/my.php?image=lowgeheugengv2.jpg

Alvast, Bedankt

[ Voor 42% gewijzigd door ZalmanLuci op 29-07-2006 02:41 ]

Verwijderd

Hee

Ik zelf zit nu ook rond de 2530 MHz en krijg ook fouten bij Prime95, mijn frequency ook heel laag namelijk 180Mhz, als ik hoger doe loopt de com gewoon helemaal vast. Hij moet toch echt wel hoger te OC'en zijn, verder sta ik op 2.5 3 3 6 9. Multiplier staat wel op 9x. Maar stabiel is het niet dus ik denk toch dat ik helaas weer terug moet gaan clocken. Vcore verhogen helpt ook niks staat nu op 1.536 Volt. Als iemand zegt dat ik iets moet veranderen of iets moet doen, zeg het maar!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 13:45:
Hee

Ik zelf zit nu ook rond de 2530 MHz en krijg ook fouten bij Prime95, mijn frequency ook heel laag namelijk 180Mhz, als ik hoger doe loopt de com gewoon helemaal vast. Hij moet toch echt wel hoger te OC'en zijn, verder sta ik op 2.5 3 3 6 9. Multiplier staat wel op 9x. Maar stabiel is het niet dus ik denk toch dat ik helaas weer terug moet gaan clocken. Vcore verhogen helpt ook niks staat nu op 1.536 Volt. Als iemand zegt dat ik iets moet veranderen of iets moet doen, zeg het maar!
Wat voor CPU???
Klinkt als een Athlon XP (barton?) + Nforce2?

Is een bekend probleem dat de oudere revisies van de NForce2 niet verder komen dan 180mhz.
Oplossingen: betere koeling, meer Vcore, meer voltage op Chipset / Geheugen (+betere koeling op chipset en geheugen)

Maar dan begrijp ik niet, 180mhz FSB, met een multiplier van 9 en dan 2530mhz?
Klinkt meer als een multiplier van 14 :P

edit: Als het wel een barton is, (wat ik nu begin te betwijfelen) is 2500mhz met 1.53volt best een leuke overclock. Die van mij heeft voor 2500mhz iets van 1.75volt nodig

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 14:51 ]

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2006 @ 14:50:
[...]

Wat voor CPU???
Klinkt als een Athlon XP (barton?) + Nforce2?

Is een bekend probleem dat de oudere revisies van de NForce2 niet verder komen dan 180mhz.
Oplossingen: betere koeling, meer Vcore, meer voltage op Chipset / Geheugen (+betere koeling op chipset en geheugen)

Maar dan begrijp ik niet, 180mhz FSB, met een multiplier van 9 en dan 2530mhz?
Klinkt meer als een multiplier van 14 :P

edit: Als het wel een barton is, (wat ik nu begin te betwijfelen) is 2500mhz met 1.53volt best een leuke overclock. Die van mij heeft voor 2500mhz iets van 1.75volt nodig
Ik heb mijn AMD 3000+ (venice) nu op een 2.4 lopen en mijn geheugen op 218mhz. Wat ik heb gedaan is; Ik heb alles weer normaal naar de normale CPU config. toen begon ik iets van 20 a 30 mhz te verhogen. En nu heb ik mijn FSB op 266 en mijn multiplier op 9x.In mijn BIOS heb ik mijn geheugen naar 333mhz neer gezet (die eerst op 400mhz PC3200) en toen klein beetje met die timings geprutst en toen werkte het wel goed.
Maar ik krijg toch weer dat eene probleem als ik weer omhoog ga met mijn FSB dan gaat mijn geheugen weer naar beneden, en dan wordt die weer instabiel.

P.S.
Ik heb een ASUS A8N-E moederbord maar ik vind het raar waar je je Dividers moet instellen( ben ik eigenlijk nog steeds niet achter)Maar hij loopt nu stabiel.Misschien mensen met hetzelfde bord die mij misschien kunnen helpen met die Dividers?

Verwijderd

Ja ik heb ook een AMD athlon 3000+, was vergeten neer te zetten :o. Ik heb als mobo asus A8N-Sl. Ik heb hem stabiel lopen op 2400 mhz, maar een lage memory frequency. Ik denk dat ik ook weer helemaal vanaf standaard settings begin en dan maar rustig omhoog gaan! Met stapjes van 10 mhz.

Over die dividers, blijft voor mij ook een redelijk raadsel,helaas

PS die 180MHz was niet HTT maar de memory frequency ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2006 16:55 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Die timings stel je in onder cpu configuratian en dan iets met DDR :P Maar ik heb een winchest 3000+ (normaal oc'en die slechter dan de venice's) en draai rockstable op 2.6ghz met men geheugen op 186mhz. Het kan denk ik wel stabiel 225mhz aan maar dat is dan weer een heel geklooi om alles op die waarden te krijgen en ik ben tevreden zo. Mijn cpu voltage staat op stock en mijn fsb is 289.

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik vind dit wel een mooi verhaal... hij gaat overklokken en gooit het voltage en de clock omhoog en weet niet wanneer hij aan zijn max zit...

Dat is een beetje als vol gas geven met je auto en je later pas afvragen wat dat rode gebied op je toerenteller betekend...

Je moet je echt beter inlezen voordat je aan dat soort dingen begint... een overclock van 43% is op zich al een heel behoorlijke prestatie...don't push it...

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Je cpu trekt het niet waarschijnlijk, bad luck : )

Verwijderd

mja, mijn 4000+ hier loopt netjes @ 2900mhz (met thermalright koeler+120mm fan) prime stable.
3ghz krijg ik precies diezelfde fout als jij krijgt, je cpu trekt het dus gewoon niet.

enne.. memory op 200mhz? .. ben ik nou debiel of hoort dat op 400mhz te draaien.. (als in pc3200 / 400mhz ..) of is dat je fsb snelheid? die loopt bij mij namelijk op 240mhz dan, zonder problemen (maar wel ff snellere cpu dus).
Pagina: 1